Sokerirasitustesti

Maaliskuisista vastailen tai oikeastaan mun la on 2.4 :p Mulla Esikoisesta radi, yks arvo oli 10.1 ja raja 10. Toisesta lapsesta kävin yhteensä 4 kertaa sokerirasituksessa puhtain paperin.plus kotimittausta 1 viikon ajan ja kaikki kunnossa. Saa nähdä miten tämän kans käy :rolleyes:

Pakko kysyä, miksi kävit 4 kertaa?
 
Pakko kysyä, miksi kävit 4 kertaa?
Juuri sen takia 4 kertaa että ekassa raskaudessa oli yks arvo koholla. Arvelivat että pakko olla tässäkin vaan ei ollut. Arvot olivat kuitenkin kaikki kunnossa.
 
Jos sokeriaineenvaihdunta on kunnossa, millään mässäilyllä ei ole vaikutusta rasituksen tulokseen, koska elimistö kykenee normaalisti reagoimaan sokeriin. Jos taas on raskausdiabetes, se voi vaikuttaa, mutta käsittääkseni vain paastoarvoon, kuten myös paaston pituus jne. Mutta tuolloinhan ne rasituksen tuloksetkin todennäköisesti osoittaisivat tämän. Minä olen saanut kunnon luennot näistä asioista kahdessa raskaudessa diabeteskätilöltä, joka on myös teroittanut minulle, että radia ei voi itselleen syömällä tai muullakaan aiheuttaa vaan se on hormonaalista ja geneettistä :)

Kiitos informaatiosta. Meinas paniikkikäyrä nousta viikonloppuna, kun äiti hoputti liikkumaan enemmän, ettei tuu mitään. Ja se on siis vaikeeta kun oksennan joka kerta edelleen kun lenkkeilen. Mutta näin mä muistelin, että asia on, joko elimistö toimii tai sitten ei, huolimatta liikunnasta tai ruoasta.
 
Aika jännää kuitenkin että noin monta kertaa rasituksessa! Ihan kuin neuvolassa ei voitaisi uskoa että puhtaat paperit tulisi jollekin joka kertaalleen on Radi-tuomion saanut. Noinkohan yrittävät pakottaa minutkin vielä lisäkäynneille jos seuraavalla kerrallakin tulee hyvät tulokset..

Kuitenkin viimekertaisesta diabeteksesta viisastuneena ajattelin jättää sokerin viimeistään joulun jälkeen, ymmärtääkseni se on aika merkittävä tekijä isojen vauvojen kohdalla :bored:
 
Tänne napsahti myös tämä testi kun äitillä on diabetes.. ensi maanantaille varasin ajan. Vähän toivoin että sinne ei tarvitse mennä mutta olihan tuo odotettavissa.. lukemista ja laturi puhelimelle mukaan niin kai se siinä menee.
 
Joudun kuulemma iän takia sokerirasitukseen 24-28 viikolla. Se on tehty mulle aikoinaan muusta syystä, eikä muistaakseni ollut mitenkään paha juttu.
 
Tänään käyty sokerirasituksessa ja voi että miten pahaa se litku on. Ykkösellä litku alas sit vaan odottelee ekan tunnin aikana oli todella paha olo sai psyykata itteäni etten yrjöö. Nyt seki hoidettu ja enää odottelen tuloksia. Seuraavaa odotellessa raskauden keskivaiheessa sitten.
 
Joo ei ollut kovin nautinnollista sitä litkua juoda.. mutta pahaa oloa ei tullut! Kotiin kun pääsin niin alkoi hirveästi heikottamaan mutta voi olla siitä nälästä tjsp.. mutta raskausajan diabetestä ei minulla näköjään ole jos osasin nuo tulokset itse tulkita!
 
Mulla ei tänäänkään neuvolassa vielä puhuttu tästä testistä. Kun kysyin, niin otetaan se puheeks kuulemma seuraavalla kerralla, etenkin kun nyt oli pissanäytteet sokerit ok. Eli mulla edessä vasta sitten joskus loppuraskauden puolella. Toivottavasti tää olo on jo siihen mennessä helpottanu...
 
Ite sain tuomion että olisi radi. tulokset ylitty hiukan rajan yli ja siitä hirveä haloo tuli sen neuvolatädin kanssa. Hermot meni sen kanssa lopullisesti et nyt varmaan rupee olemaan aika vaihtaa se. Varmistin vielä omien tuloksien diagnoosin lapsen tulevalta kummitädiltä joka kummiski on sairaalassa töissä ja osaa selittää mulle paremmin kun neuvola ei sitä tee vieläkään. Pelko ja ahdistusta tuosta nyt vaan tuli lisää.
 
Mulla oli ihan ok käynti db-hoitajalla. Tein sovitut kotimittaukset ja kun sitten niitä luettelin puhelimessa sille, vaikka ne pysyi kaikki rajoissa yhtä 0,1 ylitystä lukuun ottamatta, niin ei tuntunut riittävän hänelle. Tuli vähän pettynyt olo.
Toisekseen mulle on kirjattu vihkoon se paastoraja 5,3 kun kaikilla muilla se tuntuu olevan 5,5. Epistä.
 
Mulla oli ihan ok käynti db-hoitajalla. Tein sovitut kotimittaukset ja kun sitten niitä luettelin puhelimessa sille, vaikka ne pysyi kaikki rajoissa yhtä 0,1 ylitystä lukuun ottamatta, niin ei tuntunut riittävän hänelle. Tuli vähän pettynyt olo.
Toisekseen mulle on kirjattu vihkoon se paastoraja 5,3 kun kaikilla muilla se tuntuu olevan 5,5. Epistä.

Oisko sulla virhe tuossa paastorajassa. Tuo 5,3 on sen sokerirasituksen raja, mutta tuo 5,5 tulis kyllä olla kotimittauksissa. Just luin käypähoito suositusta niin oli kyllä mielestäni sielläkin niin...
 
Olin tänään sokerirasitustestissä, 2,5 dl vadelman makuista glukoosiliuosta piti juoda. Ensimmäinen muki meni hyvin, mutta toista mukillista sain lipitellä vähän pidempään. Pelkäsin todella, että huono olo tulee, mutta mitään sellaista ei kuitenkaan ilmaantunut. Jossain vaiheessa alkoi hirveästi väsyttämään, mutta aika meni sinänsä varsin nopeasti. Lopputulos, ei radia! Kahden tunnin jälkeen verensokeri oli 4,8 mmol/l, eli kirkkaasti alle raja-arvon. Loppuraskaudessa joudun tähän testiin uudestaan, mutta nyt iloitsen tästä! :smiley-bounce016
 
Vähän viiveellä muistin tästä kirjoittaa, mutta mäkin selvisin tällä kertaa puhtain paperein! En muista enää ulkoa arvoja, mutta olivat yllättävän paljon viitteiden alle. Saattaa olla, että syömisillä ei pysty vaikuttamaan radin puhkeamiseen, mutta kyllä musta silti tuntuu, että kahden viikon sokerittomuudella oli jotain vaikutusta testituloksiin, kun noin selvästi poikkesivat viime raskauden arvoista. ☺️ Nyt vielä mietin, menenkö loppuraskaudessa uudelleen testiin, vai tekisinkö viikon ajan kotimittailuja, kun laite ja tikutkin kaapista vielä löytyvät...
 
Minäkin sain puhtaat paperit ja kaikki oli kunnossa. Yllätyin, kun kahden tunnin arvo oli niinkin alhainen kuin 3,2mmol/l Sitä terveydenhoitajakin ihmetteli, mutta ei kuulemma syytä huoleen.
 
Mä joudun. Kun juon vain täysmaitoa ja en syö hirveemmib kasviksia. Neuvolantäti vaan sanoi kyllä mä sut siihen laitan. Kumminkaan sokerit ei oo ollu korkeella yhtäänkertaa.
 
No ni sokerirasitus varattu ens maanantaiks.. Ekasta kävin kerran ja kaikki oli kunnossa ja nyt taas ja syynä vaa ikä ja pikkasen ylipainoo... No eipä siihen kuole ja saa pari tuntii omaa aikaa :wink
 
Mun pitäis varata nyt aika rasitukseen tammikuulle...uhhuh, kun on uudestaan tätä pahoinvointiaki ja aamuoksentelua.
 
Takaisin
Top