Sokerirasitustesti

Mä en sitten joutunut kuitenkaan kahta kertaa, vaikka isällä diabetes ja oma BMI 30. Edellisessä raskaudessa ei ollut ongelmia, joten ehkä siksi säästyn toiselta käynniltä.

No pitää varmaan kysyä vielä omalta terkkarilta tartteisko itsekään, kun ei oo ylipainoa eikä viime raskaudessa (2 vuotta sitten) ollut mitään ongelmia. Viime kerralla olo joku sijainen niin hän oli sitä mieltä, että pitää taas mennä kun on se sukurasite, kirjoitti jo lähetteenkin.
 
Onks ikinä käynyt niin et jos ekassa raskaudessa on radi, mutta seuraavassa ei?
 
Iän takii jouduin viimeks ja niin joudun nytkin.. Mitään ei ollu enkä usko et on nytkään vaiks painoo on kertyny aika paljon raskauksien välissä.. Järkyttävää litkua mut onneks on ees kylmää mulle tuli viimeks huono olo siinä välissä ja mut vietiin huilaamaan omaan huoneeseen..
 
Itsellä neljäs muksu tulossa, täl viikol kävin rasituskokees, nippa nappa "selvisin", paastoarvon raja 5.3 ja itsellä oli 5.1. Edelliset 2 raskautta todettu rask.ajan diabetes ja lääkäri sanoi että puhkeaa varmasti nytkin! Ylipainoa ei ole, mutta sukurasite ja iso esikoinen.. Luultavasti olisin "jäänyt kiinni" jo tässä eka kokeessa, ellen aamulla ennen verikokeita olisi joutunut juoksemaan suuntaan ja toiseen lasten kanssa muutaman tunnin. Nyt ensi kuun lopussa uudelleen rasituskoe, josta tuskin selviän..
 
Mä en muistanu kysyä että miks PCO:n takia täytyy käydä, ja vielä kaks kertaa...
Sanottiinko sulle mitään syytä siihen?

PCO lisää riskiä raskaus ajan diebeetteekseen ja korkea painoindeksi siihen samaan syssyyn niin on tupla riski saada se. jotenki näin se nuori vastavalmistunu neuvolatäti kertoi vaikkakin hän joutui käydä varmistelemassa asiaa 2 eri neuvolatädiltä.
 
Odotan nyt toista, esikoisesta oli radi. Kaikki 3 arvoa olivat pielessä. Ylipainoa ei ole, mutta sukurasite on. Viimeksi diagnoosi napsahti rv 14, joten tuli kyllä ruokavalio ja mittailut tutuiksi... Sain myös samoihin aikoihin lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan, noillahan on yhteys, kun kilpirauhanen vaikuttaa myös sokeriaineenvaihduntaan. Nyt sen osalta on lääkitys kunnossa, joten pieni toivonkipinä on, josko olisi mahdollisuus välttyä radilta. En ole vielä saanut lähetettä rasitukseen, ehkä ensi neuvolakäynnillä sitten rv 13, jolloin myös neuvolalääkäri.
 
Pitää varata viikoille 12-16. Viime raskaudessa oli radi, joka pysyi helposti kurissa ruokavaliolla. Se oli ihan ok, tulipahan syötyä suht. fiksusti eikä kiloja tullut kovin paljoa. Mutta se rasitus :hungover: Litku ei ollut minusta pahaa, mutta sen sisällä pitäminen oli kamalaa! Meinasin pyörtyä sinne odotustilaan ja oksentaminen oli monta kertaa enemmän kuin lähellä.
 
Rasitus on kyllä hieman inhottava. Meni kyllä viime raskaudessa suht hyvin, ei oksettanut tms. Nyt ehkä venytän menoa sitten vaikka viikolle 16, vielä tuntuu tuo paastoaminen ihan mahdottomalta.
 
Kävin tällä viikolla testissä (rv 14) eikä sen tekeminen tuntunut missään. Pelkäsin kyllä etukäteen sitä paljon, saanko litkun juotua.
Ja diagnoosi tuli. :sad001
 
Voi harmi Limbon :-( Oliko mitään oiretta/aavistusta, että sokereissa olisi jotain pielessä? Mulla ei esikoisen kanssa ollut, vaikka tosiaan kaikki arvot pielessä.
 
En osannut odottaa tätä. Vaikka toki ateriarytmit pielessä ja sokeri on maistunut, näin jälkikäteen ajateltuna.
 
Syy kuitenkin on hormonaalinen, joten ei kannata ajatella, että olisi itse jotenkin tuon radin puhkeamisen aiheuttanut ❤
 
Mun paastot oli ilman rasitustakin jo koholla labran mukaan. Aamu mittauksetkin näyttää kohonneita arvoja. Tämä varmaan riittää taas saamaan radi diagnoosin, ilman rasitusta. Samalla kun käyn nt-ultrassa, niin pyörähän diabetes otilla myös.
 
Höh Danske :-( Toivotaan ettei turhaan sua sillä rasituksella enää kiusattaisi sitten.
 
Mua ärsyttäs eniten jos ois radi et vauvalta mitataan niitä sokereita ja tuputetaan lisämaitoo. Eikä pääse (kai) kotiutuun nopeesti.
 
Meil mitattiin esikoisen sokerit 1vrk ajan ja se oli siinä. Vaiks siis mul oli radi. Eli kukaan ei vouhottanu sen enempää. Ja sai pikkuruiset villasukat mittausta helpottamaan. Ne oli söpöt :)
 
Meilläkin mitattiin esikoiselta 1vrk sokereita. Kerran heitti yhdellä desimaalilla, jonka vuoksi sai lisämaitoa. Tietty tapauskohtaista, jos vauvan sokerit heittää paljon, vaikuttaa varmasti kotiutumiseen. Itseäni pelotti silloin ensisynnyttäjänä vauvan mahdollinen suurikokoisuus. Meillä ei päässyt äitipolille edes tarkistuttamaan kokoa ellei neuvolassa huomattaisi, että vauva olisi iso. No käsikopelo ja sf-mittoihin ei täysin suurta luottoa ole, joten menin yksityiselle ultraan kokoarvioon oman mielenrauhan vuoksi.
 
Takaisin
Top