Sokerirasitustesti

Mä kävin jo sokerirasituksessa rv10+3. Paastoarvo oli 5.4 ja pitäis olla alle 5.3. Nt-ultrassa sain iltainsuliinit.
 
Mein "sokerivauva" painoi syntyessään huimat 3145g :) Et ei ollu koonkaan kanssa ongelmia.

Mä muutenkin suhtaudun tuohon radiin tässä 2. kerralla jotenkin rennommin. Ei ollu mielestäni kovin hankala juttu viimeks, tuskin tulee olee sitä nytkään. Muistaa vaan syödä säänöllisesti pieniä määriä.
 
Meijän sokerivauva oli syntyessään 2700g ja 46cm. Tyttö oli ensimmäisen vuorokauden sokeritipassa, kun sokerit ei pysyneet tarpeeksi ylhäällä lisämaidosta huolimatta. Mulla oli siis esikoisen aikana jo iltainsuliinit käytössä.
 
Meidänkään sokerivauva ei kyllä ollut iso, 3100 g :-) Harmi Helmiina81, kun sait taas diagnoosin :-(
 
PCO lisää riskiä raskaus ajan diebeetteekseen ja korkea painoindeksi siihen samaan syssyyn niin on tupla riski saada se. jotenki näin se nuori vastavalmistunu neuvolatäti kertoi vaikkakin hän joutui käydä varmistelemassa asiaa 2 eri neuvolatädiltä.

Ok, kiitos tiedosta :)
 
Tänään sokerirasitus, tulokset saa vasta maanantaina.
 
Täälläkin sokerirasitus edessä. Sanoivat kyllä, että kaikki yli 27-vuotiaat odottajat joutuvat automaattisesti.
 
Tänään sokerirasitus, tulokset saa vasta maanantaina.
Ne näkyy pari tuntia rasituksen jälkeen jo sähköisessä palvelussa jonne meillä ainaki kirjaudutaan pankkitunnuksilla. Uskoisin et joka sairaalalla on käytössä tällanen.
 
Meillä ei mene omakantaan mitkään labrat, tai ei ainakaan minulla. Eikä finnlabin omille sivuillekaan.
 
Meilläpäin kaikille yli 25-vuotiaille ensisynnyttäjille sitä suositellaan, mutta uudelleensynnyttäjille joilla ei ole riskejä sitä ei automaattisesti tehdä.
 
Mulla on testi myös ensi viikolla edessä. Esikoisesta diagnoosi napsahti yhden tunnin arvon kohdalla, joten nyt joudutaan täälläkin jo alkupuolikkaalla testiin. Olen testimielellä yrittänyt syödä selvästi tavallista vähemmän sokeria ja liikkua aika ahkerasti tämän alkuraskauden ajan, jos vaikka diagnoosi olisi tällä kertaa vältettävissä. Toisaalta mittailua lukuun ottamatta radista ei esikoisen kohdalla erityistä vaivaa ollut, joten ei se mikään katastrofi ole, vaikka tälläkin kertaa jäisin arvoissa kiinni. Sokerit pysyivät mitatessa aina hyvin viitteissä, ja tytär oli syntyessään 3550g. ☺️ Mukavaa oli myös se, että kaikki raskauskilot jäivät synnärille, kun raskauden "alla" tulin loppuraskauden tarkan ruokasyynin vuoksi laihtuneeksi. Sukurasitusta meillä on paljon, ja mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joten sinne tämä varmaan juontaa juurensa, sillä painoindeksi on normaali.
 
Ilmeisesti en joudu rasitukseen. Lääkäri kysyi olinko esikoisesta ja onko lähisuvussa tautia. Kuulemma iän puolesta joutuisin mutta katsellaan :)
 
Viimeksi kun olin raskaana ja testissä, niin oksensin 1,5h litkun juomisen jälkeen. Näytti määrällisesti siltä ettei mitään ollut imeytynyt ja kerroin hoitajalle. Loppuarvo oli sama kuin paastoarvo. Eikä kukaan näyttänyt välittävän siitä yhtään! :depressed:
 
Olipa outoa Asteria. Mä oon ollut siinä käsityksessä, että jos oksentaa kokeen aikana, sen joutuisi uusimaan. Mulla rasitus kohta edessä. Pakko vähän venyttää menemistä, kun toissa aamuna vielä oksensin, enkä vielä varmaan kykenisi paastoon... Toivottavasti tämä tästä. Viime raskaudesta jäi itselle mittari kotiin. Tänä aamuna uskaltauduin mittaamaan, niin 5,0 näytti. Jes :-)
 
Sokerirasitus (ensimmäinen niistä..) takana, ja puhtaat paperit! En voi uskoa tätä, olin jo niin valmistautunut diabeetikoksi :grin Arvot oli vieläpä ihan huippuluokkaa; paasto 4,3, 1h arvo 5,6 ja 2h arvo 4,3. Viimeksi sain tuomion kun 1h arvo oli jotain yli 10. Älyttömän hyvältä tuntuu! Toki pitää muistaa että toinen rasituskoe odottaa vielä alkuvuodesta, mutta en aio sitä vielä murehtia.
 
Voin pahoin kun menin sokerirasitukseen ja hoitaja sanoi, että puolituntia pitäisi olla ainakin oksentamatta sokerilitkun juomisen jälkeen.
 
Jos sokeriaineenvaihdunta on kunnossa, millään mässäilyllä ei ole vaikutusta rasituksen tulokseen, koska elimistö kykenee normaalisti reagoimaan sokeriin. Jos taas on raskausdiabetes, se voi vaikuttaa, mutta käsittääkseni vain paastoarvoon, kuten myös paaston pituus jne. Mutta tuolloinhan ne rasituksen tuloksetkin todennäköisesti osoittaisivat tämän. Minä olen saanut kunnon luennot näistä asioista kahdessa raskaudessa diabeteskätilöltä, joka on myös teroittanut minulle, että radia ei voi itselleen syömällä tai muullakaan aiheuttaa vaan se on hormonaalista ja geneettistä :-)
 
Onks ikinä käynyt niin et jos ekassa raskaudessa on radi, mutta seuraavassa ei?
Maaliskuisista vastailen tai oikeastaan mun la on 2.4 :p Mulla Esikoisesta radi, yks arvo oli 10.1 ja raja 10. Toisesta lapsesta kävin yhteensä 4 kertaa sokerirasituksessa puhtain paperin.plus kotimittausta 1 viikon ajan ja kaikki kunnossa. Saa nähdä miten tämän kans käy :rolleyes:
 
Mun kaverilla on kolme lasta ja vain ensimmäisen kanssa oli radi. Että voi niinkin onnellisesti käydä
 
Takaisin
Top