Sokerirasitus

Hennarii

Oman äänensä löytänyt
Niinhän siinä sitten kävi, että jäin kiinni sokerirasituksessa kohonneen paastoarvon osalta. Huoh.... Eikun ylimääräinen neuvolakäynti, sokerimittari kotiin ja diabetesruokavaliolle. Voimakas sukurasitus taustalla, mutta jospa tämä korjautusi pienellä elintaparemontilla. Ei tuoremehua, max. 1 hedelmä päivässä jne...:)
 
Tää joutuu kans rv 26 sokerirasitustestiin...X/ äyh... toivottavasti en kärähä..:/
 
Mikä muka estää tuoremehun juonnin tai useamman hedelmän? tottakai ne nostaa sokeria mutta vain hetkellisesti. Ihan normaalisti kun syö kaikkea KOHTUUDELLA niin pärjää sokereiden kanssa ihan hyvin. Ei mun tarvinnu ite ainakaa muuta tehä kuin pitää ruokarytmi yllä ja vähän enemmä kasviksia ja salaattia ja marjoja syödä ni oli ok. Paitti että mulla hyppi sokerit iha mite sattuu mut se ei taas ollut ruokavaliosta kiinni vaan omasta elimistöstä, kävin nimittäin sairaalan sokeriseurannassa jossa oli tarkka ruokavalio ja silti hyppi ja lääkäri tuli siihen tulokseen että ei voi mitää että näillä mennään. Ja mulla oli sillo insuliinit lopuksi käytössä.

Nytkin jäin jo kiinni sokereista ja ruokarytmillä kaikki muut arvot pysyneet ok paitti aamu arvo. Minun elimistö o sitä mieltä että kun rupean unille nii se päättää nostaa sokerit aina siinä vaihees ku oon kävelemässä aamupalaa ottamaan koska sängyssä heti mitattua on normaalit ja kun keittiöön pääsen niin sitten ei oo enää normi arvot ja tämä johtuu siitä että elimistö o unitilassa ja kun lähen liikkeelle nii maksa alkaa sokereita päästämään liikenteeseen jotta jaksan. No mulla onkin vähä hankala ton raskausdiabeteksen kanssa koska liikunta mulla nostaa ja terveellinen ruoka nostaa ja kaikki muu laskee. Eli häränpyllyä tekee. Ja mulla ei oo sukurasitetta.
 
Alustavasti minä ajattelin kuitenkin yrittää noudattaa kuuliaisesti ruokavaliota, ettei tarvitsisi siirtyä insuliineihin. Glukoositasapainoa voi usein parantaa syömällä ns. pienen glykemiaindeksin omaavia ruokia. Hedelmissä on paljon niiden omaa sokeria.

Sitäpaitsi minulla on raskas kolmivuorotyö, jossa ei ehdi välipaloja naukkailemaan, ja haluan tehdä kaikkeni, että jaksaisin töissä :) Katsotaan nyt, miten tässä käy...
 
Itselläni tämä testi ei ole vielä ajankohtaista, mutta ilmeisesti kuitenkin tulee vastaan, painoin mitä painoin...Eikös nykyään testata kaikki yli 25-vuotiaat ensiodottajat?

Ja eikös se ole silti mahdollista, että arvot ovat vinksallaan, vaikkei olisikaan ylipainoa? Itse hieman pelkään, että näin käy...tai että ainakin tuo kyseinen paastoarvo tulee olemaan jotain todella alhaista.

Entä mitä mieltä olette, onko testissä juotava liemi on maailman kamalinta litkua? Kaikilla on oma makunsa, mutta tsiisus miten siitä jaksetaan pelotella :O

Pääsiäisen jatkot!
 
Morkulla: Minulla ei ollut aikaisen sokerirasituksen perusteena ylipaino, vaan sukurasitus. Raskausdiabeteksen voi siis saada normaalipainoisenakin, vaikkakin ylipaino lisää riskiä.

Litku meni alas, kun vain nieli urheasti. Maailmaan mahtuu monenlaisia makuja, eikä tuo ollut pahimmasta päästä, ei tosin mitään herkkuakaan...:)
 
Täällä kanssa rokerirasitus edessä viikolla 26. Ensimmäisessä raskaudessaki kävin samoilla viikoilla ja arvot oli loistavat vaikka hieman ylipainoa on. Se litku ei musta ainakaan mitään järkyttävän pahaa ollut, sellasta kolanmakuista vähänkun ylimakeeta väljää kokista. Paha olo siitä tuli, mutta kyllä se nopeesti helpotti. Odotin paljon pahempaa ku oli peloteltu siitä mut oli paljon helpompi.
 
Mä sain ajan sokerirasitustestiin heinäkuun puoleen väliin, viikot sillon 25+4.
Täällä käy kaikki odottajat testissä, oli ylipainoa tai ei.
Kuopus täyttää viikon päästä 9v., kävin häntä odottaessa samaisessa testissä, eikä se testi nyt niin kauhea ole niinkuin on annettu ymmärtää.
Hyvillä mielin menen kuukauden päästä testattavaksi :)
 
Mä olen ollut jo rasituksessa kaksi kertaa tämän raskauden aikana. Koska ylipainoa.
No molemmat kerrat täysin puhtaita. Paastoarvo 4.2.

Vantaalla ei ole kokiksen makuista juomaa vaan labran omatekemää. Tavallista vettä johon on uutettu sokeria. Eli ihan sokerivettä. Ei kovin hyvää, mutta mukillinen meni kerralla alas sitten vielä puolikas päällle. Onkos sitä nyt yhteensä 3 dl.
Kannattaa ottaa mahdollisimman aikainen aamuaika koska he tuovat (ainakin tikkurilassa) kaikki päivän rasitusjuomat kerralla. Mikäli on lämmin (ja pitävät niitä vielä ikkunalla) viimeiset saavat ihanan lämmintä juomaa. Itse olin ekakerran heti 7.15 ja näin kun toivat juomat. Toisen kerran olin 7.45. Kylmää juomaa jonka vetäs tosiaan janoonsa.
 

No nyt sit siitä sokerirasituksesta. Neuvolassa oli täti niin tyytyväinen, kun olin oma-aloitteisesti varannut ajan labrasta hyvissäajoin. Ja se oli siis tän viikon maanantaina.
En siis saanut sunnuntai-iltana klo 20 jälkeen laittaa muuta suuhun kuin vettä silloin illalla ja aamulla yksi lasi vettä. Ihan tajuton nälkä sen jälkeen kun olin polkenut sinne terppakeskukselle pyörällä! Siellä piti istua rauhoittumassa noin 15minuuttia, mielellään 20. Olin siihen varautunut ja olin siis 20 minuuttia ennen määräaikaa siellä istumassa. Sitten otettiin eka verikoe ja se täti antoi mulle sen litkun. Yöh, olihan se aika pahaa. Niinku jotain mehutiivistettä tai limsatiivistettä, eli tosi tosi makeaa. Mut kyllä sen yökkäämättä alas sai. Noh.. sitten vaan odottamaan odotushuoneeseen tunniksi. Pelailin siinä kännykällä peliä ja katselin ihmisten kulkua ess sun taas, kun yhtäkkiä tuli aivan sairaan paha olla, siis huimasi ihan hirveesti. Pää polviin ja pyysin apua lähimmältä ihmiseltä siitä, että käyp koputtamassa sen labrahoitajan ovea, et nyt lähtee taju. Onneks sieltä tuliki sit heti joku hoitsu ja haki pritsin ja sit sitä mentii johonki tarkkailuhuoneeseen pötköttämään loppuajaksi. Se eka hoitsu haki sit seuraavat näytteet sieltä. En uskaltanu nousta ylös ennenku viimeisen verinäytteen jälkeen istumaan ja syömään mukana tuomiani eväitä. Sitten makoilin viel 10minuuttia, kunnes uskalsin lähteä kotia kohti polkemaan. Olo koheni siis jokseenkin heti kun sain syödä jotain. Mulla oli eväinä voileipiä, mehua ja omppu, toimivat hyvin.
Että tällainen pikkuinen sokerirasitustesti. :)
Edellisenä päivänä ei saanut syödä mitään kauheen hirveen sokeripitoisia Makuuni-mättöjä, vaan kehoitettiin pitäytymään perusruuissa. Ei siis ollut aivan ihanteellista viettää edellinen päivä äidin kahvipöydän herkkujen äärellä syöden kurkkua ja tomaattia.

Kehoitan kaikkia varaamaan hyvät eväät syötäväksi testin jälkeen! Varautukaa sen litkun jälkeen, että tulee huimausta ja saatatte pyörtyä.

 
Täällä kans oltu tänään  sokerirasitustestissä.
Mulla oli kans omat eväät mukana, jotka todella tuli tarpeeseen. Kannattaa varata eväät mukaan!
Vähän tylsäähän siellä on istua, ja itse tulin kanssa hieman pahoinvoivaksi sen litkun jälkeen.
Ei kuitenkaan ole kokemuksena mitenkään pelottava, eikä se litkukaan ollut niin pahan makuista, hyvin alas meni :)
 
yyhh... miekii jouvun sinne... eeeen taho! :D mutta onneks saan mennä tuonne näytteenottopisteelle, ni siellä ne saa miustakii jotai kunnolla otettua! :D urheesti vaan, ni eiköhä se siitä. :)
 
Tännää oli mulla sokerirasitus. Ei se ollu yhtään niin paha ko on uhottu. :) tääl oli sellasta annospakattua vadelmanmakusta se glukoosilitku. Se ei ees ollu pahhaa!! Ihan ko ois hieman tavallista makeampaa mehua juonu. Ja se oli kylmää. :)
Vähäsen heikotteli siin istuessa, mutta olo pysy kurissa ko hengitteli rauhallisesti ja loppuajasta laskin käet pöyälle ja "lepäsin" niitten päällä, sillai oli oikein hyvä olla. :)

Tuloksista kuulee sitte viimestään 14.7. ko on lääkärineuvola taikka sitte jos soittelee neukkulaan ennen sitä..
 
Täällä kuultiin juuri suru-uutinen. Kahden tunnin arvossa oli häikää, se oli liian korkea. Kaksi muuta arvoa oli kunnossa. Pitihän se hetki itkeä tätä uutista.. ja nyt oon vaan huolissani että mitä tästä oikein tulee. Maanantaina meen hakemaan sen mittarin kotiin ja saan ohjeita ruokavalioon.. tuntuu että elämä pysähtyi joksikin aikaa ja päässä vaan jyskyttää että loppuraskaus on pilalla.. :(
 
RiikkaTe, pää pystyyn vaan, ei kannata tuon antaa pilata loppuraskautta!!! Yhdellä tutullani jolla on la heinäkuun lopulla oli samalla tavoin kakkostunnin arvo liian korkea. Hän sai kuitenkin pelkällä ruokavaliolla pidettyä arvot kurissa (eli ei piikitystä) ja tämä ymmärtääkseni hyvin yleistä, kun vaan muistaa noudattaa ravitsemusterapeutin ohjeita. Ja jos haluaa jotain hyvää asiasta hakea niin ainakin tulee syötyä monipuolisesti & terveellisesti mikä tekee vain hyvää vauvalle!

 
Jooh tänään oli sokerirasitus kun otetaan täällä kaikilta yli 25vuotiailta. Olin stressannut koko hommelia viime neuvolasta asti kun sain ajan, ja kaikki vielä valitti miten kamalaa se on, ja miten kauhee huono olo yms... siitä tulee, ja miten pahaa se litku on. Tein aamulla sitten eväät kun naiset toitotti, että eväät mukaan kun tulee niiiiin huono olo.

No ei siinä mitään, onneksi oli kännykkä mukana millä pääsi nettiin, ja pari aku ankan taskaria kun olisi muuten käynyt pirun tylsäksi aika. Ei edes väsyttänyt, että olis voinu nukkuu sen ajan, mistään heikotuksista puhumattakaan. Eikä kyllä ollu ees nälkä kun parin tunnin päästä lähdin. Oikein harmitti. :p hirveää paniikin lietsontaa muilta, ja sain siitä sit ihan turhaan hirveen stressin. No maanantaina kuulee tulokset.
 
Mullakin meni sokerirasitus ihan hyvin. Aluksi tietysti vähän panikoin, koska olen muutenkin piikkikammoinen ja verikokeet on aina sellasia yökötyksen aiheita. Kannattaa syödä myöhemmin illalla iso ateria, ettei aamulla pökerry nälkään.

Söin joskus 10 aikaan illalla hyvin. Aamulla pakkasin eväät ja lähdin sairaalalle. Eka koe oli yhdeksältä, ja se oli vähän ikävä, koska hoitsu joutui pistämään kaksi kertaa, kun ensimmäisellä ei onnistunut. Sen jälkeen join litkun, mikä ei ollut ollenkaan pahaa - maistui ihan Fantalta . ja siinä vaiheessa olikin hyvä juoda jotain makeaa, kun oli just kaksi piikkiä pistetty. Sen jälkeen olinkin jo aika väsynyt (heikkona) ja 2h odotuksen aikana istuin mukavassa nojatuolissa ja nukuin miehen olkapäätä vasten! Nukkuminen oli tosi hyvä idea, ei päässyt nälkä yllättämään eikä heikottanut. 2h päästä oli seuraava koe, joka meni tosi kivasti, ja sen jälkeen pääsikin eväille :) Turhaa pelottelua!
 
Jeii, soitin äsken neuvolaan rasituskokeen tuloksista ja kaikki arvot oli hyvät!!
 
Jees tänään tuli tulokset, eikä ole RD.tä. Neuvolan täti sanoi, että niiden sokerilitkujen koostumus on muuttunut eikä niiden pitäis aiheuttaa enää mitään ihmeellisempiä pahoinvointeja.  Edelleen vähän takkityhjä fiilis siitä hirveästä stressaamisesta kaipa tää tästä viimein alkoi kesälomakin ja kaikki. :)
 
Takaisin
Top