Sokerirasitus

Kävin tänä aamuna sokerirasituksessa eikä ollut niin paha rasti kuin mitä oli peloteltu. Glukoosiliemi maistui vadelmalta, sen veti aivan tyytyväisenä nälkäänsä ja janoonsa. Pistosten kanssa mulla ei ole koskaan olut mitään ongelmaa, joten kaikki kolme meni hyvin. Eka odotustunti sujui nopeasti ja hyvinvoivasti, mutta vartti toisen pistoksen jälkeen iski huimaus ja pahoinvointi ja hiki pintaan. Viisi minuuttia hengittelyä ja tuumailua, että pyydänkö hoitajalta makuupaikkaa, mutta olot menivät ohi yhtä äkkiä kuin alkoivatkin. Loppu ajan torkuin istualtaan -- hyvät unenlahjat! Kolmannen pistoksen jälkeen kaivoin eväät laukusta ja kipitin autoon. Mies oli tehnyt kyllä niin taivaallisen hyvät leivät, ettei mitään järkeä! Ja tuon aamuisen ruljanssin jälkeen onkin ollut todella energinen, tehokas ja hyvä olo!

Kiitos teille eväsvinkistä ja aamuajankohtavinkistä!
 
Sokerirasituksessa käyty, paastoarvon tiedän jo ja se oli alle 4. Oisko ollu 3,8 muistaakseni.
Muut saan tietää huomenna.
Nyt vaan peukut pystyyn, koska isäni puolella aikuisiän diabetesta.

Ja mihin helvettiin on hävinnyt toinen tickerini?

Ulpukka pullaposki 25+5
 
Omasta kokemuksesta tiedän nyt, ettei kannata ottaa heti paniikkia jos sokerirasituskokeessa narahtaa. Itsellä oli se kahden tunnin arvo vähän huono. Seurailin viikon ajan kotimittauksella verensokeria eikä siinä ilmennyt mitään vikaa. Jostain syystä vaan se sokerirasituskoe oli liikaa. Mulla ei siis todettu mitään raskausdiabetesta. Ehdin vaan jo monta päivää stressata ennen kun sain sen mittarin ja ohjeet kotiin. Neuvolassa sanottiin että nyt on monilla ollut jotain häikkää tossa kokeessa, mutta silti ei välttämättä ole oikeasti raskausdiabetes kyseessä.
 
Eilen kävin myös sokerirasituksessa...
Kolmella ekalla neuvola käynnillä hoitaja oli kovasti sitä mieltä että minun ei tarvitse koko rasitukseen mennä. Sitten neljännellä kerralla keksi että sinne pitää mennä. No nyt sitten on siellä käyty.
Ei todellakaan mikään miellyttävä kokemus. Litku oli aivan kauheeta ja näytteen ottaja ei meinannut saada mistään suonesta verta. Vaikka yleensä kaikki sanovat että minulla on niin hyvät suonet. No ronkkimisen jälkeen saatiin kuin saatiinkin kaikki näytteet otettua.
Ensimmäinen 50 minuuttia meni hyvin. Sitten tuli aivan kauhe olo. Sinnittelin toiseen näytteenottoon saakka. Sen jälkeen oli päästävä makuulle. Toisen tunnin pötköttelin ja selvisin tästäkin kokemuksesta =) Onpahan nyt tämäkin koettu. Toivottavasti en enään koskaan joudu uudestaan...
 
Nyt tuli sokrurasituksen tulokset ja
Paastoarvo oli 4,7
1H arvo 9,1
2H arvo 8,0

Lääkäri mulla on vasta perjantaina, joten ei hajua tuosta viimeisestä arvosta
ainakaan että onko ok?

gin ja Ulpukka pullaposki 25+6
 
^riippuu vähän paikkakunnasta, joissakin eroaa jonkun verran noi suositukset. Paasto sulla on ainakin ok, sen pitää olla alle 5,5 tai alle 6 (riippuen taas paikasta). 1h arvon pitää olla alle 10 ja kahden tunnin arvon alle 8,7 (täällä meidän neuvolassa ainakin). Eli oot rajojen sisällä kyllä. Ei sulla ole mitään hätää :)
Mä en saanut mun arvoja kaikkia tietääkkään, paitsi että paasto oli ok ja 1h 9,9 ja 2h 9,2.. eli tunnin oli rajalla ja kahden tunnin oli vähän yli. Silti mulla ei ole raskausdiabetesta.
 
Täällä yks mamma ensiviikolla menossa testiin, kun narahti aamulla neuvolassa. Vähän jännittää miten pysyn pystyssä sen ajan.. :( 
 
Mulla oli paastoarvo 5,6 (muut arvot ok, eikä ikään oo siinä pissaliuskassa ollu mitn häikkää) ja eilen kävin hakemassa mittarin kotiin.
Ja kuulemma täälä on automaattisesti aina heti raskausdiabetes kun joku arvo ylittyy. Mä en oikeen jaksa ressata yhtään, ku mulla on aina ennekin ollut tuota luokkaa paastosokerit, eikä mitään ongelmaa sen suhteen. Tuntuu vähän turhalta "varomiselta" kaikki... Tuota sokeria pitää kotona seurata 3pv/kk ja niinä päivinä 3 krt/pv.
Nii ja automaattisesti tulee nyt sitte kutsu äitiyspolille jossai vaiheessa vauvan painoarvioon ja johonkin synnytyksen suunnittelu hässäkkään. Toki ny oon jättäny kaiken ylimääräisen nasujen mässäilyn, mutta silti jotenki tuntuu typerältä. Kaiken lisäksi mittasivat ennen sokerirasitusta myös tuolla "sormenpää"-mittarilla, jollon paastot oli alle 4.. että kovin on luotettava laite!
 
Nii ei se sokerirasitus mikään paha oo!
Mua lähinnä ärsytti ku aika tuli pitkäksi ja vähän levoton olo siinä ekan ja tokan mittauksen välillä. Sillon oli kyllä kuuma ja tuolit oli huonot, mutta ei mulla oo mitään muuta huonoa sanottavaa siitä. Ottakee tekemistä mukaan!
 
Sokerirasitus oli 12.7 (rv 24+3) ja soittelin tänään arvojen perään.
0h 4,0
1h 6,8
2 h 3,8..

Eli kaikki kirkkaasti alle raja-arvojen.. pikkasen mulla kyllä ihmetyttää tuo viimenen arvo. Miten se voi olla vähemmän ku eka mittaus??

Ei tullu huono olo, mut tokan ja kolmannen mittauksen välissä ei tehny hirveesti lukea ku oli olo et vois tulla huono olo ja teki mieli kauheesti suolasta syötävää..
Mulla se juoma oli kirkasta. Eka mukillinen meni helposti alas, mutta toinen jo vähän tökki ja tuli puistatuksia. Mut ei jääny traumoja. Jos toisen lapsen teen ja (oletettavasti) joudun mittaukseen, niin menee varmasti ihan rutiinilla, jos yleiskunto pysyy samalla mallilla.
 
Mullaki oli sokerirasitus viime viikolla ja arvot kunnossa. Karjakat: aika matala kyllä tuo kahen tunnin arvo sulla. mutta eipä nuo arvot muutenkaan korkeita sulla ollut! joskus oon kuullu puhuttavan et joillaki laskee sokeri todella helposti ja nopeeta jossei muutaman tunnin sisällä napostele, siis vaikkei diabetesta sairastakkaan. Esim.tuo sun viimenen arvo aiheuttais monelle "normaalille" ihmiselle jo melko huonon olo kun alle 4 menee. eiköhän ne siellä neuvolassa sit seuraavalla kerralla osaa selittää, et miks näin :)

Sokerilitku oli yllättävän hyvän makusta, kirkasta ja lievästi sitruunaista. oli niin kauhia näläkä et meni heittämällä alas :D ei tullu edes kovin huono olo, suht nopeesti meni aika ku lehtiä lueskeli ja kuunteli tummujen ja pappojen vaivoja :)
 
Riihimäellä se litku oli kirkasta ja kylmää, maistui vähän keinotekoiselta vadelmamehulta.. eli maku oli vadelma, mutta ei sitä tietysti voinut verrata oikeaan vadelmaan :D. Ja se otettiin sellaisesta kerta-annos pakkauksesta. Sellainen pussi jossa oli muovinen korkki. Ja sitä oli säilytetty tosi kylmässä koska se oli ihan raikasta. Mutta aika makeaa oli eikä sitä voinut makunautinnoksi kutsua :D
 
Tänään aamulla kävin sokeriasituksessa. Huomenna pitää neuvolaan soitella ja kysellä tulokset.
RiikkaTe, meillä täällä myös tuota samaista litkua. Aika tiukkaa teki, että alas sai menemään alas, vaikka makeasta pidänkin.
 
Kirjoittelen tänne nyt ihan ekaa kertaa, mietin kyl kauan miten tänne tekstiä saa mut sitten löysin ton "vastaa" ja sieltähän se sit tais tulla ihan oikein  :)
Mulla oli tänä aamuna tuo sokerirasitus ( Hkissä asustelen ). Itselläni se oli kyllä aikamoinen koettelemus, kiva lukea että ei monellakaan oo täällä ollu, mut mul oli! Siit sokeriliemestä tuli niiiin sairaan paha olo noin kymmenen minuutin päästä sen juomisesta et huhhuh.. alko pyörryttää ja oli melkein pakko oksentaa ja sittenhän olis pitäny keskeyttää koko toimitus enkä ihan helpolla haluis luovuttaa  :( No sit vaan päätin taistella ja istuin pää polvissa ja ravasin käytävää eestaas seinistä tukea ottaen.. ja sithän tuol onnettomas Kallion terkkaris ei ollu edes mitään lepohuonettakaan. Mutta noin 45 minuutin kuluttua olo alko helpottaa sit huomattavasti, YES.. kannatti sinnitellä!
Joo aikahan siinä kävi pitkäksi sit vähän.. mut tokan piikityksen jälkeen läksin vähän käymään lähikaupoilla ja torilla xD vaikka ei olis vissiin saanut minnekkään poistua, mut kun mussa asuu tällanen pikkukapinallinen niin minähän menin ni ei käynyt aika pitkäksi :)
Että tällaista..
 
Tänään oli lääkärineuvola, ja se määräs nyt mutkin sokerirasitukseen :( En oo ikinä ennen ollu ja vähän pelottaa...emoticon
 
Mulla on rasitukseen meno ens keskiviikkona, sitten on 28+1 menossa. Ja pelottaa!! Iän perusteella sinne joudun, kun olen yli 25. Pelkään sen litkun oksentamista, huimausta ja rytmihäiriöitä... Aloin tuossa lueskella raskausdiabeteksestä ja totesin, että syön ihan hirveästi hiilihydraatteja, eli menee kyllä ruokavalio uusiksi jos radi löytyy. Onhan se hyvä saada tietää, missä mennään, mutta jännittää kyllä. Ja radi on ajatuksena vähän pelottava, varsinkin jos kävisi ettei sitä saa kuriin... Oksentaminen kun loppui mulla 16+6 niin sen jälkeen ruokahalua on riittänyt ihan liikaa, mutta nälkä kun on niin tulee syötyä. Tosi paljon oon syönyt leipää ja hedelmiä ja jugurtteja, ja jäätelöäkin, ja uusia perunoita; eli hiilihydraattia aamusta iltaan. Saapa nähdä, miten keskiviikkona käy!!
 
Blixen, älä turhia vielä huoli. Minulla ei ainakaan tullut sielä kokeessa mitään ongelmia. Litku ei ollut niin pahaa kun pelotellaan, olo ei ollut huono ja aikakin kului kun sain makoilla sängyllä ja lueskella Aku Ankkoja .
 
Ja kuten sinäkin jouduin kokeeseen ikäni vuoksi. Ja olen todellakin herkutellut raskausajan ihan huolella. Jäätelöstä on vaikea kieltäytyä, kylmä cocis on pakko välillä saada, täydellinen karkkilakkokaan ei ole onnistunut... kilojakin rv 28 mennessä tullut 9 . Raskaus pakottaa joka tapauksessa luopumaan monesta asiasta, niin en ole niiden pakollisten uhrausten lisäksi osannut ihan kaikesta epäterveellisestä päästää irti. Olen antanut itselle luvan nauttia välillä tuollaisista "puolipahuuksista"... Muutoinkin ruoka maittanut koko raskausajan kiitettävästi.

Niin, joka tapauksessa arvoissani ei ollut mitään häikkää, eikä merkkejä noista herkutteluhetkistä. Koitahan sinäkin olla murehtimatta etukäteen kauheesti siitä testistä. Sillehän ei mitään voi, ja sittenpähän tosiaan selviää mikä on tilanteesi.
Hyvin se menee! =)

 
Täällä siis eräs, jolla on ollut tuo GDM-diagnoosi jo raskauden ensi viikoista lähtien. Mainittakoon, että raskauteni ei ole millään tavalla "mennyt pilalle" asian vuoksi, joten niistäkää nenänne kanssamammat  Kyllä tästä selviää.

Meidänkin paikkakunnalla diagnoosin saa heti, jos jokin arvoista on hitusenkin yli suositusten (minulla paasto 5,6 ja muut arvot normaaleja). Näinhän se nykysuositusten ja Käypä hoito-ohjeiden mukaan meneekin, joten en ymmärrä tuota joidenkin paikkakuntien linjaa olla puuttumatta näinkin tärkeään asiaan.

Sokrut on pysyneet kutakuinkin hallinnassa. Ahkerasti olen mittaillut jo kuukausikaupalla.... Dieetti on hankala löytää, koska minulla ei sokerit nouse, vaikka söisin levyn suklaata. Aamuarvot kuuuden pintaa silloin tällöin, mutta pääasiassa ihan normaaleja.

On tässä "sairaana olemisessa" hyvääkin. Ainakin kaksi ylimääräistä ultraa äitipolilla. Raskauden aikana paino on noussut vain 3 kg (Nyt rv 30), joten eipä tarvitse laihdutella lapsen teon jälkeen.
 
...ja mainitsen vielä...

Rasitus ei ole niin paha, jos omassa sokeriaineenvaihdunnassa ei ole häikkää. Jos on, niin tulee tietysti helpommin huono olo, pyörtyilyä jne.
 
Takaisin
Top