Sokerirasitus ja radi

Niin en tiedä mikä on oikea ja väärin. Olen siis kertonut ihan rehellisesti asiasta sairaalassa ja siellä olivat sitä mieltä että asia ok. Ilmeisesti tuo 9h paasto tai lyhyempi on minulle liian lyhyt.

Olen ymmärtänyt, että mikäli sokerit ovat koholla aamulla niiden ei periaatteessa pitäisi enää laskea sillä korkea aamusokeri tarkoittaa että se matala hetki meni jo ja keho alkaa tuottamaan liikaa kompensoimaan ja siksi heittää yli. Minulla taas selvästi laskee, saattaa olla kyse vaan 10-15min ja laskua on 5.8 > 4.6. En keksinyt mitään muuta syytä tähän kuin sen paaston ts että keholla menee hetki herätessä.

Muoks. En löytänyt mistään mainintaa, että radissa pitäisi mitata heti ylösnoustessa sokerit. Sen sijaan kahdessa paikassa sanottiin vaan, että ennen aamiaista. Toki jos syö heti herättyään niin samaahan se tarkoittaa :)
 
Muokattu viimeksi:
Juu enpä osaa tuohon asiaan sanoa. Toki tulee mieleen että jos kovasti touhuilee tai tekee jotain tunnin puolitoista ennen mittausta niin hyvin voi arvo laskea siinä ajassa kuten itselläni teki lounas/päivällinen osiolla. Helposti pystyi liikkumisella vaikuttamaan asiaan. No ei enää mutta niinä hyvinä aikoina..:happy: Kaipa se on tuokin yksilöllistä.
Nyt kun pitkävaikutteista menee >30ky + aamupala ja aterialisät pikainsuliinilla niin eipä siinä oikein millään muulla enää kikkailla kun lääkityksillä. Tosin itsellänikin tuttu rytmi tullut aamumittauksille, herättyä vessaan ja mittaamaan. Olen kyllä sen verran muistamaton että jos en mittaa silloin niin se unohtuu.:hilarious: Mikähän siinä onkin että näin raskaana ollessa muistan jonkin asian tasan 5min ja sitten se unohtuu.
 
Tää paastoarvon mittausajankohta onkin tosi mielenkiintoinen kysymys :) Itse järkeilin sen niin, että jos pyritään saamaan kiinni yöllä kohoavaa sokeriarvoa niin paras olisi mitata heti herätessä. Mä olen myös joskus mitannut keskellä yötä vessareissulla ihan huvikseni ja kerran aamukuudelta, sitten menin vielä pariksi tunniksi nukkumaan ja mittasin uudestaan. Tuolloin tulos oli tippunut 0,4mmol ja jäinkin pohtimaan, että missä ne sokerit yöllä huitelee.... kaikillehan ei tule sitä aamunkoittoilmiötä, että verensokeri tippuu liian alas ja maksa tekisi vastakorjauksen ylös. Vaan ongelma on insuliiniresistenssissä, joka saa aikaan liiallisen sokerintuotannon yöllä.

Kysykää ihmeessä te, joilla on nyt lähiaikoina äippäpoliaikoja tulossa, sieltä mielipidettä perusteluineen asian ammattilaisilta. Täytyy itsekin kysyä, mutta olin just eilen käynnillä ja seuraava vasta 4 viikon päästä.
 
Mä voin yrittää muistaa kysyä asiaa maanantaina. Mulla on muutenkin kunnon kysymyspatteristo, niin tämä mahtuu jonon jatkeeksi.

Mangusti80, kuinka kauan sulla meni ä.polilla aikaa eilen? Mietin minkä verran varaan aikaa. Mulla oli klo 9 sairaanhoitajan aika ja 9.30 lääkärin aika. Pääsenköhän jo 10.00 pois? Ollaan vaan lähdössä Muumimaailmaan heti sairaalalta ja pohdin, monelta päästään starttaamaan.
 
Mulla on muuten parantunut aamupaastoarvot, nyt kun vajaa pari viikkoa enää laskettuun aikaan. En tajua, mitenkään en ole syömistäni tai mittausajankohtaa muuttanut, mutta ollut siinä n.5,3 huitteilla nyt viikon ajan, kun yleensä ollut 5,5-5,8. Mitään lääkityksiä mulle ei siis oo määrätty. Ja sit pari kertaa on käyny niinkin (siis muutama viikko sitte), että ekalla mittauskerralla keskarista arvo jopa 6,2 ja heti perään kun oon mitannu uudestaan nimettömästä, niin tulos onkin 5,7. Melkoinen ero. Aina vaan menee yli mun ymmärryksen koko verensokerin mittaillu...
 
Mä olen välillä mitannut jopa peräkkäin kolme kertaa ja eri sormesta ja joka mittaus eritulos. Kuitenkin tässä radissa se 0,1-0,6 tuloksen ero kertoo jotain. Sen takia en ihan tohon mittariinka luota :D

Mulla on nyt ollut pidempää aamulla paastoarvo 5,3 ja ei vaikutusta sillä mitä syön illalla. Tämäkin on outoa, paastoaika on ollut sama mutta olen yrittänyt testata että onko iltapalalle vaikutusta siihen mutta ei. Söin salaattia tulos on sama kuin silloin kun vedän pannukakkua sokerilla. En ymmärrä missä nyt mennään :D

Itse mittaan myös yleensä niin, että aamupissalle heti herättyä ja sitten mittaamaan ja aamupala. Välillä annan lapsille aamupalan ja mittaan sen jälkeen. Oon myös testannut niin että mittaan ja lähden käyttää koiran ulkona pissalla ja mittaan sitte vielä uudelleen ennen aamupalaa mutta kyllä se tulos on aikalailla sama. Välillä myös yöllä mittaan kun käyn vessassa mutta en oo saanu silläkään vielä kiinni sitä kohtaa missä ne alkais nousemaan. Tosin tällä hetkellä ne on aika tasaisia tuloksia. Seuraava kontrolli ens viikolla.
 
Pikkunöösä: muistan joskus lukeneeni ja itseasiassa polillakin siitä sanottiin että mahdollista on että aivan loppuvaiheessa tilanne voi vähän helpottaa ja joillain jopa niin paljon että jos lääkitystä on käytössä, saatetaan sitä päästä jopa laskemaan alaspäin. Muistelisin että esikoisesta kävi näin. Lääkitystä ei voitu vähentää mutta yhtäkkiä pari viikkoa ennen laskettua aikaa arvot rauhoittui. Sitä en taas muista miksi se fysiologisesti voi mennä niin.
 
Mä voin yrittää muistaa kysyä asiaa maanantaina. Mulla on muutenkin kunnon kysymyspatteristo, niin tämä mahtuu jonon jatkeeksi.

Mangusti80, kuinka kauan sulla meni ä.polilla aikaa eilen? Mietin minkä verran varaan aikaa. Mulla oli klo 9 sairaanhoitajan aika ja 9.30 lääkärin aika. Pääsenköhän jo 10.00 pois? Ollaan vaan lähdössä Muumimaailmaan heti sairaalalta ja pohdin, monelta päästään starttaamaan.

Noh, mulla ei mennyt ihan putkeen se käynti kun sanoivat jo ilmoittautuessa, että tänään on ruuhkaa ja ajat myöhässä. Vaikka meillä oli siis aamupäiväaika. Mulla piti olla hoitaja 9.45 ja lääkäri 10.00. Hoitaja tuli hakemaan neuvolakortin ja sokerimittauskortin joskus 10.15 ja pyysi mua odottamaan käytävällä, ja sitten pääsin suoraan lääkärille ehkä 10.25. Ulos muistaakseni joskus 10.50.
 
Mulla oli äpoli aika viimeksi 30min myöhässä :D (tyks).. Eli varaa aikaa, itse vo:lla meni 30min ultrauksen kanssa.

Mulla alkanut tippumaan paastot myös, nyt monena aamuna putkeen ollut 4.5-4.9, aloin jo pohtimaan josko pitäisi ilta metforemia laskea :O Päivälläkin olen mitannut 4.4 arvon ja ihan maximit on olleet 7.0. Yleensä kuitenkin 5.8-6.5 väliä menee päivällä.
 
Olin tuhma eilen ja söin ruuan päälle herkuttelutuskissani kolme vohvelia siirapilla ja kermavaahdolla. Mittasin tunnin ruokailusta ja arvo oli 7.0 o_O Ei sillä, minulla ei ole mennyt itseasiassa kertaakaan ruokaillessa yli mutta onhan tuo vähän huvittavaa. Mutta takaisin ruotuun ja salaatin pariin :wtf:
 
Olin tuhma eilen ja söin ruuan päälle herkuttelutuskissani kolme vohvelia siirapilla ja kermavaahdolla. Mittasin tunnin ruokailusta ja arvo oli 7.0 o_O Ei sillä, minulla ei ole mennyt itseasiassa kertaakaan ruokaillessa yli mutta onhan tuo vähän huvittavaa. Mutta takaisin ruotuun ja salaatin pariin :wtf:

Niin, kun syön vaikka iltapalaksi puuroa raejuustolla ja siihen päälle kurkkua ja tomaattia yms niin aamun paastoarvo on noin 5.5-5.7. mutta kun syön kaks palaa pannukakkua, toisen mansikkahilloa ja toisen sokerilla niin aamun paastoarvo on 5.1. Hieman huvittavaa ja pistää kyllä mietityttää :D
Oon sitte nyt usein syönyt joka viiliä tai lämpimiä voileipiä tonnikalalla, paasto pääsääntöisesti 5.3.
 
Tuo se onkin ihmeellistä, kun joskus tuntuu, että arvot menee ihan päinvastoin kuin mitä odottaisi. Olen 18 mittauspäivän aikana havainnut, että 6 suklaakarkkia välipalalla (ei siis mitään muuta) on antanut parhaimmat paastoasrvot ennen päivällistä. Nuo on ne kaksi ainoaa kertaa, jolloin paastoarvo on alkanut nelosella. Pitäisi varmaan kokeilla, mitä karkkipussi tekisi aamun paastoarvolle :rolleyes:
 
Juhannuksesta lähtien olen mittaillut sokereita, ja ymmärrän nyt hyvin itse kunkin ärsytyksen homman kanssa. Pelkästään paastoarvot olleet koholla, mutta neuvolan mukaan ei huolestuttavasti ja johtopäätöksenä niistä oli, että syön liian harvoin/vähän.
Sitä ei toistaiseksi kukaan ole osannut selittää miksi juuri aamuarvot on kriittisiä, ja aterioiden jälkeen sokerit saisi olla sen 7,7 monta kertaa päivässä? Että tietääkö se vauva jostain nouseeko verensokeri syömällä vai paastolla, jolloin se on sitten huono juttu.
Mulla tyypillisesti esim ennen aamupalaa 5,7 ja jälkeen 5,9. Yli 7:n ei ole onnistunut pääsemään kertaakaan.

Joo yöpaasto ei saisi mennä >8h mutta lomalla olis kiva nukkua pidempään.
 
Pakko vaan ihmetellä! Siis mun sokereita... kesäloman reissailut ja epäsäännöllinen syöminen ei oo vaikuttanut mitenkään mun arvoihin:eek: tai noh oikeastaan parempaan suuntaan on mennyt... voiko stressi tehdä oikeasti näin paljon arvoihin?!? Annoin siis iselleni armoa pari viikkoa ja oon rehellisesti sanottuna syönyt ajoittain huonosti... jos ollaan oltu vieraissa niin olen syönyt kahvi paakkelsiin, lasten kanssa jädet puistossa/rannalla, ”huonoa ruokaa” huvipuistoissa ja paaaaaaljon marjoja... silti ei mitään ongelmia päiväkäyrissä/paastoissa :eek: uskomatonta!
 
Pakko vaan ihmetellä! Siis mun sokereita... kesäloman reissailut ja epäsäännöllinen syöminen ei oo vaikuttanut mitenkään mun arvoihin:eek: tai noh oikeastaan parempaan suuntaan on mennyt... voiko stressi tehdä oikeasti näin paljon arvoihin?!? Annoin siis iselleni armoa pari viikkoa ja oon rehellisesti sanottuna syönyt ajoittain huonosti... jos ollaan oltu vieraissa niin olen syönyt kahvi paakkelsiin, lasten kanssa jädet puistossa/rannalla, ”huonoa ruokaa” huvipuistoissa ja paaaaaaljon marjoja... silti ei mitään ongelmia päiväkäyrissä/paastoissa :eek: uskomatonta!

Tämähän on ihan mahtava juttu!! Nyt vaan jatkokin löysin rantein ja arvot toivottavasti kiittävät :)
 
Tänään oli kontrolli ä.polilla. Lääkkeet sain kouraan ja aloitus illalla. Pidetään peukkuja, että maha kestää metformiinin.
 
Joo teki! 31+2 ja painoarvio oli 1912 eli ministi yli keskikäyrän. Jotenkin harmittaa toi lääkitys ihan älyttömästi, vaikka varsin hyvin tiedän, että se on varmasti ainoa vaihtoehto saada arvot kuriin. Pitää toivoa, että selviäisi pelkällä tabletilla ettei insuliinia tarvisi ottaa tuohon kaveriksi.
 
Voihan pillerit... toivutaan imme että arvot paranis! Mä istuskelen rannalla odottelemassa että lasten uimakoulu loppuu... että on kuuma!!!! Älytön koko vartalohiki:/ minttu vettä menny jo 1,5l ja oon täällä istunut vasta reippaan tunnin...huh!
 
Joo teki! 31+2 ja painoarvio oli 1912 eli ministi yli keskikäyrän. Jotenkin harmittaa toi lääkitys ihan älyttömästi, vaikka varsin hyvin tiedän, että se on varmasti ainoa vaihtoehto saada arvot kuriin. Pitää toivoa, että selviäisi pelkällä tabletilla ettei insuliinia tarvisi ottaa tuohon kaveriksi.

Ymmärrän ja symppaan kyllä tota lääkitystä, mua harmitti se todella paljon ja taisin yhdet itkutkin asiat vuoksi tirauttaa. Ehkäpä juuri sen takia, että oma tilanne on niin rajoilla. Ja muakin mietityttää tuo mitä Tortta sanoi, että miksi ne aamuarvot on niin kriittisiä kun päivisin sallittaisiin monta yli 7 ylitystä. No, oli miten oli, mulla se tablettilääkitys (1 aamulla 1 illalla) ratkaisi ongelman eikä laittanut mahaakaan sekaisin pahasti, ehkä viikon oli vähän vilkkaampaa vessassa käyntiä. Nyt aamuarvot pyörii siinä 5 pinnassa, eikä tarvitse enää miettiä mitä syö ja monelta ja kuinka pitkä paasto...aika paljon stressittömämpää tämä loppuaika siis. Toivon ja uskon että sulla menis samalla tavoin, eikös sullakin aika pienestä ollut ne heitot kiinni?
 
Takaisin
Top