Sokerirasitus ja radi

Metformiini kolmatta päivää käytössä eikä oireita vielä ihmeemmin näkynyt... alkaako se paska lentää vasta, kun lääkekin alkaa purra vai olisiko mulla pitänyt jo olla ripulia?

Eihän se kaikilla pistä vatsaa sekaisin. Mulla ehkä tehosti vatsan toimintaa sen aloitusviikon ja nyt kun annos on pysynyt tuossa 1 aamulla 1 illalla niin ei ole mitään vatsaoireita.
 
Eihän se kaikilla pistä vatsaa sekaisin. Mulla ehkä tehosti vatsan toimintaa sen aloitusviikon ja nyt kun annos on pysynyt tuossa 1 aamulla 1 illalla niin ei ole mitään vatsaoireita.

Toivotaan. Vatsa ollut hintsun vilkkaampi nyt mutta se voi johtua kyllä ihan mistä vaan. Tällä hetkellä lääkettä menee 1+1. Neljäs päivä vasta menossa ja todella toivon, että tuo annostus alkaisi riittää. Paastot tosin vielä ylhäällä :sour:
 
Mulla oli tänään äippäpolin kontrolli ja koska kaikki arvot on hyvällä mallilla ja vauva voi hyvin ja kasvaa keskikäyrällä ja olen uudelleen synnyttäjä niin seuraava käynti kolmen viikon päähän.

Kysyin tänää sitä, että onko merkitystä mittaako paastoarvon heti herättyä vai juuri ennen aamupalaa jos tässä välissä menee kuitenkin aikaa ettei syö heti herättyään. Tämä lääkäri oli sitä mieltä, että sillä ei enää siinä kohtaa ole mitään merkitystä ja mitata voi mikä itsestä tuntuu parhaalta. Hänen mukaansa se arvo ei enää siinä kohtaa paljon muutu.
 
Kiitos Tiutsi kun kysyit, mielenkiintoista! Sikäli jännä, että ei ole olemassa tarkkaa ohjetta kun kuitenkin lääkityksen aloittavat kun ylitys on sen 0,1mmol yli sallitun rajan.
 
Kiitos Tiutsi kun kysyit, mielenkiintoista! Sikäli jännä, että ei ole olemassa tarkkaa ohjetta kun kuitenkin lääkityksen aloittavat kun ylitys on sen 0,1mmol yli sallitun rajan.

Voishan joku toinenkin kysyä, olisi kiva tietää toisen lääkärin mielipide asiaan :)
Täytyisi tehdä testiä itse ja mitata heti kun herää ja uudelleen ennen kuin käy syömään. Näkisi onko siinä eroa vai ei...
Itse olen saanut eron jopa eri sormesta mittaamalla... Vasemmasta kädestä mittaamalla tulos voi olla 5.7 eli yli sallitun rajan mutta kun mittaan oikean käden sormesta tulos onkin 5.3 eli alle sallitun. Vaikea varmaa arvata kumman tuloksen kirjoitan vihkoon ylös :D mutta kyllähän tuollainen raja arvon molemmin puolinen heittely pistää miettimään...
 
Äh, mä kysyin tätä myös ja ilman perusteluja lääkäri antoi ohjeistuksen mitata sokerit heti herättyä. Ei tosin sen kummemmin perustellut tätä mulle.
 
Mun radi käyttäytyy nyt todella oudosti.
Mittarin vaihdon jälkeen ei yhtään ylitystä aamupaastossa. Voiko oikeasti vanha mittari mitata erilailla? Siihen ei siis ollut enää liskoja saatavilla niin sain uudemman mittarin liuskoineen.
On ollut aivan sama mitä syön illalla niin tulokset on silti 5-5.3. Testimielessä olen siis kokeillut aivan kaikkea. Jätskiä iltapalaksi, leipää tai viiliä tai mitä vaan niin tulos on sama. Aikaisemmin jos söin leipää niin aamu arvo oli ylhäällä.
Mä en ymmärrä tätä.
 
Mun radi käyttäytyy nyt todella oudosti.
Mittarin vaihdon jälkeen ei yhtään ylitystä aamupaastossa. Voiko oikeasti vanha mittari mitata erilailla? Siihen ei siis ollut enää liskoja saatavilla niin sain uudemman mittarin liuskoineen.
On ollut aivan sama mitä syön illalla niin tulokset on silti 5-5.3. Testimielessä olen siis kokeillut aivan kaikkea. Jätskiä iltapalaksi, leipää tai viiliä tai mitä vaan niin tulos on sama. Aikaisemmin jos söin leipää niin aamu arvo oli ylhäällä.
Mä en ymmärrä tätä.

Mä voisin myös ottaa tuollasen mittarin :hilarious:
 
Tiutsi, kyllä voi! Mulla on myös vanhempi kone ja se näyttää ihan eri tuloksia kun uudempi:eek: merkkaan sen uuden koneen tulokset...
 
Millaisia painoarvioita ootte saaneet ä-polin kontrolleissa? Mulla nyt rv33+5 ja tänään eka käynti ä-polilla tällä asialla ja ultrassa painoarvio 2,9kg. Aloitettiin nyt insuliinihoito, vaikka ylityksiä sokereissa ei ole edes kovin montaa ollut.. nyt alkoi pelottamaan tuo sikiön koko, ettei nyt pääsisi ihan 5 kiloon kasvamaan.. :wideyed: lääkäri sanoi vaan, että ei ainakaan yli lasketun ajan päästetä. No, kahden viikon päästä uusi aika, onneksi.
 
Mulla tänään myös painoarvio äpolilla, toinen kerta ja samaan syssyyn tehtiin synnytystapa-arvio. 36+4 tänään sairaalan mukaan(oman laskun mukaan 35+6 vaikkakaan tällä ei ole enää väliä radi lääkityksen takia kun käynnistys jokatapauksessa viim. rv40).

Mulla oli tollon rv33+ 1900kg
Ja nyt rv36+ 2500kg.

muoks. SF-mitta kulkee +1 käyrällä.

Miinuskäyrällä mennään, paino-arvio syntymään noin 3kg vähän yli tai ali. Erityisesti mitoissa jätätti vartalon ympärys suhteessa päähän ja reisiluuhun, eli juurikin päinvastoin miten yleensä radissa. Kontrolli kahden viikon päähän, jos silloin on alkanut enemmän jätättämään niin käynnistävät jo silloin, mutta jos kasvaa tasaisesti miinuskäyrällään niin käynnistys menee elokuun loppuun sen pidemmälle eivät anna mennä lääkityksen kanssa.
 
Muokattu viimeksi:
Olis mielenkiintoista kuulla, että mitkä teidän sf-mitat vastaavasti on ollu, kun teille on tehty näitä varsinaisia painoarvioita? Täällä ei päästä painoarvioon, kun kaikki etenee normaalisti ja hyvin, niin hoitajan mittakäden varassa ollaan...
 
Mulla oli painoarvio perjantaina 34+2 2,7kg. Keskikäyrällä kasvaa. Käynnistykseen ei tällä hetkellä ainakaan tarvetta ole vaikka lääkitys päällä.

Koska mittaritulokset näyttää hyvältä niin tekis mieli kokeilla olla ilman tota tablettia. Uskaltaisinko jättää sen pois ja äippäpolil kirkkain silmin väittää syöväni sitä :D en tiiä.
Mutta olen huomannut, että näillä helteillä on tullut nyt oltua hövelempi syömisten kanssa kun ei se näytä vaikuttavan arvoihinkaan millään lailla...
 
Olis mielenkiintoista kuulla, että mitkä teidän sf-mitat vastaavasti on ollu, kun teille on tehty näitä varsinaisia painoarvioita? Täällä ei päästä painoarvioon, kun kaikki etenee normaalisti ja hyvin, niin hoitajan mittakäden varassa ollaan...

Mun sf-mitta menee nätisti keskikäyrää pitkin, mutta paino ultran mukaan nyt näköjään sitten meneekin ihan omissa sfääreissään :bored: pelkästään sf-mitan perusteella ei siis tässä tapauksessa voi sanoa mitään..
 
Mulla oli painoarvio perjantaina 34+2 2,7kg. Keskikäyrällä kasvaa. Käynnistykseen ei tällä hetkellä ainakaan tarvetta ole vaikka lääkitys päällä.

Koska mittaritulokset näyttää hyvältä niin tekis mieli kokeilla olla ilman tota tablettia. Uskaltaisinko jättää sen pois ja äippäpolil kirkkain silmin väittää syöväni sitä :D en tiiä.
Mutta olen huomannut, että näillä helteillä on tullut nyt oltua hövelempi syömisten kanssa kun ei se näytä vaikuttavan arvoihinkaan millään lailla...

Mä oon miettinyt samaa, tekisi mieli kokeilla joko vähentää lääkitys yhteen tablettiin per päivä tai jättää kokonaan pois ja katsoa vaikuttaako arvoihin. Paastot olleet nyt aamuisin 4,9-5,1. En kuitenkaan lähtisi polilla valehtelemaan lääkityksestä jos sen jättää pois... eihän meitä kukaan voi varsinaisesti lääkkeitä pakottaa syömään, mutta heidän on hoitohenkilökuntana hyvä tietää totuus lääkkeiden pois jättämisestä. Joutuvat sitten vaan kunnioittamaan päätöstä sen suhteen. Näin itse järkeilin :)
 
Äh, mä kysyin tätä myös ja ilman perusteluja lääkäri antoi ohjeistuksen mitata sokerit heti herättyä. Ei tosin sen kummemmin perustellut tätä mulle.
Kysyin samaa lääkäriltä tänään seurannassa ja vastaus oli, että hyvä jos toimii - ihan sama koska mittaa kunhan on syömättä :confused: Mene ja tiedä.

Omat kokeilut ovat osoittaneet, että mun täytyy olla hereillä 1,5-2h ennenkun mittaan / syön ja ei ole merkitystä, että makaanko sängyssä lukemassa vai käynkö lenkillä kunhan olen hereillä.

Tänään uä seurannassa 32+1 ja painoarvo 2109g ja 60g yli 0-käyrän eli ilman lääkkeitä mennään edelleen.
 
Sain ylistystä neuvolan tätsyltä hyvin hoidetuista sokruista ja sekin sano että sen ja sama että mittaako samoin tein kun silmänsä auki saa vai just ennenku menee aamupalalle... mulla aika yleisesti kestää 30-45 min heräämisestä että itse pääsen syömään!
Sano myös sitä että joillain arvot alkaa tasoittumaan kun alkaa viimeisiä metrejä olemaan:)
 
Tänään sitten ensimmäinen ylitys päivällisen jälkeen arvo 8.8.
Perkele että ottaa päähän, mutta tämä viikko on yhtä kaaosta myös syömisen suhteen, kahdestaan tuon esikoisen kanssa mun syöminen on ihan mitä sattuu ja iltapalat jää syömättä kun väsyttää niin paljon[emoji30]
 
Jaama, jos yhtään lohduttaa, niin mun yleensä suht hyvät iltapäiväarvot meni metsään tänään, kun söin välipalaksi mokkapalan. Muuta en sitten välkkäriksi syönytkään. Yleensä nuo iltapäivän jälkeiset syömiset ei aiheuta paastoissa tai jälkeisissä mitään nousuja, mutta nyt kyllä yllätyin 8.2 arvosta.
 
Takaisin
Top