Ruokavalio

Oon kyllä kotimaisia pakastemarjoja käyttänyt ihan huoletta suoraan pakkasestakin, ulkomaisia nyt ei tule edes ostettua :) Ja jos paketissa lukee 100% kotimaista, niin en kyllä usko, että osa olisi ulkomaisia :D
 
Mä käytän kanssa kotimaisia pakastemarjoja smoothien ja puuron kanssa suoraan pakkasesta. Tuoreita kun ei oikein enää saa ja marjat kuitenkin tosi hyvä lähde monelle vitamiinille mitä nyt tarvitaan oikein roppakaupalla. Itse poimittuja on ainoastaan mustikat tällä hetkellä.
 
Täällä raskaana oleville suositellaan jäisiä pakkasmarjoja helpottamaan oloa!
Jos moni teistäkin syö kotimaisia suoraan pakkasesta niin syön sitten minäkin! :)
Kysyn asiaa vielä kun pääsen ensimmäisen kerran "neuvolaan".
 
Minä ajattelin kyllä syödä aika pitkälti entiseen tapaan kun en ole noita kiellettyjä juttuja muutenkaan ihan kauheita määriä syönyt. Jos nyt joskus kylässä tai ravintolassa tarjotaan jotain kalaa tai juustoa niin en kyllä meinaa ruveta kyselemään pastöroinneista tai muista. Sen sijaan yritän kyllä syödä enemmän kasviksia ja maitotuotteita nyt, että niitä terveellisiä rakennusaineita olisi lapselle :) Alkoholiin on nollaraja nyt alkuraskaudessa kun elimet kehittyvät pääosin, mutta loppuraskaudessa varmaan ihan pieniä annoksia saatan juoda, katsotaan sitten kun sinne päästään :)
 
Kun katsoin tuota listausta mitä saa syödä (olisiko ollut thl:n, linkki aikaisemmalla sivulla) niin tuntuu, että tulisin hulluksi jos yrittäisin muistaa kaiken tuon. No okei, takana kolme raskautta (1 km vuosia sitten) ja maalaisjärjellä olen mennyt. Esikoisen kanssa tutkin kaikkia suosituksia, mutta sitten totesin että pääasiassa maalaisjärjellä ja omilla ruokatottumuksilla pärjään hyvin.

Mutta kuten todettu, jokainen tekee omat valintansa ja kantaa päätöksistään vastuun. Toki keskenmenoja tapahtuu vaikka söisi kuinka oikein.
 
THL:n listalta ei onneksi jää paljonkaan rajoituksia, koska noudatan vegaanista ruokavaliota. Luopumisen tuskaa ovat nyttemmin aiheuttaneet vain lakritsi, salmiakki ja merilevä - aikaisemmin eivät nekään, koska ruokahalu oli pitkään melkein kokonaan poissa.
 
Kävin ravitsemusterapeutilla varmistamassa että saan riittävän määrän kalsiumia vaikka en käytä maitotuotteita lainkaan. Ravintolisänä purkista en pysty syömään koska...ripuli! :crybaby2No kaikki hyvin, saan päivittäisestä ruokavaliosta sen minimisuosituksen mukaisen määrän, toisina päivinä jopa enemmän. Muutamia hyviä vinkkejä sain, mutta aikalailla samoilla linjoilla jatketaan.

Kysyin ravintsemusterapeutilta pakastemarjoista, hänkään ei ollut koskaan kuullut etteikö niitä voisi huoletta syödä pakkasesta suoraan, olivatpa kotimaisia tai ulkolaisia.

Toinen hauska eroavaisuus suosituksissa oli se, että leivän päälle laitettavat leikkeleet tulisi kuumentaa ennen syömistä, kuulemma listeria riski jos syö suoraan pakkauksesta. :laughing002

Näin siis ohjeistetaan pohjois-amerikassa. Muutoin ohjeet raskauden aikaiseen syömiseen melko lailla samat, Suomessa ehkä vähän enemmän luodaan hysteriaa odottaville äideille!
 
Kokiksi kun opiskelin niin, piti aina keittää ulkomaalaiset marjat kun on bakteeririski vai mikä olikaan :rolleyes:, tuli ihan suositukset kauppoihin ja muihin vastaaviin joku muutama vuosi sitten :)
 
Joo se ulkomaisten pakastemarjojen keittämissuositus koskee koko väestöä ei vain raskaana olevia. Tuoreiden ulkomaisten marjojen kohdalla tuota keittämissuositusta ei ole.
 
Mielenkiintoista miten erilaisia suosituksia raskauden aikaiseen ruokavalioon on ympäri maailman, hieman ihmetyttää että pohjoismaiden ja pohjois-amerikankin välillä näin suuria eroja!
 
Söin tänään lämminsavulohta (kauppahallin tiskiltä) ja join pari cl valkkaria (rv 14+5). Ei olla kerrottu sukulaisille vielä, joten olen muutaman kerran siemaillut viiniä pieniä määriä kun ollaan oltu illallisella. Huomenna maustetaan kanakastike inkiväärillä. Sushia sorruin syömään kerran muutama viikko sitten. Kolmas raskaus siis minulla ja aiemmissa olen ollut sushitta koko ajan. Hirveää hermoilua tämä suositusten laiminlyönti tietysti aiheuttaa. Oltiin viime viikko etelänlomalla ja söin kyllä kaikkea merenelävää. Grillattua juustoakin. Ajattelin että ovat ok kun on kuumennettu. Majoneesikastikkeita tuli myös syötyä. Jotta joulu ei menisi hermoillessa, aion tänä vuonna jättää väliin graavilohen ja pöydällä seisseet kylmät leikkeleet ja pateet. Ylipäätään juuri joulupöytä tuntuu pahimmalta kun ruoka seisoo kauan tarjolla ja menee takaisin jääkaappiin. Ei olla omassa kodissa tänä vuonna, joten mahdoton seurata ruokahygienian säilymistä.
 
Suubi, samaa minä jaksan ihmetellä miten suuria eroja on suositusten kanssa.. välillä hyvinkin ristiriitaista tietoa. Noh. Maalaisjärjellä yritän pärjätä, mutta sitten aina kun erehtyy vaikka täältä lueskelemaan tätä "nou nou" listaa niin meinaa pakokauhu iskeä, kun huomaa että ei itse ole vältellyt puoliakaan.. mutta kaksi tervettä lasta olen synnyttänyt ja suht samalla lailla syönyt kuin nytkin, joten luotan siihen enkä ihan överiksi kyttää syömisiäni..
 
Mä luotan myös maalaisjärkeen: raakakalat- ja lihat, sopimattomat juustot, alkoholin pidän pannassa raskauden ajan. Illanistujaisissa en kysele sen tarkemmin, suosin ns turvallisia vaihtoehtoja mutta en jaksa alkaa liian nipoksi.
 
Jokainen kuitenkin omalla parhaalla tavallaan! Kaikki ajatellen vauvojensa parasta :Heartblue:Heartred
 
Olen nyt sortunut muutamana päivänä teehen, jossa on inkivääriä, sillä tarjolla ei ole ollut mitään muuta. Vähän hermostuttaa, mutta olen silti juonut. En selvästikään suhtaudu inkiväärikieltoon täysin vakavasti.
 
Teetä olen ruvennut minäkin juomaan, vaikka normaalisti juon todella harvoin. Nyt menee pari kuppia vähintään päivässä :D kofeiinitonta rooibos-teetä lähinnä. Ja sanokaa ny joku toki että se on kiellettyjen listalla :P
 
Jossain luki että pitäis välttää rooibos teetä, koska sitä ei ole tutkittu.. samaten kun kaikki yrttijuomat
 
No niinpä tietysti :D mikä tee se sitten olisi suositeltavaa enemmin? Vihreätee? Minä kun en mikään tee tietäjä todellakaan ole, kun normaalisti en juurikaan ole juonut :D
 
Takaisin
Top