Ruokavalio

Pahhh sanon minä isoon osaan näistä Suomessa kielletyistä jutuista. Mitenhän ne japanilaiset saa vauvoja kaikilla näillä kielloilla? :D Tai vaikeissa oloissa elävät ihmiset?

Itse aion pitää a) järjen päässä ja b) chia-siemenet, kookosmaidon, kanelin, inkiväärin jne. mun valikoimassa. Oikeat riskit, kuten listeria-bakteerin riskit, alkoholin ja muun tuollaisen aion jättää kokonaan pois, ja olenkin jättänyt. Mutta aion jatkossakin käyttää inkivääriä wokeissa ja keitoissa, aion syödä chian siemeniä ja jumaliuta jos jossain korvarissa tai porkkanakakussa on kanelia, siitä ei vielä kukaan saa syöpää. Suomessa kielletään ihan naurettavalla sykkeellä kaikki, mitä ei ole ehditty vielä tutkimaan. Se ei tee vielä mistään vaarallista, jos siitä ei ole tutkimustuloksia terveellisyydestä. Tätä menoa ei voi kohta syödä muuten mitään.

Luin mielenkiinnolla sekä Jenkkien, että Brittien suositukset, ja jätin pois ne, jotka on kaikissa maissa samat. Sillä mennään.
 
Mä suosittelen vaihtamaan normikanelin ceyloninkaneliin :) Tavan kanelissa on kumariinia suuri määrä, mikä on siis maksalle haitallinen aine. Ceyloninkanelissa kumariinia on vain tosi pieni määrä verrattuna tuohon normikaneliin.

Oon samoilla linjoilla Korhiksen kanssa, maalaisjärkeä aion minäkin käyttää :happy:.
 
Mikäs siinä kookosmaidossa on??

Se on musta kuitenkin hyvä muistaa että vaikka missä oloissa saadaan lapsia, niin ei se sitä kerro, etteikö siellä sattuisi myös keskenmenoja...ja ehkäpä enemmän kuin jos kaikki söisi superterveellisesti. Ja kyllähän esim. lapsikuolleisuus on varmasti tiedon myötä vähentynyt. Tää nyt oli ääriesimerkki mutta jos ymmärrätte pointin...
 
Niin, Eviran suosituksissa ei vaan ole esim. chian siemenistä mainintaa ja inkiväärikin on siellä listattu "ei suositella" ilman sen tarkempaa perustelua miksi. Kun taas esim. Australiassa ja USAssa suositellaan pahoinvointiin inkiväärivalmisteita.

Toki on riski eikä varma sairastuminen, mutta väitän, että riskeissäkin on hieman eroja. Listerian riski on ihan todennäköinen / mahdollinen, kun taas "saattaa 1:1 000 000 aiheuttaa supistuksia, jotka saattaa lisätä keskenmenon riskiä" -riski on sitten jokaisen itsensä laskettava. Itse lennän ja ajan autolla niin usein, että uskon niiden olevan suurempi riski kuin chian siementen. Silti ajan ja lennän.

Toki jokainen saa jättää noudattamatta tai sitten noudattaa pilkulleen. Ennemmin tarkoitin omassa viestissäni turhaa stressaamista. Jos nyt sattui syömään kanelipullan tai lakritsijäätelöä tai juomaan inkivääriteetä, niin ei kannata siitä syyllisyyttä tai häpeää tuntea. Itse uskon, että stressihormoni saattaa aiheuttaa enemmän riskiä keskenmenolle kuin se, että lusikoi vähän lakritsia kitaan.

Ja myönnän, en ole kokenut keskenmenoa, joten en ehkä osaa olla tässä ajatusmaailmassani tarpeeksi kokenut. Tämä nyt on tällaisen ensiodottajan, joka stressaa jo kaikesta vallan tarpeeksi, ajatusrypäs.
 
Eikös inkivääriä saa kohtuudella ruuanlaitossa käyttää. Mutta teenä ja luontaisvalmisteina ei suositella. Inkiväärissä on jotain joka paljon käytettynä saattaa vaikuttaa sikiön kehitykseen.

Kalaöljyäkään ei muuten erikseen suositella koska lasketaan luontaistuotteeksi eikä oo varmuutta että niistä on hyötyä, joten suositellaan syömään tarpeeksi kalaa. Taitaa kaikki luontaistuotteet olla ei suositeltuja.
 
Niin, nää on varmasti sekä maakohtaisia, että henkilökohtaisia valintoja :) Itse olen tarkka sen toksoplasma-riskin ja listeria-riskin kanssa, mutta hysteeriseksi en ajatellut muuttua. Hyvin se menee sitten varmasti :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: iLa
Itse yritän juuri tätä "maalaisjärkeä" suosituksin..

En nyt ehdoin tahdoin lähe syömään raakaa lihaa, kanaa yms
Mutta en jaksa uskoa että lapsi vaurioituu jos yhden lakritsi jäätelön syö yms :wink
 
Alkoholin kanssa ihan täys nollatoleranssi, ei mulla ole minkään raskauden aikana edes haluttanut alkoholia.

Toki tulee katsottua vähän mitä syö, nuita vältettäviä aineita ainakin, mutta salaattia en ota esim missään pizzeriassa/epäilyttävissä paikassa missä ehkä salaattia ei ole pesty.

Mitenhän pavut, saako kaikkia syödä?
 
Täällä myös maalaisjärjellä mennään. Alkoholia en käytä. Raa´at kalat ja lihat ei myöskään kuulu ruokavalioon. Maitotuotteista homejuustot ym. jääneet muutenkin kauppaan, maustamatonta jogurttia syön ainoastaan. Juuri mikään ruokavaliossa ei muutu! Kahvi ei enää maistu, limpparia voin silloin tällöin juoda ja salmiakkia syödä kohtuullisesti. Itseasiassa nyt vasta luin listän läpi, viikkoja tasan 7. Saa nähdä minkälaiset suositukset täälläpäin maailmaa "neuvolasta" annetaan.
 
Inkivääri sellaisenaan käsittääkseni on ok, nää valmisteet on sitten ei-suositeltuja. Toki ei sitäkään liiallista määriä.

Pavut on ok, kunhan ne on kuumennettu - myös idätetyt (eihän siinä tosin ole mitään järkeä).

Toi mun linkittämä juttu on aika kattava homma, kunhan sieltä erottelee ne kielletty/ei suositella ainekset.
 
Onko muuten hunajasta riskiä? Itse kyllä lähinnä vain leivonnassa ja ruoanlaitossa käytän.
 
Nauriska, kyllä hunajaa saa raskaana ollessa syödä ja käyttää, rajoitukset on vain alle 1-vuotiaille lapsille :)

Ja minä myös ihmettelen, mikä siinä kookosmaidossa vikana on?

Muutoin mennään ihan maalaisjärki linjalla :)
 
Missä tuosta kookosmaidosta on, ettei sais käyttää?
Meillä se on käytössä ruuanlaitossa kun on maidottomia meiän taloudessa. Mä en kyllä ihan helpolla sitä jätä pois. On niin hyvän makustakin ruuassa :p
 
Ei ihan ruokaan, mutta vaikka ruokajuomana liittyvää. Tänään testasin Happy Joen alkoholittoman siiderin, voin muuten suositella! Viimeksi kokeilin nuita holtittomia siidereitä ja kaikki oli ällömakeita, toi ei ole! :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: AK
Näen pitkästä aikaa reissun päällä kaveria ja sushitreffejä ehdotti. En taida vielä haluta suoraan kertoa mutta ajattelin että valikoimalla (ja sushinhimolla) tämä hoituu kun jättää välistä raa'an kalan, makit joissa merilevää, inkiväärin ja pyytää ilman majoneesia. Kasvista, omelettia, grillattua kalaa ja misokeittoa siis. Kaveri saa sitten arvata jos niikseen tulee..
 
Tuo Happy Joen alkoholiton on myös minun suosikki, ihana saunajuoma! Myös minua viime raskaudessa harmitti, kun kaikki löytämäni alkoholittomat siiderit oli makeita.
 
Miten suhtaudutte pakastemarjoihin? En asu suomessa, eli ulkomaisia ovat...tai mulle nyt kotimaisia. :)
 
Mä en pakastemarjoja kuumentamatta söisi. Paitsi jos on itse poimittuja. Kuulin sellasen jutun että suomalaisten marjojen joukossa saa olla tietty määrä ulkomaisia marjoja joukossa niin voidaan kutsua suomalaisiksi... Tiedä sitten pitääkö paikkansa.
 
Takaisin
Top