Ruokavalio

Kyllä tässä itselläkin on kieltämättä pää pyörällä näiden suositusten ja kieltojen kanssa. Tuntuu että kun kumartaa johonkin suuntaan niin pyllistää toisaalle. :P
 
Noi suositukset on joka tapauksessa tosi riippuvaisia siitä, kuka ne on laatinut. Mä löisin vetoa, että chian siemenet on kielletty, koska ne on luontaistuote, ja Suomessa on varmuuden vuoksi kielletty kaikki ei-lääkkeelliset vaikuttavat aineet raskaana olevilta. Sama juttu esim. vähän parempien ravintolisien kanssa, joita monet raskaana olevat ovat käytäneet ihan menestyksekkäästi, mutta jotka täytyy kieltää, koska laissa sanotaan, että luontaistuotteella ei saa sanoa olevan terveydellisiä vaikutuksia.

Mun mielestä yksi parhaista on inkivääri; Suomessa se on kielletty, koska saattaa aiheuttaa keskenmenon, mutta esim. USAssa sitä ilmeisesti suositellaan, koska helpottaa alkuraskauden pahoinvointia. Ota nyt näistä sitten selvää. Mulla oli viimeraskaudessa jääkaapin ovessa lista, mitä piti ehdottomasti välttää, ja mitä sai syödä vain vähän. Monet aikaisemmin äitiytyneet katselivat sitä kauhuissaain ja tuhahtelivat, että ootpa tehnyt elämästäs vaikeaa.
 
iLa, no niinpä. Mulla on paha tapa juoda liian vähän ja oon huomannut, että mun vatsa voi tosi paljon paremmin, jos alotan päivän chiapuurolla tai chiavanukkaalla. Ota tästä nyt selvää...
 
  • Tykkään
Reaktiot: iLa
Niin luontaistuotteissa taitaa olla se että niitä on tutkittu aika vähän että miten ne pitkällä aikavälillä vaikuttaa. Sen takia varmuuden vuoksi kielletään. Toki mietityttää se että imeytyvyys on todennäköisesti parempi luonnollisissa aineissa kun keinotekoisesti valmistetuissa. Mutta kun ei voi täysin luottaa siihen että saa kaiken tarvittavan ruuasta niin siksi turvautuu helposti mm apteekin vitamiineihin.
 
Ite menen aika pitkälle suositusten mukaan. Paitsi panadolia en enää ota särkyyn vaikka neuvola vielä (ainakin toistaiseksi) suosittelee. Jos siitä on kerran saatu tutkimuksissa tuloksia että voisi aiheuttaa raskauden aikana käytettynä adhd:ta, niin otan vain ihan järjettömään särkyyn. Tuskin kerta, pari vielä haittaa.
 
Mie en edes tiedä vielä mitä kaikkea tuli välttää ;D

Täytyy kysellä jostain tosta chiasta. Itseäni ainakin se kiinnostaa kovastikkin :)

Itsellä juominen on aina ollut heikkolla.. Ei tule juotua vaikka tiedostaa että pitäisi.
Silloin kun armeijan suoritin niin silloin tuli vähän petrattua juomista mutta ei vaan osaa niin ei osaa.

Itsellä kyllä olis tommonen camelback mihin menis 3l vettä ja sen saisi selkään. Pitääköhän sitä alkaa taas kuljettaa seläs mukana niin voisi tulla juotuakin ;D
 
Muokattu viimeksi:
Ruokavaliorajoituksien noudattaminen aiheuttaa stressiä. Erityisen haastavaa on esimerkiksi lounaalle mennessä. Kuinkahan hysteerinen sitä pitäisi olla siitä, kuinka hyvin jotkin salaatit ja muut tuoreet kasvikset on pesty...
Ja toinen asia on tuo yllä mainittu inkivääri. En oikein ymmärtänyt THL:n ohjeesta, että pitääkö välttää myös ruoassa olevaa inkivääriä vai riittääkö valmisteiden ja teen välttäminen?
 
Muokattu viimeksi:
Mä käytän ja käytin myös edellisessä raskaudessa inkivääriä mausteena koska rakastan sitä ja käyn päivittäin syömässä salaatin työpaikan ruokalassa. Pakkohan meidän on pystyä ruoka-alan ammattilaisiin ja heidän hygieniaan luottaa. Miten muuten aikoinaan olisi terveitä lapsia syntynyt, kun hygieniataso ei ollut sinnepäikään kuin nykyään. Ei kammata ressata. Se on vauvalle kaikkein pahinta.
 
Auringonkukansiemeniä saa muuten syödä! Niissä on itse asiassa paljon hyviä juttuja, rautaa, folaattia, fosforia, kalsiumia jne. A-vitamiinia niissä on ihan todella todella vähän, eli merkityksettömästi. Sadassa grammassa on 2,5 mikrogrammaa, ja "vaarallisen" raja päivässä on muistini mukaan joku 2000 mikrogrammaa.

Kuidun, raudan ja fosforin takia hyvä energialähde raskaana :)

Pellavansiemeniä vuorostaan ei. Ne keräävät kadmiumia liiaksi.

Nää kaks on niputettu samaan ryhmään tuolla eviran suosituksissa, eli öljypohjaisiin siemeniin tms., mutta haitalliset on vaan pellavansiemenet.

En oo nyt syöny chiaa, mutta laitoin ystävän (lääkäri) perehtyy asiaan ja totes että antaa vaan mennä, ei ole haitaksi millään kuulemma, jos kerran päivässä syö 1-2 rkl :)
 
Ite syön nyt sitä mikä millonki maistuu, vaihtelee niin päivittäin.. Marjojen syöntiä pitäs lisätä nyt ja hedelmiä ja kasviksia. Ja jostain sitä omegaa alkaa myös ammentamaan.
 
Onko täällä rooiboksen juojia? Sitähän ei kai myöskään suositella, mutta liekö syynä siinäkin se, ettei ole tarpeeksi tutkittu. Taidan kyllä satunnaisesti edelleen rooibosta nauttia.
 
AK, en kyllä juo rooibosta, mutta syy sen kieltämiselle lienee juurikin tuo, ettei sitä ole tutkittu, samoin kuin muissakin luontaistuotteissa. Ja suositukset vaihtelee; ilmeisesti joitain vuosia sitten suositeltiin, että odottajat ei muuta teetä kuin rooibosta joisikaan.
 
Rooibosta suositellaan raskaana oleville Afrikan maissa, ja se on siellä muutoinkin varsinainen "noitarohto", auttaa vaivaan kuin vaivaan. Ja ajattelin itse juoda kupillisen silloin tällöin, jos mieli teki tulee.

Inkiväärin kanssa olen vähän kahden vaiheilla. Eli onko tosiaan vain valmisteet kiellettyjen listalla, saako ruokaa käyttää esim. jauhettua inkivääriä, entäpä ihanaakin ihanampi inkiväärisiirappi jota tein talven varalle? Riittää mietittävä..
 
Muistaakseni inkivääriä on ennen suositeltu pahoinvointiin. Nykyään sillä on epäilty olevan yhteys keskenmenoihin. Ainakaan säännöllisesti en suuria määriä söisi.
 
Pyrin noudattamaan ravitsemussuosituksia ja välttämään viimeiseen asti "kiellettyjä" tai "ei suositeltavia" elintarvikkeita. Alkoholin suhteen myös nollalinja. Nyt pahoinvoinnin aikaan on hyvin vaikea syödä monipuolisesti kun mikään ei maistu..:wtf:
 
Mulle kävi siis tänään niin, että kaiken "kiireen ja sähellyksen" keskellä unohdin kokonaan olevani raskaana, koska esikoinen pitää aika hyvin ajatukset itsessään ja muutenkin touhua on riittänyt, sitten se kuuluisa kahvikuppi kouraan ja sohvalle hetkeks ihan rauhassa viltin alle syömään LAKRITSIjäätelöä!! Apua! siis mikä ihmeen aivopieru oikein tuli!? :D Esikoisesta en hetkeksikään unohtanut raskautta ja se oli mielessä 24/7 ja nyt unohdin sen?? Kerkesin varmaan puolet siitä ottamastani määrästä syömään ennen kuin edes tajusin asiaa :D sain itselleni kyllä huonon omantunnon aikaseksi mutta luin heti perään, että ei pienen määrän pitäisi olla haitallista, joten vähän voi huokaista helpotuksesta.

Onko täällä muut hetkellisesti unohtaneet olevansa raskaana? :D
 
Kyllä sen ajoittain unohtaa! :D Minäkin MEINASIN paistella pihvini puoliraakana ennen kuin älysin etten voi.. ja toinen moga oli myös, että melkein söin graavilohta (suurta herkkuani!).. molemmat siis "läheltä piti"-tilanteita..
 
Miten on muuten nuiden vakuumipakattujen kalojen laita kypsennettynä? Eikö listeria häviä kypsennettäessä? Minun tämän hetken lempiruoka on lohipasta joka tehdään kylmäsavulohesta, joka kypsennetään pannulla.
 
Takaisin
Top