Ruokavalio

-mimosa-

Keskustelun kolmiottelija
Huhtimammat 2017
Toukomammat 2018
Kesä-äidit 2020
Ootteko kuinka tarkkaan katsoneet mitä saa syödä ja mitä pitäisi välttää?

Entä juominen? Oletteko alkoholin kanssa nollalinjalla vai voiko lasillisen ottaa silloin tällöin?
 
Mä ajattelin ainakin olla ihan nollalinjalla, tai korkeintaan puoli lasia punaviiniä ottaa.

Enemmänkin mulla on epäselvyytenä tietyt ruoat. Mitä on pästoroimattomat juustot?

ja onko tietoa esim. siitä, sopiiko chia-siemenet raskauden ajaksi? Täytyykö jotakin tankata tavallista enemmän?
 
Esim kalan kanssa tuntuu olevan vaikeaa mitä nyt saa oikeesti syödä. Pitäisi syödä monipuolisesti pari kertaa viikossa kalaa.

"Raskauden aikana tulisi välttää myös eräiden kalojen, kuten sisävesien suurten ja vanhojen petokalojen, hauen, ahvenen, kuhan ja mateen sekä itämerenalueelta pyydetyn yli kolmevuotiaan silakan ja rasvaisten kalojen kuten merilohen ja -taimenen runsasta ja yksipuolista syömistä niissä todettujen korkeiden ympäristösaastepitoisuuksien vuoksi."

Vähiin jää lajit mitä voi syödä. Taitaa olla hyvä syödä kalaöljykapseleita raskauden ajan, ja välillä kirjolohta. :D
 
Pääosin suomessa valmistetut juustot on pastöroidusta maidosta valmistettu. Paketissa kyllä lukee valmistusaineiden kohdalla. Esim ulkomailla en kyllä uskaltaisi juustoja syödä. Paitsi kuumennettuna voi syödä pastöroimattomiakin.

Chian siemeniä ei kai suositella.
 
Kalsium, d-vitamiini, rauta ja foolihappo on tärkeimmät mitä raskauden aikana täytyisi saada. Eli maitotuotteet, rasvainen kala, liha, täysjyvävilja, vihreät kypsentämättömät kasvikset, tuoreet hedelmät ja marjat.
 
"Muita selkeästi vältettäviä ruoka-aineita ovat tyhjiö- ja suojakaasupakatut kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet, pateet ja mäti, sekä pastöroimatonta maitoa (esim. tilamaito) sisältävät tuotteet, pehmeät juustot, homejuustot (kuten brie, gorgonzola ja chévre). Kovissa, kypsytetyissä juustoissa, kuten edamissa ja emmentalissa listeriabakteeri ei pysty lisääntymään. Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolatessa. Listeriabakteerin aiheuttama listerioosi voi johtaa keskenmenoon ja ennenaikaiseen synnytykseen ja aiheuttaa lapselle vaikeita yleisinfektioita.

Toksoplasmatartunnan ihminen voi saada raa’asta tai huonosti kypsennetystä lihasta, kuten tartarpihveistä, raa’asta jauhelihataikinasta, riimilihasta, parmankinkusta, joita ei suositella syötävän edes pieniä määriä. Kuumennettuina näitä voi käyttää. Toksoplasmatartunnan saattaa saada myös pesemättömistä tai raaoista vihanneksista, hedelmistä tai marjoista tai käsittelemällä suojaamatta puutarhamultaa tai kissanhiekkaa. Raskauden aikainen toksoplasmainfektio saattaa johtaa keskenmenoon tai aiheuttaa sikiölle vakavan infektion."
 
Kyllä mä ajattelin maalaisjärjellä pärjätä. Tietysti mitä en syö on tyhjiöpakatut kalat, raaka liha ja kuumentamattomat pastöroimattomat juustot.

Kuhaakin oon tällä viikolla syönyt. :/ Viiniä voin pari kertaa puoli lasia ruuan kanssa juoda. Muuten yritän syödä paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. :)
 
Mä aloitan raskausdiabetesruokavalion nyt samantien heti plussauksesta, koska viimeeks oli radi ja en haluaisi sitä uudestaan, en ainakaan insuliinihoitoa.
 
Kaikki Valion juustot on tietääkseni tehty pastöroidusta maidosta, paitsi se sinihomejuusto, joten niitä voi aika huoletta syödä. Alkoholia en käytä ollenkaan, ja koitan välttää ruoka-aineita, jotka on sikiölle haitallisia. Syön omega3 kapseleita, kun en sitä samaa lohta jaksa joka viikko syödä ja muut kalalajit on vähän niin ja näin, et kannattaako niitä syödä. Salmiakkia rakastan!!! Mutta en sitäkään syö nyt raskausaikana ollenkaan. 9kk on loppujenlopuksi lyhyt aika.
 
Nolla linjalla alkoholin suhteen..

Mutta jos pihville mennään niin en mie voi miu sisäfilettä kypsänä syödä :wtf:

Luin jostain että chia olisi hyvä raskaana olevalle.täytyykin tarkistaa asia..

Mites muuten jos ei syö ollenkaan kalaa niin tuskin se paha asia on?o_O
 
"Ravintoexpertit suosittelee chia siemeniä raskaana oleville naisille. Raskaana ollessaan nainen tarvitsee paljon omega-3 rasvahappoja kehittyvälle lapselleen ja varsinkin lapsen aivojen kehittymiselle. Moni nainen on huolissaan kalan syönnistä kalan elohopean takia, jonka takia onkin hyvä olla vaihtoehto kuten chia siemenet. Mutta omasta mielestäni chia ei milläänlailla korvaa kalaa, ja ehdottomasti tulisi myös syödä laadukasta kalaa tai tutkitusti elohopea- ja raskasmetalleista puhdasta kalaöljyä – laadukas kalaöljy ei välttämättä riko budjettia."

http://www.vitamiinisuositukset.com/chia-siemenet-kaytto-kokemuksia/

Tuolta löysin tuommoisen pätkän..
 
Mulle tuli sellainen mieleen, että jos joku mietityttää, niin kannattaa raskauden aikana jättää syömättä/tekemättä.

Mä elin monta kuukautta paniikissa ja omantunnontuskissa ja juostiin tutkimuksesta toiseen, kun esikoisella todettiin poikkeavuus, joka olisi voinut johtua mun raskausajan tekemisistä (vaikka olin melkein kaikessa täysin ehdoton). Nyttemmin näyttää siltä, että kyse on suloisesta ominaispiirteestä eikä mistään vakavasta. Mutta kukaan ei halua läpikäydä samaa syntymän jälkeen!! Asia aiheuttaa vieläkin hyvin suurta ahdistusta, kun miettii, että olisi voinut tuhota maailman rakkaimman ihmisen tulevaisuuden.

Joten mä aion unohtaa maalaisjärjen tällä kertaa ja mennä pilkulleen. :)
 
Muokattu viimeksi:
  • Tykkään
Reaktiot: iLa
Alkoholiin en aijo koskea raskausaikana.

Ruokien suhteen pyrin menemään myös ohjeistusten mukaan. Toivottavasti ruokahimot osuvat sellaisiin ruokiin jotka ovat sallittujen listalla
 
Oon ollut nyt 8 -vuotta raitis, täysin nollalinjalla ja tämä sopii niin hyvin, että näin olen ajatellut jatkavani hamaan loppuun asti.

Kirsikoita mun tekee mieli kovasti, ja kaikkia marjoja, pähkinöitä jne.

Aasian suunnalla olen aiemmin töiden vuoksi asunut, ekankin raskauden aikana, siellä oli paha asia jos söi ananasta raskauden aikana, sillä se aiheuttaa kohdun supistelua ja verenvuotoa. Siis silloin ainakin puhuttiin, siitä on jäänyt päähänpinttymä, että en uskalla syödä ananasta suuria määriä. Ilman raskauttahan voisin kyllä vetäistä yhden kokonaisen ananaksen, on se tuore ja raikas ananas sen verran hybää. Tiedä sitten.. muistan vain palattuamme kotimaahan ennen synnytystä, ettei neuvolasta annettu moista ohjeistusta. Sushia siellä syötiin normaalisti, ja se on suuri herkkuni, mutta jospa söisin raakaa kalaa harkitsevammin nyt.

Juuri ajattelin lähteä puuhastelemaan kasvimaalle, suojakäsineet ja käsien pesu toksoplasmoosin varalta myös suunnitelmissa.

Kunhan nyt varaisin ensimmäisen neuvola-ajan, niin saan selvitystä siihen, mitä suositukset ovat nykyisin tässä asuinmaassa, miten ne eroavat Suomen vastaaviin.
 
Esikon kanssa olin tosi tarkka kaikista suosituksista, mutta sittemmin kaikki eläinperäiset tuotteet ruokavaliostani pois jättäneenä en onneksi joudu ihan niin paljon kytistelemään syömisiäni tämän toisen kanssa. Olin muutenkin tosi hysteerinen kaikesta, vaihdoin kaiken kosmetiikkani luomutuotteisiin sillä seurauksella, että iho ja hiukset tykkäsi pahasti kyttyrää. Holiton aion toki olla, ja esim. inkivääriä ja pellavansiemeniä vältellä, sekä jättää metallipurkkiin pakatut säilykkeet kauppaan. Puhdasta vegaaniruokaa, jossa kaikki vähänkään epäilyttävät jutut kuumennetaan yli kiehumispisteen, sellaisella ajattelin pärjätä.

Mutta hei, vaikka täällä jokaisella on oma tapansa ja ajatuksensa siitä, mikä on tarpeeksi tarkkaa, ja mikä on ylimääräistä touhotusta, niin jokainen tekee nää päätökset ihan itse. Kunnioitetaan tässä ja kaikissa muissakin valinnoissamme toistemme tapaa olla maailman paras äiti omalle masukilleen.
 
Niin ei se stressaaminenkaan hyvää vauvalle tee. :)
Chian siemenistä näyttää olevan aika ristiriitaista tietoa. Osa suosittelee ja osa ei missään nimessä. Itse ajattelin pysyä kaukana niistä. :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: iLa
Perhana, mä syön joka aamu chian siemeniä ja muuten helposti ärtyvä masu on niistä tykännyt. Mitähän sitä nyt sitten tekisi. Täytyy varmaan nyt olla syömättä ja kysyä sitten neuvolassa mielipidettä :sad001
 
Toisaalta jos oma kroppa on jo "tottunu" chiaan niin niin..
Osaisikoha neuvola täti sanoa paremmin..

Olus itsekki kiva tietää miksi ei saisi syödä. Auttaa kumminkin mm nesteytyksen kanssa..
 
Takaisin
Top