Ruokahimot ja -ällötykset

Mä juon aamukahvin vasta töissä kun ite aamu kotona on 30 min ja bussiin, herään jotenkin paremmin. Meillä töissä on kahvikone josta saa jotain erikoisuuksia, mutta nekään ei oikein uppoa
 
Mä odotan sitä, että uskallan jättää kahvin pois. Jos nyt jätän sen pois, jään heti kiinnin :D Ei tee pahaaoloa, mutta jotenkin sen juominen tökkii.
 
Mä en pysty juomaan kahvia enää ollenkaan. Jonkin aikaa join vielä aamukahvin, mutta nyt kahvi etoo niin paljon että en vaan pysty. Yllättävän kivuttomasti on kyllä onnistunu kahvin pois jättäminen. Päänsärkykin helpotti melko nopeesti.
 
Mä en pysty juomaan kahvia enää ollenkaan. Jonkin aikaa join vielä aamukahvin, mutta nyt kahvi etoo niin paljon että en vaan pysty. Yllättävän kivuttomasti on kyllä onnistunu kahvin pois jättäminen. Päänsärkykin helpotti melko nopeesti.

Nii, ehkä vaan pitäisi lopettaa ja kärsiä jokunen päivä, niin ei tarvi sit kahvin kanssa enää pelata :D
 
Mä kittaan sokeritonta kokista korvikkeena :grin Tosin mulla kestää 0,5l pullo neljä päivää, et pahimpaan jomotukseen vaan otan muutaman huikan :hilarious:
 
Vedin tänään amusti kahvikoneesta combon: espresso (toi masiina suoltaa sitä jonkun puoli desiä) ja siihen päälle maitokaakao ja sekasin! Kevyt sokeripommi ja vähän liian makea noin aamutuimaan, mutta ei maistunut kahvi :D
 
Miten teillä menee THL:n ruokarajoitelistan seuraaminen? Aiheuttaako kellekään muulle harmaita hiuksia? Kunpa tuossa listassa olisi kunnon esimerkkejä, eikä vain puhuttaisi ''pehmeistä'' ja ''kovista'' juustoista!! Kysyin esim. neuvolasta raejuustosta, ja vastaus oli, että toisaalta ei mutta toisaalta joo ja tuota ei tiedetä, mutta Valion raejuustoa voi syödä jos paketti ollut vain 1-2 päivää avoinna.

Mutta entä halloumi? Äsken söin ravintolassa salaattia, jossa halloumia. Nyt oon sit paniikissa teinkö suuren virheen, kun vaikea sanoa oliko ko.juusto ruuassa yli +70 asteiseksi kuumennettua vai ei. Mutta eikai se listeriakaan joka hemmetin halloumipaketissa ole (?)
Ja aiemmin päivällä duunilounaalla piti äkkiä googlata onko lounaaksi tarjottu kala OK vai kiellettyjen listalla. :arghh::arghh: No ko.kalaa ei listalla ollut edes mainittu, joten arvelin sen olevan ok.
 
Täällä UK:n listassa muuten tarkemmin selitetty ruoat, kun THL:n listassa. Toki erona se, että täällä joitain ruokia ei ole kielletty, kuten Suomessa (joten niiltä osin en noudattaisi tätä). Mun mielestä antaa kuitenkin kattavamman kuvan riskeistä, sekä kunnon esimerkkejä toisin kuin se THL:n lista, ja miten paljon (ei) tarvii panikoida, jos on THL:n listalta jotain 'kiellettyä' syönyt
http://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/pages/foods-to-avoid-pregnant.aspx
 
Mua ei esikoisen raskausaikana ällötänyt kahvi ollenkaan, mutta nyt tuntuu, ettei kahvi oikein uppoa. Hyvähän se toki on ettei kahvia tule juotua liikaa, mutta kun sitten tulee kofeiinin puutteesta päänsärky.. Eikä viittisi kokistakaan juoda, kun on kauhee sokeri-/makeutusainepommi...
 
Joskus olen vetänyt kofeiinipillereitä opiskeluaikoina, ja meinasin jo innostua, että hei, siirryn pillereihin! Mutta sitten huomasin, että niitä ei saa ottaa raskauden aikana. : D
 
Mutta entä halloumi? Äsken söin ravintolassa salaattia, jossa halloumia. Nyt oon sit paniikissa teinkö suuren virheen, kun vaikea sanoa oliko ko.juusto ruuassa yli +70 asteiseksi kuumennettua vai ei. Mutta eikai se listeriakaan joka hemmetin halloumipaketissa ole (?)
Ja aiemmin päivällä duunilounaalla piti äkkiä googlata onko lounaaksi tarjottu kala OK vai kiellettyjen listalla. :arghh::arghh: No ko.kalaa ei listalla ollut edes mainittu, joten arvelin sen olevan ok.
Halloumi on ok. Se on kovaa juustoa. Pehmenee kypsennettäessä ja yleensä kyllä paistetaan hyvin. Kaikki mitä ei listalla mainita on ok ja suurinpiirtein kaikki kypsennetty kala on ok silloin tällöin.
 
Juu nii, pehmeitä juustoja saa syödä jos ne on tehty pastöroidusta maidosta. Pastöroimattomat kypsennettävä. Homejuustot on myös kypsennettävä.
 
Ainii ja kannattaa oikeasti katsoa tarkkaan tuoteselosteet! Itselle oli viime jouluna yllätys, että ainakin yhdessä kaupan valmiissa rosollissa ja punajuurisalaatissa oli kiellettyä makeutusainetta. En nyt muista oliko sakariinia vai syklamaattia, mut kuitennii kiellettyä...
 
Virallisten suositusten mukaan kaikki pehmeät juustot on kiellettyjä, oli pastöroitu tai ei. Tämä on muuttunut ihan hiljattain. Valio lupaa sivuillaan, että raejuusto on hyvin matalan riskin tuote (kun taas fetan kohdalla selittävät kuinka heiltä ei ole löytynyt listeriaa about koskaan, mutta silti lopussa siteeraavat virallista suositusta), joten sen nojalla olen valion raejuusto syönyt, vaikka muuten olenkin supertarkka listerian suhteen.
 
Joo nyt oli suositukset muuttuneet. Myöskään esim itsetehtyä graavi- tai kylmäsavulohta ei saisi syödä. Samoin "kielletyksi" mainitaan myös metvursti jota ei muistaakseni ainakaan nimeltä mainittu aiemmin.
 
Juu tuo pehmeiden juustojen kuumentainen, meetwursti ja tuoreiden graavi- ja kylmäsavulohien kielto on tullut uutena.
Itse oon suhtautunut näihin ohjeisiin vähän niin ja näin. Oon syönyt mozzarellaa kypsentämättömänä. Samoin jotain parmankinkkua ja meetwurstia.
 
Mulla on nyt koko päivän ollu hirveä himo energiajuomaan, normaalisti en juo energia juomia, nyt mietin onko kauhean haitallista jos vaan vähän maistan miehellä on tossa energia juoma ja niin tekis mieli maistaa pikku huikka, mutta en kyllä tiedä viittinkö, tosin kahvia en oo tänään juonut kun puoltoista kuppia, mutta luulen että ei ole ihan ainoa se kofeiini syy minkä takia energia juomaa ei saisi juoda. Tietääkö joku paremmin ?
 
Ei kai huikka pahaa tee? Mä otin miehen saunalonkerosta huikan viime viikolla :grin Esikoisen aikaan join yhden kokonaisen lonkeron joskus 6+ viikolla ja neuvolan terkka sano, ettei se haittaa ku niin aikasella viikolla ja yhden vaan join :)
 
Mä kans esikoisen aikana vedin yhen saunasiiderin ja neuvola siis melkeinpä käski siihen :D viikkojq en muista mut neuvolan sanat muostan ja tarkkaan "sä voisit ottaa silloin tällöin yhden lasin viiniä tai saunasiiderin" olin vähän hämilläni :D
 
Takaisin
Top