Ravinto-/ruoka-asiat

Mä menin tänään syömään pestoa, ja asiasta on toki tällä hetkellä päällä paniikki. Pestossa siis sitä parmesaania, joka taas valmistetaan pastöroimattomasta maidosta. Ei jotenkin vaan välähtänyt, paitsi jälkikäteen, mikä lie pitkä piuha.
Parmesaanihan on kova juusto, että siltä osin joissakin lähteissä pidetään turvallisenakin.

Mulle nämä ruokarajoitukset on ihan kaikissa raskauksissa olleet tosi vaikeita, aiemmin heittämällä hankalin ja eniten murheita aiheuttanut juttu (joo, muuten on ollut hyvin helpot raskaudet). Jotenkin olis ihan kamalaa, jos olis omalla toiminnalla aiheuttanut vauvalle jotain - siitä se hysteria varmaan juurensa juontaa. Eli siis ihan oman mielenterveyden kannalta, ettei tartte koko ajan vatvoa (kuten nyt tätä pesto-gatea), mun on parempi noudattaa rajoituksia just eikä melkein.

Itse en siis uskalla syödä juustoista mitään muuta kuin pastöroidusta maidosta valmistettuja, ja niistäkin pehmeitä vain just avatusta paketista. Homejuustoihin en raskausaikana koske. Joidenkin ruokien suhteen tavallaan onni, ettei niitä tee yhtään mielikään. Itse asiassa esimerkiksi raaka/kylmäkypsytetty kala ja homejuustot ovat normaalisti mun suurta herkkua, mutta raskausaikana on aina ällöttänyt ajatuskin.

Uutena kielletyt lakritsi ja salmiakki tekee kyllä eniten tiukkaa. Siis mua nimenomaan himottaa molemmat. Näistä en kyllä ajatellut ihan kokonaan kieltäytyä, koska kuitenkin riski on niin toisenlainen kuin listerian tai tokson kohdalla. Kun mulla ei verenpaineessakaan ole ollut häikkää (tai jos on, niin just niin, että paineet on liian alhaiset ja siihenhän lakritsaa aiemmin ihan suositeltiin), niin pieni määrä silloin tällöin ei varmaan haittaa. On noi kolme vanhempaakin lasta suht normaaleja, ja silloin on tosiaan erikseen vielä kehotettu syömään lakua.
 
Suositukset muuttuu aina.. Omaa äitiäni kehotettu 80-luvulla syömään maksaa paljon, koska hemoglobiini oli alhainen:wacky: Ja nykyäänhän kielletty melkein kokonaan :confused: Eikä meissä sisaruksissa mitään poikkeavuuksia oo ollu. Ainakaan tietääkseni :p
 
Tädilleni taas juotettiin sairaalassa vuodelevossa päivittäin konjakkia, ettei serkkuni olisi syntynyt liian aikaisin. Tieto lisääntyy koko ajan ja suositukset sen mukana..
 
Joo, siis toki ymmärrän, että suositukset muuttuvat sitä mukaa, kun saadaan uutta tietoa. Eri suositusten takana olevat riskit ovat kuitenkin hyvin toisistaan poikkeavia. Esimerkiksi homejuustosta voi saada listerian, ja siitä seuraava listerioosi voi olla sekä äidille että sikiölle jopa hengenvaarallinen. Sairastuttamiseen riittävä määrä listeriaa saattaa olla ihan pienessä murusessa juustoa. Alkoholia taas moni pitää kauheana myrkkynä, ja noin yleisesti on varmasti parempi olla juomatta ollenkaan raskausaikana. Silti pieniä määriä voi turvallisesti nauttia, vaikka ei tiedetäkään, missä menee turvallisen käytön raja ja siksi Suomessa suositellaan nollatoleranssia.

Minusta tuo lakritsi- ja salmiakkikielto on perusteiltaan vähän hämärä, ja tutkimustieto taustalla vaikutti olevan vähän vielä heppoisella pohjalla. Haastateltu asiantuntijakin sanoi, että tämä rajoitus haluttiin kirjata siksi, kun neuvoloissa on aiemmin alhaiseen verenpaineeseen suositeltu syömään lakritsaa ja salmiakkia, ja nyt on kuitenkin viitteitä siitä, että lakritsi saattaa olla haitaksi raskausaikana. Tämä kuulostaa omaan korvaan samalta kuin kuopuksen odotusaikoihin ollut inkiväärikohu. Silloin siis oli ihan apteekissa myynnissä esimerkiksi multitabsin raskauspahoinvointiin tarkoitettu valmiste, jonka pääasiallinen "vaikuttava aine" oli inkivääri ja muutenkin oli keksitty, että inkivääri auttaa raskauspahoinvointiin. Käsittääkseni edelleenkään ei ole mitenkään aukottomasti, jos oikein ollenkaan, saatu selvitettyä sitä, miksi inkivääriä ei tulisi raskausaikana käyttää, mutta silti inkiväärin käyttöä raskausaikana ei suositella.

Missään nimessä en siis aio pussitolkulla pistellä lakua tai salmiakkia, mutta muutaman karkin silloin tällöin, kun kova himo yllättää, uskaltanen syödä.

Muokkaus. Ja jos sen eviran materiaalin lukis, niin siellähän sanotaan ihan tarkalleen niin, että pienistä annoksista ei ole haittaa. Mistähän lie keksin, että kyse oli täyskiellosta.
 
Inkiväärin suhteen suosituksissa on mainittu ainoastaan inkiväärivalmisteet - tuoreesta inkivääristä ei puhuta mitään. Kyselin neuvolassakin tätä, kun tykkään tuoretta inkivääriä/inkiväärimehua käyttää silloin tällöin, eikä terkka nopealla etsinnällä löytänyt ei niin minkäänlaista infoa tuoreesta inkivääristä.
 
Olen ymmärtänyt, että tuoretta inkivääriä saa käyttää mausteena normaalisti. Samoin muitakin yrttejä. Kuivatuissa tai uutetuissa valmisteissa voi olla todella isoja määriä haitallisia aineita, jolloin niitä tulee saatua helposti liikaa ja turvarajojen yli.
 
Tohon alkoholin turvallisuuteen on pakko vielä puuttua, vaikka saivartelua inhoanikin... Se, että alkoholia voisi nauttia pieniä määriä turvallisesti raskausaikana perustuu yhteen brittiläiseen tutkimukseen, jossa lapsia seurattiin viiteen ikävuoteen asti ja kehityshäiriöitä ei todettu, MUTTA samassa tutkimuksessa myös todettiin, että myöhempiä alkoholin mahdollisesti aiheuttamia haittoja, kuten oppimisvaikeudet koulussa, ei voida poissulkea. Alkoholin haitat raskauden aikana ovat myös yksilölliset, kuten alkoholin vaikutus ihmiseen yleensäkin. Oma kroppani käsittelee alkoholia todella nihkeasti ja jo yhdestä lasista viiniä tunnen alkoholin vaikutuksen. Mä kuulun ihmisryhmään, jolle pienikin alkoholin määrä voi aiheuttaa harmia sikiölle, koska kroppani polttaa alkoholin niin hitaasti. Tämän vuoksi, ihmisten yksilöllisyyden takia, ei ole voitu määritellä yhtä turvallista alkoholin nauttimisrajaa raskauden aikana. Toiselle lasi silloin tällöin ei ole riski, mutta toiselle se voikin aiheuttaa ihan turhaa haittaa. Alkoholi siis oman harkinnan mukaan kaikki mahdolliset riskit tiedostaen.

Itselle on ollut todella helppo jättää ruokaviinit pois raskauden aikana. Oon ajatellut, että tää on vain pieni hetki mun elämästä, mutta syntymättömän vauvan koko olemassaolo. Toisena nyrkkisääntönä oon noudattanut, että jos en antaisi sitä kaksivuotiaalleni niin en nauti sitä raskausaikana :)
 
Tuli tosta alkoholista mieleen että oon alkanu suorastaan himoita nyt lonkeroa! :D se tuoksuu niin ihanalta ja eilen illalla miehen juodessa ihan mietin että uskaltaisinko maistaa vähän. En kyllä maistanu koska mulla on nollatoleranssi raskausaikana ja siksi ihmetyttää tää himo alkoholiin, en normaalistikaan juo oikeestaan ikinä :s
 
Tästä alkoholiasiasta vielä, ja salo84:n kanssa olennaisilta osin ihan samaa mieltä. Käytin alkoholia esimerkkinä, kun sitä pidetään raskausaikana ihan myrkkynä (syystäkin, ei sillä), eikä siitäkään kuitenkaan ole tietoa, mikä määrä aiheuttaa sikiölle haittaa. Erittäin suurella todennäköisyydellä pienet määrät alkoholijuomaa eivät aiheuta mitään (vrt. suositukset ja käytäntö kautta aikojen Keski- ja Etelä-Euroopassa), mutta kun ei voida sanoa, missä raja menee, kukaan terveydenhuollon ammattilainen ei voi suositella mitään muuta kuin täyttä nollalinjaa.

Mä oon aikanaan lukenut tuon brittitutkimuksen, kun se julkaistiin, ja siinähän ne määrät oli jo aika isoja (omaan korvaan), muistaakseni 1-2 alkoholiannosta viikossa. Tuossa tutkimuksessa taisi olla vielä jopa niin, että 1-2 annosta viikottain alkoholia katsottiin syntyvän lapsen kannalta paremmaksi kuin täysraittius. Tuohon en itse jaksa uskoa, mutta löytyy noita tutkimuksia, joissa on selvitetty pienten määrien käyttöä, paljonkin, jos sattuu kiinnostamaan.

Kyllä kuitenkin itsekin jätän alkoholin raskausaikana mieluummin kokonaan. Voin nauttia saunassa tai ruoan kanssa alkoholittoman oluen (näissähän on monissa 0,5 % alkoholia, mikä on toki todella vähän, mutta ei kuitenkaan pyöreä nolla).. Holittomia viinejä olen kokeillut joskus ihan ilman raskauttakin, mutta vielä ei ole löytynyt yhtään, josta ei olisi mennyt suurin osa viemäriin.
 
Jacob´s Greek UnVined riesling oli mun mielestä yllättävän hyvä. Aika makeahko tosin eli ei ehkä ruokajuomaksi. Ihan ruokakaupasta löytyy. Siinä on muuten etiketti aika hämäävä, kun yleensä alkoholiton lukee kissankokoisin kirjaimin. Join sitä kaverin synttäreillä alkuraskaudessa kun en halunnut kertoa vielä, eikä kukaan huomannut mitään. Ja kuohujuomista korpihillan kuohuva kuusenkerkkä on tosi hyvä. Sitä ostan kesäkuun häihin!
 
Pilvimarja: Joo, se alkoholiannostus tuossa tutkimuksessa oli juurikin 1-2 annosta per viikko. Iso määrä myös mun korvaan, vaikka yksi annos onkin suht pieni määrä (1 keskiolut tai siideri, 12cl viiniä). Muistaakseni tuohon tutkimukseen suunniteltiin vielä jatkoseurantaa lasten kasvaessa ja olisikin todella mielenkiintoista lukea myös jatkotutkimus. Kokeilin myös alkoholitonta viiniä esikon raskausaikana, kun en halunnut paljastua vielä jouluna rv 6, mutta oli kyllä niin kamalaa sokerilitkua mun makuun, että en toista kertaa ostanut :hilarious:

Ja todellakin suositukset vaihtelee todella paljon maasta toiseen! Oon just pähkäillyt, että uskallanko syödä sushia, kun lähden toukokuussa Kanadaan ja kesäkuussa Kaliforniaan o_O Molemmissa maissa vain raaka kala on kiellettyjen listalla ja merilevästä ei mainita mitään. Kasvismakit ja kaliforniarullat ois ok heidän suositusten mukaan, mutta Suomessa taas nekin pitäis jättää väliin jodipitoisen merilevän takia... Noh, jos sitä kerran kävis molemmilla reissuilla vähän herkuttelemassa, ehkä :grin

Jahtu: Kiitos, kun muistutit tuosta kuohuvasta :happy: Olin unohtanut sen! Oon maistanut sitä joskus yksissä juhlissa ja oli hyvää :) Jos vaikka vappuna ja juhannuksena kilistelis sillä :happy:
 
Minä jättäisin levän väliin tai hyvin kohtuulliseen määrään. Liika jodi kun tietysti saattaa aiheuttaa kehityshäiriöitä lapselle. :)
 
Pitihän sitä taas alkaa kaivaa lukuja esiin, että voi tehdä päätöksiä faktojen pohjalta :grin Tarkistin just ja ainakin noissa Multivitan raskausvitamiineissa on jodia 175 mikrogrammaa eli 117% päivän tarpeesta o_O Ruohonjuuressa myytävät nori-merilevälevyt sisältää 465 mikrogrammaa per 100g jodia ja yhdessä paketissa on 17g noria. Noita sais vetää aika huiman määrän, että edes päästään noihin raskausvitamiinien lukemiin. MUTTA valmisteissa on paljon eroja. Terveyskaupoista ostetut ovat huomattavasti parempi vaihtoehto kuin markettilevät. Yleisimmin myydyimmät merilevävalmisteet voivat sisältää 2000-35000ug jodia per 100g. Turvallinen yläraja jodinsaannille on 600ug (saantisuositus on 150ug per päivä). Yksi merilevälevy painaa 5-7g. Sikiö tarvitsee jodia keskushermoston ja älylliseen kehittymiseen ja pituuskasvuun. Tämän takia raskausvitamiinit sisältää jodia. Ja liika jodi vahingoittaa kilpirauhasta ja aiheuttaa kilpirauhassyöpää.

Tässä vielä yleisimpien merilevävalmisteiden jodipitoisuudet.
  • Nori 2 000–5 000 µg/100 g
  • Dulse 4 000–7 000 µg/100 g
  • Wakame 4 000–25 000 µg/100 g
  • Kombu 25 000–30 0000 µg/100 g
Arvatkaa vaan, kuka kyselee sushiravintolassa, mitä merilevää käytätte :p Kombut jää syömättä, samoin Wakamet, koska heitto jodipitoisuudessa on niin iso, mutta kaliforniarulla Noriin tai Dulseen rullattuna kyllä kelpaa :happy:

Muoks: Tässä vielä lähde kiinnostuneille http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ruoka/tarkista_kayttamasi_merilevan_jodimaara
 
En tiedä miten muilla mutta neuvolassa suositeltu nimenomaan jodioitua suolaa, mutta toki rajattu suolan käyttö pieneksi.

Alkoholi asiaa: Niin, tutkimuksista on hyvä katsoa että kuka sponsoroi tutkimusta. Olihan Suomessakin tehty tutkimus jossa todettiin että olut on hyvä palautusjuoma urheilun jälkeen mutta kappas, sponsorina oli ollut Panimoliitto! :hilarious:
Amerikoissa taisi joskus olla suositus että esim. puoli annosta punaviinia on ok? Suositus taisi johtua siitä kun odottavat naiset halusi tietää voiko/kuinka paljon juoda jouluna viiniä :joyful:
 
Synnytin esikoisen Hollannissa ja siella suositukset olivat pitkalti samat, mutta tosi paljon eroavaisuuksiakin. Taalla Suomessa ollaan aika tiukkiksia.... :grin

Itse syon aika vapaasti kaikkea. Alkoholissa on nollatoleranssi. Mutta jos salmiakkia tekee mieli, niin ostan hyvalla omalla tunnolla... :smiley-bounce016
 
Onko muilla ollut jotenkin vähemmän mielihaluja ruokaan Ja ylipäätänsä ei niin suurta tarvetta syödä? Lieneekö johtuvan pahoinvoinnista, mikä herkästi pahenee jo kevyestä "ylensyönnistä" kerralla? (Määrä esim. n 1 dl riisi, kanapihvi ja 1/4 kukkakaali, hmm vai onkohan määrät sittenkin ei-pieniä :'D
 
Ja mikäli oksennan jostain ruoasta, niin siihen tulee samantien stoppi. Etenkin yli kaksi oksennusta on varma merkki etten voi miettiä kyseistä enää..
 
Mulla annoskoot on pienentynyt, eikä edes pysty syömään itseensä ihan ähkyksi, mikä on kyllä ihan hyvä.
Mutta eikös se ruoansulatus ole nyt jo vähän hidastunyt, että aikaa ruoan sulamiseen menee kauemmin..
 
Mulla on aamupäivät varsinaista tankkausaikaa! Aamiaisen syön kasin aikaan ja kymmeneltä jo maha kurisee oikein kunnolla! Venytän lounaan lähemmäs yhtätoista mutta sitten taas yhden aikaan iskee nälkä :| onneksi iltaisin ei enää tarvi syödä niin paljoa. Selvästi menee vähemmän ruokaa alas nyt, eilenkin taistelun kanssa sain lautasellisen linssikeittoa alas. En halua lasten edessä jättää lautaselle ruokaa kun varsinkin pienempi tekee jo nyt sitä että syö vaan lempparijutut ja esim. salaatit jättäis kokonaan syömättä.
 
Voi, löytyykö Alkosta mitään ees kohtalaisen juotavaa alkoholitonta punkkua?? Aivan jäätävä punaviinin himo! Ollut jo pari viikkoa. Mikä on sinällään erittäin outoa, koska mä oon tosi vähäinen brenkuttelija ilman raskauttakin (kulutus suunnilleen yksi lasi viintä viikonloppuisin eikä edes joka viikko). Samaten himottelen jotain ihanaa mansikka- tai vesimelonimargaritaa. Voi elämä.
 
Takaisin
Top