Ravinto-/ruoka-asiat

Uskaltaako syödä raejuustoa? Tai kotijuustoa /leipäjuustoa? Koitin valion sivuilta kattella mitä sanotaan, mutta en oikeen tiiä. Hirvee himo juustoihin.
 
Minä olen syönyt kotimaisia pastöroituja juustoja ihan hyvällä omatunnolla. Myös homejuustoja. Näistä toki jokainen tekee omat valinnat.
 
Aluks vähän huolettomammin tuli ajateltua näitten asioiden kanssa, mut nyt jostain syystä iskeny hirvee hysteerisuus asioiden suhteen. Ehkä tässä uskaltaa, raejuusto on kuitenkin tosi hyvä välipala. :rolleyes:
 
Minä syön myös Valion rae- ja fetajuustoa lähes päivittäin. Muita en uskalla.
 
Mää söin eilen aamupalan jälkeen: sipsiä, irtokarkkia, kahvia, pullaa, mikropitsaa ja mustikkapiirakkaa. Kauhee moraalinen- ja ruokakrapula. :D Mies tuli illalla reissusta ja valitin kuinka huono ihminen oon ollu ja vieläpä muutaman mustanki karkin syönny.. :D tänään takaisin ruotuun!
 
Miksi, oi miksi mun tekee just nyt mieli kaikista maailman ruuista MAKSALAATIKKOA ja raejuustoa.... :arghh:
 
Niin ja siis noista juustoista. Ekassa raskaudessa olin tosi tarkka niistä, en syönyt mitään pehmeitä juustoja, edes valion pästöroituja. Nyt hoksasin vasta viikko sitten vedelleeni joka päivä raejuustoa napaan ekat 8 raskausviikkoa.

Ja sit kuulemma uutena on tullut raaka punajuuri, mahtaakohan etikkapunajuuret olla keitettyjä? Ne oli viimeks mun suurin raskaushimo ja söin niitä n.10 kpl päivässä :nailbiting:
 
Mitä te syöttö vuorokaudessa? Tuntuu että on nälkä koko ajan ja pakotan itteni vaan kestämään sen. Niin mietin syönkö oikeesti liian vähän.

Tänään oon syönyt:
-Aamulla kaks täysjyväleipää ja hedelmän
-Lounaaksi n.0,5dl muusia ja saman verran jauhelikastiketta sekä puol lautasellista salaattia ja 4dl maitoa
-Välipalaksi kaksi hedelmää
-Päivälliseksi tomaattista kalakeittoa 2dl, seitiä, perunaa, kasviksia, täysjyväpastaa
-Iltapala sama kuin aamulla

Ja mulla on nälkä :sad001


Kuulostaa kyllä tosi vähältä. Itelle ei riittäis mitenkään
 
Hypin kommentoimaan lokakuisista, mutta raakaa punajuurta ei suositella kellekään, mutta eipä sitä paljon missään ole tarjollakaan. Etikkapunajuuri ihan ok :)
 
Mitenköhän esim. Forssan punajuurisalaatti sitten? Siinä on toki majoneesit ym. vielä lisänä, uskaltaako syödä?
 
Kaikissa noissa on punajuuri keitetty. Etikkapunajuuretkin keitetään ensin. :D Raa'assa punajuuressa on nitraattia, joka on myrkyllistä. Se tuhoutuu kypsennettäessä.
 
Hirveen tarkka oon luullu olevani ruokasuosituksista, mutta vasta eilen tajusin, että oon syöny meetvurstia muutamia kertoja. En ollut huomannut sitä sieltä listasta, niin ei jotenkin käynyt ees mielessä siinä että on toksoplasmoosivaara.. no, se syöminen loppu tietty siihen paikkaan ku tajusin. Pitääköhän mun nyt sitten pyytää toksoverikoe?Ai että alko ahdistaa oma lukutaidottomuus:schocked028

Edit. Löysin netistä jonkun saaneen vastauksen hk:lta liittyen toksoplasmaan, ja aika epätodennäköistä sen saaminen vissiin kuitenkin on:

Toxoplasma gondii tuhoutuu lihasta kuumentamalla ja pakastettaessa. Meetvurstien ja Härän kylmäsavufileen prosessissa lämpötila ei nouse > 65°C:een, mutta tuotteisiin käytetään pääasiassa pakastettua lihaa, jota voidaan pitää turvallisena T. gondiin suhteen. Pieni osa tuotteisiin käytettävästä sianlihasta sekä Härän kylmäsavufileeseen käytettävä liha tulevat prosessiin tuoreena (ei pakastettuna). T.gondiin esiintyminen suomalaisessa lihassa on melko harvinaista maatiloilla noudatettavien omavalvontajärjestelmän mukaisten hyvien hygieniakäytäntöjen vuoksi. Esimerkiksi kissojen ja muiden mahdollisesti toksoplasmoosia levittävien eläinten pääsy sikaloihin on estetty. Lisäksi kaikki suomalaiset teuraseläimet käyvät teurastusvaiheessa läpi lihantarkastuksen, jonka aikana tarkastetaan eläimen terveys ja loisten esiintyminen.

Meetvursteissa ja Häränkylmäsavufileessä emme voi prosessin luonteen vuoksi taata täyttä varmuutta siitä, että tuotteet eivät sisällä Toxoplasma gondiita, mutta kyseisen loisen esiintyminen niissä on erittäin epätodennäköistä. Kaikki palvituotteemme kypsennetään > 70°C:een, joten niiden prosessi riittää tuhoamaan lihassa mahdollisesti esiintyvän Toxoplasma gondiin.


Eli riski on ilmeisesti olemassa, mutta se on tuon pakastamisen (plus Suomen muutenkin vähäisen toksoriskin) vuoksi ihan tosi pieni.
 
Muokattu viimeksi:
Toxoa ja listeriaa todetaan Suomessa tosi vähän per vuosi. Mutta toki se pieni riski siellä on aina olemassa.. Parempi välttää kuin katua :couchpotato:
 
Paitsi tuo vakuumiin pakattu kala on oikeasti vakavasti otettava riski listerian suhteen. Joku vuosi sitten tutkimusten mukaan jopa joka kolmannessa pakkauksessa on joitakin määriä listeriaa. Muuten Suomessa on kyllä elintarvikkeiden valvonta ja turvallisuus ihan huippuluokkaa!
 
Itse en osta kalaa koskaan vakuumissa koska se tuntuu niin ällöltä.. :eek:
 
Ekassa raskaudessa haaveilin aurajuustosta lähes päivittäin ja vasta nyt tässä tokassa tajusin, että niin sehän on pastöroidusta maidosta JA Suomessa tehty. Fetaa ja tuorejuustoja kuitenkin söin silloin läpi raskauden, kunhan olivat pastöroituja. :rolleyes: Ja on pakko myöntää, että raejuustoa en ole ennen tätä ketjua tajunnut edes ajatella. :grin Tai juustokakkuja, vaikka ne tietysti tehdään yleensä tuorejuustosta...
 
Tuli mieleen juustokakuista, että entäs jos sen tekee uunissa? Eikö tällöin voi syödä? Olen juustokakkujen suuri ystävä :happy:
 
Tuli mieleen juustokakuista, että entäs jos sen tekee uunissa? Eikö tällöin voi syödä? Olen juustokakkujen suuri ystävä :happy:
Uunin lämmössä mahdolliset bakteerit kuolee. Itsekin uunissa tehtyä syönyt mutta esim. valmiina kaupan kylmäaltaasta en ottaisi..
 
Takaisin
Top