Raskaus ja liikunta

Täällä yks!
Väsymys, molemmat polvet oon rikkonu urheilussa. Toinen polvista menossa leikkaukseen heti kun vauva-arki antaa myötä. Liitoskivut tähän päälle eli selän ja alavatsan kipu kruunaa tän kaiken.
Aivan hirveää, kun ei pääse liikkumaan niinkuin ennen ja hengästyy jo pienimmästäkin ylämäen noususta.
Töissäkään ei pysty käymään enää,
koska olen hyvin fyysisessä työssä.
 
Kunto huonontunut tosipaljon. Hengästyy heti, lonkkiin sattuu, tasapaino hukassa. Näytän metsässä kävellessä ihan pingviiniltä.. Täällä kun ei mitään lenkkipolkuja ole ja talvella ne vähäisetkin lumen peitossa niin aavituksen hankaloittaa elämää. Enkä halua autotiellä kävellä koska koira ei voi olla irti. Niin rämmitään sitten omissa metsissä. Mutta kyllä on hyvä fiilis kun on käynyt ulkoilemassa :)
 
Miestäkin jo ketuttaa, kun viikonloput läpi mä vaan nukun ja makaan, enkä saa mitään aikaiseksi.. Muutenkin tuntuu et elämä on viikonlopusta toiseen selviytymistä, että pääsee nukkumaan. Mikä on energinen keskiraskaus? :D
 
Miestäkin jo ketuttaa, kun viikonloput läpi mä vaan nukun ja makaan, enkä saa mitään aikaiseksi.. Muutenkin tuntuu et elämä on viikonlopusta toiseen selviytymistä, että pääsee nukkumaan. Mikä on energinen keskiraskaus? :D

Täälläkään ei todellakaan tietoa mistään energisestä keskiraskaudesta :D Voisin vaan nukkua koko ajan..
 
Mä oon ollu koko ajan kipeenä, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nyt taas vähän enemmän, tänään teki jo mieli käydä oven raossa nuuskimassa. Mies on myös väsyny, joten otetaan nyt sitten tästä loikoilusta kaikki ilo irti vielä kun voidaan :) Mun elo rytmittyy aterioilla ja sokerimittauksilla, lopun aikaa voi miettiä mitä söis seuraavaksi ja mihin kalorit riittää :D
 
Pyöräily tuli mieleen. Ostin meille kotiin kuntopyörän. Kerran ehtinyt kokeilla tunnin verran, ja kyllä saa jäätävän hien ja tuskan aikaan sillä jos haluaa, huh. Jospa innostuis nyt siitä sitten aktiivisesti, kun menin hommaamaankin.
 
Eikö pyöräilyssä sykkeet nouse liian korkealle? Ellei sitten toki rauhallisesti polje. Mä vihaan niin paljon kaikkea aerobista, että mulla jäis vaan pyykkitelineeksi! :D Ihailen niitä, jotka jaksaa!

Annan itelleni tänä aamuna 10 pistettä. Tyttö herätti klo 7:30 ja pötkötin vielä hetken, nyt vedetään kumpikin aamupuuroa ja lähetään salille kunhan lapsiparkki aukeaa! Halleluja! Koska viimeksi ollut sunnuntaina aamulla siinä kondiksessa, että jaksaisin lähteä aamusalille? Ehkä elokuussa? :D

Tai milloin viimeksi olen ollut vapaaehtoisesti tähän aikaan hereillä muutenkaan vapaapäivänä? Kyllä ollaan menty siitä mistä aita matalin: lapsille aamupalaa ja piirretyt pyörimään, jonka jälkeen koiran unta puoleen päivään asti.... Voisko tää olla energisen keskiraskauden ensimmäinen päivä? xD
 
Eikö pyöräilyssä sykkeet nouse liian korkealle? Ellei sitten toki rauhallisesti polje. Mä vihaan niin paljon kaikkea aerobista, että mulla jäis vaan pyykkitelineeksi! :D Ihailen niitä, jotka jaksaa!

Annan itelleni tänä aamuna 10 pistettä. Tyttö herätti klo 7:30 ja pötkötin vielä hetken, nyt vedetään kumpikin aamupuuroa ja lähetään salille kunhan lapsiparkki aukeaa! Halleluja! Koska viimeksi ollut sunnuntaina aamulla siinä kondiksessa, että jaksaisin lähteä aamusalille? Ehkä elokuussa? :D

Tai milloin viimeksi olen ollut vapaaehtoisesti tähän aikaan hereillä muutenkaan vapaapäivänä? Kyllä ollaan menty siitä mistä aita matalin: lapsille aamupalaa ja piirretyt pyörimään, jonka jälkeen koiran unta puoleen päivään asti.... Voisko tää olla energisen keskiraskauden ensimmäinen päivä? xD

Onko siitä sitten jotain haittaa, että sykkeet on "korkealla"? Oon myös huono kotikuntoilemaan, mut pyrin nyt edes ajoittain jaksamaan. Ihan vaan siksikin että mies jo etukäteen manasi että turha ostos ja pyykkitelineeksi tulee.. Pakko näyttää ettei asia oo niin. Nimim. edellisen kuntolaitteen kanssa kävi niin. :D
 
Onko siitä sitten jotain haittaa, että sykkeet on "korkealla"? Oon myös huono kotikuntoilemaan, mut pyrin nyt edes ajoittain jaksamaan. Ihan vaan siksikin että mies jo etukäteen manasi että turha ostos ja pyykkitelineeksi tulee.. Pakko näyttää ettei asia oo niin. Nimim. edellisen kuntolaitteen kanssa kävi niin. :D
Googlettelulla löytyi ainakin tämmöinen:

”Sanotaan, että jos syke on liian korkealla yhtäjaksoisesti yli 15 minuuttia, istukan verenkierto voi heikentyä. Syke saa nousta ja raskaana oleva saa kyllä hengästyä, mutta maltilla”

"Kohdun verenkierron mittauksiin liittyvien havaintojen ja sikiön syketarkkailun perusteella voidaan äidin liikunnan rasittavuuden turvallisuusrajana sikiön hyvinvoinnin suhteen pitää normaalissa raskaudessa sykerajaa 150 lyöntiä minuutissa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että sykkeen käyttäytyminen on hyvin yksilöllistä, joten ehdottomien sykerajojen antaminen on vaikeaa. Turvallisinta on liikunta aerobisella teholla eli sykealueella 60-75 % maksimisykkeestä. Jos lenkkeillessä pystyy vaivatta juttelemaan lenkkikaverin kanssa, on liikunta todennäköisesti teholtaan sopivasti kuormittavaa."

Eli rauhaksiin vaan ja intervallitreeniä suositellaan missä sykkeet nousee aina hetkellisesti korkeiksi niin hyvä tulee! :)
 
Hyvä tietää, enpä oo kuullutkaan moisesta ennen. Oon tähän asti ajoittain liikkunut 130-140 sykkeillä välillä tunninkin, kun kävellyt reippaasti vaunulenkillä tai kuntopyöräillyt. Kääks. Pitääköhän alkaa nyt katsomaan enemmän sykkeitä.. Esikoisen aikana jäi liikunta lähes kokonaan rv 21 jälkeen, kun alkoi kävely sattua ja pistää jokainen kerta.
 
Mun liikunnat on rajoittunut nyt raskausaikana arkiliikuntaan eli esikoisen vetämistä pulkalla, kävelyä puistoon/kauppaan jne. Nyt oon saanu kaverin mun tueksi että yhdessä käyään 3kertaa viikossa reippaalla kävelyllä, kotonakin on tarkoitus alkaa jumppaamaan taas aktiivisemmin kun pahin pahoinvointi ja väsymys on väistynyt, siis ihan kevyesti raskauden sallimissa rajoissa. Asia on vaan toistaiseksi ajatuksen tasolla :D venytellyt oon raskauden alusta asti päivittäin kunnolla :)
 
Mul on liikunta jääny kyl olemattomiin.
Tosin täs jo reilu viikon ollu flunssas, et ei oo voimiakaan liikkua. Koiran kans reippaita 20min lenkkejä tulee pakol heitettyä päivittäin (mies hoitaa sit iltalenkit), mut nykyään alkanu joka lenkillä vähän supistelemaan. Supistukset loppuu kyl ain lenkin jälkeen, et neuvolatädin mukaan ei huolta siit, mut täytyy tuota hieman kuulostella. No, onneks tää kodinhoitoki on suht aktiivista, kun meidän perheessä mun tulee hoidettua käytännössä kaikki kotityöt, pyörittää tää taloys. Toki kun kotona työkyvyttömyyseläkkeen takia oon, nii hulluksihan tulisin jos edes kotitöitä en vois/sais hoitaa. Eniten kotitöistä kyl rakastan laskujen maksua ja talouden suunnittelua. :D
 
Kotitöissä on kyllä ihan mukavasti hommaa :) nojoo ihan tyhjänpanttina vois olla hetken mukavaa ja sitten alkais ahdistamaan joten kiva että sulla riittää kotona kuitenki puuhasteltavaa!
 
Hyvä tietää, enpä oo kuullutkaan moisesta ennen. Oon tähän asti ajoittain liikkunut 130-140 sykkeillä välillä tunninkin, kun kävellyt reippaasti vaunulenkillä tai kuntopyöräillyt. Kääks. Pitääköhän alkaa nyt katsomaan enemmän sykkeitä.. Esikoisen aikana jäi liikunta lähes kokonaan rv 21 jälkeen, kun alkoi kävely sattua ja pistää jokainen kerta.

Toi 130-140 on vielä oikein hyvä syke liikkua! :) Valtaosalla tavallisista ihmisistä toi on just oikea sykealue aerobiselle liikunnalle (eli pystyy puhumaan, vaikka tuleekin hieman hiki). Nykyään mun ymmärtääkseni "raja-arvona" pidetään 150, jonka yläpuolella alkaa sit anaerobisella alueella liikkuminen, ja tällöin vauva ei saa tarpeeks happea, jos pitkään noilla korkeilla sykkeillä vetelee. Toki nää kaikki on yksilökohtaisia, mut ite pitäisin huolestuttavampana, jossei liiku ollenkaan! Joten reippaita kävelylenkkejä ja just esim tota sisäpyöräilyä vaan kehiin, jos oma vointi muuten ok! :happy:
 
Kun oot jo aiemminkin käynyt, niin oliko se susta enemmän ihan kunnon treenailua vai enemmän noita hengityskuvioita ja rentoutumista? Houkuttelis itsekin osallistua!

Se oli rentoutumista, eli vähemmän mitään treenaamista. Suosittelen kyllä :)!
 
Mä väännön salilla niin pitkään kun suinkin pystyn ja jaksan ja niin kovilla painoilla kun hyvälle tuntuu. Mun mielestä jokaiselle on paras just se mikä hyvälle tuntuu, toiselle lenkki, toiselle pyöräily ja kolmas heiluu kahvakuulan kanssa. Ite ku olen yli 5 vuotta treenannu aktiivisesti, tuo on luonnollisin vaihtoehto. Mä pääsen sit lenkin makuun synnytyksen jälkeen, kun ei hetkeen voi salille mennä. Pitää antaa kropan palautua ja onhan mulla riskit erkaumaan vatsalihaksissa, kun kolmas raskaus ja edellinen päättyi sektioon. Se olis kyllä mun pahin painajainen. Mutta aika näyttää ja hissukseen sitten. :)
 
Mä en vaan ole keksinyt mitään korvaavaa mun harrastukselle. Noh tuolla lumessa tarpominen koirien ja lasten kanssa käy välillä ihan hikiliikunnasta. :D oon ollukkin väsyneempi tässä raskaudessa, en jaksa ottaa paineita liikunnasta.
 
Tänään tuli harkkasupistuksia niin herkästi (mm. tavan kävely ja mäen kiipeäminen), että päätin nyt jättää hevoshommat muille. Käyn sitten joogassa ja uimassa kun kävellä ei kärsi häpyluun liitoskipujen takia. :)
 
Hei onko kukaan löytänyt netistä jotain raskausajan jumppavideoita? Itse oon löytänyt pari missä ei juurikaan tule hiki, ja kaipaisin pikemmin sellasia kunnon hikijumppia! :)

Vinkatkaa kiltit miulle mistä löytyis!
 
Takaisin
Top