Raskaus ja liikunta

-mimosa-

Keskustelun kolmiottelija
Huhtimammat 2017
Toukomammat 2018
Kesä-äidit 2020
Vinkkejä raskausajan liikuntaan. Mitkä lajit sopivat läpi raskauden, koska pitää lopettaa vatsalihasten treenaaminen yms. :)

Vähän harmittaa oma saamattomuuteni kun en ehtinyt kunnolla aloittaa liikuntaharrastusta. :oops: Raskauden aikana mitään uutta ei saisi aloittaa, mutta olis kiva liikkua kun vielä pystyy. Kesällä olen lähinnä koiran lenkityksen lisäksi pyöräillyt ja muutaman kerran tuli käytyä uimassa. Kuntosalikorttia en meinaa hankkia, mutta jos kotona sais tehtyä vähän lihaskuntoa. Kahvakuulakin tuli hankittua, siellä se paketissaan vielä odottaa... :hilarious: Aerobinen puoli on ok kunnossa, mutta muutakin kaipais.
 
Mä ehdin just joku aika sitten aloittaa painon pudotuksen kunnolla ja muutaman kilon sainkin jo pois. Salilla kävin 3 kertaa viikossa ja lisänä pyöräily melkeinpä päivittäin.

Nyt täytyy sitten vissiin ottaa vähän rauhallisemmin. Oikeastaan nyt en oo melkein viikkoon käynyt ollenkaan salilla kun oon ollut niin hämmentynyt kaikesta :rolleyes:

Vatsalihaslaitteet joutuu varmaan jatkossa jättämään väliin. Ainakaan itse en niitä uskalla nyt raskauden aikan käyttää. Takana kesältä keskenmeno niin oon muutenkin vähän herkkänä kaiken suhteen mitä uskaltaa tehdä. Muistelen lukeneeni hetki sitten jostakin, että raskaana ollessa syke ei saisi nousta yli 140, muuten vauvaa uhkaa happikato. Mitenhän sitä uskaltaa sitten jatkossa crosstrainerilla treenailla, mulla kun jostain syystä nousee siinä syke ihan kamalan korkealle (välillä jopa 180).

Tosin nyt kun miettii niin se on ainut mikä mittaa samalla sykettä. Nouseekohan mulla muutenkin urheeillessa syke kamalasti. Pitäisköhän sitä hommata sykemittari...
 
Minä aloitin ihan just kahvakuulan, niin en jotenki usko siihen et näin alussa ei sais uutta aloittaa. Muistaa vain kuunnella itseä.
 
Raskauden aikana saa ja kannattaakin liikkua ihan normaalisti [emoji4] sukellus on vain kielletty.
Ite tykkäsin ensimmäisen raskauden aikana käydä mamma joogassa. Se oli niin hassun näköistä kun isojen mahojen kanssa siellä puuskutettiin.
Nyt vielä ihan normisti salilla ja jumpissa käyn :)
 
Edellisiä odottaessani neuvolassa sanottiin, että periaatteessa voi treenata mitä vain on tehnyt ennen raskauttakin.
Mutta tärkeintä kai on löytää liikuntamuoto josta itse oikeasti nauttii ja joka tuntuu mukavalta tehdä säännöllisesti.
Muistaakseni ratsastus ja kamppailulajit kuuluu riskiryhmään.

Itse olen ammatikseni urheilualalla ja liikuntaa tulee harjoitettua sen takia päivittäin, joten haaste on lähinnä se miten pitkään jaksaa mahan kanssa tehdä.. :shy:
Eilisen neljän tunnin ohjauksen jälkeen oli maha aika kipeä... :sad001

Joogaa ja uintia haluaisin itse tehdä, ja pitkiä metsäkävelyitä koiran kanssa.
 
Joo, kontaktilajit esim. sähly, jalkapallo on myös riskilajeja. Kuten myös laskettelu. Ihan alussa noitakin ehkä uskaltaa harrastaa mutta viim. toisella kolmanneksella jättäisin pois. Raskauden aikana vammojen riski kasvaa, kun tasapaino huononee ja nivelet löystyvät relaksiini hormonin takia.
 
Itse ainakin ajattelin panostaa siihen liikuntaan ja ruokailuun tällä kertaa vähän paremmin. Ekasta raskaudesta tuli +20kg :sad001 ja siitä on edelleen jäljellä 13 kg.. Toiveajattelua ehkä, mut ajattelin jos tästä raskaudesta ei tulis kauheesti enää lisää.. Enintään vauvan verran.. En tiedä onko mahdollista, mut ainakin aion yrittää, 20kg en ainakaan enää halua lisää :sad001

Itse olen käynyt salilla ja pari kertaa uimassa ennen raskautta ja ajattelin näitä jatkaa.. Nii ja tietty koirien kanssa lenkkeilyä :)
 
Mulla tuli 14kg vaikka tuli herkkuja syötyä ehkä vähän liikaakin. :rolleyes: Onneksi puolessa vuodessa lähti 11kg. Toisille vaan kertyy enemmän kiloja, vaikka söisi terveellisesti ja liikkuisi. Jos paino on lähinnä nestettä, se kyllä lähtee nopeasti. Pitää kyllä päättää päivät jolloin jumppaa kotona, muuten ei kyllä tule tehtyä...
 
Ite oon yrittäny käydä lenkillä joka päivä. Se onneksi hoituu vähän pakostakin koiran ja esikoisen takia. Raitis ilma myös auttaa pahoinvointiin, kun lähtee vaan "väkisin" ulos. Nyt oli tarkoitus aloittaa sähly pari viikkoa sitten, mutta en uskalla. Ehkä se on liian rajua näin raskaana ollessa, varsinkin kun kunto ei ole mikään super. Kotona teen jaksamisen mukaan lihaskuntoa ja kahvakuulailua.
 
Miten vatsalihasliikkeet raskausaikana? Itsellä pitäs nimenomaan tehdä selkä-ja vatsaliikkeitä. Viime raskaudessa olin sairaslomalla jo puolesta välistä asti, koska selkä kipeytyi niin oahasti. Nyt haluan välttää tuon kaikin keinoin, muuten on elämä melkosen hankalaa esikoisen kanssa jos oon yhtä kipeä ku viime raskaudessa:inpain:
 
Silloin kun vatsa alkaa näkymään n. rv 12 alkaen ei saisi ainakaan suoria vatsalihasliikkeitä tehdä. Pitkät vatsalihakset siirtyy sivuun vatsan kasvaessa ja palautuminen voi kestää pidempään raskauden jälkeen. Puhutaan vatsalihasten erkaumasta. Myös lankut jää pois samaan aikaan. Poikittaista vatsalihasta ja tietysti lantionpohjan lihaksia saa harjoittaa.
 
Nyt on parina aamuna ollut todella hutera olo aamutreenien jälkeen ja koiran kanssa on saanut kävellä lenkin hyvin rauhassa. Olisiko verenpaine matalalla, kun tuntuu, että huimaa niin helposti aamuisin. Päivisin ei mitään ongelmia.
Olen koittanut rauhoittaa treenejä, mutta se on hankalaa, kun olen tottunut tekemään täysillä...

Täytyy toivoa, ettei asiakkaat huomaa pullavatsaa piakkoin... :bored:
 
Nyt on parina aamuna ollut todella hutera olo aamutreenien jälkeen ja koiran kanssa on saanut kävellä lenkin hyvin rauhassa. Olisiko verenpaine matalalla, kun tuntuu, että huimaa niin helposti aamuisin. Päivisin ei mitään ongelmia.
Olen koittanut rauhoittaa treenejä, mutta se on hankalaa, kun olen tottunut tekemään täysillä...

Täytyy toivoa, ettei asiakkaat huomaa pullavatsaa piakkoin... :bored:
Voi olla myös alhainen hemoglobiini. :) Neuvolassa mitataan molemmat, eiköhän syy selviä.
 
Mä oon ollut aktiivinen liikkuja aina ja toivon pystyväni jatkamaan urheilua niin pitkään kuin mahdollista. Teen useamman kerran viikossa rankkojakin treenejä, mutta oon ymmärtänyt, ettei niistä ole haittaa. Uskon, että kroppa kyllä ilmoittelee, jos tahti on liian kova. Haluaisin pysyä mahdollisimman hyvässä kunnossa, että raskauden ja synnytyksen jaksaisi paremmin ja että myös synnytyksestä palautuminen sujuisi hyvin. Ehkä toiveajattelua, mutta eipä hyvästä kunnosta varmasti ainakaan haittaa ole :dance008
 
Mä oon toistaiseksi pyrkiny käymään kävelylenkeillä, uimaan kovin tahtoisin mut en millään viitti kesken kylppärirempan pyytää miestä olemaan iltaa esikoisen kanssa, ku se vie sit valmistumista aina vaan pidemmälle. Ilmoitin kyllä jo, et sit ku remppa on valmis ni mä alan käymään uimassa. Ollaan oltu huhtikuun lopusta saakka ilman saunaa, kylppäriä ja kodinhoitohuonetta, ja sais kyl pikkuhiljaa jo valmistuu!
 
Täällä yks aktiivinen liikkuja. Toinen raskaus menos ja taas saa kaikki liikunta suositukset lukee uudestaan. Raskaasta urheilusta tykkään bodypump/spinni ja salitreeni. Uskon, että kroppa sanoo, kun on aika ottaa iisimmin. Sykemittari pitää kyl taas ottaa käyttöön, että pieni saa happee. Pitikö samantien sen sykkeen pysyä jollain tietyllä tasolla vai tietyistä viikoista eteenpäin?
 
Muistaakseni n. puolen välin paikkeilta alkaen, mutta kannattaa kuunnella herkästi itseään ja tekee oman olon rajoissa. Hellittää heti jos sattuu tai tuntuu oudolta.
 
Mä jouduin jättämään rakkaan lajini raskauden takia. Harmittaa tosi paljon, vaikka raskaus onkin tosi toivottu ja tiesin, että mun on lopetettava, jos tuun raskaaksi:sad001 Kyseessä on tapaturma-altis ja vauhdikas joukkuelaji, joten puolitehoillakaan sitä ei oikein voi harrastaa.

Nyt oon oollu suunnilleen kolme viikkoa pois treeneistä ja kova ikävä takas lajin pariin. Mikään muu liikunta ei oikein innosta ja just nyt mua vaan ärsyttää ihan sikana luekea kaikkia ohjeita raskausajan liikunnasta ja "iisisti ottamisesta". Pelkään, että n. parin viikon sisällä alan oikeasti hyppiä seinille kotona, jos en keksi jotain oikeasti kivaa treeniä tilalle. Pelkkä punttisalilla käynti ja ryhmäliikuntatunnit tuntuu niiiiin tylsiltä ja tarkoituksettomilta, kun ei ole sitä lajia, jota varten treenaa:sorry: Anteeksi avautuminen, mut turhauttaa:banghead:
 
Heräs mielenkiinto. Mikä laji on kysees? Ei ole pakko vastata, kun et sitä omassa kirjotuksessa maininnu. Mut ainaki ymmärrän turhautumisesi! Mulla oli ainaki vaikeaa ekas raskaudes, ku joutu spinnis alkaa kattoon omia sykkeitä, eikä voinut enää vetää 190 sykkeillä. Laji tosin eri ja sain sitä jatkaa, joka tosin oli ihan tyhmää sunnuntaipyöräilyä pienillä sykkeil.
Mut raskaus on aivan ihana asia! Mielellään luopuu jostain sen vauvan vuoksi. Sit voi taas uudella innolla alkaa harrastaan raskauden jälkeen!!
 
Heräs mielenkiinto. Mikä laji on kysees? Ei ole pakko vastata, kun et sitä omassa kirjotuksessa maininnu. Mut ainaki ymmärrän turhautumisesi! Mulla oli ainaki vaikeaa ekas raskaudes, ku joutu spinnis alkaa kattoon omia sykkeitä, eikä voinut enää vetää 190 sykkeillä. Laji tosin eri ja sain sitä jatkaa, joka tosin oli ihan tyhmää sunnuntaipyöräilyä pienillä sykkeil.
Mut raskaus on aivan ihana asia! Mielellään luopuu jostain sen vauvan vuoksi. Sit voi taas uudella innolla alkaa harrastaan raskauden jälkeen!!

Jätin lajin mainitsematta, koska on sen verran harvinainen, että jos joku tuttu eksyy tätä lukemaan, niin aika helposti saattaa arvata, kenestä on kyse. Joo, olen ehkä vähän vainoharhainen tämän raskauden paljastumisesta vielä tässä vaiheessao_O Mutta jos ensi viikolla ultrassa on kaikki hyvin, laitan liittymispyyntöä toukokuisten salaiseen ryhmään, jossa voin sitten availla tätäkin vähän tarkemmin.
 
Takaisin
Top