Raskaus ja liikunta

Mä luin just jostain että lankuttaa ei sais myöskään koska painetta tulee vatsalle.. nää on niin ristiriitaisia kun jossain muualla taas sanottu että se olis ok.

https://www.inwell.fi/voiko-raskauden-aikana-treenata-vatsalihaksia/ (ainakin tuolla mainitaan)

Mä en kans oo varma miten uskaltaa mavea, prässiä tai kyykkyjä tehdä. Oon tehnyt aikaisemmin tosi raskaalla ja nyt tuntuis hassulta yhtäkkiä vetää kevyeltä. Jotenkin turhaltakin, että auttaako mihinkään. Siks en ole nyt käynyt jopa ollenkaan kun en löydä sitä kultaista keskitietä. Tiedän että tekis kuitenkin hyvää.
 
Oon googlannut muutamia blogeja, joissa ollut tuosta kuntosali harjoittelusta raskauden eri vaiheissa. Toinen oli fysioterapeutin kirjoittama ja häneltä myös kirja ; http://www.adlibris.com/fi/kirja/reipas-rakas-raskaus-9789513180447
Ja toinen kirja löyty myös blogista; http://www.adlibris.com/fi/kirja/liiku-lapi-raskauden-9789522403292?gclid=CI2MhJqog9QCFSQW0wodzO8GHw

Mietin et lainaisin kirjastosta mutta nää vissiin niin suosittuja että paljoa 2 viikkoa pidempään ei ehdi lainailemaan..ainakin pk-seudulla! Ei oikein ollut edes heti vapaana missään. Joten päädyin tilaamaan tuon Liiku Läpi Raskauden. Adlibris.comissa maksoi 14,40 versus Suomalaisessa 24,95. Kattotaan nyt onko hyvä opus! Tai oisko tuo toinen ollu parempi. Mut näillä mennään :)
 
Maastavetoa mäkin tein pelkällä parin kympin kahvakuulalla ja toimi kyllä hyvin. Vähän liiankin hyvin, kun oli tuota taukoa tosissaan muutama viikko. Treenin kyllä tuntenut vielä parin päivän jälkeenkin.:wacky: Lisäksi oon tehnyt selälle niitä jalan taakse ojennuksia kontillaan ja sit suoraa selkälihasta siinä ikäihmistenkin suosimassa vatsarutistus-/ selänojennuslaitteessa. Yhtään ei ole hyötyä siitä, että itselläkin on liikunta-alan koulutus jokusen vuoden takaa. Ei siellä opetettu toiminaan siunatussa tilassa.:grin Erittäin kiitollinen olisin jos joku referoisi täällä kirjallisuutta siihen perehdyttyään.:)

Ja siis kyykkyä ja prässiä oon tehnyt edelleen (vaikka prässikin jakaa mielipiteitä ammattilaisten osalta), joskin joku jo mainitsikin, että tuntuu hassulta tehdä kevyillä painoilla. Toki kroppa tottuu niihinkin yllättävän nopeasti.:oops:
 
Mulla ollu nyt 2vkoa totaalipaussi,ku väsyttäny niin kamalasti ja ollu muutamina päivinä lievää etovaa oloa. Kävelylenkeillä oon käyny ja eilen jopa pätkiä juoksin piiiiiitkästä aikaa! *puuh puuh* :joyful:
Tosi paljon vähemmän painoa on punteissa(esimerkkinä nyt vaikka maastaveto,jossa sarjoissa ollu ennen raskautta painot 90-100kg), mutta teen nyt sitte pidempää sarjaa pienemmillä painoilla,viimeksi tangossa oli maastavedossa 40kg.. Edelleen on vaan pelko mukana treenaamisessa ja jotkut liikkeet olen jättänyt pois kokonaan,kuten varpaat tankoon liike ja burpeet.. Josko tämä pelko tuntemus ensiviikon ultran jälkeen nyt helpottaisi!
 
Alaselkä liikkeitä myös pohtinut! Nyt alussa mietin kevyesti maastaveto punteilla/tangolla, hyvää huomenta liike ? Kun ei ole vielä vatsa edessä ja fysiikka toimii. Olen vkl hakemassa noita kirjoja lainaan, jospa siellä olisi vinkkiä.

Musta kaikenlaiset lantionnostot osuu tehokkaasti alaselkään ja vahvistaa syviä vatsalihaksia samalla. Ja niitä saa tehdä loppuun saakka! Erilaiset variaatiot (toisen jalan nostot, jumppapallon päällä, lantion liu'uttaminen vaakatasossa puolelta toiselle) tuo aika hyvän lisän. Näitä teen itse useamman kerran viikossa.
 
Mä hain eilen postista sen Liiku Läpi Raskauden. Vaikuttaa hyvältä, oli myös muuta terveysjuttua kuin vain liikunta.

Reilusti yli 200 sivua joten en ihan kaikkea pysty referoimaan :joyful: kuten täällä joku toivoi, mut voin laittaa kuvia joistain sivuista joissa hyödyllisiä juttuja. Esim vatsaliikkeet joita ei suositella. Niitä yllättävän paljon!! Lantionnostoa ei tosiaan muistaakseni ollut ja sitä vissiin kai jopa johonkin suositeltiin, en muista. Mut aika paljon jää omii liikkeitä pois mm lankku, rutistus.
 
Mun pt poisti jo tokalla kuulla ohjelmasta sellaiset raskaat koko kropan yleisliikkeet kuten esim. mavet. Enemmän yhden käden/jalan liikkeitä käsipainoilla ja taljalla. Ei saa vetää täysillä, enemmän ylläpitävää ja intervalleissa maksimisykkeitä vähän alaspäin.
 
No nyt sit juttelin fyssarin kanssa (varasin neuvolan kanssa sitä jotain odottajien fyssarikertaa) ja se sitten taas sanoi että lankku/syvät vatsat ois sit kummiskin hyvä tehdä...toisin ku tossa kirjassa sanottiin :confused:

Pääasia ois et tuntuu hyvältä.
 
Kauhee kun nousee 170 sykkeet heti kun tekee salilla jotain jalkaliikkeitä..
 
Mä en oo tässä harrastanut liikuntaa raskauden aikana paljoa, ainoastaan lenkkejä oon tehnyt mutta lihaskuntoa en pahoinvoinnin ja uupumuksen takia oo kyennyt/pystynyt. Eilen lenkillä innostuin tekemään pari sarjaa kyykkyjä ihan ilman lisäpainoa ja voi kamala miten kipeät etureidet on nyt! :hilarious: Mutta tuli kyllä sellanen tunne, että näitä tällaisia liikunnan jälkeisiä lihaskipuja on ollut ikävä. Nyt kun pahoinvointi ja pahin väsymys ovat helpottaneet aattelin aloittaa uudelleen salilla käynnin tai tehdä arki-iltoina kotijumppaa. Oon innoissani! :happy090
 
Mä tulin just ja en näköjään osa treenata tarpeeksi sievästi vaikka kuinka seuraan sykkeitä ja omasta mielestä sluibailen. Nytkin alko sit vihloon mahaa tossa loppuvaiheessa ja piti lopettaa kuntopyörä.
 
Onko teillä tietoa voiko esim Bodypumpissa ja spinningissa käydä? Mä oon ihan surkee liikkumaan itsenäisesti ja oon aina käyny tunneilla, mut nyt sit mietin et mitä kaikkee uskallan tehdä ku toinen kolmannes meneillään. Cross trainingissa voi tietty tehdä oman fiilarin mukaan mut joihinkin mis pompitaan hirveesti en varmaan uskalla enää sit mennä..
Nyt alkaa urheilu taas kiinnostaa kun ei oo joka ilta oksu kurkussa :D
 
Berrynen, synnyttäneistä huutelen, että spinningissä voi käydä - vauhti voinnin mukaan. Body pumpissa kannattaa välttää raskaita painoja kyykyissä ja maastavedossa. Vatsat tietty varovasti ja soveltaen, niinku tiiät. Vatsaonteloon ei kannata osua painetta, ettei vatsalihasten erkauma pahene ja toipuminen hidastu. Rintalihakset steppilauta asetettuna vinoon pääpuoli koholle. Tsemppiä treeneihin!
 
  • Tykkään
Reaktiot: TK
Berrynen, synnyttäneistä huutelen, että spinningissä voi käydä - vauhti voinnin mukaan. Body pumpissa kannattaa välttää raskaita painoja kyykyissä ja maastavedossa. Vatsat tietty varovasti ja soveltaen, niinku tiiät. Vatsaonteloon ei kannata osua painetta, ettei vatsalihasten erkauma pahene ja toipuminen hidastu. Rintalihakset steppilauta asetettuna vinoon pääpuoli koholle. Tsemppiä treeneihin!

Kiitos Katjusha vinkeistä! [emoji4]
 
Täälläkin aloitettu viime viikolla vihdoinkin liikkuminen, kun ei tarvi asua pää pöntössä. Torstaina kurottelin ensin kasvimaalla n. pari tuntia nyppien rikkaruohoja ja sit myöhemmin suunnistamaan. Eilen ja tänään on ollutkin näin jälkijunassa pohkeet ja reidet ihan kipeänä. Huomenna vaan kävelylenkkiä niin kipukin lievenee ehkä seuraavaa iltarastia varten. :D
 
Kertokaa nyt herran jestas MISTÄ SAA OSTETTUA ÄITIYSTREENIVAATTEITA?! Tarvitsisin juoksu/salitrikoot.. Kaikki paikat, mitä netistä katsoin, sanoo "tuote tilapäisesti loppu" :banghead:
Ootteko te muut menny tilaamaan kaikki:joyful:
Ensi viikonloppuna olisi kisat, ja tarvisin mammatrikoot..
 
Takaisin
Top