Raskaus ja liikunta

Mä oon käyny edelleen melkein joka päivä sen 4-7km kävelemässä, ja se taitaa olla ainoa keino pitää selkä-lantiosäryt kurissa. Tietty radiin myös sillä on positiivinen vaikutus, pysyy sokerit tasasina. Mut salilla en oo käyny ja itseasiassa lopetin koko jäsenyyden. Vaihdoin työpaikkaa, eikä se oo enää mitenkään kätevösti matkan varrella.
 
Mä sain neljän viikon liikuntakiellon kaikenlainen ponnistelu ja voimailu voi saada nuo mun herkät suonet kohdunsuulla vuoteleen. Kävelyllä saa käydä kun vuoto lakkaa ja rauhallisia juttuja tehdä. Hankalaa itselle tällainen kun tulee niin laiska olo. :/
 
Mulla alkanut nyt ihan pienikin rasitus saamaan aikaan supisteluja. Kävin eilen kävelyllä ja oli kyllä hankalaa menoa. Töpö töpö ja tauko. Jos jatkuu ja ilmenee levossakin, täytynee olla yhteydessä neuvolaan. Muissa asioissa just kävin viime vkolla neuvolalääkärissä ja kaikki pitäis olla ok...
Kuinka herkästi sitä yleensä jäädään näistä supistuksista saikulle? Mietin työssäjaksamista/selviytymistä..oon ollut nyt lomalla mut palaan töihin..en oo tottunut jäämään herkästi saikulle..
 
Mä koen, että raskauden aiheuttamien vaivojen takia annetaan varsin herkästi saikkua. Jos sulla on harkkasupistuksia niin paljon/usein että hankaloittaa elämää niin voit saada sairaslomaa jo pelkästään sillä perusteella. Ja jos ne on kivuliaita niin sitä suuremmalla syyllä. Monella myös kivuttomat on saattanu jotain tehdä kohdunsuulla varsinkin mitä lähemmäs loppuraskautta edetään.
 
Minäkin olisin kivuttomien harkkasupparien takia jo saanut saikkua, mutta en huolinut, kun kohdunkaula ok. Torstaina katsotaan taas tilanne uudestaan...
 
Jee jee, kohta alkaa mammapilates ja jooga! :) muistan joskus käyneeni joogassa niin, et mun tunti on ollu heti äitiysjooga tunnin jälkeen. Muistan silloin ajatelleeni, että wtf, kun kokoajan hengiteltiin jonnekin lantionpohjaan ja muuta vastaavaa, mut jospa se ei tässä tilanteessa enää kuulostaisi niin häröltä:)
 
[emoji23] mulle suositteli neuvola psykologi harrastukseksi tuota mammajoogaa, et sais omaa aikaa
 
Mulla oli esikoisesta jatkuvia harkkasupistuksia ja en antanut sen hidastaa menoa. Tosin mulla se ei vaikuttanut kohdunkaulaan, että se kannattaa tsekata
 
Jee jee, kohta alkaa mammapilates ja jooga! :) muistan joskus käyneeni joogassa niin, et mun tunti on ollu heti äitiysjooga tunnin jälkeen. Muistan silloin ajatelleeni, että wtf, kun kokoajan hengiteltiin jonnekin lantionpohjaan ja muuta vastaavaa, mut jospa se ei tässä tilanteessa enää kuulostaisi niin häröltä:)

Voiskohan ns. normijoogassa käydä? Jos vaikka ennakkoon tiedustelis, että osaako se ohjaaja opastaa vaihtoehtoisia liikkeitä... Kun täällä pikkukunnassa ei ole kuin tuo kansalaisopiston jooga :confused004

Tänään tuli ensimmäisen varsinainen liikunta suoritus (kävelyjen lisäks) tän raskauden aikana, kun käytiin uimassa. Oli kyllä mukavaa, mitä nyt rintauinti otti hiukan selkään. Selkää uin puolet ajasta. Pitäis varmaan kokeilla sitä vesijuoksua, siinä ois parempi asento?
 
Voiskohan ns. normijoogassa käydä? Jos vaikka ennakkoon tiedustelis, että osaako se ohjaaja opastaa vaihtoehtoisia liikkeitä... Kun täällä pikkukunnassa ei ole kuin tuo kansalaisopiston jooga :confused004

Tänään tuli ensimmäisen varsinainen liikunta suoritus (kävelyjen lisäks) tän raskauden aikana, kun käytiin uimassa. Oli kyllä mukavaa, mitä nyt rintauinti otti hiukan selkään. Selkää uin puolet ajasta. Pitäis varmaan kokeilla sitä vesijuoksua, siinä ois parempi asento?

Mä kysyin täällä joogaohjaajalta tuota normijoogaa, ja ei suositellut. Mutta raskauden jälkeen voi kuulemma tosi pian aloittaa.
 
Joo, kylhän normijooga on oikeesti yllättävän fyysistä puuhaa. En tost äitiysjoogasta tiedä millasta sitten on:) kohta se selviää:)
 
Normijoogassa pitäis pystyä käymään niin että tietyt liikkeet ohjaaja muokkaa sulle, mutta riippuu vähän varmaan ohjaajasta kuinka hyvin koulutettu jne että jos vaan löytyy tarjontaa mammajoogasta niin varmaan kannattaa mennä. Mä oon moneen kertaan monena vuonna kokeillu joogaa mut mä en vaan tykkää siitä :eek: oon ollut enemmän sellainen energisten lajien ystävä mut ehkä pitäis taas kerran antaa uus mahdollisuus...
Pitäis kyllä alkaa käydä taas salilla kun nyt koko kesä jäänyt käymättä ja maksut kuitenkin juoksee..
 
Mulla oli pitkään sama ajatus, että pitäisi salilla alkaa käymään. Salikortti oli ollut käyttämättä jo yli puoli vuotta ja maksut juoksi. Koko ajan ajattelin, että kyllä mä alan salilla käymään ja et kesälomalla sitten. Noh, eipä tullut lomallakaan käytyä vaikka aikaa olisi ollut ja ajattelin sitten, että keskityn enemmän ulkoiluun ja lenkkeilyyn ja lopetin salijäsenyyden. Tuntu kyllä pahalta puhelimessa irtisanoutua ja meinasin perua koko homman. :hilarious: Mutta parempi näin. Palailen sit salille joskus synnytyksen jälkeen, kun sen aika on. :)
 
Mulla oli pitkään sama ajatus, että pitäisi salilla alkaa käymään. Salikortti oli ollut käyttämättä jo yli puoli vuotta ja maksut juoksi. Koko ajan ajattelin, että kyllä mä alan salilla käymään ja et kesälomalla sitten. Noh, eipä tullut lomallakaan käytyä vaikka aikaa olisi ollut ja ajattelin sitten, että keskityn enemmän ulkoiluun ja lenkkeilyyn ja lopetin salijäsenyyden. Tuntu kyllä pahalta puhelimessa irtisanoutua ja meinasin perua koko homman. :hilarious: Mutta parempi näin. Palailen sit salille joskus synnytyksen jälkeen, kun sen aika on. :)

Joo mäkin ehkä irtisanoisin nyt, mutta just tein uuden sopparin ennen kun tulin raskaaksi ja oon sopparissa kiinni. Toki sen voi jäädyttää, mut ajattelin että ku Elixiassa kuuluu aamupala salille arkena nii jos jaksais vaik aamusin käydä vähän kävelee ja tehdä keskivartaloo ja sit syödä aamupalaa :D heh! Hyvä motivaattori
 
Mulla oli pitkään sama ajatus, että pitäisi salilla alkaa käymään. Salikortti oli ollut käyttämättä jo yli puoli vuotta ja maksut juoksi. Koko ajan ajattelin, että kyllä mä alan salilla käymään ja et kesälomalla sitten. Noh, eipä tullut lomallakaan käytyä vaikka aikaa olisi ollut ja ajattelin sitten, että keskityn enemmän ulkoiluun ja lenkkeilyyn ja lopetin salijäsenyyden. Tuntu kyllä pahalta puhelimessa irtisanoutua ja meinasin perua koko homman. :hilarious: Mutta parempi näin. Palailen sit salille joskus synnytyksen jälkeen, kun sen aika on. :)

Mä sain just laitettua oman salikortin tauolle. Muutaman kerran tossa kesällä kävin, mut kun ei ollu energiaa ja herkästi pistää supistamaan, niin jäi kyl tosi vähiin käynnit. Laitoin sähköpostia yhelle niistä tyypeistä ja kysyin voiko jäsenyyttä laittaa tauolle vai pitääkö irtisanoutua, niin onneks tauotus kävi. Laittoi kortin kiinni maaliskuun loppuun asti ja käski laittamaan viestiä jos pääsisinkin aikasemmin alottaa niin sitte avaa sen aikasemmin. Mulla oli vuoden sopimus ja oli tässä kuussa päättymässä ja se ois sit jatkunut kuukaus kerrallaan kuukauden irtisanomisajalla. Mut onneks kävi näinkii helposti toi juttu, ni ei tarvinu laittaa kokonaa jäsenyyttä poikki. Tiedän et sit keväällä oon taas niin täynnä uutta intoa käydä siellä et sitä kevättä tavallaan odottaa jo nyt :laughing002
 
Mä sain just laitettua oman salikortin tauolle. Muutaman kerran tossa kesällä kävin, mut kun ei ollu energiaa ja herkästi pistää supistamaan, niin jäi kyl tosi vähiin käynnit. Laitoin sähköpostia yhelle niistä tyypeistä ja kysyin voiko jäsenyyttä laittaa tauolle vai pitääkö irtisanoutua, niin onneks tauotus kävi. Laittoi kortin kiinni maaliskuun loppuun asti ja käski laittamaan viestiä jos pääsisinkin aikasemmin alottaa niin sitte avaa sen aikasemmin. Mulla oli vuoden sopimus ja oli tässä kuussa päättymässä ja se ois sit jatkunut kuukaus kerrallaan kuukauden irtisanomisajalla. Mut onneks kävi näinkii helposti toi juttu, ni ei tarvinu laittaa kokonaa jäsenyyttä poikki. Tiedän et sit keväällä oon taas niin täynnä uutta intoa käydä siellä et sitä kevättä tavallaan odottaa jo nyt :laughing002

No onpa kiva, että sait laittaa tauolle! :happy: Mä aattelin synnytyksen jälkeen vaihtaa salia, joten jäsenyyden irtisanominen oli fiksua. Mut kyllä sitä pikkasen odottaa, että pääsis palaamaan normaalin liikunnan pariin ja että lyllerrys-lenkkien sijaan pääsis kunnon lenkille ja salille. :joyful: Mut nautitaan nyt tästä ajanjaksosta ja masun kasvusta kuitenkin. :Heartred
 
Totta Sinikka :) Nyt pitää nauttia, ku tiedän et ikävä tulee masua ja niitä potkuja kumminkin. Se vaan ei aina oo päällimmäisenä mielessä näitten liitoskipujen hormoonihirviökohtausten välillä :oops:
 
Näinpä Bettie. Ja tämä tulokas saattaa jäädä meidän ensimmäiseksi ja viimeiseksi, joten haluan nauttia ihan tosissaan vaikka välillä vaikeeta ja kivuliasta onkin. :Heartred
 
Sinikka meillä sama tilanne. Tää saattaa olla viimeinen. Miehen kans kyllä asiasta just puhuttiin, hänelle tää määrä riittäis ainakin nyt. Mulle tää tuntuu nyt hyvältä, mutta tunnen itseni niin hyvin, että tiedän vielä joskus yhden haluavani. En tosin ihan hetkeen, mut takarajana itelle on aina ollu 40v , sen jälkeen lapsia ei tehdä/yritetä, mutta siihen on vielä 10 vuotta, niin mieli voi muuttua moneen kertaan. Nyt vaan sitte ongelmana on ekäisy siihen asti, ku mulle ei hormoonit sovi eikä välttämättä kuparikierukkakaan. Aina on puhuttu siitä ehkäisytietokoneesta ja sen hankkimisesta, mut ei vielä ole tullu hankittua. Jos se nyt ois sen aika sitten todistaa tehonsa. Sitä vaan ei oikee voi vauvavuotena käyttää, kun vaatii ilmeisesti aika tarkan kellonajan milloin sen ottaa ja siinä pitää olla yhtäjaksosta unta takana vähintään 3h. No ehkä tää tästä vielä selkiytyy.
 
Ihanaa ku uimahallin kesätauko on ohi. Hyvin jakso uida samoja matkoja ku keväällä, vaik tahti oli hidas:) täytyy ehdottomasti ottaa kymppikortti viel syksyks! Mä oon ollu suoraan sanottuna järkyttynyt miten vähän mitään raskauajan liikuntaa Turun kokoisessakin kaupungissa oikeesti on!
 
Takaisin
Top