Raskaus ja liikunta

Mites teillä tuo liikkuminen joilla on pahoinvointi? Helpottaako vai onko liikkuminen jäänyt vähemmälle pahoinvoinnin takia?

Mulla sama kuin yllä, lievä etominen päällä melkein koko ajan muuten paitsi liikkuessa. Tietty asia olisi eri, jos ruoka ei pysyisi sisällä ollenkaan..
 
Eikö kukaan syö mitään urheilun jälkeen?

Kyllä mä usein otan jotain palauttavaa/ energiaa antavaa, etenkin jos on aerobista liikuntaa ja jos ed. syömisestä enemmän aikaa.. silloin mulla onkin jo nälkä tai heikotus urkan jälkeen. Jonku 30min puntin jälkeen en välttis ota mitään. mut toimin aika lailla samoin kuin ennenkin raskautta. Mitään erityisiä palautusjuomia en käytä vaan syön normiruokaa/välipalaa. Ja touhu ei oo niin tavoitteellista ettäkö jaksaisin tankata palkkareita jotka auttais kehittymään..tai lihasta kasvamaan..
 
Mulla on menossa semmoset fitclub treenit kerran viikossa ja siellä meidän pitää ottaa tuntia ennen treeniä pirtelö ja sit treenin jälkeen palauttava protskupirtelö. Ihmeen hyvin sitä eilenkin jakso treenata, oli circuit tyyppinen treeni jossa oli eri pisteitä missä tehtiin liikkeitä ja sit vaihdettiin seuraavaan :) Mä olin meidän nopein juoksija ja sain tehtyä jopa 12 naisten punnerrusta enemmän kun koskaan aikasemmin!
 
Hienoa ellikki85, että jaksat käydä treenaamassa! Mä tarttesin jostain taas motivaatio pistoksen. Neuvola täti ei ollut oikein motivoiva, vaikkutti just siltä et pää asia kun hoitaa hampaat ja terveellisestä ruuasta ja liikunnasta ei osannut keskustella. Koitin siltä saada innostusta, mutta vastaus oli kyllä sitä jossain vaiheessa taas jaksaa liikkua:/

En oo vieläkään saanut aikaseks ees sitä uimahallireissua vaikka oon siitä monta viikkoa puhunut:D
 
Joo mä ensin mietin et kerron niille ryhmäläisille et voin sit ottaa rennommin mut sit se ei ollukkaan niin rankkaa kun kuvittelin ni vielä pidän salassa :) Tosin 4 viikon päästä ois kuntotestin uusinta ja sillon en voi enää osallistuu joten viimeistään on sillon kerrottava tai voisin mut tulokset ois huonommat mitä alkutestissä paitsi punnerruksia pystyn sillonki tekee. Muutenki tulee kyllä liikuttua päivittäin kun on tuo poika joka rakastaa olla rattaiden kyydissä ja sieltä käsin tutkia maailmaa :wink
 
Löytyykö täältä futaavia odottajia? :)

Olisi kiva kuulla ajatuksia että kauan ajatteli treenata? Onko vielä sujunut ihan hyvin? Oletteko kertoneet jengikavereille?
Itsellä rv 7+3 ja olen treeneissä ja peleissä käynyt. Huomaa kyllä että helposti hengästyttää, ja jos on yhtään tuntunut pahalta niin oon vaan ottanut vähän iisimmin. Ajattelin kevätkauden pelailla loppuun, eli rv 13-14 asti. Sen jälkeen vielä käydä vaan treeneissä jos tuntuu että puhtia riittää. Joukkuekavereille en ole vielä kertonut.
 
Löytyykö täältä futaavia odottajia? :)

Olisi kiva kuulla ajatuksia että kauan ajatteli treenata? Onko vielä sujunut ihan hyvin? Oletteko kertoneet jengikavereille?
Itsellä rv 7+3 ja olen treeneissä ja peleissä käynyt. Huomaa kyllä että helposti hengästyttää, ja jos on yhtään tuntunut pahalta niin oon vaan ottanut vähän iisimmin. Ajattelin kevätkauden pelailla loppuun, eli rv 13-14 asti. Sen jälkeen vielä käydä vaan treeneissä jos tuntuu että puhtia riittää. Joukkuekavereille en ole vielä kertonut.

Mulla ei ole sama laji mutta siis mä säbään. Jotkut taitaa vetää säbä/lätkä yms pidempäänkin (puoleenväliin raskautta) mutta en tiedä johtuuko iästä vai mistä, mutta mä en kyllä uskalla. Lääkäri vähän sanoi että lajit joissa voi tulla iskuja vatsaan, ei suositella. Samoin sanoi että saan tehdä 80% sykkeellä. Tää rajaa multa säbän pois :mad:
 
Mulla ei ole sama laji mutta siis mä säbään. Jotkut taitaa vetää säbä/lätkä yms pidempäänkin (puoleenväliin raskautta) mutta en tiedä johtuuko iästä vai mistä, mutta mä en kyllä uskalla. Lääkäri vähän sanoi että lajit joissa voi tulla iskuja vatsaan, ei suositella. Samoin sanoi että saan tehdä 80% sykkeellä. Tää rajaa multa säbän pois :mad:

Joo itse mietin kans noita iskuja, mutta sikiö on lantion luiden suojassa melkeen tuonne rv 15 asti, eli vaikka tulisikin vähän hittiä niin ei periaatteessa oo vaikutusta (mikään ei tietty oo satavarmaa). Mulla ainakin tulee huono olo jos sykkeet nousee liikaa, niin oon vaan luottanu omaan kroppaan että kyllä se pistää sitte hanttiin ku ei tunnu enää hyvältä. Neuvolassa sain ohjeeks vaan että niin kauan saa tehdä kun hyvältä tuntuu. :grin
 
Tykkään tästä ketjusta! Liikunta on ollut iso osa elämääni ja toivon, että pystyn liikkumaan raskauden puitteissa loppuun saakka. Omalle pääkopalle on tehnyt tiukkaa, koska olen joutunut pitämään kuntosalista taukoa viimeisen kuukauden. Aluksi sairastuin flunssa/kuumeseen ja yhtä aikaa raskaus on tuonut unettomuutta. Herään yöllä ja aamuyöllä,valvoskelen ja torkahdan vielä hetken ennen aamua. Leposykkeet on olleet iltapäivästä jo sen verran korkeat koiran lenkityksen jälkeen, että ei kuntosali ole tuntunut hyvältä. Olen sitten kävellyt koiran kanssa reippaita, pidempiä lenkkejä. Koiran kanssa treenataan agilityä ja niissä treeneissä olen käynyt ja treenit soveltanut sen hetkisen fiiliksen mukaan.

Ongelmaksi meinaa nyt muodostua hengästyminen. Ylämäen pyöräily ja portaiden kävely saa jo kunnon puuskutuksen aikaan. Tiedän, että se johtuu punasolujen kasvaneesta tuotannosta ja sen mukaan mennään. Onko teillä kokemusta, tasaantuuko hengitys jossain vaiheessa raskautta? Onko jollain kokemusta raskausajan joogast? Mietin syksyksi vaihtoehtoja kuntosalin ja muiden harrastusten sijaan, jos kunto ei niitä salli.
 
Muokattu viimeksi:
Minua nyt jännittää ja mietityttää taas onkohan kaikki ok, kun liikkuessa ei enää niin paljoa hengästytä...

Mutta piti kysymäni, että mitä palauttavaa te syötte urheilun jälkeen?

Olen syönyt ihan perusruokaa, tai rahkaa, hedelmiä jne muuta kevyempää. Riippuu mihin aikaan treeni/liikkuminen on ajoittunut :) Ja mitä pystyy syömään, meinaa olla täys nounou joillekin välipaloille välillä.
 
Liikunta on tietenkin kunnon ja terveyden kannalta tärkeä osa-alue ja helpottaa laihduttaessa ruokavalion ylläpitoa. Fakta kuitenkin on, että liikunta on huono "laihduttaja", jos siis painoa haluaa pois on tärkeämpää kiinnittää huomiota ruokarytmiin, annoskokoihin ja ravintoon. Mulla liikunta kuuluu painonhallintaan juuri siksi, että silloin helpommin pysyy ruokailu kurissa.

Mulla oli viime raskaudessa ongelmia verensokereiden kanssa ja lopulta söin lähinnä rahkaa kermalla ja marjoilla, kasviksia ja lihaa, melkein kaikki alkoi nostamaan sokereita... Sitten jouduinkin pistelemään insuliinia. Loppuraskaudessa arvot normalisoituivat. Mulla liikkumista hankaloitti puolenvälin aikoihin alkaneet karmeat liitoskivut ja loppuraskaudessa vuodelepo. Mulla oli siis kohdunkaula lyhentynyt, pehmentynyt ja jopa sisältä hivenen avautunut jo RV 32+6. Siitä eteenpäin vietinkin ajan makuuasennossa jonnekin rv 36+ saakka.

Mä kävin raskausjoogassa viimeksi, siellä lähinnä harjoiteltiin rentoutumista, mukavia asentoja, lantiopohjan lihaksia ja lisäksi oli hengitysharjoituksia. Ihan kivaa, mutta erilaista mitä luulin. Eikä sitä synnyttäessä kyllä ehtinyt mitään hengityskolmioita tai äänirentoutusta miettiä... Ainoa minkä pidin mielessä, oli että leuka pysyi rentona.
 
Hm.. Ehkä mietin tuota joogaa vielä ja tutustun lisää, onko minun juttuni. Luin eilen noista syvienlihasten harjoittamisesta ja niitä kehitettiin alkamaan treenaan jo varhaisessa vaiheessa. Olen huono kotona ¨jumppaamaan¨ mutta varmaan nyt voisi hieman ryhdistäytyä niiden osalta kesän aikana.
Liikunta on tietenkin kunnon ja terveyden kannalta tärkeä osa-alue ja helpottaa laihduttaessa ruokavalion ylläpitoa. Fakta kuitenkin on, että liikunta on huono "laihduttaja", jos siis painoa haluaa pois on tärkeämpää kiinnittää huomiota ruokarytmiin, annoskokoihin ja ravintoon. Mulla liikunta kuuluu painonhallintaan juuri siksi, että silloin helpommin pysyy ruokailu kurissa.

Mulla oli viime raskaudessa ongelmia verensokereiden kanssa ja lopulta söin lähinnä rahkaa kermalla ja marjoilla, kasviksia ja lihaa, melkein kaikki alkoi nostamaan sokereita... Sitten jouduinkin pistelemään insuliinia. Loppuraskaudessa arvot normalisoituivat. Mulla liikkumista hankaloitti puolenvälin aikoihin alkaneet karmeat liitoskivut ja loppuraskaudessa vuodelepo. Mulla oli siis kohdunkaula lyhentynyt, pehmentynyt ja jopa sisältä hivenen avautunut jo RV 32+6. Siitä eteenpäin vietinkin ajan makuuasennossa jonnekin rv 36+ saakka.

Mä kävin raskausjoogassa viimeksi, siellä lähinnä harjoiteltiin rentoutumista, mukavia asentoja, lantiopohjan lihaksia ja lisäksi oli hengitysharjoituksia. Ihan kivaa, mutta erilaista mitä luulin. Eikä sitä synnyttäessä kyllä ehtinyt mitään hengityskolmioita tai äänirentoutusta miettiä... Ainoa minkä pidin mielessä, oli että leuka pysyi rentona.


Aloititko joogan missä vaiheessa raskautta? Luin eilen syvienlihasten harjoittamisesta ja se suositeltiin aloittamaan jo varhaisessa vaiheessa. Olen huono kotona ¨jumppaamaan¨ mutta tässä voisi ryhdistäytyä kesän aikana. Ehkä vähän tutustelen vielä joogaan ja mietin, onko minun juttuni. Pitää muistaa tuo leuka rentoutus :)
Tsempit sinulle tähän raskauteen :Heartred Voinnin mukaanhan se täytyy mennä. Toivotaan, että sinulle menee nyt odotusaika sokerien ja kipujen suhteen paremmin!
 
Huoh... oon tykännyt välillä juosta töihin tai töistä kotiin, noin 5km matkan. Nyt kuitenkin viimeiset kolme kertaa on mennyt hölkkä-kävely-hölkäksi - on vaan veto aivan poissa. Kai se on tämä alkuraskauden yleinen väsymys; muistan viime raskaudessakin itkeneeni hiihtokaudella sitä, kun kunto vaan laskee, vaikka treenaana ja syön. No, enpä tiennyt silloin olevani raskaana.

Toivottavasti tälläkin kertaa keskiraskaudessa jaksaa taas vähän paremmin... tuo työmatkaliikunta vaan olisi niin kätevä tapa ylläpitää kuntoa, että en haluaisi siitä vielä hetkeen luopua!
 
Muakin harmittaa kun ei jaksa enää oikein juosta. Vauhtia oon joutunut hidastuttamaan tosi paljon koska hengästyttää tai syke nousee yli 140:n. Ylämäet pakko kävellä ja tasasellakin välillä kävelen. Lenkit lyhentynyt max 6-7 km:iin. Ennen pystyi hyvin juoksemaan 10km lenkkejä 9-10km/h vauhdilla.

Hassua kyllä! Mutta hyvä kun jaksaa edes vähän liikkua. :) ajattelin aloittaa uinnin /vesijuoksun.

Kesällä vois pyöräillä töihin (6km) mutta varmaan aika lepposta vauhtia!
 
Sykkeistä puheenolleen mikä teillä on leposyke? Mulla se on aina ollu n.90/min :D neuvolassa ne ihan tekee tahallaan sitä että istutaab ja höpötellään se vajaa tunti ja sit mitataan ja aina se on siellä 85-95 :D paineet mulla puolestaan onkin sitten matalat ja samoin hemoglobiini :)
 
Tiutti, aloitin noin puolen välin jälkeen. Syksyllä elo-syyskuussa alkoi jooga ja laskettu oli joulukuun lopussa.
 
Täällä on aika raskas fyysinen työ,kokoajan jalkojen päällä liikkeellä. Mun maha kasvanut aina nopsaa ja isoksi,eikä selkä oikein kestä. Olen joutunut jäämään töistä pois edellisissä raskauksissa jo ennen rv 30. Saa nähdä miten nyt käy
 
Joo, tuntuu että nykyään hegästyttää jo portaita kävellessä... Muutenkin minulla on jäänyt liikunta alun väsymyksen takia. Olen myös harkinnut uintia, mutta en tiedä jaksaako stä lähteä kaupungille uimahallille. :-D Ajattelin, että kun ilmat lämpenee niin pihalla on niin paljon hommia, että se käy liikunnasta. :-)
 
Mä jouduin tänään jättää ekaa kertaa treenin väliin väsymyksen takia.
 
Takaisin
Top