Raskaus alkutekiöissään

Tänään minäkin olen ahertanut kukkien kimpussa ulkona. Sain idean että haluan aidan taakse rinteeseen vuorenkilpeä kasvamaan ja satuin tänään käymään ystäväni luona jolla vuorenkilpeä kasvoi metsässä. Ei tarvinnut niitä enää joten kaivettiin mulle säkit niitä täyteen. Tuolla ne nyt on istutettuna ja metsän reuna näyttää paljon paremmalta.

Kaverilta sain mukaan myös pinnasängyn, patjan, ammeen ja esikoiseni itkuhälyttimen (oli lainassa) eli oli auto täynnä tavaraa kun tulin kotiin. Oli siinä miehellä ihmettelemistä [:D]
Eipä tässä sitten muuta tarvitsekaan ostaa kuin autoon turvakaukalo ja rattaisiin uudet ilmakumipyörät.

Hoitopöytää en tarvitse, esikoisella oli mutta nopeasti joutui siirtymään sängyn päälle kun ei siihen hoitopöytään loputtomasti vauva enää mahdu. Joten sängyn päällä vaipat vaihdellaan kun kylppärikin on makuuhuonetta vastapäätä ja alakerrassa voi vaihtaa puutasolla pehmusteen päällä.

Niin, ja kestovaippoja ajattelin ommella muutamat, että saa sitten kokeilla. Ajattelin käyttää niitä ainakin kotona ollessa. Mitäpä muut olette kestoilusta mieltä? Ja oletteko itse ommelleet?
 
Iltoja ja täällä ainakin ollut loistavat ilmat koko viikonlopun eli ulkona ollaan pääosin vaan oltu. Oon saanu taas maalausprojektia eteenpäin - mm. koristelistat tulee kahella eri värisellä maalilla, joten askartelua hieman on [:D] Vanhemmalla tyärellä iski ihmeellisen kuumeen tänään päälle +38 ja en tiiä onko uusiutuva korvatulehus, liikaa ulkona vaiko mitä eli katellaan....

No on vain sulla WW ihmeellisen pitkät ajat neuvola-ajoissa [:-] Alussahan käydään kk:n välein ja apaut vkolta +25 kahen viikon välein ja loppuviikkoina kerta viikkoon. Ja nää on ihan yleisessä valtakunnallisessa neuvolasuosituksissa. Oisko sitten resurssipula siellä teillä, kun käynnit noin harvoin...? Lääkärikäyntejä on 2-3 tilanteesta riippuen. Ite esmes en oo käyny kertaakaan vielä tässä raskaudessa lääkärineuvolassa.

Ja vielä kestoilusta sananen...Tää masukki on meän perheen kolmas kestopeppu [:D] Tytöt käyttää siis kestoja aina, niin kotona kuin reissussakin. Kesällä ois sitten tarkotus toi vanhempi tyär opettaa kuivaksi. Ite en oo niitä ommellut, kun en omista saumuria (meinaan olla liian perfektionisti kaiken suhteen ja tahtosin kestoja varten ihan saumurilla tehyt ompeleet [;)]). Alussa aattelin muuten just tolleen, että kotona käytän kestoja ja reissun päällä kertiksiä, mutta hups kuinkas ollakkaan - kestot on joka paikassa ja kertikset on saaneet molemmilla kerroilla kyytiä tossa ensi kuukausien jälkeen. Eli ihan alussa oon käyttänyt kertiksiä, koska kestot on olleet vielä liian isoja (Fuzzin S-koko siis, ei NB-koko). Mutta jokainen kesto säästää luontoa, kun ei tartte kertistä käyttää - suosittelen lämpimästi, edes kokeilemaan [:)]

Josko sitä jotain iltapalaa vetelis nassuun....
 
Heissuli,

Ihania pihapuuhia olette touhunneet! Me kävimme pitkällä pyörälenkillä lauantaina ja lopussa oli voimat niin vähissä, että mies tuuppaili ylämäissä selästä[;)]. Jännä, kun armoton väsymys iskee aika yht'äkkiä ja tuntuu, ettei jalkaa saa edes enää nousemaan. Nukahdin sitten telkun ääreen aika pian lenkistä.

WhiteWife: Mulla on kanssa ollu pitkiä noi neuvola-ajat. Eka oli maaliskuun 3., sitten huhtikuun 29. eli melkein 2 kk väliä. Seuraava on kesäkuun 4. Se on jo vähän vähemmän kuin 2kk. Täällä pääkaupunkiseudulla on ihan älytön määrä odottavia ja neuvolat on täyteen buukattu. Silti mua ärsyttää, että käynneistä harvennetaan. Toisaalta mun neuvolatäti on hiukka erikoinen, joten en välttämättä haluaisi tavata yhtään pakollista enempää...[8|].
Dopplerista olen vähän kahta mieltä. Olisi kiva kuunnella sydämenlyöntejä, mutta häikät kuulemisessa sais mielikuvituksen liikkeelle. Joten mulle riittää ultrien tiedot, et vaapukka on kunnossa. Nyt kun potkiminenkin on jo alkanut, niin yhteys on jo olemassa[:)].

ja WW kestovaipoista...aion itse kyllä pääasiassa käyttää niitä. Ahdistaa se jätemäärä, mikä kertseistä tulee. Ymmärrän toki niidenkin käytön ja kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee. Näin kuitenkin itse olen asian ratkaissut. Toivon, että ne on hyvät, sitten kun aika koittaa.

Maajo, ompelu etenee tosiaan verkkaisesti. Olen myös aloittanut neulomisen[:)]. Joka paikan höylä kenties? Levoton sielu[;)]?

Vaapukka on alkanut monottaa ihan tosissaan. Mieheni sai tuta ekat potkut pe, kun kutsuin hänet vatsan äärelle. Iltaisin potkuja tulee enemmän ja aamulla vaapu "nukkuu pitkään". Taitaa tulla isäänsä[:D].

Tämä aamu lähti liikenteeseen ihan hyvin, kunnes jouduin pistämään vaakatasoon, huippaus ja pyörrytys iski. Join mehua ja söin banaanin ja johan helpotti. Vaapukkakin alkoi potkimaan, joten valtakunnassaan kaikki hyvin[:D]!

Voikaa hyvin emoset,
Koivunlehti
 
MoikkaMoi!
 
Aurinkoisesti täälläkin viikonloppu sujahti. Lauantaina oltiin oikein pitkän kaavan mukaan kaverin 30v synttäreillä, porukka lähti sieltä vielä joskus 23 maissa tanssilavan suuntaan, mut tää mamma halus silloin jo kotiin. Olis kumminkin tullu väsy samantien kun oltais maksettu sisään.
 
Eilen vaan nautiskelin pihassa, rötväilin puutarhakeinussa ja lueskelin jne. Kovasti olis meidänkin kukkaistutukset ruopsutuksen tarpeessa.. josko sitten tänään.
 
Tänä aamuna sainkin sitten huonompia uutisia. Mun pappa oli nukkunu pois [:o]. Hän oli tosin sairastellut vakavasti jo pidempään ja pahimpia tuskia pidettiin poissa kipulääkkeillä, eli oli varmasti parempi näin. Ei ollut enää ihmisaarvoista elämää, hänkin oli aina niin touhuavainen ja pirteä luonteeltaan. Anteeksi jos masensin teidätkin, täyty vaan johonkin vähän purkaa [&o]
 
Mutta, ei muuta kuin pää pystyyn [:)]. Muistelen pappaa hymyssä suin, kun mietin mitä kaikkea kivaa hänen kanssa on puuhailtu.
 
Hyviä viikonalkuja kaikille!
Voidaan paksusti
 
Hellou kaikki!

Niin se vaan ukko sitten otti vapaata töistä että saa tämänkin päivän puuhastella pellolla, nyt se aloitti jo kylvämiset, jospa se sais tämän viikon aikana kylvöt tehtyä niin sitten ois vähäksi aikaa peltohommat tehtynä.

Itse en ole ajatellut kestoilla, mutta olen ajatellut että käytän meidän muksulla sitten sellaisia vaippoja jotka hajoaa 100% luonnossa, isosiskoni käyttää niitä pojallaan ja kaupasta katsoin että niitä löytyy jopa newborn koossa, joten se taitaa olla mun vaihtoehto.

Tirpu: osanotto suruusi! Pura vaan suruasi, se helpottaa. Tottahan se on, että joskus kuolema on helpotus kipuilevalle/vakavasti sairaalle/tms. Kauniit muistot jäävät sydämeesi ja ne muistuvat sieltä aina silloin tällöin mieleesi ja kenties kerrot papastasi tarinan taikka toisen tulevalle vauvallesi sitten aikanaan.

Koivunlehti: kenties jokapaikan höylä, mä tuumasin että mun ompelukone saa olla kaapissa rauhassa nytten jonkin aikaa. Ainut mitä tässä pitäs alkaa suunnitteleen on vauvan vaatteiden ostamista, mutta kun ei oo yhtään hajua mitä pitäs ostaa ja kuinka paljon pitää olla mitäkin vaatetta.

Se on kyllä hienoa kun kaverit ja sukulaiset antaa/lainaa/myy tavaroitaan, me kun ollaan jouduttu kaikki ostamaan. Mutta olenkin sanonut kaikille että jos ostaa vaaville vaatetta niin saa hyödyntää kirppareiden tarjontaa ja itse kanssa ajattelin tässä joku päivä lähteä koluaan kirppareita läpi täällä ja naapurikunnissa.

Eilen mulla oli joku ihme iltapäivä ja ilta, kun kaikki mahdollinen ja mahdoton ärsytti ja piti miehellekkin murista ja äristä ihan syyttä suotta, sanoin kyllä ettei johdu siitä vaan ihan omasta olotilasta. Jotenkin tää saamattomuus ärsyttää, aina vaan on että pitäs tehdä sitä tätä ja tuota, mut sit ei kuitenkaan jaksa tehdä tai saa mitään aikaiseksi. Ja sit toiseksi ärsyttää sekin kun kaikki ulkotyökalut yms. ulkona tarvittavia asioita on hukassa niin sitten ei voi kaikkia aiottuja asioita tehdä ja kun hukassa oleminen johtuu siitä et ukon vanhemilla ja veljillä tässä asuessa oli sellainen periaate et kaikki jää siihen mihin sattuu kädestä laskemaan. Mulla onkin omat perustyökalut täällä sisällä ja oonkin tuumannut ukolle et jos se niitä lainaa niin ne on parasta eksyä samaan paikkaan takaisin et mä löydän sieltä tarvitsemani esim. jos pitää jotain ruuvia kiristää tai pistää naula seinään. Sori, mut pakko oli avautua.

Oikein aurinkoista päivää mammat!
Maajo
 
Täällä pitkästä aikaa. Aika vaan menee niin nopeesti ettei tässä oikein tiedä mitä tekis... tänään oli neuvola ja kaikki hyvin, mutta mitä jo etukäteen ajattelinkin mun paino on noussut niin paljon tässä että nyt neuvolantäti sanoi siitä. Eli nyt jo tullut reilu 900 g viikko, eli tätä tahtia ei olis hyvä edetä... mutta mulla on omat luuloni miksi tää on päässyt käymään. Vasta reilu pari viikkoa masu on näkynyt kunnolla (eli on kasvanut), niin kuuluuhan sitä painokin sitten nousta... eikö? Okei, no mä vedän jumppia ja liikun kyllä... mutta niin myös syön lähes tulkoon kokoajan. Mulla on ikuinen nälkä ja olen AINA ollut kova syömään (vissiin kova kulutus [;)]). Mutta nyt pitää jo oikeesti vissiin sit alkaa vähän kattelee mitä suuhun laittaa... Avopuolisko kiusaa nyt sit mua että suklaa ja hampurilaiset pannaan [:o] IIK!

Tirpulle osanotot suruun. Ikävä tosi asia mikä vanhammalla iällä kaikilla edessä, voimia sinulle!

Aurinkoisia päiviä kaikille ja voidaan paksusti (mutta ei liian isosti [;)])
 
Heippa, ja kiitokset osanotoista.
 
Kiva lueskella ihmisten kevättouhuista, istutuksista ja muista. Tänään yritin minäkin olla taas liikenteessä. Kävin hakemassa erikoispohjalliset, mitkä mulle kaupunki lupas, kun mulla on se ääreishermostosairaus. Mukavalta tuntuivat jalassa, ihan oli oman jalan nystyröihin tehdyt [:)]. Nyt ei muuta kuin pohjalliset kainalossa kenkäkaupoille, että sopivat uusiinkin popposiin. Oon aatellu Sievin jotain tossu-mallisia kesäkenkiä.
 
Kotiin päästyä katselin, et raparperit on jo niin komeasti nostaneet päätään, et pyöräytin tuossa vielä raparperirahkapiirakan. Pari palaa oli heti pakko syödä, ja makoista oli. Kiisseli on seuraavaks tekolistalla. [:)]
 
Meillä on vielä perunat ja sipulitkin istuttamatta, joten nekin täytyis tällä viikolla saada maahan, eli kaikenlaista mukavaa hommaa riittää.
 
Taidanpa lähteä vielä pesemään grillin aikasempien ruuanlaittojen jäljiltä.
Palaillaan taas.
 
Moi,
 
Tirpu, otan osaa suruusi.
Kuulostaa ihanalle sun raparperitouhuilut. Olen kuolaten katsellut ihanaisia raparperinvarsia monella pihalla. Meillä on yhteinen kerrostalon sisäpiha, mutta siellä ei kasva muuta syötävää kuin sinivatukoita[:)], eikä nekään tietysti vielä. Täytyy suunnata torille ja tehdä raparperi-mansikkatäytekakku, kun kummipoika tulee parin vkon päästä käymään ja vietetään 4-v. synttäreitä[:D].
 
Eilinen oli outo päivä: Olin ma vesijumpassa ja luulen, et rasituin siellä. En osaa tehdä rauhallisesti[:@]! Tiistaina eli eilen tosiaan sitten vihloi ja paisutti mahaa ihan tosissaan. Tähän asti näihin vihlomisiin liittyy just edellisen päivän kuntoiluspurttaus, joten ehkä niillä on yhteys. Lisäksi olin tosi herkällä. Ensin muistelin mieheni ja mun pitkää ja mutkikasta parisuhteen taivalta tähän päivään ja olin niin onnellinen, miten kaikki on kääntynyt näin hyväksi. Kyyneleet valuivat valtoimenaan. Sitten iltapuolella kääntyi suruitkuksi, tunsin itseni niin yksinäiseksi, kun mies oli ed. illan töissä saapuen 03 aikaan yöllä ja eilen tuli jopa puoli ysiltä. Ikävöin häntä niin[:o]! Lisäksi tunsin hylätyksi olemisen tunteita, kun oma aktiivinen äitinikään ei ole soittanut pitkään aikaan saati kukaan muukaan. Joo, kuulostaahan tää kaikki aika kornilta näin kirjoitellessa, mutta silloin tunsin vahvasti näin ja olin tosi maassa.
 
"Onneksi" Vaapukka yritti piristää potkimalla, joka sekin kääntyi itkemiseksi. Hoh hoi, onneksi kukaan ei ollut näkemässä mun kyynelkanavien kevätsiivousta[;)].
 
Tänään yritän taas mennä jumppaan ja tehdä rauhallisesti, to sitten lepoa, jos siltä tuntuu.
 
Maajo, hyvä, että purat tuntemuksiasi, niinhän minäkin juuri tein[;)]. Ollaan tukena toinen toisillemme ja voidaan sitä kautta paremmin. Mä odotin raskauden myötä olevani vielä ärtsy ja kiukku, mutta olenkin nykyään niin leppoisa, että toivoisin vieväni siitä mukanani jotain raskauden jälkeiseenkin aikaan.
 
Toivottavasti JeRoSen vanhin on jo paranemaan päin.
 
Aurinkoista helatorstaita ja hymyä huuleen[:)],
Koivunlehti
 
Minä taas täällä kirjailen, kun on pakko tilittää.
 
Lueskelin tuossa näitä keskusteluja, ja tosi moni on kertonu olevansa jos jonkinlaisessa perhevalmennuksessa ja synnytysvalmennuksenkin ajankohta on jo tiedossa jne jne. Mulle ei neuvolantäti oo puhunu asiasta mitään ja ihmettelinkin jo, et mistä kyse. Sit juttelin tästä miehen siskon kans, jolla on kohta 2v tyttö, ja se muisti, et Pirkanmaan sairaanhoitopiiri on lopettanu kaikki valmennukset. Olihan siitä tosiaan tarinaa lehdissä joskus viime vuonna, mut kun ite ei silloin vielä odottanu, niin eipä jääny asia mieleen. Meillä valmennus tapahtuu siis netissä, ja jos iskee kauhee paniikki ja pelkotilat, niin sit on saatavissa jotain tukea kai puhelimitse. Siis synnytysvalmennus netissä!! [:-] Mitenkähän tähän pitäis suhtautua. Kävin pikasesti kurkkaamassa ne sivut ja jotain videoita ja kuvamateriaalia synnäristä siellä näky olevan. Alanko mä nyt sit tässä kotisohvalla tekeen hengitysharjotuksia jonkun videon perässä, ja sit sieltä kuuluu aina väliin jotain kehuja, samaan tyyliin kuin jossain vieraan kielen kurssi-kasetilla [:D].
 
Kaipa sitä pitää sit ihan omin luvin käydä jossain vaiheessa (vähän lähempänä H-hetkeä) tsekkaamassa edes se, mille ovelle sitä pitää rynnätä, sit kun pää alkaa pilkistään hameen alta. TAYS kun on "aika" iso laitos.
 
No loppujen lopuks oon kyllä tosi tyytyväinen, et jos pitää säästää, niin säästöt on kohdistettu valmennukseen, eikä esim. noihin ultriin. Niistä kumminkin saa niin tärkeää tietoa lapsen terveydestä.
 
Huh, jopa tuli vuodatukset, ja helpotti [:)] 
 
Tirpu: Joo se on tosiaan kurjaa et TAYS on lopettanu ne valmennukset mutta toisaalta jos siellä käy 5000 naista vuodessa synnyttämässä niin varmaa niillä on kiirettä riittämiin siinäkin. Se sisäänmeno on siellä vähä niinku takana siinä päärakennuksella jos tiät. Kartasta kattoen kauhee kiertäminen...

Mulla on niin hyvä tilanne et voin valita meenkö Vammalaan vai TAYS:n. Vammalassa saa ainaki jonkilaista ohjausta ennen synnytystä... Ja sinne ollaa sit luultavasti menossa. Iteki oon siel syntyny aikoinaan... Sitte vielä kun asuu Tampereen ulkopuolella niin meillä on täällä Ikaalisissa ihan sellanen tiivis paketti perhevalmennusta, neljänä peräkkäisenä viikkona. Mm. synnytyksestä ja imetyksetä ja vastasyntyneen hoidosta. Noi synnytys ja imetys on ollu mun mielestä ihan hyviä kuulla ja ens viikolla on sitte vauvan hoitoo vielä.

Eipä täs kai muuta kun jaksamisii kaikille ja aurinkoisii päivii! [:)]
 
Sen verran vielä selvennän, et ei mekään asuta Tampereella vaan Nokialla. Mut ymmärsin, et toi valmennuksen puute koskee koko Pirkanmaan piiriä. Tiedä tuosta sitten, pitää kysyä vielä neuvolantätiltä varmistus, et oisko meillekin tarjolla joku pikakurssi "Childbirth for dummies" tai joku [:D]
 
Meillä on kans vaihtoehtona Vammala, mut kun tämä meidän poju on ensimmäinen laatuaan, niin jotenkin tuntuu turvallisemmalta mennä TAYS:iin, kun siellä on sit lähempänä keskoskaapit ja erikoislääkärit yms. jos sattuis tuleen jotain isompia komplikaatioita synnytyksessä.
 
Heissan kaikki!

Tänään taas kävin fyssarilla hierotuttaan hartioita ja teki kyllä hyvää. Kipu kyynärpäässä on lakannut hieronnan ansiosta ja särkee päätäkin paljon harvemmin kuin aiemmin. Eilen sitten möyrin vihdoin ja viimein kukkapenkissä ja sain poistettua ne ukonhatut sieltä sekä taas haravoin pihaa hissukseen kun ei viittinyt sisälläkään koko ihanaa päivää olla. Ja anoppi sai taas mut eilen pahalle päälle kun kävi kommentoimassa et ai sä meinaat ruusut hävittää ne on appiukon siskot kuulemma istuttaneet ja kävi tutkaileen et mitä mä oon möyrinyt kukkapenkissä ja tuumasin sille et ukonhatun otin pois kun se on myrkyllinen (en viittinyt sille sanoo et tyhmästi joku on sen istuttanut kukkapenkin etulaitaan et varjostaa takana olevia kasveja) ja samalla se ei tykännyt kun puhuin et aion siistiä ojan laidalta puut yms pois kun ne kaatuu kuitenkin (osa hävitettään ja osa siirretään muualle), loppujen lopuksi se lopetti kommentoinnin kun tuumasin sille et tää on meidän piha ja omalla pihallani mä saan tehdä just niin kuin mä tykkään (ukko ei oo niin hirveen innostunut pihanlaitosta kuin minä oon). Tänään sitten kävin ostamassa itselle puutarhatyökaluja ja pitää ne jemmata sellaiseen paikkaa ettei niitä kukaan pääse hukkaamaan mihinkään. Ostin jopa pienet oksasakset jos vaikka sais ruusut katkottua ja sitten kaivettua ne pois penkistä. Kaupassa yllättäen tulee nykyään monesti eksyttyä vauvanvaateosastolle ja hiplaileen kaikkea kivaa, kun ei edelleenkään tiedä mitä ostaa.

Anukka: kyllä sen painon kuulukin nousta, ei mulla terkkari ainkaan mitään sanonut kun viimeksi oli tullut melkein kilo viikossa painoa lisää, mut kuun vaihteessahan oli juhlia joten tuli herkuteltua vähän liikaa.

Tirpu:  Voisit tarjota meille kanssa palaset sitä ihanaa raparperirahkapiirakkaa [:D] . Kyllähän tuolla pihalla riittää hommaa vaikka muille jakaa, mutta jospa sitä sitten pikkuhiljaa sais noita hommia tehtyä pois. Mieski on kohta kylvöt saanu tehtyy, mutta pottu pitää meilläkin vielä istuttaa. Ei ole kyllä täälläkään suunnassa ollut puhetta valmennuksista sun muista saatikka sitten että ois edes tiedossa milloin seuraava alkais, mut pitää muistaa ottaa ne ensi viikolla olevassa neuvolassa puheeksi, kun mun terkkari jää sit kesäkuun alusta lomalle ja on varmaan kuukauden poissa. Samaten pitää muistaa et pitää saada paperit neuvolasta et saa äippärahan ja -avustuksen haettua kelasta sekä et terkkari muistaa laittaa lähetteen mammapolille vkoille 30 ja 36 kun toivoivat et kävisin siellä noilla viikoilla. Itse siis olen menossa synnyttämään KPKS:ään kun en halua lähte OYSiin asti.

Koivunlehti: Se on hienoa, että tää palsta on olemassa ja ihmisiä tukemassa toisiaan. Itse olen kyllä huomannut että olen raskauden aikana ollut ärtsympi kuin aiemmin, toivottavasti sitten tyyntyy synnytyksen jälkeen.

Ihanaa huomenna tulee mun vanhemmat pohjoisesta käymään täällä ja äidin täti on heillä mukana kanssa kun haluaa tulla kahtoon et mihis se tyttö on oikein muuttanut. Kiva nähdä heitä pitkästä aikaa kun on aikaa siitä kun viimes olla siellä päin liikuttu. Jos tässä nyt joutais käymään kuhan mies saa peltohommat valmiiksi.

Edit: Unohdin myös mainita että mies oli todella otettu kun malttoi tiistai iltana olla pitempään massun äärellä niin se tunsi sitten ensimmäiset masukin liikkeet. Se ilme oli kyllä ihana, silmät syttyi, suu hymyili leveesti ja tuumas et on siellä joku, vielä ennen nukahtamistaan huokaili asiaa. Suloista.

Aurinkoista ja rentouttavaa helatorstaita kaikille! Nauttikaa massuistanne!
Maajo
 
Heipsan vaan kaikille odottaville mammoille![:)]
 
Aattelin sitten itsekkin vihdoin ja viimein liittyä mukaan jutusteluun,kun olen jo monta kk keskusteluja sivusta katsellut. Miulla on laskettuaika 29.9 eli rv21+2 mennään[:)].. tuli vaan tossa mieleen että kyllä on tosiaan isoja eroja noissa paikkakuntien terveyskeskuksissa ku miulla ei oo ollu tähän mennessä kun kerran käynti omalla neuvolatädillä ja sekin oli 16.2.. eli jo jokin aika sitten..eikä sillon ees mitattu verenpaineita tai ees yritetty kuunnella sydänääniä[&o]mikä oli miusta aika outoo...
Oon kyllä käyny jo kahteen otteeseen ultrassa (mitkä otettu synnytyssairaalassa) ja siellä todettu että kaikki ok, mut kyllä luulis että varsinkin ensisynnyttäjillä ois pikkasen useemmin noita käyntejä!!kun en oo ees kertaakaan kuullu vielä pikkusen sydänäänii ja oon jo kuitenki yli puolenvälin..no pääasia tietty et kaikki hyvin mut mistä sitä voi kaikkee ite tietää...no mut seuraavan aika neuvolassa onneks ens tiistaina[:)]
Onko täällä muilla odottajilla ollu paljon niitä ennenaikasia supistuksia?
ku ite oon niistä kärsiny jo jonkin aikaa..aluks ne oli vaan sellasia kivuttomia et masu oli ihan pinkeenä koko illan ja oli aika hankala olla asennossa ku asennossa..mut nyt niit on ruvennu tulee pitkin päivää mut varsinki sit illalla ku on levossa ja alamahassa ruvennu koskee samalla lailla ku menkkojenaikaan..välil koskee ihan niin kovaa ettei pysty ees liikahtaa mut yleensä se kestää vaan jonku puol minuuttii..nää supistukset johtuu varmasti miun suhteellisen rankasta työstä kun oon raksalla siivoojana/apumiehenä..oon yrittäny puhuu pomon kanssa asiasta mut se on sitä mieltä että naiset käyttää vaan tätä tilaa "tekosyynä" sairaslomaa hakiessa..pitää kattoa kauan noita hommia jaksaa ylipäätänsä enää tehä ku masukin alkaa olla jo sen kokonen et kohta oon vaan tiellä tuolla työmaalla:)..ja kai ne toivon mukaan siellä neuvolassa tutkii jos joku tuolla mättää...
ah kylläpä helpotti kun pääs vihdoin purkamaan jollekkin että millasta itellä on!![:)] ku aika yksin on joutunu näitten olojen kans oleilemaan vaikka ihan tän vauvan isän kanssa yhdessä asutaanki..ei vaan kehtaa sitäkään kaikella huolestuttaa kun en mitään "hössöttämistä" nyt siltä kaipaa...
 
Aurinkoista kevättä ja ihanaa odotusta kaikille!!![:D]
 
 
jenni86, on sulla tosiaan aika oudon harvoin neuvoloita! Itse oisin varmaan paniikissa soitellut sinne koko ajan, että ottakaa mut nyt sinne tai mä en saa mitään tietoa mistään, kun ei nettiinkään voi aina luottaa :D
Meni ihan kylmät väreet sun työoloja kuvaillessas! Älä nyt ihmeessä anna sen pomo-miehen sortaa sua, tolla alalla ei varmasti kauheesti jouduta tän asian kanssa painimaan, mutta samat lait ne koskee sielläkin! Luulis sen olevan kaikille helpompaa, et oot työkykynen mahdollisimman pitkään, etkä joudu jonkun kovan rasituksen tai muun takia vaikka aiemmin jäämään lepoilemaan.

Onneks tää asia on sentään sosiaalialalla hyvin, ja kun kerroin asiasta jo aika aikaisin, niin pomoni oli vain iloinen puolestani ja käski itse huolehtimaan, että saan taukoja ja lepoa ja lääkäriaikojen mukaan lupasi työvuorotkin katsella. :)
 
Jenni86 tervetuloa vaan tilittämään tänne, se helpottaa, ollaan huomattu [:)]
 
Osittain saattaa johtua nuo vatsapinkeydet ja kivut ihan masun kasvustakin. Mulla on ainakin tehny masu sellasia pyrähdyksiä, et välillä on päiviä, et hyvä kun pääsee liikkumaan kivun vuoks, välillä taas ei tunnu juuri mitään. Eipä ne mukavilta tosiaan tunnu, vielä kun olet tollasessa työssä. Kyllähän sieltä hyvä olis kevyempiin hommiin päästä siirtymään, jos vaan mahdollista. Tekosyystähän siinä ei tosiaan ole kyse, ja vauvasi parastahan siinä vain ajattelet, joten eikös se ole ihan sama mitä muut on mieltä. Yritä vain pitää puolesi. Täällä ollaan tsempissä mukana.
 
En nyt haluis kuulostaa miltään neuvontapalstalta, mut musta ois hyvä idea soitella sinne neuvolaasi, ja yrittää saada tiivistettyä noita neuvolakäyntejä. Mäkin olen ensisynnyttäjä ja kk:n välein on ollut käyntejä ihan eka viikoista lähtien. Vaikka paikkakuntakohtaisia eroja varmaan onkin, niin täytyyhän kaiken järjen mukaan noi "perusasiat" hoitaa, siis vauvan sykkeet, sun hemoglobiinit, verenpaineet ja muut.
 
Täällä on ihan mielettömän hieno ilma, aurinko möllöttelee [:)] Taidan siirtyä pikku hiljaa ulos.
Lämpöistä viikonloppua vaan koko poppoolle!
 
Ps. Ojennan täällä parhaillaan virtuaalista raparperipiirakkaa kaikille halukkaille [:D]
 
Heips! [:)]
Marrasmammoista tulin minäkin tänne kurkkimaan.
Jenni86 itselläni oli toinen neuvolakäynti tiistaina ja kyselin miksi käyntejä on niin harvoin, kun seuraava on vasta heinäkuussa.
Vetoavat kyllä siihen, että on ultra välissä ja siellä saa enemmän tietoa kuin neuvolassa.
Mutta saa kuulemma soitella puhelinaikoina ja jos siltä tuntuu niin kyllä sydämenäänet pääsee kuulemaan ilman aikaa, kun siihen menee noin viisi minuuttia. Näin ainakin mulla täällä Turussa.
Jos mulla olisi tarve, niin kyllä soittaisin ja vaatisin pikaista käyntiä.
Toivottavasti saat omalla neuvolakäynnillä tietoa supistuksistasi, mutta taitaa johtua varmaan raskaasta työstäsi.
Mulla oli vuonna -92 ja -94 kolmetoista kertaa neuvola + yksi ultra!!!
Ja sydänäänet on kuunneltu jo aina eka kerrasta alkaen! [:)]
Tsemppiä! [:)]
 
Tirpu täällä jo jonkin aikaa tehnyt mieli raparperikiisseliä ja kyllä se piirakka nyt maistuisi! [:D] Täytyyikin katsoa torilta jos löytäisi raparpereja.
Nyt valmistautumaan kaupungille lähtöön.
Leppoisaa perjantaita kaikille! [:)]
 
Heippa kaikki!

Päivä valkeni pilvisen harmaana, mutta ei anneta sen masentaa. Ihmeen harvoin osalla on kyllä neuvoloita ollut, mä todellakin oon käynyt 6 kertaa neuvolassa, 1 kerran paniikki käynnillä neuvolassa, 2 kertaa ultrassa mammapolilla ja 2 kertaa sokerirasituksessa, joten ei voi kuin ihmetellä näitä paikkakunta kohtaisia eroavaisuuksia. Luulis että kaikki odottavat äidit olisivat samassa asemassa joka paikassa, mutta ei näköjään niin ole. Tosin kaiketi siihen vaikuttaa sekin että kuinka isossa kaupungissa asustaa, itse asun pienessä kaupungissa, jossa resurssit riittää hoitamaan tarpeeksi hyvin odottavat äidit, mutta jos isoissa kaupungissa ei resurssit riitä niin sehän on sitten taas vaan siitä kyse että on liian vähän henkilökuntaa ja taas päästään siihen ettei oo rahaa palkata lisää henkilökuntaa paikkaamaan puuttuvaa vajetta. Mua itseäni ärsyttää että säästötoimenpiteet aina kohdistetaan neuvoloihin, päivähoitoon ja vanhustenhuoltoon.

Tervetuloa uusille kirjoittelemaan ja tilittämään tuntemuksiaan tänne.

Täällä suunnassa kaikki on masuasukilla hyvin ja ens viikolla on taas neuvola. Masukki potkii jo kovia potkuja ja osaa kyllä potkia niihin arkoihin paikkoihin niin lujaa et välillä sattuu. Ei voi vaan kuin pyöritellä päätä että mihis se aika on mennyt kun tuntuu et vastahan sitä plussasin. Supistuksia en ole ainakaan itse vielä huomannut tunteneeni.

Ihanaa odotusta kaikille!
Maajo
 
Jenni86, ota ihmeessä sairaslomaa jos siltä tuntuu. Itse olen pitänyt huolta että ehdin joka päivä ruokiksen pitämään vaikka kampaajana se ei ole helppoa jos aikatauluista myöhästyy niin sitten ollaan joskun syömättä [&o] Mullakin kun on 8 tunnin seisoma työ niin neuvolassa sanoi että saan sairaslomaa tosi helposti jos siltä yhtään tuntuu. Osa-aikaista työtä on turha tehdä kun sairasloman ajalta saa 75% palkasta eli periaatteessa taloudellisesti ihan sama teenkö osa-aikaista vai olenko sitten kokonaan kotona.

Kiitos Tirpu raparperipiirakasta!

Tiistaina oli neuvola, kaikki muuten ok, mutta aloin syömään lisärautaa. Painoa oli tullut 180g per viikko eli aikas maltillisesti. Hienot hevosenlaukka sydämen sykkeet kuului mahasta. Tuleva isosiskokin oli neuvolassa kuuntelemassa [:)]
Vauveli liikkuu päivä päivältä enemmän ja voimakkaammin. Kiva kun yhteys on nyt syntynyt!

Hyvää viikonloppua kaikille, itse menen vielä huomenna töihin ansaitsemaan vauvantarvikerahoja...
 
Viikonloppuja kaikille! Täällä paistaa aurinko täydeltä taivaalta ja sataa silti kaatamalla, outoa [:D]

Masu asukki ilmoitteli tällä viikolla itsestään niin että vedin viimeisen spinning tuntini sitten tiistaina. Ei tuntunut enään hyvältä ja päätettiin yhdessä pomon kanssa että se oli sitten siinä. Bodypump vielä menee kun siinä ollaan kumminkin ihan lattialla ja saa ite määritellä painot jne. Spinning pikkasen eri kun rytkyttää mennen pyörän päällä selkä kippurassa... Minulle ei ainakaan enään se asento tuntunut nautinnolta.

Mainitsin aiemmin etten ole tuntenut kunnolla asukin liikkeitä. Eteisistukka, ilmeisesti siitä johtuu. Mutta nyt on kokoajan silloin kun ajoittain jotain tuntuu niin ne tuntuu jo isommin. Ei välttämättä potkuja, mutta jotain outoa [:)] Ehkä enemmänkin muljahtelua navan alapuolella. Kaippa nuo sitten voimistuu kokoajan [:)] Supistuksia en usko että on ollut. Muutamia hassuja on ehkä ollut, jos ne vastaavia siis on mitä menkkojen aikaan oli niin sitten ne niitä oli. Muttei mitään kipeitä pidempiä... kyllä nekin sitten kerkee tulla.

Lisäksi sain tällä viikolla tietää että yksi parhaimmista kavereistani on raskaana. Hormonihoidot olivat siis tepsineet ja sekosin täysin kun hän kertoi asiasta... positiivisessa mielessä siis sekosin [:D]

Täälläkin päin on tapana että kerran kuukaudessa neuvolakäynti. Juurikin äidin perusarvojen seuraamisen takia ja siellä vauvaakin kuunnellaan ja ihmetellään. En kyllä tietäisi mitä sitä itse miettisi kun ensimmäistä odotan myös jos neuvolaa olisi vain pari hassua kertaa... melko pelottavalta kuulostaa!

Hei mutta illan jatkoja kaikille... voidaan hyvin ja nautitaan olostamme!!!
 
Huomenta!

Tänään aamu valkeni aurinkoisena, eilen saatiin sadetta, rakeita ja ukkosia kuuroissa auringon paisteen lisäksi. Samaten mä päätin eilen olla kiusaamatta itseäni enemppää ja alkaa syömään päivittäin allergialääkettä kun ilman tulee niin tukkoinen olo että olla ja voi. Ja kyllä mä luotan siihen mitä ylilääkäri määräs että tiesi mitä määräsi.

Tässä jo jännitän keskiviikon neuvolaa kun saan paperit että voin hakea äitiysavustusta ja -rahaa. Huh huh sentään. Eilen illalla masukki monotti isukkia suoraan korvaan kun kävi sanomassa hyvää yötä pikkuiselle ja kyllä se miehestä tuntui aivan ihanalle sen ilmeestä päätellen. Eilen käytiin anoppilassa kylässä ja kyllä tällä kertaa puheista huomas että anoppi odottaa lapsenlapsensa syntymää innolla vaikka ei kyselekkään voinnista, neuvoloista tms.

Kirpparilla tuli eilettäin käytyä ja kassillinen vauvan vaatteita tuli mukaan, huomasin sitten kotona että 60cm potkareita tuli ostettua viidet. Ja sit tuli Kärkkäiseltä ostettua myös body ja pari tuttia kun kävimme siellä pyörähtämässä samalla reissulla. Oltiin siis naapurikunnnassa shoppailemassa. Ehdoton helmi oli kyllä fleecepuku, jossa oli hupussa sitten korvat ja se oli kokoa 62cm niin sopii varmasti sitten hyvin synnnäriltä kotiutumiseen. Ja sitten löysin vaaleankeltaiset kudotut tumput ja sukat jotka oli aivan ihanat niin pitihän nekin ostaa sitten. Kun emme tiedä masukin sukupuolta niin se karsii kaikki vaaleanpunaiset/-siniset värit pois, ja niitä oli yllättävän paljon kirpparilla, ja itse koetan ostaa neutraaleja värejä.

Anukka: omien voimien mukaanhan sitä pitää töitä tehdä ja minusta on hienoa että jaksat vielä noin aktiivisesti vetää "jumppia", itse olen siinä tilanteessa että olen työttömänä kotona kun en töitä ole raskauden takia saanut, oisin päässyt vuodeosastolle harjoittelemaan kun en opiskeluaikana päässyt mutta se kaatui siihen ettei työkkärillä ollutkaan rahaa tukea moista. Ja mikä sen mukavampaa kuin hyvän ystävän raskausuutiset.

Mutta sellaisia mietteitä täältä suunnasta näin rv25 alussa.
Maajo
 
Takaisin
Top