Raskaus alkutekiöissään

kiitos Tirpu herkullisesta raparperipiirakasta[:)]!
 
Jenni86 pidä puolesi ja sun pomon sietäisi hävetä! Järkyttävä asenne[:@]! Kertoo kyllä kaiken hänen älykkyysosamäärästään. Mur! Sulla on täysi oikeus helpottaa hommiasi vauvan vuoksi. Ja neuvolassa kysele ihmeessä ajat itsellesi. Pitäähän vauvaa ja varsinkin sun vointiasi seurata. mä olen päättänyt vaatia, jos ei muu auta. Toistaiseksi ei ole kuitenkaan tarvinnut nousta barrikadeille...[;)]. Neuvoloita mulla oli alkuun parin kk:n välein, joka tuntui minusta liian harvalle. Nyt on väliä se kk, mikä pitääkin.
 
Mulla oli huono yö, maha oli pinkeä ja kipeä, vihloi. Nukuin sitten katkonaisesti ja näin painajaisia. Onneksi aamu valkeni... Aamu jatkui huonovointisuudella, huippasi ja oksetti. Nyt jo helpottaa, mutta tekisi mieli mennä pitkälleen. Töissä se on hiukan haasteellista.
 
Huomenna on ru ja huomaan jännittäväni sitä, vaikka kuinka yrittäisin asennoitua. Sitä miettii kaikenlaista...siinä mielessä kuitenkin se ja sama, vauva tulee sellaisena kuin tulee ja rakas se on joka tapauksessa.
 
Voikaa hyvin,
Koivunlehti

 
 
Oikein paljon tsemiä Koivunlehti ultraan. Itse sitä vähän aikaa sitten kovasti jännitin, ja lopulta se olikin niin ihanaa. Kyllä se teilläkin hyvin menee!
 
Mulla on alkanu ilmaantuun uutena vaivana närästys. Aikas epämielyttävä juttu, kun tulee noin voimakkaana. Tietäiskö joku, onko Rennie semmonen itsehoitolääke, mitä voi raskaana ottaa?
 
Miten meitä nyt hellitäänkin näin hienoilla kevätilmoilla. [:)] Taas paistelee aurinko melkein selkeältä taivaalta, ihan pakko lähteä kohta ulos.
 
 
 
Tirpu: rennie on sellainen närästyslääke mitä voi raskaana oleva käyttää.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far04728&p_teos=far&p_selaus=
 
Helou pitkästä aikaa! Aika on mennyt ulkona maalaushommissa eikä oo joutanut koneella istumaan tai no tosi pikaisesti oon täällä käyny juttuja lukemassa. Nyt ois enää vain "vähän" jäljellä eli ite verhouslaudat [;)] Tosin ite en katon rajaan asti kiiku, niin mies saa hoitaa sen osan, muuten maalaan kaikki ite (ai kuka itepäinen [:D])...

Tirpulle suuret pahoitteluni isoisän poismenosta [:(] Ja ite kävin silloin apaut 13 vee sitten synnytysvalmennuksessa muutaman kerran ja kahelta edelliseltä en lainkaan. Ne on varmasti hyväksi ensikertalaiselle käyä, mutta kuka hitto niitä oppeja ite synnytystilanteessa muistaa...?! [;)] Yks kätilö kertoi mulle, että hengitys on kaiken aa ja oo. Sillä saa kipuja minimoitua, mutta tekniikka pitää opetella - ei siis mitään läähätystä, vaan ihan rauhallisesti ja pitkään hengitetään sisään ja ulos-vetoja, keuhkot mahollisimman täyteen ja tyhjäksi, vuorotellen tietenkin. Ja testasin sitä viime synntyksessä pahimmissa kipuvaiheissa avautumisessa, nii kyllä maar se helpottaa. Happi kun kuljettaa sitä kipua pois.

Maajo: Onnittelut uusista viikoista [:)] Eiks ookki villi homma, ko noi vanhemmat/anopit/apet tulee rutiseen jostain vanhoista istutuksistaan, että miksi ne pitää poistaa!!! Hei haloo, eiköhän meillä oo omakin mieltymys ja tahto [;)] Piä puolesi vaan!

Jenni86: Ei muutako saikkua vaan hakemaan, jos paljonkin alkaa töissä supisteleen. Tyänantajan ei auta valittaa, jos sulla kerta on lääkärintodistus! Miespomot on monesti niiin juntteja, niin juntteja! Ite huomasin tossa maalausprojektissa, että maha alko vähän vihoitteleen mulle, ko tein aika tavalla hommia, mutta sitten tulikin vesisateet ja oli pakkolepoa pari päivää.

Oi ja Koivunlehti pääsee huomenna ru:n [:D] Tuu heti sitten kertomaan kuulumiset!

Ja närästys on saapunut tännekkin - taas kerran!!! Rennie ei vaikuta mulla yhtään mitään, niitä saan syyä, ko leipää. Viime raskaudessa söin Multitabsin Raskausajan Närästystabuja ja niistä oli apua. Koitan kärsiä vielä ilman niitä. Yks konsti on juua soodavettä, mutta paljon nautittuna en tiiä onko kuinka hyväksi.

Ite tilasin taas ajan ultraan - luulis jo, ettei meikäläinen enää ressais raskaudesta, mutta väärinpä meni tuo luulo. En meinaan tunne, ko ipana liikkuu tai potkii ja se huolestuttaa mua jo vähän. Viikkoja on kuiten jo hyvin plakkarissa, että ei ton etuistukan pitis enää hidastaa. Katotaan saanko sen nyt perjantaiksi. Ärsyttää toisaalta aivan mahottomasti, mutta en jaksais enää huolehtia ja ressata päivittäin tästä. Jahas, pitää vissiin taas mennä, ko mies tuli töistä!
 
Pakko oli tulla vielä kertomaan, kun sain tänää ihka ensimmäisen masu-kommentin täysin ulkopuoliselta tyypiltä.
 
Ihmetystä herätti vielä se, et kyseessä oli kirjastontäti, joiden kai keskimäärin pitäis olla suht. hiljasta porukkaa (anteeksi vaan, jos täällä on kirjastontätejä, ei ole tarkoitus loukata mitenkään). Tilanne on vähän liian pitkä selitettäväks kokonaan, mut tämä tavallista vilkkaampi täti totes, et "tässä taitaakin olla kolmaskin osapuoli paikalla" kun juteltiin siinä tiskillä. Mä ihan hölmönä tuijotan, et mistä sä sen tiedät, mut sit muistin mun mahan. Näkyyhän se tosiaan jo siitä. [:)]
 
Eihän tää nyt oikeastaan tässä kertoen tunnu juuri miltää, ja kauheen vaikee on omia tuntemuksiaan selittääkään, mut ihan hassu tunne oli, kun tähän asti vaan ne, joille ollaan pojusta kerrottu, on kommentoinu asiaa. Ja sit vielä kun oikeen superskarppi tuleva äiti ei ees muista, et omaa tällasen pyöreen mahan, josta vois ehkä jotain päätellä. [:)]
 
Sekaisin ollaan siis täällä.
 
Tirpu: *reps* Mua alko naurattaan, ko ite omaan informaatikon paperit eli oon just kirjaston täti ja oon kaikkea muuta, ko hiljanen [;)] Mutta todellakin yleinen mielikuva on se, että kirjaston immeiset ovat hiljasta porukkaa, mutta se nyt johtuu pelkästään työympäristöstä. Eikä mua toi loukannut ollenkaan, tosin mulla on aivan toisenkin alat paperit taskussa ja kirjaston hommia en oo tehny apaut viiteen vuoteen.
 
Moikka,
 
Iloisia uutisia[:D]! Kaikki hyvin ru:ssa. Vaapukka oli aika lailla lasketun ajan kokoinen, hiukkasen pienempi (muutama päivä pois lasketusta ajasta). La:ahan ei kuitenkaan muuteta, koska yksilöllinen kasvuvauhti voi olla niin suuri. Rakenteet kunnossa, sydän kunnossa, aivot kunnossa! Olen niin onnellinen.
 
Kiitos tuestanne[:)]!
 
Tirpu, mulla närästää päivittäin ja aamuhuippaukset ovat tulleet lisänä. Joka aamu etoo ja meinaa taju lähtee[&o]. Mulla on niin matalat verenpaineet. Mä olen toistaiseksi vältellyt närästylääkkeitä, tai oikeastaan mulle ei ole tullut mieleen ollenkaan moinen asia. Ehkä täytyy harkita.
 
Mä saan vatsasta kovasti kommentteja. Tuntuu, että ihmiset kovasti tuijottaa vatsanseutua[;)]. Varsinkin miehet[8|]?? Raskaudesta tietäviltä tulee ristiriitaista kommenttia. Toiset sanoo, et onpa pieni masu ja toiset kummastelee, että onpa se iso. Täytyy varmaan olla vaan tyytyväinen pötsiinsä, oli se iso tai sitten pieni[;)].
 
Maajo, onpa kiva, että olet löytänyt kirpparilta vauvakuteita. Mulla on sama värien kanssa, et kaikki muu käy, paitsi vaaleanpunainen ja vaal.sininen. Emme tiedä sukupuolta, emmekä haluakaan tietää ja sen lisäksi mua ei kiinnosta noi värit. Ne kaventaa repertuaaria aika lailla. Sulla jo rv 25, mä pääsin just puoleen väliin. Aikamoista menemistä ja tuntuu, että ajankulu kiihtyy vaan loppua kohden, vai mitä?
 
JeRoSe, kiva kuulla sustakin ahkera maalari[;)]. Kiitti närästyslääkevinkeistä! Tsemppiä ultraan!
 
Koivunlehti on yhtä hymyä

 
 
 
Hellou mammat!

Itse en kärsi närästyksestä juuri ollenkaan, ainoastaan silloin alkaa närästään jos menen nukkumaan kun olen vasta syönyt. Itsellä ainakin 1-2 rennietä on auttanut hyvin närästykseen silloin. Samoin olen huomannut että helpottaa kun makaan vasemmalla kyljellä.

Tänään on ollut sitten hieman touhuilupäivä pitkästä aikaa. Tein kaakkupohjan, jos vaikka ihan huvikseen tekis täytekakun ja samoin tein salaatin valmiiksi. Vielä jos vääntäis makaroonilaatikon valmiiksi niin ois hyvä. Tänään ukkeli aiko olla kotona ja viettää vaimonsa kanssa laatuaikaa kahdestaan, mikä on mukavaa kun se on viimeisen pari viikkoa pyöriny pellolla rattorin kanssa.

Ihanaa huomenna neuvola ja sen jälkeen sitten fysioterapia(hieronta), jo 5 kerta hierontaa ja harteisa sen kyllä huomaa että voivat paremmin kun niitä on hierottu jokunen kerta. Sit voiski pyörähtää kirpparilla täällä kotikunnassa kun kerta kylällä olen huomenna (edelleen se 18km keskustaan meiltä). Onko kukaan muuten huomannut että karvat kasvaa nopeammin esim. jaloissa takaisin kun sheivaa ne pois? Tai että massussa kasvaa karvaa? Mulla tuntuu että hirveetä kyytiä hiukset, karvat ja kynnet kasvaa nyt raskausaikana.

Koivunlehti: onnittelut ihanista ru-uutisista! On se vaan niin mahtavaa nähdä pallero. Voipi olla että itse näen ultrassa palleron seuraavan kerran vasta synnytystapa-arvioinnissa. Kyllä se vaan on hirveetä haipakkaa tää loppuraskaus ja tuntuu ettei osaa mistään aloittaa valmisteluja vauvaa varten. Me ois kyllä haluttu tietää tuo vauvan sukupuoli mutta vauvapa sen halusikin salata [:)]. Ihanaa sinullakin puoliväli täyttyi.

jerose: kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa.. sä oot ollutkin ahkerana kun maalaillu noin reippaasti. Mulla itsellä on taas sellainen seesteinen vaihe menossa, jos ajattelee ettei mitään saa aikaiseksi, mut tarviiko sitä aina saada? Meneehän sitä voimia siihen massunkin kasvattamiseen?!? eli siis edelleen 24h väsymys vaivaa.. tänäkin aamuna heräsin ennen kuutta mutta nukahdin sitten aamupiirrettyjä katsoessa. Oikein ihanaa kun anoppi käy rutisemassa... vielä ei oo mitään saatu aikaan kun mä en löydä moottorisahaa mistään ukkeli pirulainen piilottanut etten sahaa oma-aloitteisesti puita nurin pihalla. Vastahan se eilen/pari päivää sitten marisi että meinaako mä pihlajanki hävittää, tuumasin sille vaan että saas nähdä (eli hävitän). Ärsyttää tosiaankin kun on ostettu tää miehen kotitalo ja sitten anoppi kommentoi aina kun tehdää jotain, pitänee seuraavalla kerralla kaivaa kauppakirjat sen eteen ja käskee sen kattoa kenen nimi niissä lukee.

Tirpu:  samoin täällä tahtoo unohtua välillä että miksi ihmiset tuijottaa, mut sitten mä hoksaan et joo-o onhan mulla tuo rakkauspakkausmaha tossa edessä (alkaa vihdoin ja viimein näyttämään vauvamahalta). Itseäni ainakin ärsyttää joskus tuijottaminen että mitähän tuoki tuossa töllä et eikö se oo ennen raskaana olevaa naista nähnyt, mutta sitten vaan oikasen ryhtiä suoremmaksi.

Mutta nyt mä lähden tekemään sitä makaroonilaatikkoa... pääsee ukkelikin kerrankin taas suoraan töistä valmiille ruualle.. [:D]
Mukavaa massunkasvatusta ja ihanaa odotusta!
Maajo
 
Heipsansaa! TAAS! [;)]

Kävin tossa vähän kaupungilla ostelemassa, lähinnä itteän hemmottelin [;)] Ostin keräämääni Pentikin Sagan jälkiruokakulhoja, ko oli -20%, itelle pari toppia Gina Tricotilta (on muuten halvempia, ko esmes H&M-mammatopit), jotka malliltaan sellasia pitkiä ja alhaalta vähän leveneviä. Ja ostin vielä itelle kesäkenkiäkin, ko mulla raukalla ei oo ollu, ko vain lenkkareita ja feikki-crocksit. Sain 3 kengät 2:n hinnalla. Hui, ko meni rahaa, mutta harvoin sitä tulee itelle ostettua mitään, lapsille oikeastaan ostan aina. Ja tänään yhessä liikkeessä eräs myyjä kävi suoraan mun mahaani käsiksi (ollaan entisiä opiskelukavereita), ko näki mut. Olin jotenkin niin tyrmistynyt, etten tajunnut sanoa yhtään mitään tälle naiselle [:-] Nyt vasta tajusin asian, ko sen tähän näytölle näpyttelin...

Oi, onnittelut Koivunlehdelle hyvistä ultrakuulumisista ja puolen välin rajapyykistä [:D] Onko sulla muuten kuinkin matalat noi verenpaineet? Mulla kun yläpaine on apaut satasen huitteilla, vaikka normisti on siinä hyvän tasolla
Maajo: Ite oon huomannu, että jaloista, kainaloista ja alakerrrasta saa olla useammin olla ajelemassa karvoja veks. Yäk! Siis mua niin ällöttää ne muutenkin [8D] Ja joo, ei sitä aina tartte touhuta ja jaksaa - tekee aina sen mukaan, miten on itellä virtaa ja inspistä. Mie meinasin aamusta alkaa saunan tai ikkunoiden pesuun, mutta päikkärit tyttöjen kans sitten voitti puolen päivän maissa [;)] Ja ai että, mua alko hymyilyttään, ko kuvittelin sut sieluni silmin massun kans moottorisaha käessä heilumassa puitten luona ja savu nousee korvista, ko aattelet anopin sanoja [:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D]

Josko menis tonne sohvalle kattoon Sairaalaa....
 
Morot!
 
Heti karva-asiaan: Mäkin oon huomannu, et vattan päälle kasvaa karvotusta. Ärsyttää vaan, kun oon tummatukkanen, niin mulla noi ihokarvat ei oo muutenkaan niitä kaikkein huomaamattomimpia. Mut en nyt kuitenkaan aatellu ruveta vatsaani sheivaamaan [:)] Ampuis ehkä vähän yli. Muuten joutuu kyllä aika tiiviiseen tahtiin poisteleen karvojaan, siinä on hommaa ihan omiks tarpeiks.
 
Tajusin muuten tuossa yks päivä, et mulla ei oo linea negraa. Voiks se vielä näillä viikoilla ilmaantua? Eipä silti, pärjäähän sitä ihminen ilman yhtä viiruakin ihan hyvin [:)]
 
Tyypillistä: heti kun meidän pitkään odottamat kaverit ehtis tulla kyläileen ja voitais grillailla ja pelaa krokettia tai jotai, niin sit nuo pöllöt sääihmiset menee lupaamaan sadetta. Ihan vaan meidän kiusaks. No, täytyy improta ja siirtää grilli vaiks parvekkeelle ja pelaa sisällä jotai lautapeliä.
 
Tämä tällä erää,
Palaillaan
 
Moikka vaan kaikille tasapuolisesti!
 
Ja kiitos kovasti tuesta[:)].. Nyt sit eilen pääsin vihdoin ja viimein käymää siel neuvolassa:) ei kerenny terkkari muuta kysyy ku et miten täällä tänään voidaan ni purskahin itkuun, enkä meinannu sit saada mitään sanottuu.. :Dterkkari määräs samantie ajan lääkärille noitten supisteluiden takii ku sen mielestä ne ei kuullostanu välttämättä ihan normaaleilta kohdun kasvukivuilta..sit miun verenpaine oli jonku verran kohollaan (160/58)mut se varmaan johtu kyl siitä miun "itkukohtauksesta" ja hemppakin oli vaan 116 eli ei ihme jos vähän on ollu heikko olo[:)]
terkkari teetti miulla jonku epds-seulan jonka mukaan oisin muka jotenki pikkasen masentunu mut ite oon sitä mieltä et tää miun väsymys ja alakulosuus on vaan noista töistä johtuvia ja onhan sitä varmasti lähes kaikilla raskaana olevilla univaikeuksia ja itkusuutta..luulisin![;)]
Lääkäri sitten iltapäivällä totes että luultavasti ne supistuksetki johtuu vaan tosta työn rankkuudesta ja et nyt joudun sit käymään parin viikon päästä kontrollikäynnillä tarkastuttaa ettei toi kohdunkaula lähe tosta lyhenemään...eli sain samantien onneks melkei 3viikkoo saikkuu[:D]..ihanaa pääsee ainaki hetkeks lepäilee..[8D] ja voihan se olla että saikku jatkuu vielä tuonki jälkee ku tuskin ne hommat tuolla töissä yhtään helpottuu..varsinki ku toi masu alkaa olla jo ihan kivan kokonen[:)]
Pomo oli onneks tällä kertaa suht ymmärtäväinen kun asiasta sille ilmotin..tosin miulta kyllä pääs taas itku kun sille soitin ni se ei varmaan sen takii sit kehdannu ruveta mitään aukoo.. :)
Sain vihdoinkin laitettuu äippäraha hakemuksetki menemää eteenpäin:)
teitääks kukaan kauan niis yleensä menee et ne äitiyspakkaukset saa?
 
Aurinkoista kesän alkua ja ihanaa odotusta kaikille!!![:)]
 
 
Moikka mammat!

Tänään sitten kävin neuvolassa ja jouduin odotteleen hetken kun edellisellä asiakkaalle meni vähän kauemmin ja terkkari otti sitten ennen minua kiireellisen tapauksen, toki hän kysyi minulta että sopiiko se minulle ja minullahan oli aikaa kun muuten oisin joutunut keksimään tekemistä ennen fyssarille menoa. Paino ei ollu noussu ku 133g/vko, verenpaineet oli ok ja pissanäyte oli puhdas. Sain todistuksen raskauden kestosta ja kävinkin sen paiskaamassa kelaan saman tien. Ihaninta neuvolakäynnissä oli se että terkkari ultrasi masuasukin, ei vissiin oikein masuasukki tykännyt ultrasta kun kokojan karkaili anturin alta ja potki vastalauseeksi ja mikä huvittavinta se näytti persettä terkkarille, koetappa siinä sitten sydän ääniä metsästää kun toinen on tuollaisella tuulella [:D], mutta saatiinhan ne sieltä kuuluviin, terkkari vaan kommentoi että vilkasliikkeinen lapsukainen, ihana oli nähdä masukki pitkästä aikaa (hei haloo kävin 4vkoa sitten ru:ssa). Samalla myös pistettiin KPKS:n mammapolille ajanvarauspyyntö kun ne toivoivat siellä että kävisin 2 kertaa ennen synnytystä vielä siellä. Neuvolan jälkeen kerkesin pyörähtää kukkakaupassa ja tiimarissa ennen fysioterapeutille menoa, nautinto oli taas olla hierottavana ja fyssari on onneksi melkoinen räpätäti niin sen kanssa voi puhua monestakin asiasta, meinas työntekijöitä naurattaa kun pois lähtiessä tuumasin että nyt oon geelissä edestä ja takaa kun neuvolassa suttasivat mahan ja täällä sitten niskan ja selän.

jerose: hih, siellä toinen jota ällöttää karvat, itsellä ällöttää kaikki karvat kaulan alapuolelta varpaisiin ja ne saavatkin kyytiä aika ajoin, ja naamastakin karvat harvenee aina silloin tällöin kun sokeroinnissa kerkeän käymään. Kieltämättä kyllä minä purskahdin nauruun tuon sun kommentin jälkeen missä kuvailit minua heilumassa sahan kanssa. Eilen sitten saimme pihalla puuhasteltua ukkelin kanssa jonnin verran, kukkapenkistä saivat ruusut kyytiä, 2 vaahteraa siirtyi etupihalla ja 1 isompi kuusi, vielä pitäs syreeni ja pihjala siirtää raivauksen tieltä talteen. Pihlajan mä uhkasin kyllä hävittää mutta löysin sille sitten sopivan paikan tuosta etupihalta, siitä kun viime kesänä purettiin vanhan navetta pois kun se on ollut tyhjillään jo 17 vuotta niin sen paikalle noita puita ollaan siirrelty, jos vaikka joku päivä ois siinä sitten näköeste pellon toisella puolella olevalle naapurille [;)].

Tirpu: ei minullakaan ole linea negraa tullut enkä mä sitä oota tulevaksikaan, eihän se kaikille tule, sekin on kuten monimuukin asia ihan henkilökohtainen sattuma.

Täällä piti tänään sataa vettä mutta suurimmaksi osaksi on paistanut aurinko, mitä nyt illalla sitten ropsautti pari kuuroa vettä ja tuulee melko reippaasti.

jenni86: pääasia on että sinä ja vauva voitte hyvin, ei siihen pomolla pitäs mitään vastaan olla sanomista. Jos ei töissä jaksa olla niin silloin ei olla vaan haetaan saikkua ja ollaan pois. Nauti sairaslomasta ja hae sitä lisää loman jälkeen jos tuntuu siltä. Yleensä menee kuulemma pari viikkoa että pakkauksen saa, tänään vein itsekkin kelalle paperit joten pakkausta ootellessa..

Mutta nytten sairaalaa kattoon ja sitten iltapuuhiin.
Maajo
 
Ei voi olla ulkona, ko meinaa hiukset lähtee päästä. Aivan mahoton tuuli! [:-] Joten sisälle tulimma neitien kanssa. Mulla menee taas vaihteeksi ton ukon kans hermot! [:@] Ei oo oikein mukavaa, ko hällä rytmit ihan keturallaan eli nukkuu illat ja kuppaa yöt. Viime yönäkin oli lähtenyt puol 2 töihin, ko ei ollu väsyttäny, vaikka työt alkais hällä vasta apaut seiskan pintaan. Ompa kiva sitten itellä hoitaa kaikki, ko yks torkkuu sohvalla illat. Tossa otettiin tai mie otin aika pahasti yhteen sen kans ja oktaavit nous mulla melko lahjakkaasti [8D] Hormoonimyrskyssä sitten iski vesihanat auki ja ovien saranat sai kyytiä [:-] Tuntuu, että jaksaminen loppuu kohta...Nooh, tulipas vähän avauduttua....Ottaa vaan niin ovaalista nyt koko mies!

Jenni86: Hienoa, että sait sairaslomaa ja pääset lepäämään ihan kunnolla [:)] Varmasti työsi on väsyttänyt sinua sekä aiheuttanut suppareita sulle eli ei oo mikään ihme, jos hanat ovat auenneet. Nyt otat sitten oikein kunnolla aikaa itelle ja käyt hemmottelemassa itteäs, vaikka jollain hoidolla tai hyvällä ruualla jossain kivassa paikassa. Ja en nyt tarkkaan muista missä ajassa pakkaukset tulee, varmaan voi olla Kela-kohtasia toimitusaikoja, mutta muistelen jotain 2-3 viikkoa.

Maajo: Teän masukki taitaa olla vähän ilkikurinen kaveri, ko persusta näytteli vaan [;)] Oliko sulla mikä syy siihen, että käyt vielä ä-polilla pari kertaa ennen synnytystä? (en muista tähän hätään) Oliko kokoarvion takia? Ja aina se on niin ihanaa käyä ultrassa ja nähä pientä

Nyt oon pikkuhiljaa alkanut tuntemaan ipanaistakin <3 Hikka tuntuu varsin alhaalla ja pieniä monotuksia aina silloin tällöin. Eli istukka on noussut, ko maha kasvanut, jeeee! Jotain iloa mullakin...
 
täällä levitään, tai siis kauniisti sanottuna maha kasvaa hurjasti. tuntuu että päivässä masu kasvaa... pikkasen alkaa jo istuminen ahistaa, paino tehnyt jo tepposensa siis. neuvolassa viime viikolla täti sanoikin että taitaa tästä vauvasta tulla aika iso... [:o] saa nähdä miten isoksi tässä oikein kasvetaan [:D]

mutta kyllä sitä tulee syötyäkin [:D] tuntuu että ruokaa tekis mieli melkeen kokoajan... ja en oo koskaan karkkiakaan tykänny hullunlailla syödä mut nyt sitäkin menee, varsinkin ruoan jälkeen oikein hiukoo. no viime kerralla oli tosiaan painoa tullut yhteensä raskauden alusta 11 kg, eli aika paljon. saa nähä pysähtyykö se vai tuleeko sitä kokoajan vaan lisää niin että olen pian iso valas joka vaan pyörii portaita alas jne... nyt jo sellainen olo että pelkkiä mekkoja ihana käyttää kun ei purista ja roikkuu vaan päällä! mutta pelottavaa kun tuota painoa ei tosiaan ennen ole todellakaan tullut melkein millään ja nyt sitä tulee sitten niin että kohina käy...

viron reissulta terveisiä, käytiin päiväristeilemässä työporukan kanssa. mieltä avartavaa ja osui niin hyvä päiväkin. aurinko paistoi täydeltä taivaalta ja sai naamakin vähän väriä nyt sitten... [:)]

mutta kai tässä pitäis alkaa hampaidenpesua ja lakanoiden väliin menoa miettimään... unia!
 
Moikka ihanaiset[:)]!
 
Jenni86: Hienoa, että sun asiat etenee oikeaan suuntaan. Oon samoilla linjoilla kuin muutkin. Lepää ja hemmottele itseäsi. Miehesikin voisi sinua ja mahaa helliä[;)]. Voi hyvin ja nauti kiireettömyydestä[:D].
 
Maajo: Kiva, että sait katella vauvaa[:D]. Itsekin kaipaisin enemmän kuvayhteyttä, mutta en raski mennä yksityiselle ja neuvolassa kuunnellaan vaan sydänääniä. HIenoa, että on luonteikas vauva ja näytti peppua neuvolatätille. Onhan se ollutkin vähän säikky ja passitellut sua verepainelääkkeiden syöntiin & sokerirasitukseen aika heppoisin perustein. Vauva antoi vaan oman mielipiteensä tädin asenteesta[:D].
 
JeRoSe: Kyselit mun verenpaineita; viimeksi oli 90/60 ja se on kyl melko alhainen. Närästys jatkaa kulkuaan ja ihan sama mitä syö, aina närästää. Ei voi muuta kuin kestää[;)]. Ehkä höyryjen päästäminen auttoi ukkos kanssa. Ukkelisikin ehkä miettii omaa osuuttaan asioihin. Mistä noistä miehistä aina tietää, kuinka ne näitä asioita pyörittää nupeissaan. Mun mies eilen alkoi nalkuttaa ihan joutavasta asiasta (en suostunut ottamaan tarjoamaansa sateenvarjoa, kun muutama pisara tuli taivaalta ja hän suivaantui siitä, että miltä tilanne näyttää, kun itse pitää sateenvarjoa itsellään eikä anna raskaanaolevalle vaimolleen suojaa...Mä olen itsepäinen tiedän ja miehellä oli hieno puku, joka kärsii sateesta, joten minusta asiassa ei ollu mitään outoa, mutta hänen ritarillisuutensa sai kolauksen...) Sitten itku tuli, kun harmitti koko välikohtaus niin paljon. Mies tuli silittelemään ja saatiin parempi mieli molemmille. Ihan huvittavista asioista paisuu isoja, kun molemmat on herkillä. Unenpuute saa kyllä paljon huonoja sivuvaikutuksia aikaan, joten toivotan parempia ja hyviä unia ukkelillesi [;)].  Huippua, että tunnet jo enemmän vauvan potkuja, ei huoletakaan sitten niin paljon[:D].
 
Tirpu: Mullakaan ei ole linea negraa, enkä mitenkään kaipaakaan[;)]. Ihan riittää mahd. pigmenttiläiskät, uudet luomet (joita raskausaikan helposti tulee), raskausarvet yms. Niitäkään ei ole vielä näkynyt, jes! Ja masuun on kasvanut navan alle muutama karva, jotka olen ihan käsin nyppinyt. Mullakin riittää jaloissa ihan riittämiin puuhaa, kiitos karvaisen isäni, jolta oon ominaisuuden perinyt[&:].
 
Anukka: Mulla on levahtamisolo kanssa. Olo on kuin virtahevolla, kömpelö ja iso[;)]. Näillä vkoilla (vkot 17-24) kasvu on suurinta, joten ei huolta, ihan normaaliahan tämä on. Tämän vkon oma mahani on ollut pinkeä ja kova. Mies tänä aamuna tökki pötsiäni ja sanoi, että ei ole ollut aikaisemmin näin kova. Sanoin, että siltä se tuntuukin: koko ajan pakottaa ja vihloo, joten kai se turpoaa ja levittyy[:-], huh!
 
Mieheni katsoi eilen mestareiden liigan finaalia ja mulla oli koko yön kestävät potkuharjoitukset Vaapukan kanssa. En saanut oikein nukuttua ja siirryin neljän aikaan riippumattoon nukkumaan. Siinä saa parempia asentoja, kun toinen jyskii tosissaan. Siinä torkuin sitten melkein seiskaan. Ehkä ensi yö menee rauhallisemmin[;)].
 
Aurinkoa,
Koivunlehti
 
Heips!

JeRoSe käväisin apteekissa Rennie ostoksilla kun on jo tuota närästystä alkanut olemaan. Kysyin samalla tuota mainitsemaasi Multitabsin vaihtoehtoa, mutta sitä ei ollut vähäisen kysynnän vuoksi.  Mutta jos joku muu löytää niin kertokaa, koska sain käsityksen että sitä ei enää edes tehdä.

Mullakin ollut tuon ukkelin kanssa jotenkin turhautumista ja hermot menee napsahtamalla, mutta kai pitäis kanssa kunnolla purkaa höyryjä jos se auttais paremmin.

Mammat tiedän että itku on herkässä, mutta Youtubesta kuulin eilen aivan ihanan 10-vuotiaan pojan laulun, Tell me why, Declan Galbraith ja sanojen kanssa vielä koskettavampi.

Mullakaan ei ole vielä tuota lineaa, mutta edellisillä kerroilla kyllä ollut. Tosin huomannut saman kuin Koivunlehti että luomia ja läiskiä tulee kuin sieniä sateella. Luomia kun jo ennestäänkin riittävästi.

Mutta kun kotosalla olen niin sitä miettii kyllä varmaan jo ylikierroksilla masuasukin hyvinvointia. Joku päivä tuntuu liikkuvan kivasti ja toisena päivänä ihan hiljaista. Ja päähäni olen saanut, että enemmän pitäisi potkia ja tuntuvammin. Jatkuvaa huolissaan oloa ja ei varmasti hyvää masuasukille. Ultraakin jo jännitän ja rakenneultra on vasta noin kolmen viikon päästä.[&o] Mutta se tuntuu myös tärkeimmältä etapilta tähän mennessä, jos kaikki on ok niin voi alkaa ostelemaan pikku hiljaa tavaroita ja tarpeita.

Nyt jos joku tietää tai on ideoita niin ajankuluksi ajattelin ommella pienen tilkkutäkin. [:)] Tosin en ole koskaan ennen kokeillut ja netistäkään en vielä löytänyt mitään kunnon ohjeita ja malleja.
Huomenna kyllä menen käväisemään kaupungilla niin pitää käväistä kangaskaupassa kysymässä ja kirjakaupassa jos olisi joku asiaan liittyvä kirja. Ommellut olen kyllä aikaisemminkin[:D]

Täällä kanssa vihloo ja nipistelee, että mieleen tullut kuinka paljon se masu meinaa tehdä kasvutilaa!!![:-] 
 
Ensi viikolla alkaa jo lapsilla kesäloma!!! On se kivaa, että nekin saa hengähtää välillä. Tytär kyllä menee vanhainkotiin koko heinäkuuksi kesätöihin ja poika ehkä Hesaan rakennustyömaille jotain hanttihommia tekemään.
 
Torstai on toivoa täynnä! [:)]
 
Heipskukkuu mammat!

Täällä tuulee edelleen ihan hirveästi ei viiti ulos lähteä kun hiekka pöllyää ihan kiitettävästi. Yllätin anopin tänään, tilasin meidän häistä valokuvia sille kun menimme viime syksynä salaa naimisiin ja pistin ne pieneen albumiin ja annoin ne tänään hälle, kyllä se oli otettu kuvista. Ihme kyllä ei sanonut mitään negatiivista pihalla möyryämisestä. Tänään sitten oon jassanut kotihommia puuhailla, oon puol taloo imuroinut (ukko saa imuroida toisen puolen), tyhjännyt astianpesukoneen ja pessyt 3 koneellista pyykkiä.

jerose: meen siksi 2 kertaa käymään vielä mammapolilla kun toivoivat sitä sieltä käsin, luulisin et toinen on synnnärille tutustuminen ja toinen sitten synnytystapa-arviointi. Meidän kunnassa ei ole synnäriä niin joutuu meneen muualle ja on 3 vaihtoehtoa mistä valita; Oulainen, Oulu tai Kokkola, lähimpään en pääse kun siellä on synnyttäjille bmi raja mikä alle olevat ottavat synnyttämään niin menemme sitten Kokkolaan synnyttämään. Ilkikurinen muksu on kyllä jo pienestä pitäen ollut.. Toivottavasti miehellesi alkaa uni maistumaan öisin että jaksaa illalla olla sinulle kaverina, kumppanina ja apuna kotona.

anukka: ei sille mitään voi että painoa tulee raskauden aikana väkisellä, itsellä on tullut nyt 8kg lisää, mikä on ihan hyvä tahti kun on ennestäänkin painoa liikaa, mutta en jaksa siitä ressata. Kaveri kertoi että sillä oli tullut 30kg painoa lisää ensimmäistä lastaan oottaessa kun oli ollu aivan järkky turvotus raskauden lopussa ja sitten päivä sen jälkeen kun muksu oli syntynyt hänen paino oli 2kg vähemmän kuin ennen raskautta kun turvotus oli kadonnut.

Koivunlehti: on se ihanaa kun täällä tuo terkkari näyttää olevan aktiivinen ultran käyttäjä ja kurkitaan aina toisinaan masukkia täälläkin, tosin edellisestä neuvolaultrauksesta oli kyllä aikaa kun nuo np ja ru oli tuolla Kokkolan mammapolilla. Ihana et on luonteikas vauva ja näyttää sen jo nytten [:D], naurattaa tuo sun sanonta et vauvan mielipide tädin asenteesta... Btw verenpainelääkepurkki on edelleen avaamattomana tuolla lääkekaapissa kun kotimittausarvot ovat hyvät eikä noilla arvoilla lääkitystä tarvi kyllä aloittaa.

Ootteks te jotka kärsitte närästyksestä kiinnittäneet mitään huomiota siihen että mitkä ruoka-aineet aiheuttaa närästystä? itsellä alkuraskaudessa ruisleipä närästi illalla nukkumaan mennessä, mutta sekään ei enää närästä. Onneksi sentään ei kukaan tunnu kärsivän ummetuksesta täällä. Mä varmaan toista kuukautta sitten ostin vauvojen luumusosetta kaappiin jemmaan että jos maha menee kovalle niin saa sitä sit sotkea puuroon ja viiliin, mutta edelleen purkit on avaamatta kaapissa.

Kyllä mä olen ukolle höyryjä välillä purkanut ihan urakalla, on puhuttu isommalla volyymillä ja sitten itketty kumpainenkin ja sitten sovittu. Tekee hyvää päästellä höyryjä ulos. Tosin oon mä niitä höyryjä koettanu purkaa muuten esim. vastikään suoritettu vitutusharavointi [:)]

Karvinen: itse olen taas suunnitellut että tekisin tilkkuimetystyynyn kun noita kankaanpalasia on jäänyt kaappiin pyörimään, mutta vielä ainakin on jäänyt se toteuttamatta. Ei kait siinä muuta kuin ompelee saman kokoisia neliöitä yhteen eri kankaista ja toiselle puolelle sitten joku muu kangas ja väliin vanua ja tikkaa vanun sitten kiinni kankaiden väiin?!? näin yksinkertaiset ajatukset mulla tilkkutäkin teosta on, korjatkaa jos se on monimutkaisempaa.

Sellaisia mietteitä täällä suunnassa.
Aurinkoista tuuletuspäivää kaikille, tuuletetaan ajatukset kirkkaiksi tämän tuulen mukana!
Maajo

edit: on se vaan kumma kun nykyisin viestit venähtää aivan hirveän mittaisiksi.
 
Iltoja! Tässä istun takkatulen ääressä ja ootan saunaan menoa. Tai siis, että mies käyttää ensin tytöt ja pääsen sitten ite yksin. Venähti vähän tää ilta myöhäseen, mutta eipä oo aamusta mihkään menoa, joten ei haittaa.

Anukka: Elä välitä, mulla on kans tänään ollu aivan sikanälkä tai nyt illasta oikeestaan [:D] Ja kyllä se on vähän pakko syyä, että jaksaa...

Koivunlehti: Onko sulla mitään "erikois-seurantaa" ton matalan verenpaineen takia? Sori, ko taas kyselen, mutta kiinnostaa tietää, että miten tässä tulee omalla kohalla edetä ton matalan verenpaineen suhteen...Ja tänään ehkä vähän parempi päivä miehen kans, mutta oon tänäänkin kerenny jo hälle tupisemaan [:-] Ehkä mua ressaa hänen huominen työpaikan saunailta, joka johtaa automaattisesti baarireissulle ja tiedän jo kokemuksesta, että lauantai menee hällä sitten nukkuessa.

Karvinen: Viime vuonna kun hain tota Multitabsin närästysjuttua, nii se oli tuolloin apteekista loppu, mutta ystävällisesti tilasivat mulle pari pakettia, joista vielä vajaa jäljellä tuolla kaapissa. En siis tiiä mikä on tän hetkinen tilanne tabujen suhteen apteekeissa. Voisin oikeastaan kysyä asiaa farmaseuttiystävältäni.

Ja mulla on muuten kans tullu taas aivan mahottomasti pisamia käsivarsiin [:-] Naamassa niitä nyt on muutenkin hieman ja kesää kohti runsastuvat, mutta nyt oikein messevästi tulevat esille. Toisaalta suloisia, mutta toisaalta nii rasittavia. En tiiä oonko sanonut, mutta mulla tuli esikosta +22 kiloa painoa, kakkosesta +12 kiloa, kolmosesta +5 kiloa ja tästä taitaa olla paino samassa mitä alussakin. On niin paljon touhua päivän mittaan, että kuluttaa kaiken mitä syö. Paitsi sen suklaan [;)]

Maajo: Hyvä, ettet aiheuttanut anopillesi vallan sydänkohtausta, ko noin ihanan eleen hälle osoitit kuvakansion muodossa. Uskon, että sulatit hänen paatuneen pahan mielensä pihanne puista [;)] Ja mulla on aikasemmin närästystä aiheuttanut just ruisleipä ja rakastamani paprika. Ja hep, mie oon kärsinyt jo viikko tolkulla ummetuksesta, en oo vaan tainnu sanoa siitä "ääneen". Ja aivan ehottomasti paras röörien avaaja on Elovenan kuitujuoma. Annetaan sitä myös meän vajaat 2 vee tytölle aina, jos pakki tukossa. Alkaa kyllä heti toimimaan. Viime viikolla olikin vallan kamala homma, ko hällä meni liian maidon juonnin takia pakki jumiin, nii piti vallan kaikkia konsteja käyttää, mutta vain rehelllisesti sanoen öljyllä holvaaminen, lämmin vesi ja paatipunkassa istuttaminen ja leipäveittellä ronkkiminen avitti eli kaiversin kovaa ulostulevaa tavaraa pienemmäksi. Kaks tuntia tyttö itki ja huusi ja lopuksi kiitti monesti, kun saatiin kovat rööreistä pois.

Ei vaan, pakko on mennä vastaanottamaan nuorimmainen saunasta. Hyvät yöt ja nautitaan olostamme [:D]
 
Takaisin
Top