Raskaus alkutekiöissään

Huomenta kaikille!

JeRoSe: onneva puolen välin saavuttamisen johdosta. Jotain tuon suuntaista ajattelinkin olevan mitä mainitsitkin tuosta ruokahalun vähentymisestä.

Koivunlehti: onnea liikkeiden tuntemisesta! Jos ei muuta niin viimeistään mammalomalla sitten ommellaan, eikös? [;)] Täällä suunnassa masukki alkaa riehumaan kun istuu tietokoneella, ei vissiin tykkää kun jalat painaa mahaa, nytkin potkuja satelee koko ajan.

Tirpu: viikko menee äkkiä ja huomaatkin käyneesi rakenneultrassa! Toivon oikein onnistunutta ultrareissua.

Itsellä tässä onkin vähän mieli maassa eilisestä neuvolasta. Painoa oli tullut yli sallitun suosituksen, verenpaine oli ihan ok, samoin sydänäänet kuului ok, mutta mikä mielen vetää matalaksi on se että pissasta löytyi valkuaista ja sokeria (join pösilö ennen näytteenottoa limpparia), joten sokerirasitus on taas edessä ja se on jo maanantaina, ja tiedän että joudun vielä 3 ja ehkä 4 kerran sokerirasitukseen. Kaikki pyörii mielessä... raskausdiabetes ja mahdollisuus sitten saada raskausmyrkytys. Nyt on sitten kaikki sokerinen pannassa rasitukseen asti katson onko asialla vaikutusta arvoihin, kun nyt vappuna tuli mussutettua munkkeja, limpppaa ja karkkia ihan liikaa. Mutta toisaalta taas se on hyvä jos nyt tässä vaiheessa huomataan (edellinen neuvola oli 2,5 vkoa sitten ja silloin näyte oli puhdas) raskaudenaikainen diabetes ja saadaan se hyvälle hoidolle niin vauvelikaan ei kasva liikaa ja komplikaatioiden riski synnytyksessä ja sen jälkeen pienenee. Onneksi päivän olin sitten entisellä kotipaikkakunnalla ja kävin 2 oikein hyvää ystävää tapaamassa niin sai purkaa murheita heille. Sit viime yönä en oikein saanut nukuttua kun kaikki pyöri mielessä. Onneksi on tämä palsta jolle purkaa kanssa sydäntä, kiitos teille.

Mutta paremmalla mielellä eteenpäin ja pitää koettaa olla turhaan ressaamatta tästä asiasta.
Maajo
 
Heippa,
 
Voi Maajo, otat vaan ihan iisisti. Ei stressaaminen ketään ole auttanut. Se voi olla ihan hyvin tuosta vapun seudusta ja siitä limpparista. Hyvä, että tutkivat, niin ei tarvitse miettiä turhia. Tsemppiä, vauvalla kaikki hyvin ja siinä on hymyyn aihetta[:)], eiks niin? Täällä peukut pystyssä sulle ja vauvalle.
 
Mulla on ollut nyt vajaan viikon maha niin turvoksissa ja pinkee, kipee. Alapäässä ihmetuntemuksia, kouristelua ja vihlaisuja. Onkohan nämä nyt ihan ok-juttuja? Heräsin yöllä siihen, että oksetti aivan älyttömästi[:'(]. Kävin juomassa mehua ja menin uudestaan nukkumaan, mutta paha olo vaan jatkui. Sitten nousin syömään ja se helpotti, kun aloin nukkumaan melko istuma-asennossa. Aamulla olo oli oksu edelleen[&:]. Voi hituli, jos tää on tällaista koko raskauden ajan.
 
Etusivulla oleva juttu kohtukuolemasta ei kyllä saanut mitenkään ilomielelle...ymmärrän, että asioista pitää kertoa, mutta voisko iloisia tarinoita olla saman verran[:-]?
 
Kiitos Tirpu toivotuksista[:)]! Tsemppiä huomiseen ru:aan!
 
Voidaaan paremmin,
Koivunlehti

 
 
 
Helou ja viimein meilläkin paistaa taas aurinko, paitsi neiti vajaat 2 vee ei oo nyt kovin aurinkoisella tuulella - meni hermot, ko en antanut leikkiä mun digikameralla. Nyt raivoaa tuolla veljiensä Xbox-peleille. Argh!!! [8D]

Maajo: Kiits [:D] Oliko sulla kuin monella plussalla sokrut ja protskut? Aika outoa, että heti iskevät sut rasitukseen!!! Oisivat voineet kyllä mitata noi sokrut ja protskut vaikka ens viikon alussa uudestaan. Uskoisin ton johtuvan vain vapun herkutteluista. Ja koita nyt heittää noi kaikki mielestä pois, ko se vaan pahentaa sun omaa oloasi, vaikeetahan se on, mutta yritä. Ja päivä kerrallaan se on mentävä, vielä ei kannata huolehtia kovasti rd:sta tai toksemiasta. Voisitko soittaa tonne neuvolaan ja pyytää, että ne ottais uusiksi noi pissanäytteet ens viikolla ja ettei tarttis mennä sinne rasitukseen...? Halaukset ja tsemppiä!
 
Heips kaikki!

Koivunlehti ja JeRoSe: kiitos tsemppaamisesta, tärkeintä se on että vauva voi hyvin kohdussa, kävin pahinta oloa purkamassa pihalla haravointiin (nyt osaa ajatella jo ihan järjellä tuota rasitusta), sain sentään kukkapenkin siivottua ja vähän pihaakin haravoitua ja tuumasin et taitaa sekin jäädä ukolle kun ei pysty, käsi ei kestä ja nyt alkoi sattuun nivusiin.

Sokrut oli 2 plussalla ja protsku yhdellä, saas nähdä miten sitten ens viikolla. Terkkari pisti samalla lähetteen labraan pissan seulontaan ja vien sen samalla sinne kun meen sinne rasitukseen, sama se on mennä rasitukseen niin näkee heti et onko tullut muutosta edellisiin arvoihin jotka otettiin rv13+2 ja kun kuitenkaan ei tullut rasituksesta huonoa oloa niin ei siinä mitään. En mä usko et terkkari muuttaa kantaa vaan tuumaa et mee sinne rasitukseen. Ennen kaikkea mä ajattelen et meidän parastahan se terkkari ajattelee. Kuitenkin omassa suvussa ja miehen suvussa on diabeetestä ja mä oon ylipainoinen niin ei varmaan ole pahasta jos seuraavatkin tarkemmin sokereita.

Niin ja tuli taas eilen ihmeteltyä terkkarin ammattitaitoa kun se mittas sen sf-mitan niin ihmettelin et miten se tosta mun mahasta erottaa et missä kohdun pohja oikeastaan on kun se ei oo ees kaunis pallomaha vaan pikemminkin ylä- ja alamakkara. Ja kaiken lisäksi se unohti sit merkata sen sf-mitan äippäkorttiin eikä ees mulle lukemaan sanonut. Ja kaikenlisäksi mä unohdin siltä kysyä pari mielessä pyörinyttä asiaa, mut pitää muistaa ens kerralla kysyä kun se jää sitten sen kerran jäläkeen kesälomalle.

Koivunlehti: Itsellä kanssa ollut välillä aivan ihme kouristuksia ja paineen tuntua ja ties vaikka mitä tuolla alapäässä, mutta kaikki on ollut ihan kunnossa vauvelilla ja ultrissa niin en ole jokaisesta nippasusta enää jaksanut ressata, ainoastaan silloin ressaan jos tulee uusi ja erilainen kipu/oire niin silloin tulee huolestuttua enemmän. Samaa minäkin mietin et miksi monesti on  noita surullisia tarinoita tuossa etusivulla, ois joskus niitä iloisiakin juttuja. Tokihan se on hyvä, että asiat otetaan puheeksi, mut miksi pelotella.

Halauksia teille ihanat ihmiset!
Maajo
 
Heippa Hei!
 
Paljon positiivisia ajatuksia myös täältä suunnalta Maajolle! Kyllä kaikki varmasti näyttää jo ens viikolla paljon valoisammalta. Kaverit on kyllä kullan arvoisia tuommoisissa tilanteissa, jossa tekee mieli vähän avautua. (Vaikka tänne palstallekin on kyllä kiva kirjoitella [:)])
 
Mietiskelin tuossa, kun tunnutte kaikki olevan niin viisaita noiden sokeriasioiden suhteen: Meillä oli tosiaan alkuviikosta neuvola, ja multa mitattiin nyt vasta ekan kerran sokeri+protskut. Onko teillä muilla siis jo pidempään noita seurattu, vai onko tämmösissäkin asioissa ihan paikkakuntakohtasia eroja?
 
Vointeja kaikille!
 
Tirpu: kiitos tsempeistä, meidän neuvolassa on sellainen käytäntö että aina neuvolaan tullessa pitää käydä antamassa pissanäyte (tai tuoda kotona otettu näyte mukana), josta sitten tutkitaan sokerit ja protskut. Mähän olenkin ravannut ahkeraan neuvolassa, 6 kertaa ollu neuvola, 1 panikointikäynti ja np/ru mammapolilla.

Maajo
 
Ja terveisiä päikkäreiltä! Oma olo niin tukkoinen, ettei oo tosikaan - flunssa tainnut iskeä! Nukuttiin oikein polleasti tyttöjen kans, vanhin vielä jatkaa...

Tirpu: Meillä käytäntö, että joka reissulla suoraan veskiin ja kuppi pissaa, kiitos! Ja en nyt sanois itteäni mitenkään asiantuntijaksi, mutta tää on mulle neljäs oma lapsi, joten tuttua hommaa mulle vähän [;)]
 
samainen käytäntö meidän neuvolassa, pissata purkkiin joka kerta ja siitä perus stix-tutkimus tehdään (missä tosiaan näkyy sokeri, proteiini ja mahdollisesti jotain muuta)...

mut hei kyllä ne sokerit ja proteiinit tietenkin nousee jos juuri jotain herkutellut ja onhan ne edellisillan syömingitkin vielä pissassa... että melko herkästi kyllä neuvolantädit maajolle reagoinut... hassua... mutta itsellä myös rasitus (toivottavasti vain kerran)... saa nähä miten menee...

täällä muuten kaikki ok, mä luulen että jotain liikkeen poikasta tuolla masussa havaitsen. ei sitä oikein osaa kuvailla... mulla ei tunnu kyllä kuplinnalta, ehkä vois enemmänkin sanoa että joku pieni kala uis alamasussa ja välillä joku osuis sit mahaan... kai se sitä liikettä sit toukalta on [:)] ens maanantaina ois rakenneultra, vähän jännittää... kuullut puhetta paikallisesta sairaalasta että siellä välillä lainassa 4d... eli voisi mahdollisesti nähdä toukan vielä paremmin kuin tavallisella ultralla siis [;)]
 
Moi!
 
Tirpu: Meillä on sama käytäntö kuin JeRoSella, et aina käydessä pissa katsotaan tikulla. Muuten ei mitään, ainakaan siis tähän päivään mennessä[:)]. Enkä ole vielä toistaiseksi kysellyt sen kummemmin.
 
Maajo, hyvä, että alkaa helpottaa paha mieli. Ja kiitos vertaistuesta kaikenmaailman kipuilussa, nipistyksissä ja kouristelussa. Eiköhän ne sitten ole ihan normaaleja. Tänään on ollut jo paljon parempi päivä kuin eilen. Ehkä mielialakin vaikuttaa, kun tietää kohta viikonlopun alkavan[;)]!
 
Ikkunoita aattelin pestä vkonloppuna ja jospa saisin tehtyä vähän kaavoja ompeluun...katotaan. Ainakin köllöttelyä ja löysimistä aion todellakin tehdä[:D]!
 
Aurinkoista viikonloppua ja iloista mieltä!
 
Koivunlehti
 
Ehkä ne sit mullakin alkaa tästä eteenpäin tutkia niitä pissanäytteitä, ehkei se vaan oo ollu tarpeen vielä tähän asti. Annan näytteen vaikka väkisin, jos eivät sitä tajua kysyä [:D] Kiitokset vaan kaikille selvennyksestä.
 
Pieni valitusryöppy seuraavaksi: Eilen oli meillä aika tuska-päivä. Tosi ilkeetä ja voimakasta repivää kipua lähes koko ajan alavatsassa ja melkeinpä nivusissa asti. Tuntu että vatsanahka halkee. Oikein helpotuksesta huokasin, kun tuli aika mennä nukkuun, kun unessa ei ainakaan kipuja tunne. Aattelin jo, et jos tänään on samanlainen päivä, niin pitääkö soittaa huolestuneena neuvolaan. Onneks on kuitenkin helpottanu, tänään ei oo tuntunut kuin silloin tällöin pikku pistoksia. Taisi masu kasvaa jokusia senttejä.
 
Leppoisaa ja hyvävointista viikonloppua koko porukalle!
 
 - Tirpu + Papu -
 
 
 
Tirpu: luin tekstisi äskön ja huokaisin kyllä kun mulla tää päivä mennyt just samanlaisten alamahan kipujen kanssa. heti aamusta kun sängystä nousi oli kipeä ja pitkin päivää on muistutellut itsestään. onkohan jotain kasvu/venymiskipuja? mulla mahdollista allergiaa ja aivastelen myöskin ajoittain ja HUH aivastaminen välillä tuntuu pahalta masussa.

jännittää kyllä että jatkuuko tää kipu nyt sitten vai miten esim huomenna aamupäivästä bodypumppi sujuu... enpäs stressaa ja jos ei pysty vetää niin pitelempä sitten pelkkää tankoa siellä edessä ja riehun muuten vain musiikintahtiin [:D] painot saakin sitten jäädä jos tällanen kipu masussa heti aamusta...

pitää seurata... maanantaina rakenneultra... jännittää!
 
Sateista lauantaita! [:D]

Tänään oli sitten ru!!! Jeee!!! Toinen siellä viuhtoi poikkitilassa ja istukka vahvasti edessä eli sen takia en tunne monotuksia juurikaan, vaikka ultran aikanakin monotteli oikein urakalla. Rakenteet ok, painoarvio 430 g ja on viikon pitemmällä. Np-ultran mukaan ois ollu 2 viikkoa nuorempi, mutta nyt sitten otti vähän kiinni [:)] Ja kyllä taitanee pitää paikkaansa mun mutu-tuntuma ja se aikainen ultra sp:sta. Meillä ois ukkovalta lisääntymässä [;)]

Ja toi on ihan normaalia toi alavatsan kipuilu, ko mullakin tulee noita repäisykipuja äkkiliikkeen tehtyäni. Kestää tovin ja menee ohitte. Kohdunkannattimet venyy ja paukkuu. Eli kannattaa välttää äkkiliikkeitä. Nyt pitis vissiin alkaa tekeen pitsaa, joten myöhempään...
 
Hei JeRoSe!

Kiva kuulla mukavia uutisia rakenneultrasta. Itse pitää vielä kuukausi malttaa odottaa, samalla jännittää ja pelottaa [8|] Mutta eipä aikaisimmissakaan ultrissa ollut mitään häikkää...

Mullakin istukka ihan edessä, mutta silti tuntunut parina päivänä vasemmalla sivussa kuin pieni venyttelisi tai työntäisi jaloilla  [:D] ja sellaista kuplintaa.

Teillä on muuten samat suunnitelmat kuin meilläkin eli pitsaa, nam!

Eilen oli pihatalkoot ja nyt kämmenet ihan rakoilla ja turvoksissa kun tuli haravoitua 4 tuntia! Mutta sen jälkeen maistui grillimakkara ja limsa tosi hyvältä vaikka muut joikin olutta ja siideriä.

Rentouttavaa lauantai iltaa kaikille!
 
Heips!

Kirjoitin tuossa äsken hirveän pitkän viestin mutta se katos bittiavaruuteen ja en jaksa enää kirjoittaa sitä uudelleen kun nälkä murisee mahassa sokerirasituksen paaston takia, joten taidan lähteä katteleen jotain syötävää.

Hienoa, että Jerose on saanut ihania uutisia ru:sta. Ja näyttää samalta että muutkin painiskelee noiden kipujen kanssa, itse olen ajatellut ettei mitään hätää jos ei ylimääräisiä vuotoja tule ja sikiö liikkuu. Toisethan odottajat ovat puhuneet noista massujen kasvuspurteista, joten ihan hyvin voivat olla niitä.

Oikein aurikoista viikkoa kaikille!
Maajo
 
Onnea myös täältä JeRoSelle hienoista ultrauutisista. Onko Anukka jo omassaan käynyt? Saako tiedustella, miten teillä meni?
(Pakko fiilistellä muiden uutisia omaa jännityksellä odottaessa)
 
Rupes tekeen ihan hirveesti mieli omatekosta pizzaa, kun luin noita teidän viestejä. Aargh, pitääkö tästä nyt lähteä kauppaan hakeen aineita...
 
Hyviä viikonalkuja koko porukalle!
 
 
 
 
 
 
Heipä hei kaikille! Jos nyt kirjoittelis sitten paremmalla onnella tätä viestiä.

Äitienpäivä oli ja meni ja ainakin täällä saatiin nauttia aurinkoisesta mutta tuulisesta säästä. Me ei hirveemmin juhlittu mutta itse ostin miehen puolesta itselleni kukkakimpun ja väänsin täytekakun (jota söin vain palasen) kun on hyvä syy ja ukko on perso täytekakulle sekä lisäksi käytiin ulkona syömässä (tosin vaan pizzalla) ja käytiin taas ajelemassa siellä sun täällä kun vielä kahden päästään, tokihan me anoppilassa kävimme kylässä ennen ajelua ja vietiin hälle kukka. Ukon kaa tuumattiin et nyt voidaan harjoitella ja ens vuonna on sitten tositoimet [:D]. Mites muut viettivät äitienpäivää?

Mitenhän koivunlehden ja whitewifen  viikonloppu sujui? Toivottavasti eivät rehkineet liikaa, sillä ainakin itse olen huomannut sen laukaisevan ihme venymisvanumiskipuilun ja paineen tunteen alamahalla. Itse aioin kanssa levähtää viikonlopun mutta saha veti puoleensa kun sahurit tekivät pölleistä lautaa yms niin pitihän sitä siellä sitten hyöriä vastuksena, en kyllä muuta tehnyt ku vyöryttelin pöllejä sahureille, joka oli oikein kivaa ja kevyttä hommaa.

Mitenhän Anukan rakenneultra sujui? jos saanen kanssa udella?

Tirpu: pitikö lähtee hakeen ainekset kaupasta? mä itse tein viime viikolla itse pizzaa kun teki mieli ja sitä sai sit syödä usemman päivän taas.

JeRoSe: niinhän ne sitä väittää että np-ultra on se tarkin ultra. Meillä tosin nyt ru:ssa kätilö sanoi et vastaa kokoa 20+2 mutta kuvassa minkä saimme oli EDD (laskettu syntymisaika) oli 22+4. Mutta kyllä se sieltä ulos tulee aikanaan kuhan on valmis. Ja mä en niin tarkasti niitä arvoja seuraa, koska nehän on vaan suuntaa antavia.

Möhköfantti: niin se vaan aika menee eteenpäin, 22. viikkoa täynnä, onnea!

Päivällä soitin terkkarille mut se ei ollu vielä saanut tuloksia, mut ukko kävi hakeen labravastauksen tk:sta minun pyynnöstäni tuossa äsken ja se sitten soitti hetki sitten...  Voiski vielä vaikka vähän manata sitä meidän terkkaria, eli kävin siis tänään siellä sokerirasituksessa ja paastosokeri oli 4,5, litkun juomisen jälkeen 1h arvo 8,4 ja 2h arvo 6,4 eli ihan normaalit, pissa oli kanssa puhdas, tais vaan taas reagoida liian herkästi siihen et pissassa oli valk.+sokereita viime viikolla. [:@] Tulee taas väkisin mieleen et johtukohan tuo taas siitä et oon ylipainoinen.  Noh pääasia on et tiedän kaikki olevan kunnossa jälleen. Verenpaineita en kyllä uskalla tänään mitata ku sen verta korkeet voi olla just nyt, katsoo sitten illemmalla kun oon rauhoittunut. Haravoimaakaan kun ei voi mennä kun fyssari sen kielsi hartioitten jännityksen takia.

Aurinkoista iltaa!
Maajo
 
[:)]

rakenneultra takana, ollaan kotona yhtä hymyä ja huokaisin kyllä helpotuksesta kun toukan näin siellä "riehuvan". oli kyllä mukava kätilö kuka sen teki ja kaikki hyvin, kuulemma niinkuin pitääkin. toinen oli niin villinä masussa että ei meinannut saada kätilö mitään kuvattua/mitattua... sanoi että tämän päivän haasteellisin vauva... [:D] mutta hyvin hän sitten välillä näkyi, isänsä kasvot ja kuulemma hyvin sukupuolikin näkyi mutta me haluttiin se jättää salaisuudeksi, eli ei tiedetä itsekään [;)] ... saatiin muutama kuva nähdä 4d:llä! mutta omat arvaukset/tunnot toki sukupuolesta on melko varmat...

eteisistukka minullakin, eli mahdollisesti sen takia en tunnista/tunne potkuja vielä... mutta eilen illalla olin AIVAN varma että se oli sellainen kupla navan alapuolella että nyt hän potkaisi... no mutta eipä tässä muuta ku masun kasvatus jatkuu [:)]

sellaisia mukavia uutisia täältä päin! meitsi jatkaa kesäloman viettoa... piha on laitettu kuntoon ja nyt voi vaan odotella oman pihan satoa.
 
Talkoista en sen kummemmin kipeytynyt, ihan ihmettelen. Ajattelin että käsivarret kipeytyisi mutta ei niin ei.

Äitienpäivä sujui mukavasti, 7 vee esikoinen mieheni avustuksella toi aamiaista sänkyyn! Ihanaa Leipää, viinirypäleitä, kahvia ja mehua... maistui tosi hyvältä!

Vatsa vaan kasvaa ja kuulostelen liikkeitä, tuntuu kuin joku venyttelisi tai kuin kohtu jostain kohtaa kovettuisi tai kuplisi. En oikein tiedä voiko liikkeitä tuntea vkoilla 16-17? Esikoiselta tunsin vasta vkolla 20. Mä oikein odotan sitä isoa masua, on mun mielestä ihana vaikka loppuvaiheessa toivoisi ettei sitä oliskaan, kun ei pysty kumartumaan, ei voi nukkua selällään eikää mahallaan ja on välillä kömpelö fiilis, mutta kaikki toi kuuluu asiaan [;)]

Millä vkoilla olette alkaneet haalimaan vauvalle tavaroita? Mulla on jäljellä ennestään esikoisen emmaljunga vaunut. Eli kaikenlaista pitäisi vielä ostella...
 
Lämpimät onnittelut hyvistä ultra-uutisista Anukka! Nyt vaan hymy korvasta korvaan ja nauttimaan kevätpäivistä [:)]
 
Täällä vietettiin vielä tämä äitienpäivä ihan normaalisti, muistettiin kukilla tuota vanhempaa äiti-sukupolvea eli mummuja ja syötiin myös vähän kakkua.
 
Tuosta tavaroiden haalimisesta: Me saatiin kuorma tavaraa viime viikolla pihaan. Appiukko toi miehen siskolta kasan, kun hän oli siivonnut omia varastojaan. Siinä oli paritkin sitterit, auton turvaistuin, pyörällinen pinnasänky, sellanen pyörällinen kävelytuki-systeemi ja kaikenlaista pikkutavaraa. Eli ihan vahingossa meidän varastot on nyt puolestaan täynnä kaikenlaista. Osa on vain lainassa ja osasta tietty maksetaan.
 
Oma ajatus oikeastaan oli, et ton tulevan torstaisen ru:n jälkeen oisin jotain voinu hankkia. Oon sen verran taikauskoinen, et halusin vielä sen varmistaa, et onko kaikki ok. Mut tää meni nyt näin [:)], ja ollaan tosi tyytyväisiä, kun ei kumpikaan olla mitään himoshoppailijoita. Vaunut + rattaat yms. on sit myöhemmän ajan murhe.
 
Sain muuten sinniteltyä pizzahimosta eroon! [;)] Tässä suunnassa se on pelkästään loistavaa, koska syön ihan liilkaa kaikkee suolaista hyvää. 
 
 
 
Heips äidit ja tulevat äidit!

Olen tuolta joulukuun odottajien puolelta ja käyn välillä kurkkimassa uteliaana teidän juttujanne. Olette niin paljon pidemmällä jo ja on kiva lukea kokemuksistanne. Itse kun tärisee vielä niiiin monen asian kanssa [:)]
Sen verran haluan kommentoida, että kuten Maajolla, on minullakin tuo pikkusikiö pienehkö ikäänsä nähden. Mutta lääkäri sanoi, että mitä aikaisemmin eka ultra on otettu, sitä varmempi on laskettu aika. Myöhemmin jo persoonalliset kasvutekijät vaikuttaa vauvan kokoon ja jos vaikka eka ultra otetaan vasta viikolla 11 tai 12, voi laskettu aika olla "väärä", jos pikkuinen on ikäisekseen pieni. No, nehän syntyy kun niille sopii.
Rattoisaa odotusta kaikille!

Pranametri
 
Takaisin
Top