Raskaudesta kertominen

Ootteko te jo kertonu pomoillenne raskaudesta? Miten kerroitte tai miten ajattelitte kertoa?

Mun pomo ei varmasti ilahdu uutisesta, joten jännitän sitä hirveästi, enkä tiedä miten ottaa asian puheeksi.. ja pian se varmaa on kerrottava, kun vatsa vaan kasvaa ja kasvaa.

Jouduin kertomaan jo heti alussa työn laadun takia. Meillä ei suhtauduta näköjään mitenkään hyvin lasten saamiseen, joten eipä tarvinnut taaskaan onnitteluja tms odottaa. Esikoisen kohdalla sama homma. Nytkin on jo kireä tilanne raskauden takia, mutta minkäs teet, onhan mulla ihan laillinen oikeus olla ä-vapaalla jne. Sama homma esikoista odottaessa, tuntui välillä menevän homma jo ihan kiusaamiseksi. :bored: Meillä ei oteta huomioon sitä, että raskaus saattaa rasittaa joidenkin kroppaa enemmän kuin toisten ja vaikuttaa työntekoon, niin siitä saatiin silloin ja varmaan nytkin ongelma aikaiseksi. Sori meni vähän ohi aiheen, piti vähän avautua. :hilarious:
 
Ibis, voi ristus, miten ärsyttävää touhua! Kuinka toiset edes kehtaa käyttäytyä noin. Ja varsinkin, jos kyseessä on fyysinen työ, niin kuinka voi kerta kaikkiaan olla ymmärtämättä työkaveria/alaista, joka yrittää maha pystyssä saada työnsä tehtyä!
 
Ibis, voi ristus, miten ärsyttävää touhua! Kuinka toiset edes kehtaa käyttäytyä noin. Ja varsinkin, jos kyseessä on fyysinen työ, niin kuinka voi kerta kaikkiaan olla ymmärtämättä työkaveria/alaista, joka yrittää maha pystyssä saada työnsä tehtyä!
Jep, koko tilanne on jotenkin niin absurdi, että ei tässä voi enää muuta kun nauraa, että miten kyvyttömiä jotkut esimiehet on. Esikoista odottaessa olinkin sitten koko loppuraskauden saikulla, kun kroppa ja pää ei vaan enää kestänyt. Nyt on ollut niin kovaa pahoinvointia, että saa nähdä kuinka kauan jaksaa, kunnes helpottaa. Noh, jos tästä jotain positiivista etsii, niin melko varmasti en tämän raskauden jälkeen joudu nykyiseen työhön palaamaan. :)
 
Kummasti siitä saa voimaa, kun päättää, ettei tarvitse enää samaan paikkaan palata. Jaksaa jotenkuten ne viimeiset kuukaudet pakertaa, ja saikkua tosiaan vaan, jos ei jaksa. Mulla oli myös viimeksi näin ja voi sitä riemua, kun äitiysloma alkoi! :grin Tsemppiä sullekin!
 
Mun äiti soitteli eilen ja alkoi puhumaan lokakuun syyslomasta että ottaa siihen lomapäiviä niin voi tulla meidän kahden isoimman kaveriksi kun mä oon kuitenkin töissä. Kerroin ettei ihan niin olekaan :wink Hieman se haukkoi henkeä ja kysyi oliko tämä nyt ihan suunniteltu juttu. Mä oon äidin ainut lapsi, äiti olisi kyllä halunnut joskus toisen mutta isäni pakkas kamansa ja lähti meiltä toisen naisen luo kun olin 1v4kk. 18vuotiaana sain tietää että isä on tavannut sen naisen samana päivänä kun oon syntynyt.

Pomolle en vielä ole kertonut kun en sitä ole nähnyt. Se on vähän vaikeaa kun niin harvoin sitä näkee. Meillä ei mitään äitiyalomasijaisia palkata mutta muutenkin koko ajan on haku päällä kun vain joku fiksu työntekijä löytyy niin se saa paikan. Mulla murtui nilkka töissä 16.3. Ja siihen olen vielä vedonnut etten porrasvetoja ole ajellut. Oon invataksikuski ja porrasveto on asiakas pyörätuolissa vedetään portaat ylös tai alas. Se on selälle raskasta ja siinä joutuu ponnistamaan kovin niin aina alkuraskauksista alkaen olen niistä kieltäytynyt. Lisäksi oon jäänyt sairaslomalle joka raskaudessa 2kk ennen äitiysloman alkua, joten en mä tälläkään kertaa usko loppuun asti olevani töissä.
 
Kauheaa kuulla tuollaisista esimiehistä ja työympäristöistä missä ei ajatella raskaana olevaa.... itselläni kävi tuuri kun edes sain töitä vaikka juuri olin raskautunut. Ja esimiehelle kerrottiin jo ennen sopimuksia tehdessä. Kyselin myös että just töiden alkuun saattaa osua se nt-ultra että teenkö sit pitempiö pvä sen eteen nii tuumas että ne kuuluu työaikaan kuten neuvolat sun muut. Omantunnon takia yritän välttää työaikojen kanssa päällekkäisyyksiä
 
PauliinaS, mitä tes:ä sinun työssäsi noudatetaan? Tätä aiemmin täällä pohdittiin, että kuuluuko kvtes:n nuo neuvolat, ultrat, yms. Vai pitääkö korvata? En muistanut itse esimieheltä asiasta kysyä.
Toki itsekin yritän ensisijaisesti järjestää kaikki käynnit työajan ulkopuolelle, mutta nuo ultrat melkein on silloin kuin on, koska Sairaalalla ei taida ihan kauheesti niitä aikoja olla jaeltavaksi ja valittavaksi.
 
Tuo miten neuvolat ym raskauden ajan tutkimukset, onko ns työaikaa vai ei löytyy eri alojen työehtosopimuksesta. Joten kannattaa tutkia se. Aika monessa taitaa kuitenkin kuulua työaikaan, varmaankin ajatuksena se ettei nyt kukaan jättäisi menemättä neuvolaan ainakaan sen takia. Itsellä kiinteistöalan toimihenkilöiden tes ja neuvolta sun muut kuuluu työaikaan.
 
Siinähän juju onkin, kun kvtesissä ei sitä nykyään enää suoraan sanotakaan, että onko työaikaa vai ei. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että kyllä se työaikaan kuuluu, kun siellä sanotaan, ettei tarvi korvata (en muista sanamuotoa, enkä jaksa nyt tarkistaa). Eli itse jos kvtessiläisten palkkoja laskisin, niin noin sen tulkitsisin.
 
No perhana, piti ihan ruveta googlettamaan tuo kvtes :D
Siellä seuraava teksti:
5 Lääkärin määräämät tutkimukset

Lääkärin lähetteellä määräämiin tutkimuksiin, kuten erikoislääkärin, laboratorio- tai röntgentutkimukseen kulunutta aikaa ei lueta työajaksi, mutta mikäli viranhaltija/työntekijä todellisen tarpeen vaatiessa joutuu työaikanaan em. tutkimuksiin, järjestetään niitä varten vapautus työstä. Sama koskee synnytystä edeltäviä lääketieteellisiä tutkimuksia, mikäli tällainen tutkimus on suoritettava työaikana.

Sekä

Synnytystä edeltävillä lääketieteellisillä tutkimuksilla tarkoitetaan sekä lääkärin että muun terveydenhoitohenkilökunnan suorittamaa tutkimusta taikka tällaiseen tutkimukseen perustuvan laboratorio- tai muun vastaavan kokeen suorittamista, joka perustuu selvitystarpeeseen raskaana olevan viranhaltijan/työntekijän tai sikiön terveydentilasta.

Mikäli raskaana olevan on käytävä tutkimuksissa työaikana, tulee tästä ilmoittaa työnantajalle niin pian kuin se on mahdollista. Työnantaja voi tällöin osoittaa viranhaltijalle/työntekijälle toisen ajankohdan tutkimusta varten huomioon ottaen tutkimuksen kiireellisyys ja ajankohta, jolloin tutkimuksia tehdään. Hyvissä ajoin tapahtuva ilmoittaminen mahdollistaa myös sen, että työvuorojärjestelyjä tehtäessä voidaan etukäteen ottaa huomioon tutkimuksissa käynnin tarve siten, että se voi pääsääntöisesti tapahtua työajan ulkopuolella.


Ärsyttäväähän näissä on aina se että jos et halua vielä töissä kertoa raskaudesta niin sillon joutuu vähän väkisin käymään omalla ajalla neuvoloissa ym.
 
Nyt tietää pomokin. Ei se tietty kauheesti innostunut mutta totesi että nyt on kyllä ehkä se viimeinen järkevä hetki kun alan muutokset iskee 1.7. Niin sen jälkeen saattaa vuositulot pudota roimasti.
Mä hoidan neuvolat/labrat/ultrat arkivapailla kun niitä mulla on runsaasti. Esikoisesta sain kaikki hoidettua vapailla. Kakkosesta kävin kerran uusinta rakenneultrassa työpäivänä kun ekalla kertaa lääkäri ei nähnyt kaikkea ja se uusinta piti saada tiettyyn hetkeen ja siinä olikin joku tiukempi arkiputki. Kolmannesta kävin kaksi kertaa neuvolalääkärissä työpäivänä, eka oli siitä syystä että neuvolalla lääkäri paikalla vain yhtenä päivänä viikossa ja sen kuun ajan sattui kaikki ne päivät työpäiviksi. Toinen kerta oli sitten viimeinen työpäivä, kun alkoi olemaan ennenaikaisia supisteluja ja ainut lääkäriaika mikä kunnasta saatiin pikaisesti oli toisessa neuvolassa (eipä haittaa kun työkseen auto pyllyn alla kuitenkin voi liikkua vapaasti). Mutta meillä on provikkapalkka niin en halua kuluttaa työaikaa neuvolaan etenkään kun ikinä ei tiedä minne seuraava kyyti menee. Jos olisi neuvola sovittuna ja tauluun pamahtaa joku pitkä kyyti niin voin sanoa että siinä jäisi neuvolantäti ilman potilasta kun mä painelisin keikalle. Koska suurinosa neuvolakäynneistä on uudelleen synnyttävälle ihan liibalaabaa.
 
Itsellä vuorotyö ja paljon arki vapaita niin oon ottanut ajat aina niin, että on työajan ulkopuolella. Ja neuvolat yleensä sovitaan niin ajoissa, että ne päivät voi toivoa vapaaksi tai jos aika aamulla niin iltavuoron tai päinvastoin. Ja kyllä itse ainakin sain Nt-ultran ajan muutettua vapaa päivälle kun olisi osunut kesken työpäivän eli kyllä täällä ainakin varmaan ymmärtävät ettei kaikille sovi juuri se kyseinen aika. Mutta toki jos on päivätyö niin sitten varmasti pakko mennä työaikana.
Itse en oo töissä kertonut enkä kerro ainakaan ennen nt-ultraa. Osittain fyysinenkin työ, mutta olen yrittänyt kiinnittää huomiota ergonomiaan.
 
Mä kerroin jo eilen työpaikalla. Pomolle jo viikko sitten. Meillä pieni porukka ja kertoisin heille myös jos asiat menisi huonosti.
Mulla myös tuo vatsan turvotus, ällötys ja väsymys näkyy kilometrin päähän. Olihan osa jo sitten arvannut :D
Eipä tarvii parin viikon päästä virkistysillassa esittää juovansa :hilarious:
 
Ei mitään käsitystä tes:stä. Sovitaan vaan kaikki esimiehen kanssa. Ihanan ymmärtäväinen mies!
 
Me kerrottiin nyt molempien äideille, kun oltiin käyty ar-ultrassa. Molemmille ensimmäinen lapsenlapsi tulossa :) saa nähdä kuinka tieto lähtee leviämään :nailbiting:
 
Ootteko te jo kertonu pomoillenne raskaudesta? Miten kerroitte tai miten ajattelitte kertoa?

Mun pomo ei varmasti ilahdu uutisesta, joten jännitän sitä hirveästi, enkä tiedä miten ottaa asian puheeksi.. ja pian se varmaa on kerrottava, kun vatsa vaan kasvaa ja kasvaa.

Mä oon hirveesti miettiny et kerronko ar-ultran jälkeen jo, joka on ens viikolla, vai odotanko nt-ultraan..? Tällä hetkellä tuntuu, että ar-ultran jälkeen jo voisin... vatsakin turvottaa siihen malliin :D
 
Huhhuh... Nyt se on tehty: kerroin pomolle. Vastaanotto oli hyvin kuiva ja antoi ymmärtää, ettei työpaikkaa ole äitiyslomalta palatessani (jos/kun meinaa myydä puljun tässä välissä). Eli jes hyvin meni.... :shifty: Onnitteli kuitenkin ja totesi, että ei-niin-tunnollinen työntekijä laittaa perheen etusijalle :grin Mä jo vähän ajattelin, että olisi oikeasti mennyt hienosti, mutta ei nyt ihan menny niinku strömsössä.
 
Täällä kans tänään pomolle kerrottu ja vastaanotto oli tosi ihana. Onnitteli ja totes et ehdottomasti saa työaikana käydä ultrissa ja neuvoloissa :happy: Kiva oli nähdä et toinen oli oikeesti ilonen mun puolesta.
 
Olipa tylsä suhtautuminen köhnön esimiehellä :/

Mua vähän kyllä jännittää myös tuo töissä kertominen, koska sain juuri tietää, että tulin valituksi vakituiseen tehtävään, jossa aloitan vasta elo-syyskuussa. Siihen asti teen samassa organisaatiossa toista tehtävää, jossa olen määräaikaisena, ja vastaavia määräaikaisia hommia olen tehnyt ennenkin. Tiedän, että ei pitäisi tuntea syyllisyyttä siitä, että jään (toivottavasti) niin nopeasti vakipaikasta perhevapaille, mutta kyllä se muiden suhtautuminen silti jännittää. Tavoitteena onkin piilotella raskautta mahdollisimman pitkään, ehkä jopa tuonne elokuulle asti. Vaikka tiedänkin, että esimieheni on varmasti iloinen puolestani, tuntuu silti jollain lailla, että jätän hänet pulaan.
 
Ens viikolla aion kertoa, kun np-ultra on 1.6, ja on semmosen aikaan, että töistä täytyy lähteä aikaisemmin. Sitten mulla alkaakin kesäloma. :)
 
Takaisin
Top