Rakenneultra

Ihanaa lukea näitä hyviä uutisia! :) Mulla tää ultra 14.9. enkä millään malttais odottaa.
 
Oi miten jännää :)
 
Onnea Kyfi16 ja muut :) mä odotan huomista kans innolla, kun jos vaikka selviäisi nyt uusinnassa se sukupuolikin
Ja meillä meni melkeen tunti viimeks,mut rakenteet näky huonosti..s.siks uusinta huoenna :)
 
Onnea hyvistä ultra kuulumisista ja tyttölupauksesta :)
 
Onnea hyvistä uutisista kaikille ketkä jo niitä saanu! :)Itellä ultra vasta 21.9.
 
No nyt onneksi ultra on takanapäin, siellä oli kaikki niin kuin kuuluukin! Päivän paino oli 333gr, mitat vastasi aikalailla viikkoja, heittiköhän kahdella päivällä. Jalkoväliä ei tarkisteltu, pidetään jännitystä yllä loppuun asti. Ja meillä tosiaan meni vähän vajaa puoli tuntia, vauva liikkui aika paljon, niin siksi sai välillä aina hetken etsiskellä.

Samalla varmistui myös, että istukka peittää koko etuseinämän, niin sillä ei vielä ole liikkeitä juuri tuntunut, välillä on alhaalla kyljessä jotain pientä tuntunut..
 
Mun vauva oli iso! Tuntuu et kaikilla o vähä päälle 300 ja meillä tosiaa 420g viikoilla 20+2:/
 
Minulla on rakenneultra edessä ensi viikolla ja jostain syystä iski ihan älytön pelko. :sad001 Tähän asti olen ollut innoissani menossa sinne, mutta nyt tulikin yhtäkkiä mieleen, että mitä jos siellä onkin jotain häikkää? Mitä kaikkea rakanneultrassa katsotaan? :sour:
 
Minulla on rakenneultra edessä ensi viikolla ja jostain syystä iski ihan älytön pelko. :sad001 Tähän asti olen ollut innoissani menossa sinne, mutta nyt tulikin yhtäkkiä mieleen, että mitä jos siellä onkin jotain häikkää? Mitä kaikkea rakanneultrassa katsotaan? :sour:

Tuo on ihan normaalia että mitä lähemmäs päästään sitä enemmän alkaaki pelottaa!
Kyl siel kaikki maholliset mitat otetaan, aivot syynätään ja katotaan että on kaikki oikeat lohkot ja pikkuaivot, sydän katsotaan ja sen virtaukset, oisko virtsarakko katottu sitten, napanuoran virtauksetkin vissiin, sit näitä mittoja päästä, mahanympärys, reisiluu, olkaluu.. :)
 
Mulla se kätilö katsoi jo np-ultrassa aivolohkot ja sanoi että siellä on kaikki mitä pitää ja samoin sydäntä katseli ja sanoi että siellä on kaikki ok ja selitti mikä on yleisin sydänvika ja näytti että meidän sydämessä kaikki ok.. yms. En muista että muissa raskauksissa olis jo noin paljon käynyt läpi ekassa ultrassa.. mutta ihan kiva sinänsä niin jotenki helpottaa tota seuraavaa ultraan menoa kun jo silloi katsottiin paljon juttuja... kyllähän siis nyt seuraavassa näkyy paljon enempi kaikkea.. mites muilla? katsottiinko noita juttuja jo np-ultrassa?
 
Mulla ultra ois 1.9. Ois ollu 5. päivä mut siirrettiin et mieskin pääsee mukaan. Vähän aikasemmin siis jee! :D Toi on vaan se eka päivä kun sen saa ees tehdä tai voi mennä. Et vähän jännittää et näkyyks sit kaikki jo tuollo jne. Mä ehkä haluisin tietää sukupuolen mut mies taas ei.. Oli kyl viimekski näin mut sit kysyin sitä silti. Pitäis vissii täl kertaa kuunnella miestä :D ja säilyttää jännistys loppuun saakka.
 
Natskuli, meillä oli ihan lääkärin tekemä np-ultra ja hän katsoi tosi tarkkaan noi kaikki mahdolliset rakenteet jo silloin, höpisi jotain et nelilokero näkyy hyvin, en muista katteliko sydäntä vai aivoja silloin, ja muutenkin kattoi kaikki mikä silloin näkyi ja selitti hyvin mullekkin, mut enhän mie enää muista mitä se kerto :)
 
Mun vauva oli iso! Tuntuu et kaikilla o vähä päälle 300 ja meillä tosiaa 420g viikoilla 20+2:/

Puolivälin paikkeilla alkaa vauvan massakausi, joten viikonkin ero näkyy painossa. Meillä oli 20+6 ja 405 grammaa. :)

Ja puolivälin jälkeen paino kymmenkertaistuu ennen syntymää. Joillekin tulee isompia vauvoja kuin toisille. Mun esikoisen oli 4125 grammaa, mä ja mies ollaan oltu noin 4,5-kiloisia syntyessämme. Ehkä se on perinnöllistä?
 
Mäkin oon ollu vähän päälle 4kg syntyessäni. Näytin ihan päärynältä ku vedettii imukupilla:D Onneks mul o tosi levee lantio nii luotan siihe et tuolta mahtuu vähä isompiki vauva:D
 
Tässä olis tietoa sikiön kasvusta:)

Sikiön kasvu
Yleistä
16. raskausviikolle asti kasvu on pääasiassa solujen lisääntymistä. Tällöin myös eri elimet erikoistuvat ja sikiö alkaa muistuttaa ihmistä. Tämän jälkeen kasvu muuttuu lähinnä painon ja pituuden lisääntymiseksi. Viikolta 32 alkaen sikiön painonnousu on noin 250 grammaa viikossa.

Normaali kasvu
Osittain sikiön normaaliin kasvuun vaikuttavat äidin geneettiset tekijät. Näistä äidin pituus ja paino ovat yksittäiset merkittävimmät osat. Isän geneettisillä tekijöillä ei ole suurta vaikutusta lapsen syntymäpituuteen tai painoon. Äidin painolla ennen raskautta ei ole suurta vaikutusta vastasyntyneen painoon. Enemmän merkitystä on sillä, paljonko paino nousee raskauden aikana.

Toinen lapsi on yleensä hieman isompi kuin ensimmäinen, koska kohdussa on enemmän tilaa kasvulle. Pojat ovat hieman suurempia syntyessään kuin tytöt. Insuliinilla ja glukoosilla on suurin vaikutus sikiön painon kehityksessä. Jos sokeriaineenvaihdunta on häiriintynyt voi lapsi jäädä pieneksi tai toisaalta kasvaa hyvin isoksi.
 
Mulla se kätilö katsoi jo np-ultrassa aivolohkot ja sanoi että siellä on kaikki mitä pitää ja samoin sydäntä katseli ja sanoi että siellä on kaikki ok ja selitti mikä on yleisin sydänvika ja näytti että meidän sydämessä kaikki ok.. yms. En muista että muissa raskauksissa olis jo noin paljon käynyt läpi ekassa ultrassa.. mutta ihan kiva sinänsä niin jotenki helpottaa tota seuraavaa ultraan menoa kun jo silloi katsottiin paljon juttuja... kyllähän siis nyt seuraavassa näkyy paljon enempi kaikkea.. mites muilla? katsottiinko noita juttuja jo np-ultrassa?

Miullakkii katottiin kaikki jo sillon, munuaisista sydämen kammioihin. :)ihmetytti ihteenikkii miten ne niin paljo kahttoo. Aiemmissa raskauksissa eri paikkakunnalla mittasivat vaan sen niskapoimun ja ottivat mitan. :D
 
Mulla se kätilö katsoi jo np-ultrassa aivolohkot ja sanoi että siellä on kaikki mitä pitää ja samoin sydäntä katseli ja sanoi että siellä on kaikki ok ja selitti mikä on yleisin sydänvika ja näytti että meidän sydämessä kaikki ok.. yms. En muista että muissa raskauksissa olis jo noin paljon käynyt läpi ekassa ultrassa.. mutta ihan kiva sinänsä niin jotenki helpottaa tota seuraavaa ultraan menoa kun jo silloi katsottiin paljon juttuja... kyllähän siis nyt seuraavassa näkyy paljon enempi kaikkea.. mites muilla? katsottiinko noita juttuja jo np-ultrassa?

Meillä katottiin kans np-ultrassa kallo, aivot, sydän, vatsanpeitteet, selkäranka, mahalaukku, munuaiset, virtsarakko ja raajat :) En tiiä mitä siellä yleensä katotaan, mutta tosi kattavasti kätilö tutki jo silloin.

Meillä vielä vajaa kolme viikkoa ultraan!
 
Takaisin
Top