Pirkanmaa / Tampereen seutu odottajia (LA 2016)?

En oo ajatellut mennä vauvajoogaan, mutta avoimia ja perhekerhoja ajattelin hyödyntää. :)

Näin päiväkotityöntekijänä suosittelen kyllä ottamaan isosisaruksen pois päikystä jos vaan mahdollista. Tai yli 3-vuotiaan voisin pitää osittain hoidossa, kun jo kaverit merkkaa enemmän. :)
 
Onpas tänne tullut viestejä. Jotenkin aika on mennyt ohi ihan huomaamatta! Tänään lähetetään vanhemmille ultrakortit, varmaan ihan hyvä aika kertoa, kun viikkoja on nyt yli 15 ja neuvolalääkärissäkin käyty vauvan sykkeet kuuntelemassa. Ihan jouluun asti ei odotella kertomisen kanssa, koska mennään jouluksi kotiin ja on kivempi, kun pöly on vähän laskeutunut. Tai miehen perheelle varmaan isompi juttu, meillä kun on siskoilla pari lasta jo ennestään ja kolmannen pitäisi liittyä joukkoon joulukuussa. Ei tuu serkuksille hirveästi ikäeroa, kun meidän pikkuisen la on toukokuun alkupuolella.

Tässä kuussa pitäisi sitten mennä sokerirasitustestiin (ikä, sukurasite ja ylipaino, niin testiä jo tässä vaiheessa) ja ennen joulua on vielä rakenneultra. Se jännittää tietysti, toivotaan hyviä uutisia. Kiva myös, että saatiin aika ennen joulua vielä.

Mun miestä alkaa vastuu painaa, se stressaa jo nyt, saakohan se kesätöitä. Samoin se on painanut kouluhommia 8-12 tuntia päivässä ja huolehtinut siinä ohessa minusta. Pitääkin keksiä sille jotain kivaa, nyt kun oma olo alkaa olla aika normaali taas.

Oon muuten tuntenut jonkin aikaa pikkuhipsuja vatsassa, nyt ne tuntuu paremmin ja voin aika varmaksi jo uskoa sen, että ne on vauvan liikkeitä. Kiinnostais tietää, että voiko ne tuntea jo tässä vaiheessa? Ja vaikuttaakohan se, että oon pienikokoinen ja tunnen esim. kohdun rajat ihan selvästi. Oon aika rento tän odotusajan ollut, mutta välillä olo tuntuu ihan tyhmältä, ku jokainen tuntemus on uusi ja outo.
 
norappi, mihin tarhaan teillä on paikka? Puuhkalakkiinko?

Mä lähetin mun kavereille tämmösen kuvan, ku en halunnu perinteistä ultrakuvaa laittaa. Saivat käyttää vähän omaa päätään asian hoksaamisessa... Kuva otettu Pinterestin ihmeellisestä maailmasta. :) ImageUploadedByVau Foorumi1447768019.515813.jpg
 
Jonanna, meillä ei oo muuta vaihtoehtoo kun pereen vuorohoito. Kummatkin olla vuorotyössä. Kyllä on hyvä kuva jolla ilmoittaa asiasta.
 
Oon muuten tuntenut jonkin aikaa pikkuhipsuja vatsassa, nyt ne tuntuu paremmin ja voin aika varmaksi jo uskoa sen, että ne on vauvan liikkeitä. Kiinnostais tietää, että voiko ne tuntea jo tässä vaiheessa? Ja vaikuttaakohan se, että oon pienikokoinen ja tunnen esim. kohdun rajat ihan selvästi. Oon aika rento tän odotusajan ollut, mutta välillä olo tuntuu ihan tyhmältä, ku jokainen tuntemus on uusi ja outo.

voi tuntua! Meillä helmikuisissa jo joskus 14+ viikolla alkoi ekat tuntea liikkeitä. :)
Äidin koon ei pitäis vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen, muuta ku vatsan päältä...
ensiodottajathan useimmiten tunnistaa liikkeet vasta vähän myöhemmin, itekin tunsin vasta 20+3 ekat liikkeet. Sit tosin aika pian tuntu jo käteen potkut. :) Reilu 8vko jo tuntunut liikkeet!!!

tänään olin äitipolilla ja meidän pieni itsepäisyys ei taaskaan suostunut paljastamaan sukupuoltaan! Siellä se istuskeli kohdunpohjalla.. :D
Perätilassa oli, kuten oon arvellutkin, sillä liikkeet tuntuu (ja näkyy) lähinnä alavatsalla.
Paivoarvio oli 1160g, iso vaavi jo! :Heartred (kokonsa puolesta oli keskikäyrän alapuolella)
 
Mä kävin polilla rv 29+5 ja painoarvio oli 1,6kg.

eikös näillä viikoilla tuukin jo painoa aika reilusti viikossa? :)
mut siis ei toi meidän oikeesti mikään iso ole. Tosiaan keskikäyrän alapuolella oli.
mut edelliseen painoarvioon (290g) verrattuna on jo iso :Heartred
 
Juu pitäähän sitä painoa tulla jos mullakin tuon pitäis olla 10 viikon päästä n. 4kg kuten aiemmatkin. Ja tuo 1,6kg taisi olla 30+ viikkojen mukaan keskikäyrillä eli on vähän isompi mitä todellisten viikkojen mukaan. Mullahan kaksi edellistä ultraa on ollut samaa mieltä mun kanssa et la olis 3-4 päivää myöhemmin mut viikot ja virallinen la menee neuvolan laskujen mukaan. Ja nyt tosiaan painon puolesta vastasi ehkä vajaata viikkoa isompaa mitä virallisten viikkojen mukaan. Vaikea selittää :D Mut eipä tuo iso heitto vielä ole kuitenkaan. Niin kauan kun kokoarvio laskettuun aikaan pysyy alle 4,5kg niin ei mua edes jännitä. Sen yli jos menee niin sit voi vähän :wink
 
Olikos täällä ketään Lempäälästä? Me kun ollaan sinne alkuvuodesta muuttamassa niin vaunuiluseura yms tulisi tarpeen. Ideaparkin "nurkille" muutetaan.
 
Ja sehän mun piti vielä kommentoida ku en kaikkia aikaisempia viestejä ehtiny lukemaan, että ootteko käyny Ylöjärvellä lastenkirppis INTOssa. Siellä on aika paljon ihan pienten lasten vaatteita ja ihan kivalla hinnalla.


Siellä on tullut kerran käytyä ja miten ihastustuttava paikka :) Itse oon jo kerännyt kaikenlaista vauvanvaatetta, ei sitä tajua kuinka nopeesti ne tulee sitten käytettyä kun pikkukäärö kasvaa sitten ihan hurjaa vauhtia!
 
Täällähän on aktiivista!

Kävin viime perjantaina (13.11) ru ja kaikki oli tosi hyvin :) Paino oli ihan muutaman gramman vähemmän kuin silloin olisi pitänyt olla mutta aktiivinen pikkutyttö näytti olevan :)

Oon aloittanut mammajoogan tuolla työväenopistolla ja ihan ensimmäisellä kerralla se tuntu vähän huuhaalta ja hölönpölön jutulta mulle, mutta tajusin samalla, että mä stressaan tällä hetkellä tosi paljon.. Mun keskittyminen oli olematonta ja siis todella vaikeeta. No mulla on ollutkin tässä kaikenlaista.. oon käytännössä ollut yksin tässä raskausaikana, kun mies on tällä hetkellä ulkomailla ja kaikkea muuta pientä murhetta ollut nyt elämässä.. :/ En kuitenkaan luovuttanut sen joogan suhteen ja viime kerralla se olikin vaan niin ihanaa!

Ymmärsin ensimmäisellä kerralla, että se on enemmänkin sitä mielenharjoitusta ja oman kehon kuuntelua, kuin liikuntaa (en siis ollut aiemmin joogaa kokeillut). Sen sisäistyäni tajusin seuraavalla kerralla, kuinka paljon helpompi olo mulla olikaan, kun tosiaan oon saanut asioihin selvyyttä ja ikävistä asioista pois. Oon koittanut tietoisesti nyt pelkästään keskittyä siihen omaan hyvinvointiini ja stressittömyyteen ja kas, ne keinot oli auttanut. Viime tunnilla pidin silmiäni kiinni koko ajan, katsoin kelloa ensimmäistä kertaa vasta sitten kun tunnin olisi pitänyt loppua! Joten aika mahtavaa :p

Suosittelen mammajoogaa kaikille, jotka tarvitsevat sitä omaa aikaa ja rauhottumista raskausaikaan. Mulla oli todella rentoutunut ja onnellinen olo tunnin jälkeen. Ne harjoitukset auttoivat muuten mun siskoanikin, kun neuvoin sitä mihin asentoon sen kannattaa mennä kun sillä oli tosi pahoja menkkakipuja ja kramppeja :wink:happy: heh.

Onko teillä joillakin kokemusta mammaryhmistä? Neuvolan ilmoitustaululla oli jotakin infoa, mutten sen paremmin ole perehtynyt niihin juttuihin. Itseäni kiinnostaisi, sillä tällä hetkellä olen ainoa tuttavapiiristäni jolla on näin iso maha :wink
 
Mulla on rakenneultra kuukauden päästä, hyviä uutisia toivotaan joululahjaksi. Tänään lähti kuvassa näkyvät kortit postiin vanhemmille, vanhemmat varmaan sitten kertoo eteenpäin meidän sisaruksille. Muille ei olla vieläkään kertomassa, paitsi niille tyypeille, joista toivotaan lapselle kummeja. Vielä tuntuu epätodelliselta, vaikka on nähnyt vauvan ja kuullut sydänäänet ja niitä pieniä liikkeitäkin ja kaikkea. Vatsakaan ei ole omasta mielestä vielä mitenkään erityisesti kasvanut (kiitos vatsamakkaroiden), muoto on vaan muuttunut ja tosiaan kohtu tuntuu ihan selvästi. Ehkä mä jossain välissä alan uskoa, että meille oikeasti tulee vauva.

Miehen vanhemmat on jo kyselleet, mitä halutaan joululahjaksi, niin mies kirjoitti ultrakorttiin sitten: "Hei joulumummo ja -pappa! Tänä jouluna toivon lahjaksi pinnasängyn ja lastenrattaat. Toimitusajalla ei ole kiirettä, tarvitsenhan niitä vasta toukokuussa. Terveisin, tuleva perheenjäsen" -- nyt jännittää odotella reaktioita sitten. Mun porukoille meni ihan eri viestillä kortti. Meillä tuskin sanotaan mitään, paitsi ehkä siskot kertoo arvanneensa jo. Mutta tää onkin jo neljäs lapsi meidän perheeseen, vaikka mulle onkin ihan eka. :joyful:

Mun kaveripiiri täällä Tampereella on aika suppea, ja muualla asuvat kaveritkin on lähinnä ikisinkkuja. En mäkään siis muita isomahaisia tunne. :grin

WP_20151118_005 (1).jpg
 
Sugarplum Sprite, siis aivan mahtava joulukortti!

Olen tainnut tähän asti vaan seurailla taustalla tätä ryhmää :) Taidan tässä kolmatta lastamme odotella ja Pirkanmaalta olen. Yritän pitää tämän semisti koukuttavan foorumilla roikkumisen minimissä, mutta lueskelen täällä ahkeraan eri ketjuja :)
 
Tervetuloa mukaan merivesiväri! :)

Mää oon just menossa kotiin kaupungista kun oli helmikuisten kanssa miitti. :)

Oli kyllä kiva nähdä muita odottavia mammoja, jotka on suunnilleen samassa vaiheessa! :)
 
Mä varmaan yritän sitten vauvan kanssa käydä jossakin perhekerhoissa tms. Tuon nuorimmaisenkin kanssa siis todella yritettiin, mutta ei siitä oikein tullut mitään kun aina 2vrk kerhon jälkeen tyttö sairastui. Paranneltiin pari viikkoa, mentiin taas kerhoon ja sama homma. Puoli vuotta sitkeästi yritettiin kunnes totesin että turha hakata päätä seinään kun lapsi on infektioherkkä ja perhekerhoihin näkyy aina saapuvan kipeitäkin lapsia. Ja siis toki meidänkin lapset on räkäisinä ollut useinkin päivähoidossa, mutta se on vähän eri asia kun töistä ei voi olla pois kahta viikkoa.
 
Täällä on kyllä vietetty niin kiireisiä viikkoja nyt että huhhuh. Miljoona asiaa hoidettavana talon ostoon liittyen ja toinen saman verran kunnan vaihtumisen takia kun pitää lasten lääkärikontaktit ym selvittää niiltä osin kun ovat kaupungin alaisia. Juuri tajusin, että täytynee ajallaan varoitella tulevaa neuvolaakin, että muutamme vastasyntyneen kanssa kun neuvolakäyntejä on alkuun niin usein ja tietysti minun jälkitarkastus myös.

Kun ja jos tämä tästä vähän helpottaa niin voisi vaikka jotain tapaamista yrittää järjestää. Olisi kiva nähdä muita :)
 
Täälläkin kiirettä koulun kanssa.. vielä pitäs melkein kuukausi jaksaa ja sit onkin kuukauden joululoma!!

Mustakin olis kiva tavata muita treen seudun äitejä. Ei oo hirveesti mullakaan kavereita joilla olis lapsia..
 
olen avoin tapaamisille. :) äitiyslomalle jään 28.12, mutta sitä ennen on muutama vapaapäivä + pyhät, joten viimeinen työpäivä on 17.12.
ennen lomia mulle sopii arki-iltaisin ja viikonloppuisin, lomalla ei niin väliä. :D mut empä tiiä kui kauan tässä enää jaksaa mihinkään pitkälle lähteekään, kun jo bussipysäkille käveleminen (n. 200m) aiheuttaa supistuksia...
 
Mun mammaloma alkaa virallisesti huomenna, mutta koulussa koitan käydä 11.12. asti. Mulla tosin on paljon vapaapäiviä. Mä pääsen autolla tuleen kyllä, mutta sit taas kylillä liikkuminen on vaikeeta kun selkä jo niin huonona.
Ehdottakaa joku päivää ja aikaa niin eiköhän me joku saada kaikille natsaamaan ☺
 
Takaisin
Top