Ostokset ja hankinnat

Ok kuulostaa kaikinpuolin käytännölliseltä. En osaa kyllä itse tuommoista tehdä mutta voisin ostaa. :happy:

Harvinaisen hyvä idea. :grin Itse en ole ompelukoneeseen koskenutkaan sitten peruskoulun kässäntuntien, mutta ajattelin ettei se mitään rakettitiedettä voi olla, ja optimistisesti ostin ompelukoneen ja kangasta. Nyt olen koko aamun tuskaillut unipesäyritelmän kanssa. Kohta on suloinen nallekangas takassa ja ompelukone heitetty ikkunasta... :banghead:
 
Vinkvink jos joku sellasen unipesän haluaa eikä osaa tehdä niin niitä näkyy paljon torissa kun oon kattellu vauvatavaraa. Täältä meiltäpäin joku niitä ainaki tekee tyyliin villatäytteellä. Hintahaitari 40-100€ näyttäs olevan.
 
Ton Philipsinkin saa periateessa johdon päähän ja ilman, toimii siis myös pattereilla, mutta netistä kokemuksia luettuani käsitin että pattereiden kulutus voikin olla sitten melko vinhaa ja siksi latausmahdollisuus olisi ollut kiva juttu... :meh: Mutta päädyttiin sitten kuitenkin tuohon Philipsiin. Mä en tiedä oliko tuo meidän Padwico joku maanantaikappale, mutta ääni oli inhottavan särisevä, jopa niin särisevä että mietin tunnistaako vauva edes mun tai miehen ääntä jos jutellaan takaisin. :wideyed: Ja sitten taas jos maksaa pelkästä (huonosta) yksisuuntaisesta ääniyhteydestä ilman käyttökelpoisia lisäominaisuuksia, niin huomattavasti halvemmallakin löytyy.
Meillä joudutaan todella paljon käyttämään otsalamppuja ja niissähän pattereita kuluu. Ihan ehdoton juttu onkin ollu ladattavat paristot+laturi! Ei tartte aina olla ostamassa uusia pattereita, kun osti muutamat ladattavat ja toiset saa sitten olla laturissa kun toiset on käytössä. Meillä ei vielä itsellä itkuhälytintä ole, joten en osaa sanoa minkälaiseen systeemiin sitten lopulta päädytään. Mutta tosiaan tuo paristojen laturi on ihan huippukeksintö. Meillä on kaksikin laturia, toiseen käy sekä AA että AAA paristot.
 
Ostin eilen kaupasta yhden tuuti-korvikeputelin hätävaraksi, jos iskis joku katastrofitilanne täällä kotona :D Laitoin sen toiseks ylimmäisen lautaskaapin perälle ja näytin miehelle (joka oli hieman huvittunut).
Luotan kyllä imetyksen onnistuvan hyvin, mutta ei sitä koskaan tiedä mitä järisyttävää voi minunkin tilassa tapahtua. :P Tuttipullot saa kyllä pysyä pahvilaatikossaan viimeiseen asti.
 
Hitsit... :) mullon nyt KAIKKI hommattu. Enää vaan vauva :) tänään hain hoitoalustan, cuplatonin, septidinin, 1 tuttipullon, itkuhälyttimen varoiksi, koreja hoitopöytään ja se minkä oon kaikille aiemmillekki lapsille hommannu, oman pehmoisen fleecehuovan :Heartred nyt voi vauva tulla!
 
Siltä varalta, että joku vielä arpoo hankintoja, niin ajattelin tulla kertomaan mitkä meillä todettiin heti täysin tarpeettomaksi. Ei toki tarkoita, että ei tulisi jollain muulla tarpeeseen. :)

-kaikki koon 50 vaatteet, joita ei onneksi ollut kuin pari (neiti 51 cm ja 4 kg)
-useimmat koon 56 vaatteet, etenkin ne jotka pitää riisua kokonaan vaipanvaihtoa varten. Meillä pidetään kotona lähinnä sukkia ja vaippaa ja kääritään vauva kapalomaisesti liinoihin tai pidetään ihokontaktissa pelkässä vaipassa liina tai äidin paita peittona. Kätevää ja vauvakin tykkää. Ulos ei kuitenkaan pääse pariin viikkoon ja sen jälkeen koon 56 vaatteet ovat jo meille pieniä.
-useampi paketti yösiteitä. Mulla ainakin vuoto rauhoittui melko nopeasti, siteitä tarvitsee kyllä mutta massiiviset superultramaxi yösiteet on turhan epämukavia. Tätä ei tietenkään voinut etukäteen tietää miten juuri omalla kohdalla.
-manuaalinen rintapumppu. Imetys takkuilee ja heruminen huonoa, manuaalinen pumppu ei riitä, käytiin ostamassa sähköinen jo kotimatkalla synnäriltä. Jälkikäteen olisi ollut fiksumpaa satsata suoraan sähköiseen tai ostaa vasta synnytyksen jälkeen.

Ja vielä pari asiaa jotka toivon että olisin hankkinut etukäteen:

-pari purkkia korviketta. Monethan täällä hankkineet, mutta mä päätin olla optimisti. Olin väärässä ja nyt piti sitten kotiutua synnäriltä kaupan kautta. Vauva onneksi nukkui tyytyväisenä autossa isukin valvonnassa, mutta oli kotiin tullessa kränäinen kun syöttöväli oli hieman venähtänyt.
-hieman ristiriidassa tuon "tarpeettomaksi jääneet" -listan kanssa, mutta koon 56 fleecehaalari tms välihaalari. Neuvolassa sanottiin, ettei haittaa jos on vähän iso. Tarkemmin ajatellen 11 cm pidemmälle lapselle tehty haalari on kuitenkin vähän enemmänkin kuin "vähän" liian iso. Turvakaukaloon vyöttäminen oli vähän hankalaa, kun pienet käden mahtuivat hihan sisään koukussakin, hankala saada kyljen/kainalon vöitä oikein. Ei kylläkään varmaan mikään ongelma 3-pistevöissä. :)
 
Ihanaa mangustimamma kun laitoit tämän listan! Itse ainakin koin sen hyödylliseksi :)
 
No niin, nyt saatiin vihdoin se turvakaukalokin! Vielähän tässä on 4 päivää laskettuun aikaan. Tässä saa tosiaan vauvan myös tuollai makuuasentoon.
371786cf1fbe9900ae58437d9c89b5c8
 
Hyvä lista mangustimamma! Tosin kuten itsekin sanoit, nää on niin henkilökohtaisia asioita.
Mulla oli esikoisen kohdalla parikin sun turhaketta tärkeiden asioiden listalla. :) Meillä meni kyllä sekä 50cm, että 56cm vaatteet ihan käyttöön, vaikka esikko oli 52cm syntyessään, mutta varsinainen hoikkeliini. Bodyista tosin ainoiksi hyviksi todettiin kietaisumallit, ei tarvii pään yli vetää. Nyt onkin tälle uudelle tulokkaalle varattu enemmän kietaisuvaatetta ja pään yli vedettäviä vasta 62cm ->.
Ja mull taas ei toiminu sähköinen pumppu ollenkaan, joten sekin hyvin yksilöllistä.
Mutta kiva kuulla kokemuksia ja näistähän voi silti aina jonkun vinkin napata. :)
 
Meillä taas 50-senttiset vaatteet on tosi isoja, mut ei meiänkään niitä kauheesti tuu käytettyä, vaan just jotain kapaloita ja ihokontaktia. Samoin isot siteet jäi nopeesti turhiks.

Mä oon nyt tuskastunu ihan totaalisesti imettämiseen sektiohaavan kanssa, koska vauvaa ei voi pitää mahaa vasten. Tyynyjen kanssa on ihan hirvee säätö, eikä millään tahdo saada kelvollista asentoa. Onneksi veli tuo huomenna imetystyynyn, toivon sen auttavan. Haava alkaa kyllä olla myös jo paljon parempi, mutta sängyssä makaaminen, asennon vaihdot ja vauvan nostelu istuallaan tekee edelleen tosi kipeetä. Imetystyyny on siis sellanen asia, minkä toivon, että oisin hankkinu etukäteen, jos se osottautuu käteväks.
 
onnistuuko kyljellään imettäminen, niin että vauva on patjalla sun vieressä, siinä ei ainakaan pitäis painaa haavaa. Tsemppiä haavan kanssa elämiseen :/
 
Minäkin tässä mietin että 50 koon vaatteet taitaa meidän yli-ikäiselle pullerolle olla liian pieniä, mut olipahan varuilta hommattuna, jos ois tullu etuajassa. Yhtäkään en uutena ostanut :) Täytyy laittaa laatikkoon seuraavaa vauvelia odottamaan.
Mulla onkin kaikki alle 62 senttiset vaatteet esillä, että eiköhän sieltä päällepantavaa löydy, ennen kuin pitää hakea varastosta seuraava 62-68 vaatelaatikko :P
 
onnistuuko kyljellään imettäminen, niin että vauva on patjalla sun vieressä, siinä ei ainakaan pitäis painaa haavaa. Tsemppiä haavan kanssa elämiseen :/

Kiitos! Viime yönä onnistuin nukkumaan niin, mutta tänään makuullaan oleminen sattuu liikaa, ja jouduin tulemaan sohvalle nukkumaan puoli-istuvaan asentoon. Vähän kaipaan sairaalan säädettäviä sänkyjä, mutta sellaisen ostaminen olisi ehkä jo vähän liioittelua :D Onneksi haava paranee nopeaa vauhtia, muutamassa päivässä on tapahtunut ihan uskomaton edistys :)
 
Takaisin
Top