Nt-ultra

Kiitos tiedosta Helmiina, päksissä kävin, kätilö ultrasi, eikä tosiaan laskua ole tullut. Onpa outoa, että ultraavasta henkilöstä riippuen lähettävät laskun. Mistä moinen?
 
Mun täytyy kyl soittaa Päksiin ens vko. Mul teki kätilö ja lasku napsahti. Soitin jo sinne laskutuksee, mutta olivat ihan urpoja!!
 
kurjia uutisia Miuku :sad001

Tuohon maksullisuuteen liittyen, se on jotenkin lakisääteisesti oltava maksuton se nt-ultra, mutta jos sen tosiaan tekee lääkäri, niin se katsotaan erikoissairaanhoidon toimenpiteeksi (tms.), jolloin kunta voi velottaa sen polimaksun. Meillä oli kaikki hyvin vauvalla, nt 1,9 mm, nenäluu näkyi ja rakenteet , joita voi tässä vaiheessa katsoa vaikuttivat ehjiltä, esim selkäranka. :Heartblue

Lääkäri sitten tarkasti myös kohtuvaltimoiden virtauksia, kun aiemmassa raskaudessa alkoi raskausmyrkytys viikolla 31 - ja antoi ymmärtää että sama kohtalo on paljolti todennäköinen tälläkin kertaa :BangHead:BangHead:BangHead
 
Mikä tuossa nenäluun näkymisessä on tärkeää? Mulle ei ole kenenkään kolmen lapsen kohdalla puhuttu nenäluusta mitään... Nyt vauva olikin selin eikä saatu sivuprofiilia näkyviin ollenkaan.
 
Mikä tuossa nenäluun näkymisessä on tärkeää? Mulle ei ole kenenkään kolmen lapsen kohdalla puhuttu nenäluusta mitään... Nyt vauva olikin selin eikä saatu sivuprofiilia näkyviin ollenkaan.

Down trisomiaa sairastavilla nenäluu ei yleensä ole vielä kehittynyt nt-ultran viikoilla.
 
Mulle selvisi oman käynnin jälkeen, että HUSn protokollaan nenäluun katsominen ei kuuluisi. Lähinnä se on kätilön "kiltteydestä" kiinni, kertooko hän siitä. Tyhmä käytäntö, jos multa kysytään. Toki se vaatii oikeasti kätilöltä kokemusta, saako selvästi näkymään vai ei.
 
On kyllä jotenkin hölmöä. Jos on tuollainen "markkeri" tiedossa, niin eikö se kannattaisi ottaa protokollaan mukaan. Lisäkoulutusta ultraajille, jos tarve vaatii.
 
Sain tänään neuvolassa udeltua noita pmis Downin Tri 21 ja Tri 18 riskilukuja, niskaturvotuksen tulos oli 0,98 ja se ymmärtääkseni on hyvä tulos mutta noita muita en ihan tajua. Osaatteko sanoa mitä tarkoittaa kun Tri 21 on 1:1119 ja Tri 18 on 1:25178??? Onko nuo hyvät luvut? Yritin tutkia wikipediasta mutta en tajua ollakko huojentunut vai huolestunut...
En saanut kutsua jatkotutkimuksiin mutta haluaisin ymmärtää missä mennään.
Jos joku täällä ymmärtää näistä jotain olisin todella kiitollinen!
 
Takaisin
Top