Np-ultra

Toisessa uutisessa luki, että Kättärin sulkeutuessa NKL:n tulee hoitaa 9000-10000 synnytystä vuodessa, ja Jorvin vastaavasti 5000. En ymmärrä miten tuollainen määrä tulee onnistumaan Jorvissa, kiinteistö on vanha ja jopa pääovi synnärille on hankalassa paikassa.
 
Mä ymmärsin että naistenklinikalla käydään vaan synnyttämässä ja sit siirretään mahollisimman nopeasti sinne hotellille tai jotain.
 
Kaikkia synnyttäneitä ei voida siirtää potilashotelliin. Esim sektiotäidit jäävät osastolle ja onhan siihen vielä liuta monia muita tapauksia, jotka joutuvat jäämään osastolle. Luultavasti näillä synnytysmäärillä potilashotellikin täyttyy rruhka-aikaan.
 
Niinpä, potilashotellissa on kait noin 20 huonetta, ja 10t vuosivauhdilla synnytyksiä on jotain 25-30 per päivä. Eli paljoa 1vrk enempää ei siellä hotlassa varmaan suostu pitämään. Lisäksi jutussa luki että pääasiassa vaan uudelleensynnyttäjät menee sinne hotelliin. Varmaan ihan hyvä vaihtoehto mennä Helsingin /Espoon ulkopuolelle synnyttämään, jossei matka ole liian pitkä (meillä on).
 
Meillä oli myös tuo np-ultra tällä viikolla. Vastasi kooltaan muistaakseni 4 päivää vanhempaa, mutta la ei siirtynyt. Ultrattiin sekä vatsan päältä että alakautta. Riskiluvut saatiin heti siellä ja kaikista tuli tulokseksi matala riski. Kaikki rakenteet mitä tässä vaiheessa pystyttiin arvioimaan näytti normaaleilta. Huojentava kokemus siis, koska ei käyty varhaisultrassa. Täällä varataan rakanneultra itse netin kautta ja siihen saatiin nyt ns oikeudet eli pitäisi varmaan se katsoa.
 
Me saatiin kans 3kuvaa ja yks niistä oli kasvokuva, aika pelottavan näkönen oli kasvokuva :D
 
Oli muuten pelottavan näköinen se meidänkin saama kuva päästä / kasvoista :D alien...!
Käytiin just np-ultrassa ja niskaturvotus 1,3mm joka kätilön mukaan normaali. Sanoi, että oikein aktiivinen vauva kun kokoajan pyöri ja venytteli. Nyt tarvii vielä viikko jännittää sitä riskilukua :)
Katsoi vain mahan päältä, ja koko vauva näkyi hyvin eri kulmista. Saatiin monta kuvaa mukaan ja mies otti videota ruudulta.
 
Päivitys: täytyy kehua nopeaa toimintaa! Eilen aamulla tosiaan np-ultra, ja eilen illalla oli jo labrasta lähtenyt kirje (mulla on joku ikiaikanen netposti käytössä, johon tulee myös pdf-kirjeenä). Joten sain siis tiedon alle vuorokaudessa tuosta ultrasta.
Ei kohonnutta riskiä, huh. Eivät ilmoittaneet lukemaa.
 
Jokohan sais viestin läpi tänne. Käytii tiistaina, melkein tunti meni aikaa. Ei ollu pieni kuvaus tuulella. Sain jumpata ja katottii sekä alakautta että mahan päältä. Kaikki hyvin, niskaturvotus 1mm ja ei kohonnutta riskiä.
 
Meillä oli eilen np-ultra ja se oli meidän eka ultra. Kaikki oli tosi hyvin, masussa oli ihana touhukas kaveri :Heartred
La aikaistui neljällä päivällä (tänään onkin jo 12+0). Turvotus vain 0,79 mm. Riskiluvut saan tietää vasta ensi viikolla.
 
Joko mulla meni tosi paljon ohi tuossa np-ultrassa, mutta en kyllä muista että riskiluvusta olisi mitään puhuttu. Eikä omakantaan tule mitään tekstejä. Neuvolassakin olen jo ehtinyt käymään tuon ultran jälkeen, mutta siellä keskityttiin vain perheen voimavarojen kartoittamiseen.
 
Joko mulla meni tosi paljon ohi tuossa np-ultrassa, mutta en kyllä muista että riskiluvusta olisi mitään puhuttu. Eikä omakantaan tule mitään tekstejä. Neuvolassakin olen jo ehtinyt käymään tuon ultran jälkeen, mutta siellä keskityttiin vain perheen voimavarojen kartoittamiseen.

Oletko sä kuitenkin ollut sikiöseulonnassa mukana? Jos et, niin ei riskiluvuista mitään puhutakkaan :)
Meillä terkka sanoi, että jos on jotain hälyyttävää niin soittavat, mutta muuten tulokset näkyy sitten omakannassa.
 
Minulle tuli tulokset noin viikon päästä ultrasta. Soita heille Chandelier, jos ei tule muutaman viikon sisälllä.
Meillä oli ilmoituksessa oli ettei jatkotutkimuksia. Niin arveltiinkin, kun ultrassa ja sanottiin, että erittäin vähän turvotusta eli normaalilta näytti.
 
Meille kätilö laski riskin heti ultran päälle. Niskaturvotusta oli enemmän kuin aikaisemmilla lapsilla, mutta ei hälyttävästi. Ikä iski todellisuuteen kun kätilö näytti pelkkään ikään liittyvän riskiluvun [emoji23]
 
Jos ultraaja ei olisi varmistanut, että te siis ette halua osallistua seulontaan, niin se kummallinen virhe olisi jäänyt papereihin, ja kukaan ei olisi antanut meille riskilukuja. Kannattaa siis tarkistaa tilanne!

Kävin ultran päälle antamassa vielä sen yhden putkilon verta. Siinäkin oli omat ongelmansa... Se täti (sori, en saa päähäni nimitystä, joten kaikki ovat nyt vain tätejä) huolestui, että ehtiikö se näyte mukaan lähtemään vai kauanko säilyy, ja mä jo tuskailin, että ei kai tarvi yhtä näytettä mennä antamaan vasta maanantaina. Onneksi otti ja lupasi tulokset ensi viikolle. Kello ei ollut vielä yhtäkään! Mihin aikaan ne näytteet oikein sairaalalta lähtevät? :eek:
 
Takaisin
Top