Neuvolat

Oho! Onpa erikoista. Suositushan on, että kaikki yli 25v menevät rasitukseen, etenkin jos on sukurasitusta/ylipainoa/aikaisempi lapsi yli 4.5kg..

Täällä on sanottu että kaikki yli25v ensisynnyttäjät joutuu rasitukseen. Ja uudelleensynnyttäjät JOS aiemmin synnyttänyt yli 4kg lapsen TAI BMI on yli 25.
 
Täällä on sanottu että kaikki yli25v ensisynnyttäjät joutuu rasitukseen. Ja uudelleensynnyttäjät JOS aiemmin synnyttänyt yli 4kg lapsen TAI BMI on yli 25.

Piti ihan tarkistaa onko linjaus muuttunut. Terveyskirjasto sanoo siis näin.

Tutkimusta ei tarvita, jos äiti on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä ja normaalipainoinen (painoindeksi alle 25) eikä hänen lähisukulaisillaan esiinny tyypin 2 diabetesta. Koetta ei myöskään tarvitse tehdä alle 40-vuotiaalle uudelleensynnyttäjälle, jolla aiempaan raskauteen ei ole liittynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa (ks. «Makrosomia (poikkeavan kookas sikiö)»2) ja joka on normaalipainoinen raskauden alkaessa.
 
Joo, uudelleen synnyttäjillä on näemmä paljon väljemmät kriteerit. Tuli vain minulle yllätyksenä. Silloin sukurasitekaan ei niin merkitse, jos ei ihan vanhemmilla ole diabetestä. Tärkeintä on aiemmin raskauden diabetes, lapsen syntymäpaino sekä äidin alle 40v. ikä ja bmi.
 
Määkin olin vähän yllättynyt ku terkkari sano et ei tartte mennä sokerirasitukseen. Nyt bmi 27 ja ikää yli 30, ei sukurasitetta. Esikoisen odotuksessa rasituksessa arvot ok, tehtiin joskus rv 26-27.
 
Mun taas pittää mennä tästä rasitukseen ku bmi ylittää nippa nappa sen 25. Meillä ei oo sukurasitetta eikä mulla ekassa raskaudessakaan ollu radia.
 
Mitä enempi kuuntelee käytäntöjä tuntuu, että me ovat riippuvaisia puhtaasti millainen terkkari sattuu kohdalle. Toiset laittaa herkästi lähteen ja toiset ei. Tämä on tätä ammattilaisen tulkintaa mikä on tärkeää.
No minä pääsin rasitukseen ja olen kyllä onnellinen vaikka 90% varmasti ei arvoissa taaskaan mitään ole. Mutta onpahan katsottu. :)
 
Takaisin
Top