Neuvolat, ultrat ym.

Ihania uutisia Eppis :happy::Heartred

Täällä käytiin tänään kans moikkaamassa pikkusta uudelleen ultrassa. Oli kasvanu kovasti ja siellä se pieni sydän pamppaili vielä entistä nopeemmin. Kovasti heilutteli peppua ja käsiä. Kätilökin totes pikkusen twerkkaavan :joyful: Ei nyt suostunu kunnolla sivukuvaan, et ois saanu hyvin mitattua, mut mitä sai mitattuu ni vastas ainaki kokoa 9+3 (tänään siis edellisen ultran perusteella 9+5).
 
Mä taas on kuullut että Espoon sairaala on ahdas koska tilat ovat alunperin suunniteltu muuksi kuin synnytyssaleiksi...
Meiltä olis naikkarille vaan pari kilometriä, ja töistäkin n neljä km, joten olis huomattavasti parempi jos ultrat sattuu kesken työpäivän...
 
Tänään oli eka neuvola, ja tietoa tuli ovista ja ikkunoista. Meni välillä ihan sekaisin. :hungover:
"Varhaisultra" ja np-ultra on toivottavasti toukokuun lopussa, että pääsen käymään siellä ennen lomalle lähtöä. Riippuu siitä, onko siellä aikoja.

Sitten vielä kysymys.
Miten raskausviikkojen laskeminen menee? Mulla on nyt 8+0, ja olen ymmärtänyt, että se olisi 9 viikko. Olenko minä ymmärtänyt ihan väärin? Terveydenhoitaja ei osannut sanoa varmasti, mikä on minusta aika hassua. :rolleyes:
 
Joo yhdeksäs viikko alkaa siitä kun kahdeksan viikkoa on täynnä, eli just 8+0 - 8+6 on 9. raskausviikko. Se yhdeksäs viikko on siis vielä kesken.
 
Käpynen aijaa, siitä ei ole kyllä mitään hajua. Neuvolan th vaan suositteli sitä :D

Mirkku, 8+0 tarkoittaa juuri tuota että 8 raskausviikkoa on täynnä ja nyt on alkanut yhdeksäs raskausviikko. Tässä vielä lainattu teksti vau:n sivulta: ”Yhdeksännestä (9.) raskausviikosta puhutaan, kun raskaus on kestänyt 8 viikosta ja 0 päivästä 8 viikkoon ja 6 päivään (8+0 – 8+6).”

Tästä voi seurata viikot: https://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-9/
 
Kiitos Ma-Ma ja Eppis. Ihan oikein olin sit ymmärtänyt. Se vaan, kun neuvolassa seurataan 8+0 mukaan, ja itse puhun 9 raskausviikosta, niin sekaisin siinä mene.
 
Vaihtoehdot oli naistenklinikka, Jorvi ja Bulevardin joku uus klinikka. Otin sinne Bulevardille sitten kun tosiaan Naikkarille ei ollut yhtään aikaa. Tyhmää että koko järjestelmä edes ehdottaa sitä mulle kun ei ollut yhtään vapaata aikaa..
 
Ainiin tuosta tulikin mieleen kun neuvolassa mulle sanottiin, että kaikki HUS-alueen sikiöseulonnat siirtyy Bulevardille kesäkuun alusta. Eli Kaitsu sen takia sulla ei varmaan näkynyt Naistenklinikalla yhtäkään vapaata aikaa.
 
Ainiin tuosta tulikin mieleen kun neuvolassa mulle sanottiin, että kaikki HUS-alueen sikiöseulonnat siirtyy Bulevardille kesäkuun alusta. Eli Kaitsu sen takia sulla ei varmaan näkynyt Naistenklinikalla yhtäkään vapaata aikaa.

Okei no se selittääkin.
Tosi paljon kaikki muuttunut tässä välissä, esikoisen kanssa 2016 tuntu et kaikki hoidettiin ihan eri tavalla:wideyed:
 
Samasta syystä en ite saanut varattua sitä rakenneultraa. Nt-ultran ehdin saada vielä Naistenklinikalle.
 
Mulla eka neuvola vasta kesäkuussa. Tosin käski siirtää aikaisemmaksi jos ensi viikon ar-ultrassa viikkoja onkin yli 8.
 
Kyllä täytyy sanoa vielä näin toisenki raskauden kohdalla, et noi viikkolaskennat on oikeesti sekavia! Niissä menee ihan sekasi, ku ite puhun aina sen mukaan viikoista mikä just nyt on menossa päivälleen eli kun tänään on 8+1 niin puhun olevani 8. viikolla, jotenki se ysistä puhuminen tuntuu huijaamiselta :grin

Ja mitenkäs se keskenmenoriskiraja sit lasketaan, onko piinaviikot periaatteessa ohi 11+ viikoilla kun ollaan 12. viikolla vai vasta kun on oikeesti 12+0 täynnä..? Todella sekavaa :grin
 
Mä oon neljän raskauden kohdalla puhunu aina just niin niinku viikot on eli rv 8+4 sanon että on rv 8+4 tai sit sanon et rv 8+jotain jos en päiviä muista. :grin Meinaan nyt viidennellä jatkaa samaa linjaa :D
 
Meillä oli maanantaina sydänäänien kuuntelu. Pieni epätoivo ehti jo iskeä, kun neuvolatäti joutui aika pitkään etsiskelemään ja lohdutteli jo, että aina ei sydänääniä hänen laitteellaan löydy, mutta silti kaikki voi olla hyvin. Onneksi asennon vaihdon jälkeen kuului heti selkeä pienen sydämen jumputus :Heartred Otin miehelle videota äänestä ja nyt on ihana kun voi itsekin kuunnella milloin haluaa pikkuisen sydämen pamppailua. :)

Viikkoja on siis ainakin se 10 kasassa, kun kuulemma tuolla laitteella ei ennen sitä sydänäänet kuulu. Tasan viikon päästä nt-ultra ja sitten näkee pikkuisen :Heartpink
 
Tänään käyty ekassa neuvolassa. Paljon siellä tuli asiaa ja lippulappusia mukaan. Paras hetki oli, kun lopuks kuunneltiin sydänääniä :Heartred Aika pitkään niitä joutu ettimään, mut lopulta onneks löyty :happy:

Ärsyttää vaan, kun neuvola laittaa lasketun ajan sen 28 päivän kierron mukaan eli la 12.12 , vaikka ar-ultrassa käyty ja sen mukaan la ois 7.12. Ite meen sen ar-ultran perusteella nyt viikkolaskennoista, koska se tuntuu todellisemmalta eli tänään 10+0 :joyful:
 
Nyt alko taas piinaviikko, ku tasan viikko ekaan neuvolaan :) Sinänsä hyvä et se on sitte aamuaika heti ysiltä mut vähä hirvittää jos sattuu ”huono aamu” ja etoo koko ajan, menee kaikki ihan ohi :grin
 
Mä jossain jo kyselinkin, voiko neuvolantätiä ja koko neuvolaa vaihtaa. Mä oon nyt viikon nähnyt painajaisia synnytyksestä. Ja kaikki tämä, koska sanoin neuvolsssa että pelkään piikkejä, lääkäreitä ja sairaaloita. Ja eteenkin synnytys pelottaa. Neuvolan täti kohautti nauraen olkapäitään että kammo unohtuu, kun menen synnyttämään.
Sanoin hänelle, että kanyyliä mulle ei ikinä ole pystytty laittamaan puuduttamatta, ja jalkaleikkaukset tehty nukutuksella kun idea alapuudutuksesta on saanut mut hyperventiloimaan. Totun kuulemma piikkeihinkin.
 
Laureliina ei oo kyllä neuvolantädiltä yhtään ammattimaista käytöstä! Onnistuisiko tädin vaihto?
Olis hyvä päästä pelkopolille puhumaan peloista.
Ite kävin juttelemassa edellisessä raskaudessa ja täytyy tässäkin kyllä käydä ku edellinen synnytys sai taas pelon vahvistumaan.
 
Alan selvittämään sitä ensi viikolla, tää viikko on menny itkiessä tädin sanoja.
Muutenkin olen ihmetellyt mitä hän meille "opasti". Hän sanoi, että juustot ja salami on ok esim lämpimissä voileivissä, ne pitää vaan käyttää mikron kautta. Käsittääkseni juusto ja salami pitäisi saada ainakin 70asteiseksi, ja meidän mikro ei ainakaan moiseen pysty.
 
Laureliina, koeta päästä pelkopolille puhumaan, mutta voi olla että ottavat vastaan vasta myöhemmässä vaiheessa. Ja suosittelen doulaa jonka kanssa voi etukäteen keskustella synnytyksen kulusta, toiveista ja omasta valmistautumisesta. Ja tulevat myös itse synnytykseen tukihenkilöksi jos perhe haluaa.
 
Takaisin
Top