Neuvola

Okei, no kaipa mun neuvolalääkäri on sit vaan pidemmällä. Paikka kohtaista selkeästi. Mulla oli lääkärineuvola sillon rv15 et yks kuitenkin käytynä.
 
Kevättäodottaen, juu mul ultrataan gravidassa viel ainaki rv32 eli 13.3, ilmeisesti siksi kun mun veren vasta-aineet on ollu koholla koko raskauden ajan, kerran kk käyn myös verikokeissa siitä.
Se neuvolan ultra oli tosi surkea, et ei sil ilmeisesti mtn tarkasti näe, tai neuvolatäti sano et sil ei pysty edes sukupuolta erottaa. Eikä tuo aamuinen lääkäri mulle monitoria yms näyttäny, sano vaan et sydänäänet kuuluu ja pää on alaspäin kääntyny, et ei siitä paljon itselle "irronu".
Ja en pyytäny ultraa erikseen, tai kai se oli ultralaite kun vauvan asennonki näki?
Voin sanoo et oon nyt muutenki ihan ulapalla kaikesta. 9v tyttö ollu viime vkl asti kipeenä et ei oo kyl saanu nukuttua. Viime yö meni tunnin pätkissä nukkuessa kun tyttö yski nii paljon et oksensiki sänkyynsä. Sen verran univajetta et itse en käy ny ihan täysillä. :D
 
Muokattu viimeksi:
Juu ei täällä Jyväskylässä ole muita ultria ru jälkeen jos normaali raskaus. Ja lääkäri on tosissaan siinä 26-28 viikoilla eikä enempää tule jos ei tule jotain erityistä syytä. Esikoista odottaessa tuntui aika hurjalta kun ei ultrattu enää viikon 20 jälkeen eikä lääkärinäkään nähnyt loppu ajasta enää. Tytöstä sit kävin pari kertaa kasvuseurannan ultrissa kun pelättiin että ei kasva kunnolla ja lääkärillä juoksin kun seurattiin kohdunsuun tilannetta ennen aikaisten supistusten takia.
 
Täällä Oulussakin on niin että alku- ja loppuraskaudessa on lääkärineuvola
 
Meilläkin alku raskuadesta ja loppu raskudesta lääkärineuvola.

Viime ke käytiin neuvolassa. Ei oikein mihinkään erityiseen keskitytty. Perus paino (+2kg) merkkas korttiin vaan +1kg mulle tulli just ennen sitä käyntiä jäätävät turvotukset. Sormetkin oli ihan muodottomat ja tuntu ettei voi koukistaa kunnolla. Verenpaineet loistavat. Pissa puhas. Hb 112, käski kiinnittää huomiota ruokavalioon että tulisi riittävästi ruokavaliosta rautaa. Varattiin myös uus aika neuvolaan kuun loppuun missä olisi tarkotus samalla tehdä isyydentunnustus.
 
Mulla oli nyt 26+5 eka lääkärineuvola. Th:n kanssa katsottiin pissa, rr ja hb ja lääkäri jututti sit muuten ja tsekkas et alapäässä kaikki kunnossa. Vauva oli edelleen pää alaspäin :) meillä ei ole neuvolassa ultraa, mut syke jyskytteli tasaisesti sataa viittäkymppiä :thumleft
 
Mulla oli eilen lääkärineuvola ja ennen lääkärille menoa katsottiin neuvolatädin kans kaik perusjutut ja lääkäri sit tutki kohdunsuun ja katso viel ultrallakin et vauval kaikki hyvin kun onnistuin kaatumaan just päivää aiemmin, en toki mahalleen mut kuitenkin. Vauva oli vielä pää ylöspäin mut onhan täs vielä aikaa kääntyä. :) seuraavalla neuvolakäynnillä onkin sit isyyden tunnustus.
Jotenkin kiva et niitä neuvolakäyntejä alkaa olla nyt loppua kohden tiheemmin! :)
 
Huh nyt voi huokaista. Lääkärineuvola käyty ja supistusten syy oli lievä bakteeritulehdus. Mitään oireita en ole ite huomannut, mut lääkäri määräs flagyl kuurin. Muutoksia kohdunsuulla ei onneks ollu hälyttävästi että normielämää saa elää. Toivottavasti kuuri auttaa ja saadaan supistelu kuriin.
 
Neuvolassa taas käyty ja isyydentunnus hoidettu. Vaavi oli edelleen pää alaspäin ja ilmeisesti nyt toivonmukaan lopullisesti. Nyt pari pv vihlonu tosi kovasti häpyluuhun nii neuvolantäti sano et saattaa sikiön pää hakeutua oikeaan kohtaan ja siksi tuntuu kipua. Hemppa oli laskenu 116, mut rautaa ei vieläkään aloiteta. Yläpaine oli kans noussu 119->136 mut kuulema sekin normaalia. Saatto tuo jälkimmäinen ollu siksikin noussu ku en nukkunu viime yönä klo 01 jälkeen enää, et aika väsy ja päånsärky oli sit jo neuvolassa.
Kk päästä taas uusiks ja täs välis 2vk päästä ultraus gravidassa. Sitä odotellessa :)
 
Neuvolantäti lukee jonkun lakitekstin ja sit antaa kahdet lappuset allekirjoitettaviksi, ottaa niist kopiot ja se siitä. :D Nii ja henkkarit täytyy molempien esittää, eli passi/ajokortti/kuvallinen henkilöllisyystodistus.
 
Wooops! :joyful:
Meinas jäädä tän päivän neuvola tykkänään välistä! :playful:
Aamulla pähkäilin et mitäköhän sitä tänään oikein muksujen kanssa tekis. Sitten ihan sattumoisin vilkaisin puhelinta et ei herranen aika! Reilun tunnin päästä neuvola :woot: sit neuvolakortista ja kalenterista kattomaan et niissä ei oo minkään sortin merkintää tän päivän neuvolasta o_O
No. Ei auttanu muuta ku soittaa nlaan ja varmistaa asia. Juu aika on just sillon. Noh, eipä auttanu muuta ku vaihtaa lasten kotis vaatteet kaupunki vermeisiin ja autoon mars! Myöhästyin vain n. 5min :happy: (ajoaika kuitenkin n.40min)
Vauvalla kaikki hyvin, äidillä myös. Hb oli noussu jonnekkin 128 tienoille, et ei oo mikään pakko sitä syyä enää, jes!
Niin ja kerrankin lapset oli ku enkeleitä neuvolassa :thumleft
 
Neuvolassa tuli taas vierailtua rv34+1. Ääh, tuntuu et nyt tää kevät täytyy kokoajan jossai ravata: neuvola, verikokeet (koko raskauden ajan 1-2krt/kk) ja nyt taas 9.4 ultrattavaks vaik vast pari vk sit kävin. Njuu, hyvähän on kun tutkivat mut alkaa täs vaihees nois ravaaminen kyl uuvuttaa. Hemppa oli hyvä 134, vaik rautaa en oo tosiaan erikseen mamma vitamiinin lisäksi ottanu koko raskauden aikana. Verenpaineki oli kuulema hyvä 110/69. Vauva oli pää alaspäin edelleen, tosin pää ei ollu viel painunu ihan alas, et sf mitta siksi kuulema vähän vääristyi, oli 34cm. Samoilla kasvukäyrillä kuitenkin edelleen menee, et 4kg pötkylä sielt on tulossa.
Paino ei ollu onneks noussu kun 1kg viime kertaan, vaik vkl tuli kyl herkuteltua vähän enempi pääsiäisherkkuja yms.
Nyt on alkanu kummasti kaikki makea maistumaan; suklaa, jäätelö, persikka lohkot ihan säilykepurkist suoraa yms.. pakko vähän hillitä itseä noiden suhteen. Haluan raskauden jälkeen taas kyl ihan normi mittoihin!
 
Neuvolassa tuli taas vierailtua rv34+1. Ääh, tuntuu et nyt tää kevät täytyy kokoajan jossai ravata: neuvola, verikokeet (koko raskauden ajan 1-2krt/kk) ja nyt taas 9.4 ultrattavaks vaik vast pari vk sit kävin. Njuu, hyvähän on kun tutkivat mut alkaa täs vaihees nois ravaaminen kyl uuvuttaa. Hemppa oli hyvä 134, vaik rautaa en oo tosiaan erikseen mamma vitamiinin lisäksi ottanu koko raskauden aikana. Verenpaineki oli kuulema hyvä 110/69. Vauva oli pää alaspäin edelleen, tosin pää ei ollu viel painunu ihan alas, et sf mitta siksi kuulema vähän vääristyi, oli 34cm. Samoilla kasvukäyrillä kuitenkin edelleen menee, et 4kg pötkylä sielt on tulossa.
Paino ei ollu onneks noussu kun 1kg viime kertaan, vaik vkl tuli kyl herkuteltua vähän enempi pääsiäisherkkuja yms.
Nyt on alkanu kummasti kaikki makea maistumaan; suklaa, jäätelö, persikka lohkot ihan säilykepurkist suoraa yms.. pakko vähän hillitä itseä noiden suhteen. Haluan raskauden jälkeen taas kyl ihan normi mittoihin!

Mä taas oon ihan kateellinen teille jotka ramppaatte tutkimuksissa!:D Mulla niitä on ihan liian harvoin omasta mielestäni. Mut joo, ymmärrän kyllä et sit kun niissä täytyy koko ajan käydä niin alkaa jo rasittaa :)
 
Mikä tilanne muualla Suomessa näiden synnytysvalmennuksien suhteen?
Onko ne kaikkialla nykyään, et sairaalan sivuilta katsotaan vain valmennusvideo ja sillä selvä? Jyväskylässä ainakin näin.

Täytyis katsoa se nyt ja keskustella tällä viikolla neuvolassa asiasta.
Olen kuullut ettei niistä videoista mitään hyötyä ole. Olen myös jättänyt asian viimetippaan, mutta eipä oo ainakaan kerennyt stressata asiaa vielä sen kummemmin.
Epäilys myös vahva ettei tuota pt saada rt:ksi muutettua. Huomenna 34+0 ja tila jo suht ahdas kohdussa.
Enkä pt-synnytyksen riskejä uskalla ottaa ni tulee päädyttyä siinä tilanteessa sektioon aika varmasti.
 
Meillä eka synty 2013 jolloin Mikkelissä oli vielä synnytysvalmennus. Tokankin kohdalla neuvolassa taisivat asiasta mainita, mut sanovat et tarkoitettu lähinnä ekaa odottaville/ pitkästä aikaa uudelleen synnyttäville. Nyt eivät ole edes tarjonneet synnytysvalmennusta :joyful: mut ei kyllä oltais menossakaan sinne. Mitään synnytysvideoita erilaisten äitien lisäksi en ole katsonut, enkä ole miestänikään pakottanut katsomaan. Ja suunnilleen on synnytykset hyvin hoituneet...

Milles viikoille asti ne yrittää sitä ulkoapäin käännöstä pt:stä rt:hen? Eiks se oo aika myöhään vielä mahdollista tehdä? Ja vaikka ne lekurit ym. Sais sen vauvan kääntymään rt:hen niin eiks ne mokomat saata siltikkin kääntyä perätilaan takaisin? Tai ainakin tällaista olen kuullut. Leikkaus varmasti houkuttaa, varsinkin jos on esikoinen kyseessä.
 
Mikä tilanne muualla Suomessa näiden synnytysvalmennuksien suhteen?
Onko ne kaikkialla nykyään, et sairaalan sivuilta katsotaan vain valmennusvideo ja sillä selvä? Jyväskylässä ainakin näin.

Täytyis katsoa se nyt ja keskustella tällä viikolla neuvolassa asiasta.
Olen kuullut ettei niistä videoista mitään hyötyä ole. Olen myös jättänyt asian viimetippaan, mutta eipä oo ainakaan kerennyt stressata asiaa vielä sen kummemmin.
Epäilys myös vahva ettei tuota pt saada rt:ksi muutettua. Huomenna 34+0 ja tila jo suht ahdas kohdussa.
Enkä pt-synnytyksen riskejä uskalla ottaa ni tulee päädyttyä siinä tilanteessa sektioon aika varmasti.
Itsekin asun Jkl. ja olin aika pettynyt ettei täällä ole synnytysvalmennusta. Täällä on kuitenkin muita hyviä keskustelu -ja infoiltoja mm. vauvahautomon ja aktiivinen synnytys ry:n puolesta. Niistä löytyy lisäinfoa netissä.
 
Sillon esikoisen aikaan -08, järjestettiin viel synnytysvalmennus reissu tääl Jkl.ssä, kierettiin osastot yms. Mut juu, ei se niin ihmeellinen ollu et toiste menisin vaik niit viel järjestettäiskin. :)
En oo kyl osallistunu koskaan mihinkään muihuikaan järjestettäviin vauvajuttuihin, perhevalmennuksiin yms. Miehen asenne on myös se et haluaa itse selvittää asiat netistä/kirjoista kuin lähtisi jtn erikseen kuuntelemaan. :D
 
Takaisin
Top