Neuvola

Ohou, onko se siis ihan standardi jopa että neuvolalääkäri ultraa myös peruskäynneillä?
Täällä vielä toista neuvolakäyntiä ja lääkäriaikaa odotellaan (16+4).
 
Meillä ultrasi kipeiden supistusten takia myös vauvan kondiksen. :) ei minullakaan esikoisen kohdalla ultrattu muuten.
 
Tänään toka neuvola 15+6! Syykkeet kuului vahvoina kuten kotonakin (148), painoa oli tullut 2kg lähtöpainosta. Neuvolapsykologille jälleen patisteltiin kaikkien pelkojen ym takia..
 
Tänään oli neuvolalääkäri (15+6), ei ultrannut mut sen tiesin kyllä etukäteenkin. Täälläpäin ei kuulu "perussettiin" kuin kaksi ultraa. Neuvolakäynnit on tk:ssa, jossa ei ultralaitteita ole. Sisätutkimuksen teki, kun kerroin että iltaisin on tuntunut kipeitä supistuksia, mutta ovat onneksi ilmeisesti vain kasvukipuja, koska kohdunsuulle ei ollut tapahtunut mitään. Seuraava nla sitten tammikuussa, jolloin viikkoja on n. 21.
 
Meidän neuvolassa on ultra (ollut kuulemma vaan vähän aikaa) ja lääkäri halusi innokkaana ultrata. Terveydenhoitajan käynnillä aikaisemmin hän ei alkanut automattisesti ultraamaan, mutta kun sysydänääniä ei meinannut löytyä,niin sitten ultrattiin, että ne saatiin löytymään. Muuten sitten nämä seulaultrat on sairaalassa.
 
Noin, neuvolas taas vierailtu, tai tuo oli se kela neuvola.
Paino oli lähtöpainossa, et onneks joulun&uv.n herkuttelut sitä nostanu sen enempää, et pahoinvointikilot "hankittu" takas.
Rautalisääkään ei tarvii viel alottaa, hemppa oli 139 ja verenpaineki pysyny samassa 121.
Se sf- mitta oli kyl jo 22cm, et yläkäyräl, isokokoinen vauveli? Mut neuvolantäti totes et hän mittaa ain vähä ronskilla kädellä, et ei tarvii olla huolissaan.
 
Mukava neuvolalääkärikokemus! Hoitajan kanssa vastaavasti kemiat ei oikein toimi; hän ei ole kovin oma-alotteinen ja itse en ensikertalaisena yksinkertaisesti tiedä tai osaa kysyä tai toimia. Pientä sekaannusta siis ollut, mutten ole kehdannut hoitajaa vaihtaakaan (ojasta allikkoon? :D). Mennäänkö samalla hoitajalla sitten lapsen syntymän jälkeenkin? Vähän hirvittää jo valmiiksi, kun koen tarvitsevani enemmän tukea/varmuutta/selkeyttä asioihin kuin mitä tällä hetkellä saan.

Joka tapauksessa, lääkärikäynnillä mullakin ultrattiin, mutta vain jotta pieni saatiin paikallistettua. Sydänäänet eivät nimittäin etuseinämässä sijaitsevan istukan takia kuuluneet ensialkuun kirkkaina.
 
Me vaihdettiin neuvolan tätiä. Meidän hoitaja jätti niin monta asiaa hoitamatta ja ohjeisti väärin, että en pystynyt enää jatkamaan hänen kanssaan, vaikka olikin ihmisenä mukava. Olen onneksi ollut itse valveutunut asioista ja tiennyt esim. mitä verikokeita minulta on pitänyt ottaa. Esim. Kolpirauhas-arvot vajaatoiminnan vuoksi. Odotan lisäksi esikoista, niin tuli hieman turvaton olo neuvolan toiminnan suhteen, kun paljon on asioita joita en tiedä ja kaikki on ihan uutta. Tänään kävin ekaa kertaa uudella hoitajalla. Tuntui paremmin tietävän asioista, vaikka tarkastelikin paljon asioita papereistaan. Harmi kyllä, uusi hoitaja on vaan sijainen toukokuun loppuun saakka.

Julianna, mulla oli myös sf-mitta suuri: 23cm, eikä meidän vauva ole edes iso. Mutta hoitaja sanoi sen olevan normaalia tässä vaiheessa ja sanoi, että se monesti tasoittuu raskauden edetessä.
 
Teillä siis otetaan hemppari neuvolassa? Mä jouduin pyytämään lähetettä labraan, että sain sen otettua alkuraskaudessa. :eek:
 
Sanoi neuvolatätikkä, että heidän sormenpäästä näytteen ottava kone antaa niin suuntaa antavan tuloksen, että sitä ei enää suositella käytettävän. Vaikka itse otin asian puheeksi, että pitäisikö se tarkistaa kun väsytti niin silloin.
 
Kyllä täällä mitattiin eka neuvolassa hemoglobiini ja nyt viimes uudelleen et näki onko laskenut kuinka paljon. Ja ihan sormenpäästä. Myös viime raskaudessa mittailtiin tasaiseen tahtiin.
 
Hei, mitäs tuos neuvolalääkärin käynnillä tapahtuukaan/tutkitaan? Mul olis se huomen rv26+4

Muakin kiinnostaisi ja kerro Julianna89 ,mitä sulla siellä oli. Nyt jäi itseä mietityttämään, et pitäiskö mullakin olla lääkärineuvola jo :wideyed:, nyt 27+2. Onks täällä muillakin neuvolalääkäri jo tulossa? Kun mulla varattuna seuraava neuvola ainoastaan ja se on rv 30, eikä lääkärineuvolasta oo ollu puhettakaan.
 
helsingissä mulla ainakin vain kaksi lääkärineuvolaa, toinen oli rv20 kieppeillä ja toinen tulossa vissiin joskus rv34. muuten ihan hoitajan käyntejä
 
Noniin, neuvolalääkäri käyty. Oli tosiaan viel mieslääkäri, ääh. Eka otettii paino & verenpaine, eli ihan perusjutut. Sit lääkäri teki alapää tutkimuksen, tunnusteli kohdunkaulan jne. Sit otti sf-mitan, ultras ja kuunteli sykkeen. Kaikki oli kuulema hyvin, vauva tosin päätti jo olla pää alaspäin kääntyneenä, mut kuulema hyvin voi viel kääntyä yms. Paino noussu kohtuudella, et siit ei tullu mtn sanottavaa ja pari kiloa vois viel nousta loppu raskauden aikana, mut palautumisen ja jaksamisen kannalta ei kuitenkaan paljoa enempää. Käski jatkaa samaa rataa. Käynti kesti yhteensä vajaa 30min, et ei kyl kauaa kestäny.
Mul onki sit äitipolil seuraava ultra rv32, et sitä odotellessa. Onneks siel on naislääkäri :D
 
Mä oon raskausviikolla 26+2 ja eka neuvolalääkäri ensi viikolla. Onko se ihan tavallista, että alussa ei ole lääkäriä? Julianna, muistelin että oot Jyväskylästä niin kuin minäkin. Mulle sanottiin että rakenneultra oli vika ultraus jos kaikki menee hyvin. Eli mulla ei vissiin ole ultraa lääkärineuvolassa. Pyysitkö sitä itse?
 
Mä oon raskausviikolla 26+2 ja eka neuvolalääkäri ensi viikolla. Onko se ihan tavallista, että alussa ei ole lääkäriä? Julianna, muistelin että oot Jyväskylästä niin kuin minäkin. Mulle sanottiin että rakenneultra oli vika ultraus jos kaikki menee hyvin. Eli mulla ei vissiin ole ultraa lääkärineuvolassa. Pyysitkö sitä itse?
Näin olen myös käsittänyt, että ru on viimeinen ultra. Mulla nyt 26+1 ja parin viikon päästä on nlalääkäri joka on ensimmäinen lääkäri. Jyväskylästä olen siis myös.
 
Takaisin
Top