Neuvola-/ultrakuulumiset

Kiitos teille tuesta!!
Kävin nyt aamulla neuvolassa ja kuunnteltiin uudestaan Apinan sykkeet. Ne olivat normaalit 145-155. Jopa matalammat kuin yleensä. Tällä kertaa ei häntä koskettu ennen mittausta vaan lähdettiin heti vain kuuntelemaan. Siellä hän rauhassa taisi nautiskella aamupalaa, parit potkutkin meille antoi!

On se kyllä ihme ja kumma miten jo voi tuntea lapsensa, vaikkei häntä olekkaan tavannut. Sanoin eilen, että vaikka olin hieman huolissaan niin arvelin, että syy korkeaan sykkeeseen oli että hän hätääntyi kuin hänen päätään siinä täti kokeili liikutella. Tosiaan minullakin sykkeet nousee heti kuin astun lääkärin huoneeseen, puhumattakaan, että jotain uutta yhtäkkiä aletaan minulle tehdä. hihi

Sain kuitenkin extra neuvola ajan ensi viikolle. Verenpaineeni takia. Hyvä että tarkkaillaan. Viime yön olin noin kaksi tuntia hereillä menkkakipujen kanssa. Sama juttu jatkuu nyt aamulla. Kuumaa pakkausta koko ajan ala-vatsalle.
 
ihana että siellä kaikki hyvin senjoraG. hyvä että syke pikkusella laskenu.

täällä käyty sykeseurannassa, kaikki hyvin. itkin lääkärille väsymystä ja selkäsärkyä joho joutuu vetää parasetamolia joka ilta ni katto millä viikolla kiekon mukaa mennää ni huomen ois laskettu aika sen mukaa, totes et näinä päivinä pitäs alkaa kunnon supparit inshaAllah ja jos ei neiti ite tajua ulostautua ennen ens viikon loppupuolta ni käynnistetää lääkkeillä sit. mn kierron mukaanha mulla huomen 39+0 mut niitten mukaa 40+0 joten nyt alkaa olla toiveita että ehkä viikon kuluttua on oma pikku neiti sylissä inshaAllah. pitää vaa vahtia sit haukkana omaa pikkusta ettei sitä varasteta ku sitäki siellä tapahtuu ja tänää sain kuulla et yhelt naiselt varastettii nukutuksessa munuainen ku oli menny vatsahappojen takia tutkittavaks ni olivat nukuttaneet ja vieneet munuaisen, meni uudestaa kipujen takia sairaalaa ja kuvasvat ni sanoivat et hei sult puuttuu munuainen.
 
Siis samassa sairaalassa varastetaan sisäelimiä leikkauksissa ja vauvoja vielä kaupanpäälle ja siellä vielä myönnetään että potilaalta puuttuu sisäelimiä, joista potilas ei tiedä mitään? Sairasta. Missä ihmeen maassa sä asut? Toivon todella että saat oman vauvan synnytyksen jälkeen itsellesi ja saat pitää vielä sisäelimesi. o_O

Muoks. Niin ja anteeksi ei ollut tarkoitus loukata mitenkään, nuo kuullostaa vaan todella hurjilta jutuilta. Varmaan tuommosta tapahtuu vielä monissakin paikoissa mutta ihan käsittämätöntä silti ajatella että lähet sairaalasta synnytyksestä ilman omaa vauvaa tai että on sisäelimiä varasettu tietämättä.
 
Muokattu viimeksi:
Kävin tänään 7. kerran neuvolassa, rv 39+2.

Proteiinit oli yhdellä plussalla ja verenpaine 113/84. Mittasivat neljä kertaa ton verenpaineen, koska alapaine oli niin korkea. Sain mukaan kusimukin, pitää viedä aamunäyte labraan tässä mahd. pian sekä seurata kotona verenpainetta. Muita raskausmyrkytysoireita ei onneksi (vielä) ole, joten en viitsi vielä alkaa panikoida. Mutta kyllähän se sapettaisi, jos nyt tuo myrkytys tulisi kun muuten mennyt niin helposti koko raskausaika.

Paino oli noussut "kivasti", nyt siis 13,2 kg enemmän kuin ekassa neuvolassa. Vauvalla syke 135 ja pää heilui vähän vieläkin. Seuraava aika 16.12. jos ei synny ennen sitä.
 
lituliina juu siis täällä meno on todella sairasta sairaalassa. anoppi kerto tuost sisäelinjutusta ukolle tänää, en ois välttämättä tarvinnu iha sitä kuulla tähä lisäks muutenki vaikee luottaa keneekää siinä sairaalassa ni sit ku joutuu kuulee kaikenlaisia tapahtumia siitä sairaalasta ni vielä enemmän alkaa pelottaa.
onneks mä aion alateitse synnyttää ni oon hereillä ja sanoin lääkärilleki että alateitse että sektiota ei tartte alkaa ehdotella inshaAllah. mä oon päässy suht vähällä siellä vielä eli kaikki tallella, ainoastaa hoitaja laittan ilmaa tippaletkuun, lääkäri tehny kaavinnan ilman puudutusta gynen sisätutkimusvälineillä, seurauksena vuosin 3kk putkeen tosi paljon. ja aina sanottu että oon kunnossa...
no josko saisin ees yhen hyvän kokemuksen, mä just ukolle sanoin et tartten jonku mun mukaa sinne synnytykseen ja vahtimaa ettei kukaa varasta mun pienokaista.
 
Missä maassa sä gatusa asut?
Hurjalta kyllä kuulostaa! Olisi aivan kamalaa päästä vihdoin viimein synnyttämään ja sitten joku varastaisikin lapsen :/ hyi kamala..
 
Eilisessä ultrassa painoarvioksi saatiin 3,6kg. Vauvalla kaikki ok, virtaukset, lapsivesi, istukka ok. Sitten lääkäri hiljeni ja ihmetteli että mikä siellä oikein heiluu niin tukkahan siellä hulmusi tytöllä :D Aika hauska kyllä :D Kohdunsuu 2 sormelle auki, kaula edelleen kiinteä. Lääkäri sitten kysyi lupaa saako hän venytellä vähän paikkoja ja kalvoja irrotella niin suostuin ihan ilomielin. Suositteli 3:n ässän lisäksi joko rintapumpulla tissien pumppaamista tai ihan vaan käsillä tissien hiplausta. Eilen tuli sitten pumppailtua, saunottua ja vähän ukon kanssa touhuiltuakin niin sen jälkeen rupes limatulppaa tulemaan osina. Tänään ollu myös aamupäivästä rusehtavaa vuotoa ja sitä limatulppaa tullut. Supistuksia ei vaan kuulu. Eilisen lääkärin ronkkimisen jälkeen kyllä ollu paljon useammin paineen tunnetta tuolla alakerrassa, mutta tänään nekin tuntemukset on vähentyneet. Plaah. No toisaalta eipä tässä siihen synnytykseen periaatteessa niin kauhean kauan ole kuitenkaan kun ens viikolla jo yliaikaiskontrolli, mutta silti tuntuu ikuisuudelta odotella..
 
Nyt se vauvan kasvukäyrä on pompsahtanu takaisin keskikäyrälle ja vauvalla kaikki hyvin ❤ Huh kivi vierähti sydämeltä, kun epäilivät siis istukan toimintahäiriötä. 37+5 ja 3200g tänään. Miun paineita ja vointia nyt vaan seuraillaan ja 22.12 käynnistellään jos ei ennen sitä lähde syntymään. Tsemppiä kaikille loppu odotukseen!
 
Tänään taas oli lääkäri, käyrät hyvät, paineet koholla, pissa ok ja verikokeista soittaa perään jos on jotain häikkää. Vauva liikkuu reippaasti ja lapsivesi/istukka tilanne kunnossa. Painoarviota en saanut, olivat unohtaneet katsoa kalenteria kun yleensä ei pe oteta edes potilasaikoja, joten tuntui olevan vähän kiire. Mutta ensi viikolla sitten taas uudestaan. :) Sanoivat kyllä että toivottavasti syntyisi jo ennen sitä :grin
 
Mulla oli neuvola tänään, 38+0, kolmen viikon tauon jälkeen.
Kaikki on aikalailla ok, pissa puhdas, paineet ok, pulssi alkaa olla vähän korkea mutta siltä se on tosiaan tuntunutkin viime päivinä! Painoa tullut nyt +350g/vko. Vauvan asiat vaikuttaa olevan myös ihan hyvin, sykkeet 150 hyvillä vaihteluilla, sf-mitta kasvanut sentin viime kerrasta ja menee kauniisti keskikäyrällä ollen nyt 33cm.
Terkkari epäili, että lapsivettä on melko reilusti, ja että hänen käteensä vauva ei tunnu kamalan isolta, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan? Eikä kai sillä ole niin väliä, sieltä ajallaan tulee sitten sen kokoinen kaveri kun on tullakseen. =)
 
Tänään tuli kyllä hyvä mieli lääkärissä kun hoitaja laittoi minua käyrille ja kätilö sanoi hänelle että äiti voisi mennä toiselle kyljelle kun vauva on sellaisessa asennossa, niin hoitaja sanoi että äiti on niin hoikka että sykkeet saa näinkin päin, että ei tässä ylimääräistä ole esteenä :p pakko oli sanoa, että ISO KIITOS, tuntui niin hyvälle kun on ihan valas olo, että on oikein semmoinen turvonnut possu joka pieree ja röyhtäilee tahtomattaan paikasta riippumatta ja + 15 kg lisäpainoa raskauden aikana näkyy nykyään joka kerta äitiyskortissa vaikka sitä lukis miten monta kertaa tahansa :grin
 
Äippäpolilla käyty ja sain hyviä uutisia! Vauva on kääntynyt rt :notworthy olen niin onnellinen siitä että normisynnytys on nyt mahdollinen :p
Sykkeet hyvät, virtaukset hyvät,lapsiveden määrä normaali. Painoarvio oli nyt rv38+1 3660 g ja vauvan masu oli suhteessa pään ja reisiluun mittaan nähden iso ja eka lääkäri meinas että huomenna käynnistetään synnytys,hän kuitenkin konsultoi erikoislääkäriltä joka oli sitä mieltä että odotetaan kuitenkin sinne laskettuun aikaan ja arvioidaan sitten vielä sitä kokoa. Heidän mielestään ei ole mikään jättiläinen tulossa ja tuo vatsanympäryskin saattaa olla virheellinen koska olen niin hoikka ja vauvan vatsa suoraan mun vatsaa kohden niin ultralaite tavallaan liian lähellä jolloin se saattaa vääristää kokoa. Saakohan tosta nyt selvää sitten :grin Sisätutkimusta ei nyt tehty ollenkaan ja nyt sit vaan odotetaan vuodenvaihdetta :grin käskivät heti lähteä tulemaan jos vedet menee kun olen ollut aika nopea synnyttäjä. Seuraava aika on 30.12 , jos ei synny ennen sitä.
 
Eevis4, mun molemmat tytöt on ollut "sammakkolapsia" eli ruumiinrakenne on tosi kaposet raajat ja ilmapallovatsa, semmoinen pinkeä ja pallomainen.

Tällä kertaa ultra täti ihmetteli tätä myös mutta kun esikko jo samanlainen oli, totesi täti vain että samaa kaliiperiä on luvassa! (Samat geenit ja perimä) Ja niin kävikin. Tämä siis varsin normaalia, se on vain tietty vartalo tyyppi vauvoilla joka katoaa kasvaessa ja muuttuu "tavallisemmaksi". Oisko sunkin vauvalla kyse kenties samasta??

No, jokatapauksessa tämmöistäkin siis voi olla jos joku ei tiennyt tai että osaa varautua jos vaikka "samanmuotoisen" vauvan saa... :) ei ne kaikki pehmoisia ja pulleita ole :)
esikosta oltiin itsekin ihan paniikissa mutta onneks on niin hyvä neuvolatäti että osas hyvin selittää mistä on kyse!

Ps. Niin ja siis tästä syystä juuri ultran painoarviot oli aina liian suuria kun tuo vauvan vatsa on niin iso pallomainen vaikka tyttö muuten oli pikkarainen
 
Tää lääkäri oli enemmän sitä mieltä et se ultra vääristi kun ei mahtunut kunnolla edes kuvaan koko vatsa ja sit hän myös sanoi et voi olla että vauva on just " syöny" :) kyseli just et onks mun muut vauvat olleet pulleita mut ei ne oo , ,enemmänkin pitkiä ja hoikkia kaikki,jos geenien mukaan mennään niin samanlainen tämäkin on..en ole huolissan siitä yhtään. Tulee sellainen kuin on tullakseen , kuhan nyt tulis sieltä! :wink
 
Pampero: Suunnittelivat pari päivää ennen laskettua, joka ois just 24.12, ja sit aikaistivat parilla päivällä. Itse toivon ihan spontaania synnytystä, mutta toki suostun käynnistykseen sillon ku se katsotaan minun ja/tai vauvan eduksi.
 
Nythän tämä neuvolassa ravaaminen alkaa... Viikon välein nyt loppuaika! Saa nähä montako aikaa pitää sit perua...
Mut siis tänään neuvola 37+6 ja pää heiluu vieläki... Et närästys jatkukoon! Kaikki muuten ok ja viikon päästä uuestaan puntarille... Mä sain muuten ohjeen siitä pään kiinnittymättömyydestä ja vesien menosta et ambulanssilla ei tarvi mennä osastolle jos vauva on kuitenki pää alaspäin... Pitää vaan soittaa sairaalaan jos siis lapsiveet menee...
 
Me käytiin myös tänään neuvolassa. Kaikki oli suht ok. Pissassa vieläkin häivähdys proteiinia mutta verenpaine ok ja muutenkin olot sen suhteen hyvät. Verenpaineen mittailu jatkuu kotona. Seuraava aika varattiin jo perjantaille. Terkkarilla on silloin viimeinen työpäivä tuolla terveysasemalla. Saa nähdä, vieläkö kolmas th ottaa mut hoitaakseen vai olisko sitten jo vauvaneuvolan vuoro.

Perjantaina pitää jo soittaa sairaalaan ja tiedustella yliaikaiskontrollista. Terkkari oli sitä mieltä, että parempi hoitaa ennen joulua kun muuten menee niin pitkälle. Vois tää poju nyt alkaa tulla jo, kun ei mua kauheasti käynnistyshommat innosta.

Viikot nyt 40+2.
 
Takaisin
Top