Neuvola-/ultrakuulumiset

Nyt on sitten äitikin mittailtu, eli neuvolassa käyty. Kaikki arvot omalla perustasollaan ja niinpä seuraava neuvola vasta kahden viikon päästä. Painokin on pysynyt mukavasti kurissa Nyt +9 kiloa.
Kaikkien seurantojen ja tarkkailun jälkeen voi nyt siis tosiaan hetken hengähtää. Tosin eräs, joka jääköön nimeämättä, yrittää sitkeästi tunkea itseään vatsanahasta lävitse, joten mitään unelma lepolomaa tuskin on edessä :wink


Vaikka tuleva synnytys edelleen aiheuttaa sykkennousua, niin täytyy myöntää, että en kyllä kovin montaa neuvolakäyntiä enää kaipaile... :)
 
Voi kökkö! Kävin tässä iltapäivällä äippäpolilla ultrassa vauvan munuaisaltaan laajentumaepäilyn takia. Nyt näkyi laajentumaa molemmissa munuaisissa mutta lapsiveden määrä on normaali, joten lääkärin mukaan kyseessä on virtsajohtimen osittainen tukkeuma. Vakuuttelivat, ettei pitäisi olla vaarallista eikä vaikuta synnytyksen kulkuun eli sen takia ei tarvitse ryhtyä käynnistelemään tms. MUTTA
 
Äh, mitä nyt tapahtui? Tuli kohtalokas "mutta" tuonne - ei ollut tarkoitus olla ihan noin melodramaattinen. Siis, joudummekin synnyttämään naistenklinikalla kätilöopiston sijaan, mistä en ole yhtään iloinen. Tutustumiskäyntikin ehti jo olla kättärillä enkä nyt yhtään tiedä, millaista naikkarilla mahtaa olla. Onko siellä esim. perhehuoneita, onko toiminta kamalan kliinistä, kun siellä hoidetaan lähinnä riskisynnytyksiä? Jos jollakin on tietoa, niin olisi tosi kiitollinen.
 
Voi mitzi,toivottavasti lääkärit ovat oikeassa eikä mitään vaaraa olisi tiedossa! Kaikki ylimääräinen murhe kun on tässä vaiheessa varmasti ahdistavaa...naistenklinikka on varmasti ihan yhtä hyvä paikka synnyttää kun kättärikin vaikka mulla ei siitä kokemusta olekkaan, mut mun sisko synnytti siellä ja oli oikein tyytyväinen, vaikka silloin oli vielä vanhat puitteet,nythän siellä on remontoitu.
Tsemppiä kovasti ja kaikki menee varmasti hyvin ja saat terveen vauvan! :):):)
 
Täälläkin, samoin fb:ssä, kun on moni kirjoittanut että "kohtu on sormelle auki/pehmennyt/kohdun kaulaa jäljellä XXcm" niin mulla ei oo koskettukaan koko toosaan sitten kesän jälkeen? Miks ne ei multa tutki vai onko ne arvannut että on niin kaamea näky vastassa, että antavat mielummin olla :grin
 
Mulla ei oo tehty yhen yhtä sisätutkimusta koko raskauden aikana, mikä on mun mielestä ihan outoo.. Viikkoja kuitenkin kasassa 37+0. No ensi perjantaina kokoarvio niin siellä kattovat kohdunsuun tilanteen myös.
 
On kyllä outoa etteivät ole tutkineet teitä! Musta taas tuntuu et mua aina ronkitaan vaikka ei tarviskaan o_O silloinkin kun hain töistä saikkua niin terveysaseman lääkäri teki sisätutkimuksen vaikka syy mun saikkuun oli anemia. No olen ajatellut että hyvä kun tutkivat,ei siinä mitään. Ihme vaan että on niin eri käytännöt eri paikkakunnilla
 
Onpa kyllä outoa ettei kertaakaan ole tehty sisätutkimusta :eek: minua on kans kyllä tutkittu ja otettu papat yms. Täällä forumilla kyllä huomaa sen kuinka kirjava on tuo käytäntöjen kirjo ku melkein joka paikassa tehdään eri tavalla... :/
 
Nojuu, neuvolalääkärilläkin kun kävin 35+0 niin kysyin et etkö sä aijo katsoa ollenkaan kohdunsuuta niin hää totes vaan et ei näe tarpeelliseksi ja kun laittoi lähetteen tuonne kokoarvioon niin sanoi et kyl he sit sielä katsovat.. Olin ihan ihmeissäni ja niin sitä ihmetteli mun neuvolan terkkakin. Ja terkka sano vielä et kyllä ois kuulunu lääkärin katsoa joka tapauksessa. No näköjään on ihan lekurista kiinne et kuka tekee ja mitä... :/
 
Meilläpäin ainakin uusi linjaus, että ei kopeloida "jos ei ole tarvetta". Multa kysy tohtori täti silloin ekalla kerralla, että onko ollut oireita, kun vastasin, että ei, niin sanoi sitten ettei tee sisätutkimusta. Kotona vasta aloin pohtimaan, että mitähän oireita mahdettiin tarkoittaa.. jep, oon niiiin nopia liikkeissäni :wink

Nyt viimeksi (oisko ollu 34 tai 35 viikot) ei taaskaan tehnyt..ei kokenut tarpeelliseksi. En tiedä ajatteliko hoituvan siellä synnytystapa-arvioinnissa..?

Mutta jos en olisi ollut niissä ekstraseurannoissa, niin kukaan ei olisi tilanteita kurkkaillut. Asiasta vitsailtiin kohtalotoverin kanssa, että jos kyse on säästöistä, niin jos veisi aina omat kumihanskat mukana, niin voisikohan tohtori sitten tutkia - kun siihen ihan kaikki minuutin verran sitä aikaa tuhlaantuu..

TH yritti selitellä, että ovatten niin montaa mieltä nykyään siitä "turhasta ronkkimisesta".. Jepjep..

Nyt siis Synnärin tohtori katsoi sillloin abaut 25 viikolla ultralla, että kohdunkaulan tilanne ok, kun oli jo supistellut..tai niin ainakin setälle väitin :wink

Eli vihjeeksi kaikille: jos tohtori kysyy "onko ollut oireita" niin vastaus on KYLLÄ ja kaikenlaisia, ihan joka sorttia, niin ei jää koplaamatta!
 
No musta on kanssa jotenkin tosi outoa miten käytännöt vaihtelee paikkakunnittain. Ymmärrän että säästetään, mutta ei se maksa jos kopeloi paikat ja toteaa onko ne kypsät vai ei ja onko siellä kaikki kunnossa, mutta ehkä se ei sitten ole niin oleellinen tieto vasta kun synnytyksessä. o_O ja vielä tänään sanoin että on kaikenlaista tuntemusta ollut viime kerran jälkeen. Ja ei ole papaa otettu, muista edes millon se on viimeksi minulta otettu? Enkä olisi edes tietoinen vauvan koosta, lapsiveden määrästä, istukan kunnosta,jos ei olisi nuo alapaineet noussut ja niiden takia joutunut käymään lääkärissä. No kaippa nuo ammattilaiset tietää, en mä nyt kaipaa ketään itseäni ronkkimaan, mutta luulin että nuo asiat olisi hyvä tietää jotenkin etukäteen kun tässä la lähenee :grin
 
Mä en oo kuullu mun istukastani mitään sitte viikon 21. Lapsivedestäkään ei ole hajuakaan. Papa otettii sillon ihan alussa (koska viime kerrasta oli niin pitkä aika, 8 vuotta) olisko ollu rv 9 ja rv 33 vai 34 ne tarkisti kohdunkaulan tilanteen. Siinä oliki mun ainoat lääkärikäynnit. :D Ei kai siinä auta ku luottaa siihen että se terveydenhoitaja ihan oikeasti laittais mut eteenpäin jos tarve tulee. Sillä vaan on tapana vähätellä mun huolia. Sillonkin ennen äitiyslomaa sanoin siitä ku vihlasee kohdunkaulan suunnilla aina välillä (väitti että kuvittelen omiani koska en oo mukamas mitenkää voinu osata itse tarkentaa mistä se kipu tulee) ja viikon päästä kun oli tuo viimenen lääkäriaika niin selvisikin että paikat on turhan edistyneet viikkoihin nähden ja saikulle.
 
Multa löydettiin lisäistukka kun kävin äippäpolilla kokoarviossa. Se ei vissiin merkkaa mitään, pitää vaan huolehtia synnytyksessä että tulee ulos ja kohtu tyhjenee kunnolla! Mut ei multa papaa oo otettu nyt raskausaikana.
Tosi hyvin kyllä tutkivat kaikki mahdolliset siellä polilla, jos ei neuvola lääkärit tutki ni tuolla ainakin tutkivat.
 
Minulla ei olis pahemmin ultrattukkaan kuin jos en olisi suostunu siihen sikiöseulaan. Eli nyt ultrattu yhteensä 3 krt kun epäilivät sen istukan olevan kohdunsuun edessä.
Ja viimesin on sillo rv 25? Lääkäri on kyllä tehnyt sisätutkimuksen 3krt tänä aikana, viimesin 2vk sitte mut mitään tarkkaa kokoarvioo en ole saanu.
Ei olisi ottanut minultakaan hbtä mutta koska viimeksi oli hyvä mut sanoin että luulen sen olevan alhainen niin otti sitten, ja niinhän se vähän olikin.
Nyt rv 36+6 ja ens viikolla neuvola. Sitte taas parin vkn päästä seuraava neuvola mutta lääkäriä ei oo jos ei joudu yliaikaiskontrolliin.
Kaverilla taas toisella paikkakunnalla lääkäri ultraa aina ja sitten nuo seulan ultrat päälle.
No näillä mennään.
Kovasti on tuntemus että voisin jo tonne tammikuun ryhmään liittyä.
Ostin joulukalenterinkin itselleni, jonka aattelin aloittaa maanantaina ja luukusta 24, katsotaan sitten montako luukkua jää vai lopuuko ne kesken.:wink Olisi sille mummille täydellinen synttärilahjan kun päättäs tää pikkunen syntyä sillo 1.1:)
 
Tänään oli kuudes neuvola. Toiseksi viimeinen varattu neuvola ennen laskettua aikaa.
Viikkoja mulla 37 +2, paino noussut sen +200g (76.8kg) mutta sf-mitta pysynyt samana 34cm. On siis vauva laskeutunut hyvin. Pää oli kiinnittynyt ja erittäin alhaalla onkin. Pissa oli puhdas ja Hb oli noussut. JEE
Verenpaineet minulla nousseet, niin joudun nyt mittailemaan sitä kahdesti päivässä. Tosin mitään muita oireita raskausmyrkytykseen ei ole.

Vauvan sydän sykkeet valitettavasti korkeat. Itse veikkaan ja toivon, että syynä on se kun täti aina ennen sykkeiden ottamista painelee vauvaa, ja tänään juuri kokeili sitä päätä..kyllähän se pelottaa vauvaa ja luo stressiä, joka puolestaan nostattaa sykkeet. Huomenna joudun kuitenkin käymään uudestaan kuuntelemassa ne sydänäänet ja jos ovat yhtäkestoisesti taas yli 180 niin minut lähetetään heti Jorviin käyrää ottamaan. :sad001 Se hieman huolestuttaa, mutta täytyy toivoa parasta. Pienet itkut itkettykin huolesta.

Neuvola täti meinasi, että kaikki mun oireet viittaisivat siihen, että vauva on valmis tulemaan maailmaan ja, hänellä kenties paha olla kun on ahdsta ja siksi sykkeet korkeat. Huomenna tiedän enemmän. Toivotaan parasta. Ei olisi kiva lähteä synnytystä käynnistämään tässä vaiheessa. Mutta päivä kerrallaan nyt, yritän ottaa rennosti!!!
 
senjoraG jaksamista, inshaAllah sykkeet pikkusella ei ois noin korkeet jatkossa. mulla ollu jatkuvast neidin syke 120-160 välillä ja ollu tyytyväinen, kyllähä tuoki reagoi ku käyriä otetaa ja painellaa vatsaa. täälläki laskeutun ja kiinnittyn mut eipä ol päättän viel tulla vaikka ylivoimasen ahdasta onkin jo.
huomen sairaalaa sykeseurantaan inshaAllah, pitääki lääkärille valitaa huimauksesta ja hengitysvaikeuksista, todennäkösest johtuu hempasta ja otinki rautatabletin tänää vaihteeks jos auttas mut supparitki aiheuttaa hengenahdistusta. eipä ne mitää reagoi ku ei ne tähänkää mennes ol mitenkää reagoinu siihen.
 
Ikävää, että sullekin on SenjoraG tullut lisähuolta. Ehkä sun ei vauva ei tosiaan vaan tykkää siitä rytyytyksestä. Mulla se väliin pelästyy omia sydänääniään ja siksi ne joskus heilahtelevat aika paljon.

Soittelin äsken Naistenklinikalle ja kyselin heidän käytännöistään, kun tosiaan ehdin jo käydä Kättärillä tutustumassa ennen kuin todettiin, että pitääkin mennä Naikkarille synnyttämään. Sain puhelimen päähän todella mukavan kätilön, joka vastaili mun kaikkiin kysymyksiin ja kertoi vähän ekstraakin. Nyt on paljon rauhallisempi mieli :) Siellä on kuulemma hienot uudet synnytyshuoneet, joissa on kaikissa oma suihkutila. Ammehuoneita ei tosin ole yhtään ja synnyttäneiden osasto on "retro", mutta sielläkin on perhehuoneita - vaikka ruuhkatilanteessa voikin sitten joutua 4 hengen huoneeseen.
 
Ja meillä oli tänään vuorostaan neuvola, yläpaineet korkeat, muut kunnossa. Oma paino oli pudonnut -200g WHOHUU! :laughing002 Vauva ei ole kiinnittynyt..kauhee kun se sattuu kun niin kovaa aina toisen päätä murjovat o_O sf 31cm, vauvan syke 126 ja sitten vain odotellaan ja odotellaan...ja vielä kerran odotellaan. :smiley-angry003RV37+1. Ja perjantaina sitten mennäänkin taas lääkärille.
 
Takaisin
Top