Neuvola jutut

Onko toi NIPT siis ihan se nt-ultran yhteydessä otettava verikoe? Eikö sitä otetakaan kaikilta...? Multa otettiin se viime raskaudessa (olin sillon 39v). Aiemmissa raskauksissa olin alle 3-kymppinen ja tuota verikoetta ei ollut vielä keksitty... :D Nt-ultrakin tais olla aika uus juttu sillon. Luoja, että tunnen itteni dinosaurukseks!
 
Ei ole kuulemma sama kuin normaalisti kaikilta otettava verikoe vaan joku ihan uusi juttu.
Neuvolatäti hehkutti sitä puhelimessa.
En ole vielä ehtinyt googlettaa kuin pikaiseen puhelimella mikä tää on, mut siis riskitön sikiölle pitäis olla.

No kai se sit joskus kuukauden kuluttua selvinnee kun mun neuvola-aika..
 
Tänään soitin ensimmäisen neuvola-ajan. 17.3. :)
Kysyin mahdollisutta varhaisultraan ja sain lähetteen tk:n ultraan. Äippäpolille eivät ottaneet vastaan, kun takana on (vain) yksi kkm viime syksyltä ja ikää 40.
 
Mulla ylihuomenna eka neuvola (7+6), jännää :nailbiting: Mullla on aika heti aamulla ja aamut ovat mulle tällä hetkellä hieman "huonoja", joten onneksi mies pääsee mukaan kun on lomalla. Hän saa sit kertoa jälkikäteen mistä puhuttiin, kun mun keskittyminen oletettavasti menee täysin huonoon oloon :depressed:
 
Mä soitin neuvolaan jo heti plussan jälkeisenä päivänä. Tämä on mun ensimmäinen raskaus, joten jännityksellä oli pakko soittaa heti kun mahdollista. Olin onneksi vapaalla; neuvolan soittoaika on vain 12-13. Ensimmäinen käynti on nyt rv 8+3. En muista päivämäärää, mutta se on pääsiäistä edeltävällä viikolla. Hyvä että soitin ajoissa, iltapäiväaikaa ei ollut helppo saada. Ikävä kyllä neuvolantäti kertoi, että ekassa neuvolassa ei ultrata tai kuunnella sydänääniä. Harmittaa kun riippuu niin asuinkunnasta saako varhaista ultraa vai ei. Sinne viikon 12 paikkeille tuntuu olevan hurjan pitkä aika!
Mitäköhän ensimmäisessä neuvolassa tapahtuu? Puhelimeen vastannut sanoi että kyseessä on "puhdas paperikäynti" mutta (eri kunnassa asuva) kaverini sanoi että hänelle tehtiin ekassa neuvolassa vielä varmistukseksi raskaustesti. Ilmeisesti on rutiinia ainakin heillä. En tosin hoksannut kysyä oliko se liuskatesti vai verikoe.
 
Hei muuten mitä ne siellä neuvolassa tekee heti ens alkuun ekalla kerralla
olis niiku kiva tietää
eka raskaus alkanut ekaa kertaa menossa neuvolaan 3.pvä :)
 
Mä annoin periks ja soitin neuvolaan tänään. En ois jaksanu vaivautua vielä.

Meillä oli onnekseni muuttunut soittosysteemi niin, että täti soittaa mulle takaisin, ei siis enää mitään soittoaikoja! :)
Soittaa mulle siis huomenna, katsellaan mihin ajan saan, kun en oo niin kovin varma noista mun viikoista.

Jos jotain oon oppinu edellisistä kerroista, niin sen, että osaan kertoa tädille jo hetikättelyssä, että saat sitten ottaa multa verikokeen joka kuukausi.
Mulla on anti-M -vasta-ainetta veressäni, jonka tiitteriarvoja on seurattava koko raskauden ajan. Pahin skenaario olisi verensiirto sikiölle. Et silleen o_O
 
Maanantaina plussasin ja tänään varasin ensimmäisen neuvola ajan ja sain sen jo maanantaiksi. Kuukautiset ovat olleet niin epäsäännölliset, että sen vuoksi varattiin aika jo ensi viikolle ja neuvolantäti sanoi laittavansa sit lähetteen varhaisultraan, et selviää tarkat viikot.
 
Tuo mitä neuvolassa tehdään voi osittain kai olla myös neuvolakohtaista.Pääosin eka käynti papereiden täyttelyä mutta jossain(ilmeisesti harvoissa)neuvoloissa ultrataan ja jossain voidaan kuunnella sydänääniä joskin ne ei pakosti aikuisilla viikoilla kuulu vielä.Siellä myös punnitaan(ainakin meillä)ja keskustellaan ruokavaliosta ym.
 
Meillä täytetään nykyään paperit ennakkoon netissä. Ilmeisesti meillä on myös lyhyempi ensikäynti kuin muualla. Varmaan lähinnä juttelua.

Ajattelin ottaa esikoisen mukaan. Se tykkää leikkiä neuvolan leluilla. Toivottavasti ei kuuntele kovin tarkkaan mitä puhutaan, ettei tule ihan julkiseen tietoon tämä raskaus. En halua vielä kertoa kaikille.
 
Ens tiistaina neuvola.. jee.. onko vielä niin et ekaan neuvolaan pitää olla 4h pissaamatta? Kun mulle ei sanottu asiasta niin mietin et eikö se niin ollu..

Ultraakin toivoisin jo et sais ajan. Ei jaksa odottaa.. :)
 
Vadelma85, mulle ainakin sanottiin, että täytyisi olla (en nyt taas muista monta tuntia se oli mutta varmaan juuri tuo 4h). Eli kannattaa varmaan varmuuden vuoksi ainakin olla jos pystyy :) Tietty tää on sitten taas tätä, että teillä voi olla eri ohjeistus kun meidän neuvolassa :pompus:
 
Vadelma85, mulle ei annettu mitään ohjeistusta pissaamisesta. Viime vuonna ennen kkm:ää ehdin käydä kerran neuvolassa, ja siellä juteltiin, täytettin lomakkeita ja mitattiin paino. Ei mitään virtsatestejä. Neuvolatäti antoi mukaan kotiin näytteenottopurkin, jonka piti tuoda muutaman viikon kuluttua labrakäynnin yhteydessä. Tämä oli pk-seudulla.
 
Joo meillä ei mitään puhuttu myös tuosta pissaamatta olemisesta.Ja meidän neuvolassa myös uutena et täytettiin paperit etukäteen en tiiä kuinka pitkä on käynti ultrataan siis tuolla myös :) vielä 5pv niin näkee onko tyyppi kasvanut ja löytyykö parempi syke
 
Mullekaan ei neuvolantäti sanonut mitään pissaamatta olemisesta. Mutta näitä viestejä lukiessa tuli hämärä muistikuva, että täti olisi maininnut jotain että "otetaan labrat eri päivänä" tai jotain sinne päin. En nyt tiedä pitäisikö soittaa ja varmistaa, mutta kaipa hän olisi sanonut jos ei saa käydä vessassa.
 
Takaisin
Top