Neuvola- ja ultrakuulumiset

Laittelempa kuulumisia pitkästä aikaa..

Meillä oli nt-ultra 25.4. Muksu oli varsin liikkuvainen tyyppi, CRL 61 mm ja nt 1,1 mm, eli ihan normaalia on :). Lääkäri näki siellä munuaiset, sydämen lohkoineen ja kaikkea muuta, ei kuulemma vikaa löytynyt.

Nyt rupeaa pikkuhiljaa vauvelin liikkeet tuntumaan paremmin, sellaisia pieniä "mutkuja" tulee ajoittain tonne alamahalle <3. Niitä onkin ollu jo ikävä, kun edellisestä raskaudesta alkaa olla se pari vuotta aikaa.

Rakenneultra ois 21.6, sopivasti ennen juhannusta sit saadaan ehkä tietää kumpi tuolla mahassa mutkuilee :D.

Vapun aika meni noro-viruksen kourissa, olikin työ ja tuska saada itteensä tarpeeks nesteitä :P.
 
oho, voiks liikkeitä tuntee jo? :) mul ois 14+5 pitäskö tuntea jo jtn? ei mulla kyllä mahaakaan ole, mut kai se siellä vielä asustaa sit piilossa :)
 
No niin, nt-ultra takana! Pikkuinen oli ihan kunnossa: sydän loi, mittaa oli 63mm ja niskaturvotusta 1,8mm :D Kätilö kokeili eka mahan päältä, mutta totes sitten että parempi kuva saadaan sisäkautta. Tais olla miehelle jännempi paikka tuo tutkimus kuin mulle... :P Kävin samalla verikokeissa ja pari viikkoa pitää nyt odotella sitä trisomian riskiennustetta.

HP86: Oliko teillä lääkäri mukana ultrassa? Mä oon ymmärtänyt että meillä on sitten siinä rakenneultrassa, joka on tasan 2 kuukauden päästä.
 
Vilukissa: Joo, lääkäri ultraa aina äitipolilla, minun sairauden takia. Käydään siellä aluksi näissä 12 ja 20-viikon ultrissa, ja sit kerran kuussa sinne 30 viikolle saakka, sit 2 viikon välein ja jopa kerran viikkoon tai useammin, kun synnytys lähenee. Tai näin oli ainakin ekassa raskaudessa. Siellä seurataan tarkemmin vauvelin koon kehitystä ja verivirtauksia yms.

Ja onhan se kiva, että näkee vauvaa useammin ;) viime raskaudessa saatiin katella moneen kertaan 4D-kuvaa vauvasta, vaikka ns. perusäidit (=terveet) ei meidän sairaalassa juurikaan saa..parit naamakuvatkin saatiin näistä 4D-otoksista silloin :), toivottavasti tässäkin raskaudessa!
 


Mikä sairaus sulla on?


Ainiin ja noi veriseulonnan tulokset voi tulla kolmessa päivässäkin, jos on täysin kunnossa ;) Mulle ainakin tuli.
 
Hei!

Kaksi neuvolakäyntiä ja kaksi ultraa takana. Eka ultra viikolla 7+3 ja toine ultra oli 12+3. Mulla kans lääkäri jokaisessa ultrassa mukana sairauden vuoksi. Riskiraskaus kun on. Mulla on taas seuraava ultra 31.5. Se hyvä puoli täs on et näkee pikkusta vähn useammin kuin normi raskaana oleva. Loppuraskaudesta hypitään varmaan ultrassa 2 viikon välein. Pikkunne liikku ihanasti viime ultrassa. Kokoa oli 5,7 cm. Kovasti odotetaan et alkaa tuntemaan liikkeitä.
 
Ameelie: Kela alkaa jakaa uutta pakkausta elokuussa 2012 ja sitä jaetaan joulukuuhun 2013 asti. Sen jälkeen pakkaus vaihtuu aina vuoden alussa.
 


Mitäs sairauksia teillä on sitten kun seuraillaan?

Mulla diabetes, jonka vuoksi pompin ultrassa useammin.
 
Rosebud, ykköstyypin diabeetikko olen, ja siks tosiaan ultrissa päästään useammin käymään.
 
Mulla on Albortin syndrooma. Oon syntymästä asti kärsinyt verivirtsaisuudesta. Sen lisäksi yläasteella alkoi myös valkuista esintyy virtsassa. Mulla on munuaisissa rakenteellinen vika. Käyn useasti verikokeissa, joissa seurataan munaisten toimintaa. Sen lisäksi pääsen aina ultraa samalla reissulla.
 


Eli sitten sulla on täysin sama juttu kun mulla :=)

Mikä sun HbA on ollut? Mulla oli raskauden alussa 10.2 , viimeksi oli 9.1 ja nyt laskenut 8.3


Onneksi vauvalla ei ole toistaiseksi todettu rakenteellisia vikoja!!

Sanottiinko sulle että synnytys voi ykköstyypin diabeetikoilla alkaa jo rv 32 tosi herkästi?
 
Rosebud: Miulla hobis oli raskauden alussa 6,9% ja nyt sit ollu kaks kertaa peräkkäin 6,5%. Pumppu on käytössä, niin helposti saan pidettyä sokerit kuosissa :D. Ekassa raskaudessa hobis oli koko ajan 6,0-6,7%.

Minulle ei sanottu (ekassa raskaudessakaan, joka päättyi onnellisesti spontaaniin alatiesynnytykseen rv37+5), että ihan noilla viikoilla vois alkaa syntymään..Mutta voihan se olla. Minulle tosin sanottiin sitä, että nykyisin diabeetikot hoitaa ittensä niin hyvin, että harvemmin enää hirveen aikasin syntyy vauvat. En sit tiedä.

Eka lapsikin oli terve jo pienestä pitäen. Sokeritipassa oli lastenosastolla pari ekaa vuorokautta, mutta muuten ei mitään ihmeitä :). Nyt uhmaikää lähestyvä pikkuriiviö! ;)
 


Mulla on nuorena todettu ns "vaikea diabetes", jota ei oo saatu millään mitenkään pysymään tasapainossa. Se ei vaan toimi minkään järjen mukaan. Kaikkea on yritetty, joten on aika iso juttu, että nyt raskauden myötä toi HbA on lähtenyt laskemaan :)

Mä toivon, että mulla ainakin vauva pysyis sisällä mahdollisimman pitkään ja tietenkin jokaisen tavoin toivon, että se syntyis normaalina ja terveenä! :)
 
Minä sain tän "riesan" 2-vuotiaana, välillä tosi vaikeita aikoja eleltiin taudin kanssa. Mm. mikroalbuminuriaa oli välillä, mutta onneks selvittiin säikähdyksellä..silmänpohjissa ekat muutokset oli just ennen ekaa raskautta, mutta raskauden alettua muutoksen katosivat :) Nyt oli taas sp-kuvissa jotain mikroaneurysmia tms..mutta jospa nekin katoais sieltä vielä. Pääasia ettei muksulle tulis mitään "minun takia".

Tervettä lasta täälläkin siis haetaan, niinkuin jokaisessa odottavassa perheessä varmasti..itsellä ainakin tosi luottavainen olo tän raskauden suhteen :) Mutta koskaanhan ei voine tietää, miten tää sairaus lapseen vaikuttaa, vaikkei mitään ongelmiakaan näyttäis olevan. Mutta tsemiä meille kaikille! :)
 


Miten sulla on mennyt pahoinvointien yms kanssa?

Mulla on ollut tyyliin oireeton raskaus melkein :D Kunnes alkoi "matala-kausi" ja päänsäryt. 


Mulla oli vuos sitten muutosta kanssa vasemmassa silmässä nyt kuvataan taas ja toivotaan ettei enää olis.
 
Me oltiin tänään vihdoin ekassa ultrassa ja kaikki kuulemma hyvin vaaveli heilutti meille ja potki täysillä, niskaturvotuskin 0,9. Osaa kyllä nyt olla niin onnellinen. : D toivotaan vaan hyvää jatkoa pienelle, hyviä verikokeiden tuloksia :)
 
Täällä kans np-ultra ohi ja niskaturvotus oli 1,6mm (muistaakseni) :) siel se kääntyili kauheesti, huito ja potki <3 kaikki oli siis hyvin :) nyt voi sit rauhaisin mielin taas jatkaa odottelua :)
 
Jännitys ohitse! Meillä oli myös ultra tänään ja oli ihanan epätodellista katsella pientä. Ensin olin vähän jännittynyt, kun toinen makasi siellä aivan paikoillaan, kunnes kätilö sanoi, että vielä nukutaan, mutta sittenhän sieltä herättiin ja pöngittiin jaloilla ja nostettiin peppua ilmaan. Mikä ihana pikkuihme!!

Turvotus oli 1,4mm, joten sallituissa rajoissa. Koko vastasi 13+0 eli juuri mitä olisi varhaisultrankin mukaan nyt, mutta en ymmärrä, miten laski LA:ksi 14.11. Olen ollut siinä uskossa, että se on 12.11. Taidan kysyä neuvolassa asiasta. Eihän tuolla mitään merkitystä ole, kun sehän on vain suuntaa-antava päivä, mutta en vaan ymmärrä logiikkaa. Sanoi vielä jotain, että ei muuta laskettua päivää, mutta kun ei mulla ollut mitään päivää edes neuvolakorttiin merkittynä, kun tiedossa oli, että menkoista laskettu ei paikkaansa pidä.
 
Takaisin
Top