Neuvola höpinät

En tiedä et säästävätkö, onhan se ekan neuvolan pissanäyte melko turha kun se on järjestään kaikilla puhdas. Tokalla ja viimeisellä kolmanneksella pissanäytteellä on suurempi merkitys, kun voi kontrolloida raskaumyrkytyksen kehitystä, ja kenties vähän Radiakin?

Radi ei välttämättä näy pissassa. Mulla on siis molemmissa aiemmissa raskauksissa ollut radi (ekassa ruokavaliohoitoinen, toisessa tablettihoitoinen ja nyt tässä kolmannessa varmaan pääsen jo piikittämäänkin...), mut ikinä ei pissassa ollut sokeria. Mä oon ymmärtänyt, että verensokerin täytyy olla todella korkea, ennen kuin näkyy pissassakin.
 
Ei mullakaan siis ollut tota 4h juttua kuin vain ekalla käynnillä ja se oli vain ihan normaali neuvolaa varten annettava näyte, samanlainen kuin myöhemmätkin. Loput oli sitten ennen varsinaista vastaanottoa annettavia eikä silloin tarvinnut pidätellä.

Onneksi käytäntö on varmaankin muuttunut tän neljän vuoden aikana :)
 
Siis mitä ne neuvolassa katsoo sieltä pissasta ja miksei ne kaikilta ota?
Lisäksi olisi kysymys helsinkiläisille odottajille, onko teille ekassa neuvolassa puhuttu lääkärintarkastuksesta? Mulle on varattu aika toiseen neuvolaan, jossa käydään läpi voimavarakysely ja oottelen ultra-aikaa postissa, kuitenkin ilmeisesti ennen rv 16 loppua pitäis olla myös terveystarkastus tehtynä, jotta saa kelan etuudet. Mulle ei tosta ekassa neuvolassa puhuttu mitään, vai voiko ton terveystarkastuksen tehdä myös se terveydenhoitaja?
 
Lääkärintarkastuksesta ei ensimmäisessä neuvolakäynnissä muistaakseni olla puhuttu carol mutta en tiedä onko neuvola/neuvolatätikohtaista ☺ pissaliuskatestin olen yleensä tehnyt neuvolan vessassa juuri ennen omaa neuvola-aikaa, siitä näkee glukoosin, proteiinin ja ph-arvon muistaakseni, liuskojahan tosi erilaisia ja neuvolan pissaliuska aika suppea. Toki jos siinä protskut olisi kauhean korkealla voisi epäillä esim.raskausmyrkytystä tai glukoosin kasvusta radia joten hyvä tehdä säännöllisesti testi. Huomenna ensimmäinen neuvola-aika nykyisen raskauden tiimoilta, muutama kuukausi takaperin tuli vastaava käynti tehtyä mutta tuli keskenmeno. Nyt neuvolassa sanoivat ettei esitietolomaketta tarvitse täyttää uudelleen ellei jotain päivitettävää edelliseen lomakkeeseen joka vastikään tehty ☺
 
Mua käskettiin olla pissaamatta 3-4tuntiin ennen ekaa neuvolaa, jossa katottiin vaan siis nää proteiinit, leukosyytit ja sokeri. Labraan ei enää erikseen tarvi viedä näytettä vaan toi tarkistetaan joka neuvolakäynnillä. Mulla lääkärintarkastus ylihuomenna rv 8+2 mutta sinnekään ei enää tarvi pissaa pidätellä.
 
Huomenna ensimmäinen neuvolakäynti, aloin miettimään mitä kaikkea siellä tehdäänkään... Edellisestä raskaudesta on jo 10 vuotta aikaa. Vähän jännittää... rv 7+2 menossa.
 
Tänään oli eka neuvola, rv 9+4. Kylläpä jännitti! Lomakkeita täytettiin ja käytiin läpi. Ihan alkuun ultrattiin nopsaan, se oli superkiva yllätys! Pieni syke näkyi ja vauvan iso liikekin satuttiin näkemään :love7!

Sain paperisen neuvolakortin ja tunnukset sähköiseen järjestelmään. Näytteet viedään/otetaan erikseen labrassa pian. Perus hemoglobiinit ja verenpaineet mittailtiin.

Hoitaja oli mukava ja jäi ihan hyvä fiilis. Lapsesta, äidistä ja isistäkin ainakin pyritään pitämään huolta :Heartred.
 
Meilläkin oli eilen eka neuvola. Täti oli mukava ja otti kivasti isän huomioon. Kaikkia kaavaikkeita täytettiin ja varattiin nt-ultra 7.2.:woot: Tuntuu et neljä viikkoa on niiiin pitkä aika:arghh: Sitten sain ohjeet labroihin ja vien pissanäytteen kun menen siihen rv10 labraan jossa oli ne sukupuolitautitestit. Saatiin paperinen neuvolakortti ja miljoona esitettä, sähköiseen järjestelmään ei vielä saatu ohjeita. Sitten sain ohjeet sokerirasitukseen koska meidän suvussa on 2-tyypin diabetestä...:shifty: Mutta kaikki on kuitenkin vauvan parhaaksi.:happy:
 
Missäpäin Suomea ultraillaan neuvolassa ensimmäisellä käynnillä? Foorumeita selaamalla saanut sellaisen kuvan, että yllättävän monessa paikassa. Ihana että täällä on osunut kivoja neuvolatätejä kohdalle. Omaa saa jännätä ensi viikkoon kun vaihtuu esikoisen neuvolatädistä toiseen.
 
Missäpäin Suomea ultraillaan neuvolassa ensimmäisellä käynnillä? Foorumeita selaamalla saanut sellaisen kuvan, että yllättävän monessa paikassa. Ihana että täällä on osunut kivoja neuvolatätejä kohdalle. Omaa saa jännätä ensi viikkoon kun vaihtuu esikoisen neuvolatädistä toiseen.

Mä asun Turun lähellä ni meil ultrataan:)
 
Missäpäin Suomea ultraillaan neuvolassa ensimmäisellä käynnillä? Foorumeita selaamalla saanut sellaisen kuvan, että yllättävän monessa paikassa. Ihana että täällä on osunut kivoja neuvolatätejä kohdalle. Omaa saa jännätä ensi viikkoon kun vaihtuu esikoisen neuvolatädistä toiseen.

Meilläki ultrataan ekalla neuvolakäynnillä. Ja asun pikkupaikkakunnalla Joensuun lähellä. :)
 
Tänään oli eka neuvola ja siellä lähinnä täyteltiin lappuja ja katsottiin hb, paino ja verenpaine. Niin ja varattiin lääkäriaika. La olis 24.8, eli viikkoja tällä hetkellä 7+4[emoji4]
 
Missäpäin Suomea ultraillaan neuvolassa ensimmäisellä käynnillä? Foorumeita selaamalla saanut sellaisen kuvan, että yllättävän monessa paikassa. Ihana että täällä on osunut kivoja neuvolatätejä kohdalle. Omaa saa jännätä ensi viikkoon kun vaihtuu esikoisen neuvolatädistä toiseen.

Pohjois-Suomessa ultrattiin! Laitteet ei ollut ilmeisesti ihan viimosen päälle, mutta ei haitannut, vaan oli ihanaa ja ihmeellistä nähdä vauva taas:Heartpink! Jatkossa ilmeisesti normikäynneillä vain kuunnellaan sydänäänet.
 
Onko muut keillä on jo 10+0 -> käyneet veriseulassa? Mä menen huomenna. Ja pissanäytteen annan samalla. Sain neuvolasta purkit kotiin ja kotona voin aamulla pissiä purkkiin ja kiikutan sen sitten sinne labraan samalla. Muoks. Ekalla neuvolakäynnillä multa ei siis otettu pissanäytettä ollenkaan.
 
Muokattu viimeksi:
Minulla on neuvola torstaina 11.1. Saa nähdä ultraavatko kun siellä on ainakin neuvola lääkärin huoneessa ultra laite mutta terkkarin huoneesta en osaa sanoa mitään..
 
Onko muut keillä on jo 10+0 -> käyneet veriseulassa? Mä menen huomenna. Ja pissanäytteen annan samalla. Sain neuvolasta purkit kotiin ja kotona voin aamulla pissiä purkkiin ja kiikutan sen sitten sinne labraan samalla.

Mul on kans huomenna labrat aamulla.
 
Voi olla et on neuvolakohtasta? Ettei ees paikkakuntakohtasta. Tuo ultraus neuvolassa siis
 
Mulla laitettiin lähete äitiyspolille ja sieltä odotellaan aikaa ultraan ja pari viikkoo ennen sitä pitäis sit mennä niihin verikokeisiin.
 
Eka äitiysneuvola käytynä. Sama täti oli ku esikoista odottaessa ja otti mut iloisesti vastaan todeten että Ihana yllätys! Vastasin nauraen että niin oli minulleki :grin
Toista tuntia juteltiin ja käytiin asioita läpi. Hemppa oli 133 ja verenpaine 108/75. Ensi viikolla sitten lääkärineuvola.
 
Takaisin
Top