Neuvola höpinät

Heippa. Tällä yllätysraskaus
Kävin 12'12' gynellä yksityisellä syystä, että minua särki alavatsaa oikealta aina välillä. Sanoi, että kaikki ok.
Joulun väipäivinä mulla pahaa oloa, tosi kylmä ja muutenkin heikko olo. Googletin diabetekset ja kilpparit ym. Tajusin kuitenkin tilata muutaman testin. 29'12. Näytti selkeää plussaa. ❤
Viimeiset kuukautiset ollu 3'11 mutta hyvin epäsäännöllinen kierto. Noh, tänään kävin tk ssa lääkärin vastaanotolla, koska ei oikein ollut hajua, kuinka pitkällä ollaan. Ja ollaan huomenna 10+0 about eli täsmää siihen, et menkat ollu 3'11' minä ajattelin jotain 6+ viikkoja. Siellä pieni liikkui, sydän sykki ja olin 2,6cm.
Nyt en ymmärrä ettei gyne sillo 12.12 nähnyt mitään tai ainakaa sanonu mulle
Nyt tulikin sitte hoppu, labra aikaa varaamaan ja eka neuvola ma sekä np ultraa varaamaan ☺
Mulla entuudestaa kolme lasta, nuorin jo8 vee...
 
Voi olla et on neuvolakohtasta? Ettei ees paikkakuntakohtasta. Tuo ultraus neuvolassa siis

Meil se on ainaki ihan neuvolatäti kohtasta. Mun kaveri käy toisella terkalla, viereisessä huoneessa ja sil ei ultrattu ikinä. Mul ultrattiin joka kerta. Esikoisesta siis :)
 
Huomenna (9+2) olisi ensimmäinen neuvola. Neuvolantäti on vaihtunut kesällä keskeytyneen raskauden jälkeen, mutta toivottavasti hän olisi yhtä mukava. Vähän jännittää, kun neuvola on heti aamulla ja kaksi edellistä aamua on mennyt oksentaessa, mutta ehkä mä otan muovipussin varmuudeksi mukaan.
 
Mulla oli tänään eka neuvola. Juteltiin ja käytiin läpi paperilaput ja sit mitattiin verenpaine (132/74)ja hemoglobiini (joka oli paras mitä mulla on koskaan ollut, 140).

Terkka tekee lähetteen ultriin ja saan ajat postissa kotiin, olen kuulemma viimeisiä, kenen kohdalla menetellään näin. Maanantaina täällä alkaa nimittäin sähköinen ajanvaraus. Muuten mä sit juoksenkin harva se viikko verikokeissa ym. Eka otetaan sikiöseulontoihin liittyvät, hiv- ja hepatiittitestit sekä eka vasta-aineseuranta (olen veriryhmää A-), nämä ensi viikolla ja sit pitää antaa pissanäytteet 4h pidätyksellä. Rv 12-16 ois sit eka sokerirasitus johtuen viime raskauden radista ja toinen on sit rv 28-30. Ja lisää vasta-aineseurantoja rv 26 ja rv 36.

Sain myös vältettävien ruoka-aineiden ja suositeltavien listan. Vältettävä oli helppo mulle, koska en syö juuri mitään, mitä sillä oli :grin Olin myös iloinen, että käytiin asiallista keskustelua vegaaniruokavaliosta ja lupauduin myös ravitsemusterapeutille esim., jos radi taas todetaan. Muuten terkkari oli sitä mieltä, että olen hyvin perillä tästä ruokavaliosta ja tarvittavista vitamiineistä ja hivenaineista, joten huolta ei hällä ollut.

Seuraava aika on helmikuun puolivälissä.
 
Kävin eilen ensimmäistä kertaa neuvolassa ja sieltä annettiin perhevalmennuksen aikataulu mukaan. Ensimmäinen tapaaminen on huhtikuussa. En tiennyt, että tällainen järjestetään raskauden aikana. Onko teillä muilla kokemusta, että mitä siellä valmennuksessa tapahtuu?
 
Kävin eilen ensimmäistä kertaa neuvolassa ja sieltä annettiin perhevalmennuksen aikataulu mukaan. Ensimmäinen tapaaminen on huhtikuussa. En tiennyt, että tällainen järjestetään raskauden aikana. Onko teillä muilla kokemusta, että mitä siellä valmennuksessa tapahtuu?

Valmennukset on aina ensisynnyttäjille (ainaki meillä). Meil oli eri teemoja eri kerroilla. Teemoja oli : raskauden aikanen liikunta, vauvan hoito, synnytys ja kivun lievitykset, sit oli joku fyssarin pitämä mis käytiin kaikkii rentoutus ja synnytys asentoja, koko perheen hampaidenhoito.. En muista mitä muuta oli.

Mä kävin vaan sen synnytyksen ja vauvan hoidon :)
 
Suosittelen niitä valmennuksia! Ainakin täällä ne oli tosi hyvät, etenkin synnytys- ja imetyskerrat. Ei kannata suoralta kädeltä uskoa netin negatiivisia tarinoita siitä miten turhia ne on. Ainakaan täällä ei olleet mitään ajanhukkaa, vaan pätevää infoa. :)
 
Ne oli hyvät ne valmennukset! Sain sitä kautta mammakaverin omasta lähiöstä kenen kanssa käytiin vaunulenkeillä ja nähtiin muutenki :) En tiedä oliko aiheet niin hyviä, mutta mukava ryhmähenki siellä oli.
 
Mä en esikoisesta ehtinyt valmennuksiin. Edellisessä asuinpaikassa ne alkoi vasta elokuussa ja me muutettiin silloin heinäkuussa. Mulla oli la syyskuun lopussa ja uudessa asuinpaikassa neukkulan tyttö (mua yli 10v nuorempi) selvitti, että pääsisin mukaan syyskuun alussa alkavaan ryhmään. Esikoinen kuitenkin syntyi elokuun puolivälissä, joten en päässyt sinnekään. Ja mua harmitti suuresti, koska siellä ois ollut mahdollisuus tutustua saman alueen samassa elämäntilantessa oleviin jo ennakolta. Mun omassa ystäväpiirissä ei kukaan ollut yhtä aikaa raskaana, älomalla tai edes hoitovapaalla, niin aika yksinäistä meinasi välillä olla.
Ja vaikka mä olin kuvitellut heti lähteväni vauvan kanssa kaiken maailman muskareihin, kahviloihin ja vauvakinoihin, niin se arki yllätti niin täysin, etten ekoihin kuukausiin päässyt muualle kuin mummoloihin. Mieskin teki vielä silloin kolmivuorotyötä, joka yhdistettynä silloiseen asumismuotoon asetti omat rajoituksensa sosiaalisen elämän tuomiselle kotiin.
Että kyllä. Jos vain mahdollista, niin varmasti kannattaa osallistua ainakin joihinkin tapaamisiin, vaikka kaikki eivät aiheiltaan kiinnostaisikaan.
 
Tosi kiva että teillä on ollut hyvät valmennukset! Meillä esikoisesta oli kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa. "Lapsi tarvitsee vitamiineja" ja "lapsen syntymä herättää tunteita". Ai ihanko totta..

Mulla oli viime viikolla eka neuvola, ei kuunnelk sydänääniä vaikka jo 11. viikko menossa. Lappujen täyttöä, juttelua. Ihan Ok meidän täti ja kivaa se että on sama kuin lastenneuvolassa. Eli ennestään tuttu, vaikka muutettiin pari vuotta sitten, edellisen raskauden jälkeen.
 
Tänään oli eka neuvola. Kolmas neuvola ja kätilö mulle. Vaikutti tosi mukavalta ja kuunteli hyvin. Täällä Ruotsissa saa valita missä käy ja ollaan muutettu pari vuotta sitten. Olisin halunnut käydä siellä missä viimeksikin mutta logistiikan kannalta tää paras vaihtoehto ja tosiaan vaikutti hyvältä.
Kätilön mukaan tänään 7+6, eli vähän heittää NCn laskuista ja LA merkittiin 28/8. Tytön syntymäpäivä! :)
Kaikki arvot hyvät, hb 124 joten saa nähdä milloin saa alkaa syömään rautaa. Sain kaikki paperit labraan ja sinne pitää mennä 10+ viikolla. Sain valita myös minne haluan ultraan ja sieltä pitäis tulla molemmat kutsut pian. Sitten varasi mulle lääkäriin ajan helmikuun alkuun mun veritulppariskin takia.
Valitin mun pahoinvoinnista ja sainkin Lergigan Comp reseptin ja toivon että se auttaa.
Seuraava neuvolakäynti onkin vasta sitten molempien ultrien jälkeen huhtikuun puolessa välissä. Tuntuu aina niin hassulta että niin pitkä tauko mutta ei se haittaa. Niin ja sillä kerralla mun pitää kertoa minne haluan synnyttämään, senkin saa valita. :)
 
Pläääh. Tätä tahtia en ehdi ensimmäiselle neuvolakäynnille ennen kun eka kymppi menee rikki. Ensimmäisen neuvolan piti olla perjantaina (9+2), mutta tottakai siellä on taas sairastapaus.
 
Mulla oli eka neuvola tällä viikolla 8+1 :) Käytiin läpi kaikkea raskauteen liittyvää ja saatiin kaikkia lappusia kotiin vietäväksi. Käynti kesti meillä sellaisen kaksi tuntia. Oli kyllä mukava neuvolatäti! Otettiin myös rr, paino, hemoglobiini ja virtsatesti, jotka oli niinkuin pitikin. Varattiin myös aika labroihin ja terveydenhoitaja laittoi lähetteen, jotta saadaan kutsu alkuraskauden ultraan! Nyt vain sitä odotellessa. Kysyi myös mieheltä terveystietoja yms. :)

Oletteko muuten saaneet paperiset äitiyskortit? Jostain luin, että äitiyskortit muuttuisivat sähköisiksi.
 
Paperinen täälläkin, olisin pettynyt jos en olisi saanut kun oon koko elämäni siitäkin haaveillut :rolleyes:
 
Takaisin
Top