Muita??

Olipa päivä eilen. Töissä olin ihan pihalla koko päivä, en muista mitään, tuijotin vaan seinäkalenteria ja ihmettelin että mitä kerron pomolle ja työkavereille. En tiedä miten nuo tulevat suhtautumaan koska olen siellä 2v projektia varten ja nyt sitten 4kk jälkeen olenkin raskaana. Työ on vielä sellaista, että raskaus rajoittaa aika paljon tekemisiäni emoticon Ja joudun perumaan syksyn työmatkoja.. Työkaverit olivat innoissaan ilmoittamassa mua maaliskuussa järjestettäviin juoksutapahtumiin, kun vielä viikko sitten puhuttiin että mennään kimpassa juoksemaan 10km tai 14km. Ööh.. ei kai raskaus sitä juoksemista estä, mutta jos kroppa tuntuu samalta kun nyt, että jo vartin kävely hengästyttää, niin... Illalla parin tunnin päikkäreiden jälkeen päätin sitten, että nyt mennään spinningtunnille, koska ei tästä tuu mitään jos vaan nukun ja syön.. tai siis tuleehaan siitä jotain nimittäin läskiä emoticonVähän vatsa kramppasi ja alaselässä pientä vihlontaa, mutta loppujenlopuksi olo oli paljon parempi jälkeenpäin. En todellakaan vetänyt täysillä vaan ainoastaan kuulostelin miltä kroppa tuntuu.. luulen, että olen tulossa vainoharhaiseksi kaikkien näiden tuntemusten kanssa emoticon No mutta pahin siellä salilla oli ne HAJUT, siis aivan järkyttävää miltä ihmiset haisevat salilla. Mieheni oli ihan ymmällään, että ei siellä haise ja ihan samanlainen ilma kun aina ennenkin. Kun joku käveli ohitseni oli pakko kääntää päätä poispäin emoticon Illalla, päätin sitten että nyt haluan seksiä... ensinäki rintani ovat niin arat että eka itku tuli siinä. Itkun jälkeen aloin jostain syystä nauraa hysteerisesti. Sitten taas vähän itkua. Mutta voi luoja, että kroppa on herkkänä. Ihan sairasta. Jälkeenpäin itkin sitten taas hysteerisesti, en tiedä miksi. Mieheni oli ihan ymmällään että jatkaako vai lopettaako, halaako vai jättääkö rauhaan, ja mä vaan sanon et jatka nyt vaan. Olenkohan tulossa hulluksi!?!?
Ehkä tässä nyt oli vähän liikaa kerrottuna, mutta ei ole muita joiden kanssa jakaa näitä outoja juttuja emoticon Onko teillä samanlaisia kokemuksia??
 


Sophie82 kirjoitti:
Olipa päivä eilen. Töissä olin ihan pihalla koko päivä, en muista mitään, tuijotin vaan seinäkalenteria ja ihmettelin että mitä kerron pomolle ja työkavereille. En tiedä miten nuo tulevat suhtautumaan koska olen siellä 2v projektia varten ja nyt sitten 4kk jälkeen olenkin raskaana. Työ on vielä sellaista, että raskaus rajoittaa aika paljon tekemisiäni emoticon Ja joudun perumaan syksyn työmatkoja.. Työkaverit olivat innoissaan ilmoittamassa mua maaliskuussa järjestettäviin juoksutapahtumiin, kun vielä viikko sitten puhuttiin että mennään kimpassa juoksemaan 10km tai 14km. Ööh.. ei kai raskaus sitä juoksemista estä, mutta jos kroppa tuntuu samalta kun nyt, että jo vartin kävely hengästyttää, niin... Illalla parin tunnin päikkäreiden jälkeen päätin sitten, että nyt mennään spinningtunnille, koska ei tästä tuu mitään jos vaan nukun ja syön.. tai siis tuleehaan siitä jotain nimittäin läskiä emoticonVähän vatsa kramppasi ja alaselässä pientä vihlontaa, mutta loppujenlopuksi olo oli paljon parempi jälkeenpäin. En todellakaan vetänyt täysillä vaan ainoastaan kuulostelin miltä kroppa tuntuu.. luulen, että olen tulossa vainoharhaiseksi kaikkien näiden tuntemusten kanssa emoticon No mutta pahin siellä salilla oli ne HAJUT, siis aivan järkyttävää miltä ihmiset haisevat salilla. Mieheni oli ihan ymmällään, että ei siellä haise ja ihan samanlainen ilma kun aina ennenkin. Kun joku käveli ohitseni oli pakko kääntää päätä poispäin emoticon Illalla, päätin sitten että nyt haluan seksiä... ensinäki rintani ovat niin arat että eka itku tuli siinä. Itkun jälkeen aloin jostain syystä nauraa hysteerisesti. Sitten taas vähän itkua. Mutta voi luoja, että kroppa on herkkänä. Ihan sairasta. Jälkeenpäin itkin sitten taas hysteerisesti, en tiedä miksi. Mieheni oli ihan ymmällään että jatkaako vai lopettaako, halaako vai jättääkö rauhaan, ja mä vaan sanon et jatka nyt vaan. Olenkohan tulossa hulluksi!?!?
Ehkä tässä nyt oli vähän liikaa kerrottuna, mutta ei ole muita joiden kanssa jakaa näitä outoja juttuja emoticon Onko teillä samanlaisia kokemuksia??

Kuulostaa melko tutulta. Mies jo sanoi varautuneensa siihen, etten halua piiiitkään aikaan, mutta toisinpa kävi. Kaikki tuntuu erilaiselta nyt. Toisaalta myös kaikki pikkujutut ärsyttää aivan kamalasti. Tossa yks päivä olin todella alamaissa, seuraavana olin aivan onneni kukkuloilla ja sit taas aivan kuoleman väsynyt. Ota siitä nyt sit selvää, voi mun mies parkaa, kun joutuu kestämään mielialan vaihteluitani. Aivan korvaamaton tuki se silti on.
 
Onko muiden ruokahalu kasvanut aivan valtavasti? En tiedä johtuuko siitä, että kesästä asti oon laihduttanut ja nyt kun aloin syömään "normaalisti" niin kroppa innostuneena kerjää lisää koko ajan :D Iltaisin ei näköjään pelkkä ruokainen salaatti enää riitä, muuten herään aikaisin kauheaan nälkään. Esim. tänään aamulla kuudelta seisoin pimeässä keittiössä ja söin jogurttia, jonka jälkeen pystyin nukkumaan tunnin kunnes oli taas noustava syömään. Miten paljon enemmän te syötte tällä hetkellä? Onkohan tämä ihan normaalia kun viikkojakin vain muutama hassu takana :D
 
Mullakin on usein nälkä n. pari tuntia viime syömisestä. Ja neuvolassa kehottivat syömään usein pieniä määriä mm. pahoinvoinnin vähentämiseksi.
 
Heipähei kaikille,

Uskaltaudun minäkin nyt sitten kirjoittelemaan, vaikkakin suurella varauksella ja jännityksellä katsomme pysyykö tämä pieni matkassa. Meillä on kotona yksi kolmevuotias maailman rakkain tänttäränttäneiti ja tämä olisi toinen kovin toivottu pikkusisar :) Minulla tässä esikoisen jälkeen ollut kaksi varhaista keskenmenoa, molemmat 5 viikolla, eli ihan samantien kun plussaa olen tikuttanut on mennyt kesken :( Toisaalta olen iloinen, että jos oli kesken mennäkseen niin onneksi meni noin alussa.
Mutta tosiaan, suuri toivomus on, että tällä kertaa onnistaa :)

Emme ole kertoneet vielä kenellekkään, johtuen ihan tästä km-pelosta. Tosin emme esikoisenkaan aikaan julkistaneet uutista kun vasta np-ultran jälkeen.

Tsemppiä kaikille pahoinvoinnin pyörteissä velloville, minulla toimii jääkaappikylmät satsumat/appelsiini/omenalohkot, vaikka olen onnekseni tähän saakka pahimmilta kuvotuksilta säästynytkin. Oikeastaan suurin oire minulla tällä hetkellä liikaa parantunut hajuaisti. Välillä kun kulkee ihmisten ilmoilla, kaupassa, salilla ym. niin voi että jotkut ihmiset voi haista pahalle!!! Myös meidän tiskikone ja imuri haiskahti niin epäilyttäville, että piti pestä molemmat vaikka mieheni mielestä ihan normaalilta ne tuoksuivat :D
 


AFV kirjoitti:
Mullakin on usein nälkä n. pari tuntia viime syömisestä. Ja neuvolassa kehottivat syömään usein pieniä määriä mm. pahoinvoinnin vähentämiseksi.


Jouduin sitten tänään töissä mennä salaa puhuhuoneeseen syömään välipalapatukan.. tuntuu, että on syömishäiriö kun salaa pitää syödä Voisipa sitä pian kertoma täällä töissä niin sitten voi rauhassa mättää välipaloja ilman, että kukaan ihmettelee 
 
Täällä olisi toivotusti yksi lokavauvan synnyttäjä. Viikoilla 6+4 mennään. Laskettuaika siten 16.10.:) Ensimmäinen vauva tulossa meidän perheeseen ja innolla odotetaan. Olo on sellainen jatkuva "krapula" päänsärky, oksetus (ilman oksennusta) ja vatsa toimii ihan miten sattuu.. täytyy sanoa että kadehdin siskoani joka on kolme tyttöä pistänyt tähän maailmaan ilman minkäänlaisia raskausoireita. 
 
Hei kaikki!

Täällä ilmottautuu yksi uusi odottaja rv:lla 7+3.
En ole aiemmin ollut keskusteluryhmissä, mutta tällä kertaa uskaltaudun mukaan:) jännää!
Asun ruotsissa, joten on tosi kiinnostavaa seurata teidän neuvolakäyntejänne, kokemuksia ja odotusaikaa Suomessa, ja tietenkin on ihana saada jakaa odotusaika muiden samaan aikaan "menevien" kanssa - suomeksi.

Meille on siis tulossa pikkusisarus, esikoinen syntyi 07/11 ja tämän uuden tyypin LA pitäis olla 10.10.
Eka neuvola viikon kuluttua, sitten tästä kai tulee konkreettisempaa? 
Vielä on vähän epätodellinen olo....tai oikeastaan tällä hetkellä on lähinnä yököttävä olo jota on jatkunut jo viikon verran. Mikään muu kun hapankorppu, omenat ja appelsiini ( Sash: jääkaappikylmänä, tottakai) ei oikein mene alas, ajatus ruoasta tai ruoanlaitosta oksettaa, samoin useimmat hajut. Esikoisen kohdalla pahoinvointi loppui 3kk kohdilla, toivottavasti tälläkertaa käy samoin. 
Lisäksi väsymys on aivan TAJUTON, en muista että ensimmäisen kanssa olisin ollut näin tööt koko ajan. Tekis mieli vaan nukkua vuorokauden ympäri. 
Kohtalotovereita, väsyttääkö teitäkin?



 
Kaikista kamalinta on juurikin tuo tajuton väsymys. Töihin en vielä halua ilmoittaa raskaudesta, mutta jo puolessa välissä 8h päivää alkaa kamala väsymys. Työmääräni on lisäksi juuri lisääntynyt, enkä viitsisi heti ilmoittaa, etten jaksa tehdä niin paljon. Tällä hetkellä teen 6 päivän työviikkoa, vasta ens kuun puoli välissä saan nauttia kahden päivän vapaista putkeen. Juuri päikkäreiltä heränneenä metin kauhulla huomista työpäivää. :D 
 
Tervetuloa uusille ja onnea matkaan! :)

Täällä myös vaivaa pohjaton väsymys. Viikonloput menee kepoisasti nukkuen. Työpäivinä sitä silmät väsymyksestä kiiluen yrittää jotenkin sinnitellä ja saada vielä jotain aikaiseksikin. Lisäksi siihen pahoinvointi ja nyt mukaan tullut huimaus - jep, "hehkee" olo.. Mulla tuntuu, että tämä olo on tällä kertaa paljon pahempi kuin tuota ensimmäistä odottaessa.. Tsempit kaikille!
 
Tervetuloa uusillekin! Väsymys jatkuu täälläkin, töissä pitää pitää taukoja triplasti enemmän.. Onneksi teen itsenäistä työtä joustavalla työajalla, niin ei tule kyselyitä.. Päiväunet on välttämättömyys ja yritän järjestää yöunillekin kunnolla aikaa. Toivottavasti jossain vaiheessa vähän helpottaisi! Syöminen on toinen, jota harrastan usein. Oikeesti oon saanut varmaan vähän painoo ihan syömisestä! Uups.. Mut jos on pitempi väli syömisestä, kävelen jo pitkin seiniä pyörrytyksestä.. Pahoinvointia ei edelleenkään ole. Jippii!! Munkin hajuaisti on pikkasen muuttanut, hajuyliherkkyydestä kärsin muulloinkin, mutta nyt 'epämiellyttävät' tuoksut, kuten alkoholi ja tupakka tuntuvat tuplasti pahemmilta.. Nyt muuten tietää jo sekä mun, että puolison porukat raskaudestani, yllätys oli 75%, eli äitiäni lukuunottamatta kaikki olivat tosi hämmästyneitä! Äidilläni varmasti on ylikehittynyt tuo äidinvaisto, kun en ole rivien välissäkään vihjannut suunnitetelmista enkä nähnyt kuukausiin,, silti se puhelimessa vaikutti siltä, kuin ois tiennyt jo aikoja.. Ü Torstaina on eka neuvola. Varhaisultraan en mennyt, päätin jaksaa odottaa ja luottaa siihen, että kaikki on hyvin! Jakselkaa edelleen!
 
Maistuuko teillä ruuat samalta kuin ennen raskautta? Itselläni suurin osa ruuista maistuu laimeammalta. Vanhat lempparit ei maistu yhtä hyvältä kuin ennen, ja karkkia ei tee mieli normaaliin tapaan.
 
Tänään oli normaali 9h työpäivä jonka jälkeen kielikurssille.. normaalisti olen kävellyt sinne sen 20-30min, jotta saa vähän raitista ilmaa. Tänään kävelyyn meni melkein tunti ja puolessa välissä meinasi tulla itku ku väsytti, joka paikkaan särki, vatsaa kramppas ja huimas. oli sitten pakko pysähtyä kauppaan ostamaan välipalaa. Kaupassa meinas yrjö tulla kun kävelin makkaraosaston ohi. Olo sitten helpotti kun pääsin istumaan ja söin voileivän ja join puol litraa mehua. Tunti tosin meni ihan ohi, kun istuin siellä ihan koomassa. Nyt 12h päivän jälkeen vihdoin kotona ja pitäisi jaksaa tehdä illallista. Taidan odottaa, että mies tulee kotiin ja kokkaa kun ei tästä kirjoittamisestakaan meinaa tulla mitään kun kädetkin alkoi täristä. Taidan suosiolla laittaa ton kurssin jäihin toistaiseksi, ei pysty näitä 12h päiviä ilman kunnon lounasta ja oikeita välipaloja ja PÄIVÄUNIA emoticon
 
Ensikertalaisia kun ollaan niin tämä kaikki on tullut niin nopeasti, että itseäkin välillä mietityttää että voiko nyt oikeasti olla näin LOPPU koko ajan. Mies toissapäivänä vitsillä heitti, että ootko nyt oikeasti noin väsynyt vai haluutko vaan maata sängyssä koko päivän, ku miten toi olo voi tulla noin nopeasti. No se oli viimeinen kerta ku tästä olotilasta tehdään pienintäkään vitsiä! Miten teillä muilla?
 
Vaikka minulle tämä raskaus on kolmas, en muistanut, miten kamalan nopeasti raskausoireet tulevat. Onneksi mies tukee ja ymmärtää. Tosin säälittää ajatella, että ymmärtämistä on edessä vielä aika pitkään. Toivottavasti jaksaa. Nyt on olo niin kammottavan huono, että varasin ajan työterveyslääkäriltä, jos saisin jäädä pariksi päivää kotiin lepäämään. Onneksi töissä on hiljaista, joten poissaoloni ei varmasti maailmaa kaada.
 
Minulla meni viime yö vessassa rampatessa. Alavatsaan sattuu joka ikinen kerta hirmusesti, kun on vähänkään tavaraa suolistossa (se ensimmäinen "oire" tulavasta vessahädästä) tai nestettä rakossa. Voiko se muka oikeasta painaa kohtua näin paljon tässä vaiheessa, vai mikä ihme on? Nyt siis menossa vasta 5+4. Aamupala juuri syöty, pahoinvointi ennen ruokailua on melkein kadonnut, mutta sen jälkeen se kyllä tulee. Ruokakaan ei maistu hyvältä, eikä se normaali aamukahvi tahtonut mennä alas ollenkaan. Mitähän kaikkea sitä vielä onkaan edessä? Ensimmäinen raskaus, eikä kokemusta muusta,  voi apua!
 
Kohtu ei varmaankaan kovin paljon vielä paina virtsarakkoa, toki koko ajan tietysti enemmän ja enemmän, mutta alkuraskauden jatkuva pissahätä johtuu enemmänkin siitä, että aineenvaihdunta vilkastuu, jolloin virtsaakin muodostuu enemmän, juomatta jättäminen ei ainakaan omalla kohdallani toiminut, koska silloin päänsärky ja huimausoireet iskevät kympillä päälle jos pääsee vähääkään kuivumaan. Mielummin siis pari x yössä pissalle kuin seuraavan päivän huimaus ja särky.. :/ Komsiikomsaa... 
 
Jostakin luin muuten myös sellaista, että virtsarakko olisi koko raskauden ajan osittain täynnä, eikä tyhjene kokonaan missään vaiheessa ja siitäkin johtuen joutuu useammin pissalle. Sitä mistä se johtuu tai mikä siihen on syynä en enää muista.

Kaikenlaisia pikkukremppoja odotettavissa, toisilla enemmän toisilla onnekkailla vähemmän.. ;)
 
Toi kiihtynyt aineenvaihdunta selittää sitten sen, että pissa on nykyään tummempaa kun normaalisti... ja ehkä voimakkaamman hajuista, tai sitten hajuaisti on vaan herkistynyt  Kaikenlaista uutta, ihmeellistä ja jännää joka päivä 
 
Heii taas.
Mä kun tässä viikko pari sitten hihkutin,että ei ole oireita pahemmin.. No,nyt voisin niitä
muille jakaa! Mulla on aivan tajuton väsy, ruoka ei meinaa mennä alas ja kaikki maistuu suus kitkerälle, koko ajan miettii et mitähän sitä tekee mieli, kun hirveästi jotakin suolaista haluaisi...
(kenelläkään vinkkei?? :) ) Väsymys on suoraan sanoen niin tajuton,että siitä asti ku mulla alkoi hiihtoloma koulus ihan tappiin asti,eli eiliseen aamuun olen nukkunut yhteensä 18-20 h vuorokaudessa, koska jos en nuku sattuu hirveesti päähän...tätä samaa jatkui mulla ainakin esikoisen kanssa rv 26 asti... :S
Ja se ruoka tosiaan,ei hedelmät houkuta, ei kasvikset, ei roskaruoka, ei kotiruoka, ei kissanruokakaan.. Virolaisella ohjeella tein perunasalaattia ihan siis tuoreista hyvistä raaka-aineista ja kun sen sain valmiiksi se oli mun mielestäni kitkerää. Mieheni ja 2v7kk ikäänen tyttömme molemmat kehuivat taivaisiin mutta itsellä jäikin se nauttimatta..väkipakolla olen edes jotakin syönyt,mutta kuten jo aikaisemminkin, se paino mulla laskee vaan...
Hajuaisteissa ei vielä ole muutoksia tapahtunut, mutta kaippa se siitä pian.

Ensimmäinen neuvola on nyt torstaina enkää malta odottaa! :)
Onnet kaikille matkaan ja jaksamisia. :)
 
Täällä puhutaan ruokahaluttomuudesta ja laihtumisesta, heitän vastakysymyksen: onko kenenkään paino noussut vielä? Mulla näytti aamulla +3 kg verrattuna viimeiseen muistamaani tulokseen ennen raskautta.. Syön kyllä jatkuvasti, eikä mikään maistu pahemmalle kuin aiemminkaan. Rinnat kasvanu ja vähän kuulemma oon 'levähtänyt' lantiolta.. Teille kokemusta omaaville: saako paino alkaa nouseen jo näillä viikoilla (8+3 nyt)??? Sorry jos kovin tyhmä kysymys.. :/
 
Takaisin
Top