Mitä kaikkea sairaalakassiin ?

56 cm mulla on kaikille ollut mukana ja sen pienempiä en oo itseasiassa edes ostanut kenellekään. Pituus ollut 50,5 cm, ja 2x 52 cm. Vähän reiluja alkuun, mutta hihoja ja lahkeita voi tarvittaessa kääntää.
 
Mäkin oon näin alustavasti suunnitellut että vauvalle olis kotiin lähtö vaatteina sukkikset, pitkähihainen body (kietaistava) joka mahd. Helppo laittaa, ite varmaan pelkään et rikon sen kun pueskelen ekoja kertoja :D ja sit tommoset aika ohuet villahousut, pipo, tumput, töppöset ja sit tommonen karvahaalari niitten päälle vielä, ei oo mikään paksu mut ei kai se jäädy kun kumminkin autolla ollaan kotiin menossa.. :) nii ja nää kaikki on kokoo 50-56, toivottavasti mahtuu :DD
 
Mitäs muuta ite vauvalle mukaan??? Mä oon ihan hukassa? Ensi tutti tulee kassiin ja nauha mut tyhmä kysymys, täytyyks tuttikin sterilisoida?? :D Ja täytyykö vauvalle ottaa ite vaipat talkit yms sinne mukaan??
 
Esikoisella oli 50 cm vaatteet kun synnäriltä lähdettiin ja ne oli oikein hyvät kun pituutta oli syntyessä sen 50 cm. Taisin olla pakannut myös 56 cm vaatteet varoiksi, mutta pienemmillä lähdettiin. Lisäksi kaukalossa oli toppapussi. Tosin silloin oli tammikuu ja -20 astetta. Nyt pärjännee toivottovasti vielä ilman toppapussia.

Tuttia meillä ei sairaalassa ollut mukana, eikä sitä oikeastaan suositellakkaan käytettävän ensi alkuun jotta imetys pääsee kunnolla vauhtiin. Tosin joku yöhoitajista oli käynyt laittamassa tutin meidän vauvalle yön aikana ja aamulla toinen hoitaja oli kauhuissaan asiasta. Eli kyllä niitäkin sairaalasta saa jos tarve on! Samoin kuin vaippoja. Ja ehdottomasti tutti sterilisoidaan! :)
 
Meillähän tällä hetkellä tyttö on poikkeuksellisen pitkä, eli täytyy varmaan ottaa kahta kokoa housuja mukaan.. Pitkähihainen body. Ja tumput. Kotona voi sitten katsoa niitä pienempiä vaatteita pois... Niitäkin on.
 
Mää otan varmaan varuiks 50cm vaatteet niiden 56cm vaatteiden kanssa. Ja aika kevyt varustus tulee päälle; housut, sukat, body, tumput ja pipo. Päälle autoo tulee kuitenkin fleecehaalari ja autossa on lämpimämpi kuin ulkona(eikä lokakuu yleensä ole kovin kylmä kuu ollut).

Kyfi kaikki tutit ja tuttipullot tulee streiloida ennen käyttöön ottoa, 5min kattilassa keittoa riittää. Ainulla on ainakin ohjeet pakkauksissa mukana ja suosittelevat steriloimista ennen käyttöä koska eivät voi taata että tuote olisi pesemisellä täysin puhdas. Vauvalle ei tartte ottaa talkkia, vaippoja ym mukaan sairaalaan, tässä ketjussa on ollut jo aiemmin puhetta näistä. Myöskään äidin ei tartte ottaa kipulääkkeitä eikä siteitä mukaan sairaalaan.

Sairaaloista(osasta) ei saa enää tutteja ollenkaan koska ovat mukana vauvamyönteisyyssertifikaatin haussa, jonka tarkoituksena on edistää imetystä ja äidin & vauvan vuorovaikutusta. Myöskin tuttipullojen ja lisämaidon antoa on alettu synnäreillä vähentämään, ja niiden antamiselle pitää olla lääketieteellinen syy (esim vauvan vs tippuu liian alas tai vauva joutuu eri osastolle).
 
Esikoisella oli 50 cm vaatteet kun synnäriltä lähdettiin ja ne oli oikein hyvät kun pituutta oli syntyessä sen 50 cm. Taisin olla pakannut myös 56 cm vaatteet varoiksi, mutta pienemmillä lähdettiin. Lisäksi kaukalossa oli toppapussi. Tosin silloin oli tammikuu ja -20 astetta. Nyt pärjännee toivottovasti vielä ilman toppapussia.

Tuttia meillä ei sairaalassa ollut mukana, eikä sitä oikeastaan suositellakkaan käytettävän ensi alkuun jotta imetys pääsee kunnolla vauhtiin. Tosin joku yöhoitajista oli käynyt laittamassa tutin meidän vauvalle yön aikana ja aamulla toinen hoitaja oli kauhuissaan asiasta. Eli kyllä niitäkin sairaalasta saa jos tarve on! Samoin kuin vaippoja. Ja ehdottomasti tutti sterilisoidaan! :)
3c0b0ed02b5f0c8333c369f38c9bf5d1


Meidän tutti paketissa lukee koku tommonen? Mut silti kattilaan ja kuumaan veteen vai? En oo ennen edes sterilisoinut mitään niin en varmaan osaa, auttakaa? Ja koska se kannattaa tehdä? Samoten kun koska teen sen tuttipulloille yms?? :)
 
Kyfi sää voit sen tehdä vaikka nyt kunhan säilytät ne sillai ettei niihin pääse ylimääräistä likaa/pölyä eikä pyöri lattialla tms, esim tutit voi säilyttää tossa muovilaatikossa(sekin streiloidaan). Toi mikrosterilointi on ihan kätevä, mutta varmemmin onnistut kun keität ne kattilassa 5min ajan ja sen jälkeen nostat kauhalla kuivumaan talouspaperin/leivinliinan päälle.
 
Mä päädyin nyt sit kahteen kassiin, toinen pikkunen missä on vauvan kotiintulovaatteet, pari vaippaa, tutti ja tuttinauha.
Toinen sit mun kassi, joka vähän isompi :D se sisältää tällä hetkellä:
-liivinsuojat
-nännivoide
-rintakumit
-yö siteitä
-pesuaine+shampoo
-huulirasva
-vartalorasva
-hiusharja+ponnari
-villasukat
-parit omat sukat
-1kpl imetystoppi
-reseptilääkkeet

Alkkareita pitää vielä laittaa ja jotkut housut itelle. Mut montaks imetyspaitaa kannattaa olla vai riittääks.tuo yks?? Ja imetysliivit minkä kokoset kannattaa ostaa ja mistä niitä saa yms?? Oon ihan kujalla oikeesti. :sad001 Kassiin tulee siis vielä naposteltavat ja mehut jotka ostan sit tässä joku päivä (toivottavasti kerkiin) :DD
Ja toki puhelimenlaturi, neuvolakortti ja rahapussi.
Mut tuleeks jollain mieleen vielä jotain mitä kannattaa ottaa?? Oon yrittäny kaikkia listoja netistä käydä läpi ja ottaa "mallia". Mut esim. Joku kirja yms. Tuntuu musta niin turhalta, tuskin pystyn keskittyyn semmosiin, onhan puhelimessa pelejä :D
 
Alkkareita pitää vielä laittaa ja jotkut housut itelle. Mut montaks imetyspaitaa kannattaa olla vai riittääks.tuo yks??

Jos sairaalassa aikoo olla omissa vaatteissa, niin ottaisin useamman imetyspaidan matkaan ihan oman hikoilun, vauvan pulauttelun, veren tai muun likaantumisen vuoksi. Mutta jos aiot olla sairaalan vaatteissa, niin et tarvitse imetyspaitaa kuin korkeintaan kotimatkalle. Sama homma alkkareiden kanssa, varsinkin jos vuodat ekoina päivinä paljon. Ainakin täällä osastolla vuotoihin käytettävät tenat oli sen verran suuren näköisiä, etten itse saisi niitä mitenkään omiin alkkareihin mahtumaan.

Itse ajattelin mennä sairaalan vaatetuksella, paitsi otan omat villasukat ja tietty imetysliivit mukaan. Saa sitten huoletta heittää likaisia vaatteita pyykkiin ja vaihtaa puhdasta päälle eikä kotona odota heti kiva pyykkivuori sairaalasta tultua.
 
Jos aiot pitää omia vaatteita osastolla niin yhdet housut ja yksi paita ei riitä, sillä ne ovat äkkiä erinäisissä eritteissä esim maidossa, kakassa, veressä jne. Jos aiot käyttää sairaalan kaapua niin noi riittää, mutta omia vaatteita jos käyttää niin niitä kannattaa olla parit vaihtovaatteet. Mies voi tuoda sitten lisää sairaalaan vaatetta kunhan selviää kauanko teijän tarttee olla osastolla. Helpointa on pitää sairaalan verkkokalsareita, niissä se sairaalan jättiside pysyy hyvin paikallaan ja ei tartte kantaa kotio sitten verisiä alkkareita. Ja ne sairaalan siteet on alkuun parempia kuin omat libresset ym koska sitä vuotoa voi tulla paljonkin ja side on hygieniasyistä vaihdettava joka vessareissulla.

Imetysliivejä saa netistä ja ihan h&m, kappahal jne myy niitä. Kannattaa ostaa sen kokoiset kun nyt menee ja kokoa isommat, mielummin ilman kaaritukia sillä ne voivat tukkia maitotiehyet ja ne painaa ikävästi kipeisiin rintoihin.

Tossa pari nettikauppaa ja ohje liivien valkkaamiseen
http://www.raskauskeiju.fi/imetysliivit-imetykseen
https://www.lumingerie.fi/imetysliivit
http://www.imetysliivit.net/imetysrintaliivit-hyva-tietaa.html
 
Muokattu viimeksi:
Jos sairaalassa aikoo olla omissa vaatteissa, niin ottaisin useamman imetyspaidan matkaan ihan oman hikoilun, vauvan pulauttelun, veren tai muun likaantumisen vuoksi. Mutta jos aiot olla sairaalan vaatteissa, niin et tarvitse imetyspaitaa kuin korkeintaan kotimatkalle. Sama homma alkkareiden kanssa, varsinkin jos vuodat ekoina päivinä paljon. Ainakin täällä osastolla vuotoihin käytettävät tenat oli sen verran suuren näköisiä, etten itse saisi niitä mitenkään omiin alkkareihin mahtumaan.

Itse ajattelin mennä sairaalan vaatetuksella, paitsi otan omat villasukat ja tietty imetysliivit mukaan. Saa sitten huoletta heittää likaisia vaatteita pyykkiin ja vaihtaa puhdasta päälle eikä kotona odota heti kiva pyykkivuori sairaalasta tultua.
Mä en oo vielä ihan tarkalleen miettinyt.. mut luultavasti tahtoisin omat vaatteet, sairaala ahistaa jo paikkanakin kamalasti, täytyy olla jotain omaa ja turvallista :D Täytyy käydä muutenkin ostamassa noita imetystoppeja ja ne liivit...
 
Jos aiot pitää omia vaatteita osastolla niin yhdet housut ja yksi paita ei riitä, sillä ne ovat äkkiä erinäisissä eritteissä esim maidossa, kakassa, veressä jne. Jos aiot käyttää sairaalan kaapua niin noi riittää, mutta omia vaatteita jos käyttää niin niitä kannattaa olla parit vaihtovaatteet. Mies voi tuoda sitten lisää sairaalaan vaatetta kunhan selviää kauanko teijän tarttee olla osastolla. Helpointa on pitää sairaalan verkkokalsareita, niissä se sairaalan jättiside pysyy hyvin paikallaan ja ei tartte kantaa kotio sitten verisiä alkkareita. Ja ne sairaalan siteet on alkuun parempia kuin omat libresset ym koska sitä vuotoa voi tulla paljonkin ja side on hygieeniasyistä vaihdettava joka vessareissulla.

Imetysliivejä saa netistä ja ihan h&m, kappahal jne myy niitä. Kannattaa ostaa sen kokoiset kun nyt menee ja kokoa isommat, mielummin ilman kaaritukia sillä ne voivat tukkia maitotiehyet ja ne painaa ikävästi kipeisiin rintoihin.

Tossa pari nettikauppaa ja ohje liivien valkkaamiseen
http://www.raskauskeiju.fi/imetysliivit-imetykseen
https://www.lumingerie.fi/imetysliivit
http://www.imetysliivit.net/imetysrintaliivit-hyva-tietaa.html
Kiitti, näitä neuvoja mä just kaipasinkin!
 
Vielä maailman typerin kysymys tuttikeskusteluun. Eli kun tutti tulee muovirasiassa, jonka sisällä on vielä se ite tutti sekä siihen suuhun menevään osaan laitettava muovisuojus, niin steriloidaanko kiehuvassa vedessä nämä kaikki? Miten usein sitten jatkossa, jos vauva käyttää tuttia, pitää steriloida? Ja miten kauan voi ylipäänsä käyttää samaa tuttia? Aventin tuttipakkauksessa tais lukea, että tutti vaihdettava uuteen kuukauden tai kahden välein - onko näin?

Nessu 33+5
 
Onhan se kiva ajatus haluta olla omissa vaatteissa sairaalassa, mutta olis ainakin itellä saanut olla siinä tapauksessa matkalaukullinen kampetta :) Verta, hikeä, maitoa...vaihdoin sairaalan yöpaitaakin ainakin pari kertaa päivässä ja tosiaan ne megavaipat suorastaan vaatii sairaalan verkkopöksyt. Mun mielestä aivan turha mennä omia vaatteita pilaamaan. Tosin mistä sen tietää mikä 'kauniit ja rohkeat'-synnytys joillakin on, että on täydessä tällingissä läpi synnytyksen ja sairaala-ajan :D Itellä ei ainakaan mennyt kuin elokuvissa, ei sinne päinkään.
 
Juu, sairaalan kuteilla meinaan minäkin olla. Se eritteiden määrä ja sotku oli kyllä semmoinen... Ja säästyy pyykiltä. Meillä vauva joutui osastolle useammaksi viikoksi, niin sinne vein jossain vaiheessa hänelle omat vaatteet. Sairaalassa ei ollut tarpeeksi pieniä kokoja ja vauva hukkui niihin 68 kokoa oleviin vaatteisiin. Jotenkin minusta tuntui muutenkin hyvälle pukea vauvaa itselle mieluisiin vaatteisiin, kun muuten ei hallinnantunnetta juuri elämässä ollut. En tiedä saako kaikissa paikoissa omia vaatteita vauvalle viedä, mutta meille ainakin hoitajat antoivat luvan. Ja myös hoitajat puki vauvan minun tuomiin vaatteisiin, jos vaihtamiselle tuli tarvetta kun en ollut paikalla.
 
Nessu juu se muovirasia mikä esim Ainun mam tuteissa on keitetään myös ja steriloidut tutit säilytetään siinä. Erillistä muovisuojusta ei välttämättä voi streiloida(saattavat sulaa), esim aventin tutin suojuksen voi keittää. Pakkauksessa pitäisi lukea ohjeet ja mitkä osat kestävät steriloinnin. Vastasyntyneelle kaikki pullot ja tutit tulisi keittää joka päivä niin kauan kunnes alkaa maistelemaan kiinteitä, mutta mää oon sen verta laiska ollut että oon alkuun keittänyt kerran vkossa tutit. Pullot oli pakko keittää joka päivä tiskauksen jälkeen. Samaa tuttia suositellaan käytettäväksi max 6vkoa hygienia- ja turvallisuussyistä. Varsinkin kun hampaita alkaa olemaan niin tuttikin joutuu koville.
 
Mä olin sairaalassa omissa vaatteissa, lukuunottamatta niitä sairaalan sexyjä verkkopöksyjä. Mut mulla olikin se "kauniit ja rohkeat" -synnytys. :) Kaksi yötä olin ja kahdet vaatteet mulla oli. Pitää katsoa, miten menee tällä kertaa.
 
Tuun toisesta ryhmästä huutelemaan oman kokemukseni näistä kamppeista :D
Mulla oli mukana puhelin ja laturi (vaasassa ei ainakaa multa kielletty puhelien käyttöä salissa), imetyssuojat ja liivit (liivejä en käyttäny ku ne olis ollu märät sekunnissa, tissit oikein räjähteli :'D) ja crocsit, hiusharja ja ponnari, myslipatukoita ja lökärit.
Enempää en pakkaillut kun tungin vaan kassiin sen mitä löysin ennen sairaalaan lähtöä.. Olin siirtänyt pakkaamista ajatuksella "ei se vielä synny moneen viikkoon" ja hups lapsi syntyki sillon kun en ollu varautunu asiaan :D

Vaasassa ei ollut mitään housuja, vain semmonen jäätävä sairaalapaita mikä ylsi polviin. Onneks otin housut ku oli pakko päästä välillä ulos haukkaamaan happea kun sisällä oleminen alkoi ahdistaan.
Kuulokkeetkin oli mukana, löyty käsilaukusta (siellä nyt on ihan kaikkea pinneistä jakoavaimiin ja koiran kynsisaksiin) niin sain katottua Netflixsistä sitä sun tätä kun vauva nukkui ja sai ajan kulumaan. :D
 
Takaisin
Top