Mitä kaikkea sairaalakassiin ?

Tilkku77

Näppärä viestien naputtelija
En tiedä onko täällä vielä ketjua tälle, mutta haluaisin hiukan kysellä, että mitä teidän sairaalakasseihin tulee. Tietysti itselle jotain, ja vauvan kotiintulo-vaatteet, mutta mitä kaikkea pitäisi muistaa pakata mukaan. Tässä kun ekaa kertaa pakkaa, niin ei oikein osaa etukäteen kaikkea huomioida. Mikä on turhaa tai mikä tärkeetä.
 
Muokattu viimeksi:
•Omat hygieniatarvikkeet(saippuat, hammasharja ja -tahna), meikit omasta mielestä turhia kun eipä kukaan sitä kato minkä näköinen äiti on synnytyksen jälkeen ja kun hikoiluttaa niin meikki ei pysy freesinä.
•omat reseptilääkkeet(Särkylääkkeitä saa sairaalasta)
•itselle ja miehelle evästä(ainakin miehelle jos synnytys venähtää) mm myslipatukoita, juotavaa ja hieman herkkuja
•molemmille sisäkengät(useimmista sairaalasta ei löydy edes äidille kenkiä ja ainakin tays toivoo et synnytyssalissa isällä on sisäkengät)
•neuvolakortti, puhelin ja laturi, kamera(jos sen tällä kertaa muistaisi ottaa mukaan)
•imetysliivit ja suojia
•miehelle Sudoku tekemiseksi(esikoisen synnytys venähti joten mies sit täytteli sudokuja mun yrittäessä kerätä voimia)
Omat ja vauvan kotiintulovaatteet laitan valmiiksi kaukaloon, jonka mies tuo sit kun tulee toivottavasti hakemaan meijät molemmat samaan aikaan.
Periaatteessa jos kiire tulee niin tärkein minkä täytyy olla mukana on neuvolakortti, muuta ei välttämättä tartte synnytyksen aikana ollenkaan ja synnytyksen jälkeen mies voi hakea jos tarttee jotain(jollei kotimatka oo kohtuuttoman pitkä).
 
Ok. Noi kengät olikin hyvä tieto. Pitää semmoiset hankkia. Oon villasukkatyyppiä
 
Miulla kans eka kerta, ja oon saanu jos vaikka minkälaista tilpehööriä, niin kaikenlaista tuonne on tullu kasattua. Noitten vaatteitten lisäks löytyy liivinsuojia, maidonkerääjät, nännikumit, harso, lanoliinia ja suojavoide.
 
Mä toivon et sairaalasta saa kaiken mitä ei välttämättä tarvitse heti. Mutta joo olen hiukan listaa hahmotellut, kun saattaa olla nopeampi lähtö kuin on ajatellut. Kunhan vaan pääsis siihen vaiheeseen et oikeasti saisi ne tarpeet siihen kassiin pakattua..
 
Hygieniatarvikkeet ja reseptilääkkeet. Imetysliivit ja liivinsuojia. Näillä pärjää jo tosi pitkälle! Vauvalle otan mukaan lakin ja tutin, saa käyttää heti siellä... Ne synnärin lakit oli ainakin viimeks niin järkkyplöröjä, ettei ne pysyneet yhtään päässä. Nämä on sellaista *ei välttämätöntä bonusta*. Joo ja kännykän laturi tietty ja kamera. Sit kotiinpaluuvaatteet pakkaan eri kassiin ja ne saa mies tuoda myöhemmin.
 
Täällä ainakin viimeeksi toivottiin ettei vauvalle tuotaisi vaatteita vielä synnytykseen mukana vaan isä toisi ne sitten kun hakee äidin ja lapsen kotiin kun säilytystilat on niin onnettomat. Mutta toki täysin sairaalakohtaista! Itse siis ajattelin myös pakata vaatteet vauvalle kaukaloon valmiiksi niin isä saa siitä sitten napattua mukaan. Itse myös viimeeksi pakkasin aika paljon omia vaatteita mukaan kun ajattelin, että olisi kivempi olla omissa vaatteissa sairaalassa, mutta todellisuudessa hiihdin ennemmin niissä sairaalavaatteissa kun ne sai vaan suihkun jälkeen viskata muiden pestäväksi ja vaihtaa niin monesti päivän aikana kun vain tunsi tarpeelliseksi. :grin Edes imetysrintsikoita en pukenut ennen kuin kotiin lähtiessä, mutta jotkut toki tarvitsevat ne ihan jo kipujen vuoksi! Tällä kertaa siis mukaan lähtee vain kotiutumisvaatteet ja varoiksi ne imetysrintsikat! Oman lanolinin pakkaan myös kun sitä ei meinannut viimeeksi löytyä koko sairaalasta! :eek: Ja tällä kertaa myös laitan sitä ennen kuin edes tarvetta ilmenee. :shy:
 
Meillä ainakin lanoliinit ja muut rasvat sai laitokselta. Muuten ei hirveästi lisättävää edellisiin. Meillä oli synnytyssaliin eri laukku, johon pakattiin neuvolakortti, vaihtopatterit Tens laitteeseen, eväitä, kauratyyny, musiikit ja lukemiset. Sitten mulle toinen laukku lääkkeille, villasukille, yksille megakokoisille imetysliiveille ja kotiin lähtövatteille. Shamppoo ja dödö oli omia, samaan pussukkaan otin muutaman liivinsuojan mukaan. Kakaraisen vatteet tuli kantokopan mukana isän tuomana. Ei siis omia vaatteita kummallekaan, ei harsoja ei mitään. Meillä saa ostaa pienen pipon omaksi synnäriltä. Se valitaan salissa ja laitetaan sitten päähän. Sopivan kokoisia ja toimivia. Tosin meillä ei ollut laitoksella montaa kertaa päässä, kun piti laskea kuumetta ja lämpöä.

Pikkupapunen, mä aloin käyttämään viimeksi varmaan kuukausi ennen lasketua sitä lanoliinia ja varmaan vielä muutaman kuukauden synnytyksen jälkeen, vaikka ei ehkä olisi ollut tarvetta...tai sitten ei ollut tarvetta koska käytin kokoajan :wink
 
Olis kätevää, jos jokaisen paikallinen neuvola esimerkiks jakais listan asioista, jotka äiti ja vauva saa synnytyssairaalasta käyttöönsä ja mistä pitää huolehtia itse ja tuoda mukanaan.

Mulla ainakaan ensikertalaisena ole mitään hajua, mikä sairaalassa odottaa valmiina ja mikä ei. Ihan vaikka sellainen simppeli juttu kuin vaipat (sekä vauvalle että äidille jälkivuotoon). Pitääkö ne ottaa itse mukaan? Entä ruoka, mitä äiti/isä saa sairaalasta, mitä ei? Entä saako synnytyssalissa soittaa vaikka Spotifystä musaa pienellä kaiuttimella eli kantsiiko sellaista ottaa mukaan?

Miten isoja kasseja nämä teidän sairaalakassit muuten on? Tyyliin käsilaukku, salilaukku vai matkalaukku? :D

Ja miten aikaisin ennen laskettua aikaa pakaasi pitää teistä olla pakattuna? Nimimerkki, en ole vielä edes aloittanut...

Nessu 32+1
 
Vaipat ja siteet on sairaalasta. Äiti saa ruokaa niin paljon kuin haluaa -välipala jääkaappi on yleensä myös vapaassa käytössä. Isä joutuu tyytymään kanttiinin antimiin paitsi synnytyksen jälkeen on saatu jotain pientä ainakin sjoella ja vaasassa -sektion jälkeen ei kylläkään pommackia herunut kummallekaan :D Mun tavarat mahtuu käsilaukkuun...

Kännykkää en ottaisi synnytyssaliin enkä mitään bluetooth juttuja... Siellä on kuitenkin herkkiä seurantalaitteita ym. jotka ei välttämättä tykkää. Cd soitin uskon, että löytyy joka synnäriltä, niin cd:lle vaikka polttaa sitä musiikkia mukaan jos haluaa :)
 
Sain vihdoin ostettua sen hoitolaukun, ja kun se on niin kivan kokoinen, ajattelin siihen pakata ne mitä tarvitsen. Haluaisin mahdollisimman vähällä pärjätä. Omia vaatteita en ota mukaan, muuta kuin ne millä lähden pois. Villasukat otan kyllä ihan jo reuman takia, muuten on nilkat niin kivuliaat..
 
Puhutaankohan sairaalan synnytysvalmennuksessa sairaalakassin pakkaamisesta? Itse oon jotenkin kuvitellut et siellä otettais puheeksi, näköjään kun kaikilla sairaaloilla on eri käytännöt niin kiva ois tietää sen oman sairaalan tavat/toiveet ettei matkalaukullista roudaa sitä tavaraa mukaan :)

Neuvolan perhevalmennuksessa oli tästä vähän puhetta ja siellä sanoi et tärkein on neuvolakortti, muut kerkeää mies tuoda myöhemminkin jos kiire tulee!
 
Nuo taitaa olla paikkakohtaisia onko välipalaa jääkaapissa vapaasti otettavissa vai ei. En ainakaan muista, että esim kättärillä olisi niin, vaan evästä tarjoiltiin ateria-aikoina. Sen sijaan jääkaappiin sai viedä omia eväitä. Ja ainakin HUS sivuilta löytyy tuosta sairaalakassista eli kannattanee vähän surffailla oman sairaalan sivuilla. Musavehkeitä en itsekään turhaan roudais, ellei venähdä odotteluksi, mutta meillä ainakin oli koko ajan sitä muuta tohinaa, ettei käynyt mielen vieressäkään kaivata omaa soittolistaa :)
 
Mäkään en muista, että ois mitään välipalaa ollut vaan ne sairaalaan tarjoamat ruuat. Mies ja isovanhemmat kyllä sitten raahas mulle suklaata ja muita herkkuja ja pillimehuja! Tosin tällä hetkellä taitaa ainakin täällä olla kielto ettei synnärille pääse kuin isä ja omat lapset, ei edes isovanhempia. Tosin saattaa olla ihan mukavaakin kun saa olla rauhassa. :grin Kännykkä taas meillä sai käyttää koko ajan! :)
 
Mä luulen et tuo kännykkäkielto(esim.seinäjoella ehkä en tiedä onko enää)On siksi että siellä keskitytään siihen synnyttämiseen eikä puhelimen vahtaamiseen.Ei ne laitteet ainakaan älypuhelimista ota häiriötä vanha juttu jo se.Ja voi se kännykkä olla lentokonetilassa et saa kuvia ottaa.Mun mielestä on toisaalta ollut ihan kiva et on edellisten synnytyksissä oltu kännykät Kiinni( ei ollu kyl älypuhelinta meillä viel silloin)niin vauvan synnyttyäkin on keskitytty vaan häneen.Ollaan vauvan syntymästä aina ilmoitettu vasta osastolle päästyä :) Toki molemmat on syntyneet yöllä :) Nyt voi kyl käydä niin et jos päivällä syntyy täytyy lapsille heti ilmoittaa jos ei onnistu salista saa mies käydä sit soittamassa :)
 
Ja tiedän kyl et monet käyttää kännykkää ainakin vauvasta ilmoittamiseen vaikka oliskin kielto et ei saa salissa käyttää.Osastollahan sai vapaasti käyttää mut mä muistaakseni pidin äänettömällä tai ihan hiljaisella et ei huonekaveri häiriinny.
 
Joo, kyllä osastolla saa käyttää kännykkää, mutta salissa en halua ottaa pienintäkään riskiä. Jopa vääränlainen kengät voi rikkoa niitä laitteita (just oli Tehy-lehden facebook-sivuillakin juttu, et jossain sairaanhoitopiirissä aletaan esim. leikkurissa, synnytyssalissa ja teholla työskenteleville hankkimaan sairaalan puolesta antistaattiset työkengät juuri tästä syystä), niin en kyllä kännykälläkään alkaisi riskeerata. Lentokonetila tosin varmaan on ok.
 
Mä kans aattelin pakata erikseen heti mukaan otettavat ja kotiinlähtötavarat. Mies saa sit käydä kotoo hakemassa kaukalon ja kotiinlähtövaatteet mulle ja vauvalle. Meillä olis toiveissa taysin potilashotelli, joten kun itekin sielä ollaan omissa vaatteissa, ajattelin ehkä ottaa myös vauvalle omia vaatteita. Tota sairaalakassin sisältöö kun on listaillu, alkaa tuntua et olis lähössä pitemmällekin reissulle eikä synnyttämään :D

Synnytykseen lähdettäessä mukaan otettaviin eväisiin kätilö vinkkas et helposti oksennettavaa jos tuleekin huono olo :D
Ainakin taysissa vanhemmille tarjotaan synnytyksen jälkeen saliin välipalaa. Vaikee kyl miettiä minkälaisia eväitä ja kuinka paljon pakata valmiiks mukaan kun ei tosiaan yhtään tiiä kauanko synnytyksen alkuvaihe kestää o.O
 
Salissa ja synnyttävien osastolla taysissa ei suositella puhelimen käyttöä koska sen signaalit häiritsee esim epipumpun toimintaa ja sydänääni-käyrän anturia. Kyllä ne hoitajat sit sanoo puhelimen käytöstä. Muutenkin osastolla kannatta pitää hiljaisella tai äänettömällä, koska se voi häiritä omaa tai naapurin vauvaa.

Sairaalasta saa vaipat vauvalle ja äidille siteet. Myös kipulääkkeet(Burana ja panadoli) saa sairaalasta, ainoastaan omat reseptilääkkeet on otettava mukaan. Äiti saa sairaalanruuan 4x päivä plus klo. 14 tietämillä "päiväkahvin"(taysissa piti hake itse). Isälle pitää ottaa omat eväät mukaan, jollei halua ravata kanttiinissa. Synnytyksen jälkeen isäkin saattaa saada kahvia, leipää tms, mut ei joka paikassa(taysissa saa). Omat eväät voi viedä osaston jääkaappiin, jos sairaalasta ei saa välipaloja tms. Taysissa saa välipalaa ja kaapilla saa käydä hakemassa oman tarpeen mukaan.

Musiikin soittaminen riippuu sairaalasta ja henkilölunnasta, joissain paikoissa musiikkia saa soittaa cd-soittimesta ja toisissa ei. Spotifysta tms ei saa juuri ton netin ja sen aiheuttaman mahdollisen häiriön takia. Myöskin bluethoot laitteet saattaa häiritä niitä laitteita, joten kannattaa jättää ne salista pois.

Sairaalakassi kannattaa olla mahdollisimman pieni, sillä sitä joutuu roudaamaan mukana ja salissa ei ole erillistä tilaa sille(tai no juuri muuallakaan sairaalassa). Joten matkalaukku kannattaa unohtaa heti. Kassi kannattaa olla vaikka tulevan hoitolaukun kokoinen tai max se salikassi, ja omat vaatteet pakata jonkin muuhun kassiin odottamaan sitä et mies ne tuo. Kassi kannattaa olla pakattuna kuitenkin ennen laskettua, sillä vauva voi syntyä ihan hyvin vaikka rv 37 ja jos tulee kiire lähtö niin tavaroista saattaa jäädä kiireessä ne tärkeimmät puuttumaan. Jääkaapin oveen voi kirjoittaa listan kassista puuttuvista asioista (esim kännykän laturi, neuvolakortti tms) josta on sit helppo kattoa lähdön aikaan et mikä puuttuu ja mitä tarttee ottaa mukaan.
 
Muokattu viimeksi:
Siinä tapauksessa jos isä yöpyy perhehuoneessa äidin kanssa niin myös isä saa sairaalasta ruuan.
Meillä oli sairaalassa myös jääkaappi jossa oli välipalaa tarjolla jos nälkä yllätti ennen ruoka-aikaa. En kyllä tiedä mitä siellä oli tarjolla kun hyvin pärjäsin aina seuraavaan ruokaan asti.
 
Takaisin
Top