Missä vauvasi nukkui ensimmäiset kuukaudet?

Meillä nukuttiin niin kauan ku mahduttiin suvussa kulkevassa suuressa pärekorissa (jokaiselle tietenki uusittu patja) ja nyt ku ei mahdu enää siihen koriin on poika siirtyny omaan pinnasänkyyn joka on meidän sängyn vieressä.Aamusyötön jälkeen ku isi on jo lähteny töihin pääsee poika ottamaan tirsat äipän viekkuun.
 
"muu".

yritettiin laittaa vauva nukkumaan heti alkuunsa pinnasänkyyn, koska nukkui omassa sängyssä synnärilläki, mut eipä siitä tullu mitään. vauva alkoi heti huutamaan ku laski pinnikseen ja rauhoittui vasta, kun otin syliin ja imetin. eka yö meni sillai et valvoin jostai yöyhdestä aamuseitsemään ja sit mies otti vauvan ja mä nukuin. tokana yönä nostin vauvan pinniksestä viereen imemään ja nukahdin vauva tissillä, ja siitä eteenpäin ollaanki nukuttu meidän sängyssä kaikki kolme. siirretään vauva pinnikseen, kunhan alkaa pyöriä enemmän, nyt on menty vielä hyvin pyörimättä. vauva tykkää nukkua tiukasti mun kainalossa/sylissä, pää tissillä tai tissi poskella ja nukahtaa helpoiten, kun saa imeä ja sylkäisee itse tissin pois nukahtaessaan.
 
Pinnasängyssä (niinkuin suunniteltiinkin) meidän makkarissa (toisin kuin suunniteltiin) :D

Mies oli kantanut pinniksen pojan omasta huoneesta meidän makkariin sillä välin kun me oltiin synnärillä. "Kun se on niin pieni, ei se voi tuolla yksin nukkua...". Kun 5kk tuli täyteen ja saatiin neuvolasta puurolupa, siirtyi sänky pidempien yöunien toivossa pojan omaan huoneeseen.
 
Olin ajatellut alunperin että pinniksessä nukkuu, mutta perhepedissä nukutaan ja tämä jatkuu vielä toistaiseksi(vauva 2,5kk) .
 
Äitin ja isin välissä. Pinnasänky  ei vaan koskaan ole kelvannut, eikä se mitään, koska pidän pikkusen ihan mielellään vieressä. Nyt vauva on kohta 1v. ja pinnasänkyä ollaan laittamassa pois ja suoraan lasten sänkyyn siirrytään jossain vaiheessa, jossa on laidat tietty. :) Ei kaikille vaan sovi pinnasänky.
 
Omassa pinniksessään on nukkunut alusta asti! Viereen otin ekojen viikkojen aikaan, kun osa-imetin, mutta ei siinä nukkunut vauva eikä äitikään. Eli ei perhepetiä ainakaan tämän tylleröisen kanssa. :)
 
Ihan ensimmäisinä viikkoina, aina kun yöllä aloin imettään, yleensä otin poitsun viereen nukkuun kun siihen se aina hyvin nukahti ja kun olin itsekin niin väsynyt etten pahemmin mihinkään pikku tuhinaan heränny! :D Jonku kahen viikon ikäsenä rupes jo nukkuun pitkiä yö unia, jotain 5-8 tuntia putkeen. Sillon sitte alko nukkuun koko yöt omassa sängyssä. Nykyään ei kyllä pystyis nukkuun perhepedissä, pelottaa niin paljon että jompi kumpi kierähtää päälle ja siinä pelossa ei sitte pystyis nukkuun olleskaa.
 
Tarkoitus oli, että alussa nukkuu meidän sängyn vieressä äitiyspakkauksessa, mutta nukkuikin siinä kaksi yötä, jonka jälkeen siirtyi häkkisänkyyn olohuoneen puolelle. Minun ja vauvan unet parantui, kun en koko ajan ollut sängyn laidalla kurkkimassa, että nukkuuko se, jos kuului pientä ähinää.
 
Alusta asti on nukkunut meidän sängyn vieressä kehdon tyylisessä omassa sängyssä, nyt ei kyllä enää kovin kauaa mahdu siellä nukkumaan.

Moni on vastannut että vauva nukkuu vieressä tai jopa vanhempien välissä, alkoi kiinnostamaan että miten on käynyt vanhempien välisen läheisyyden ? Eikö sitä enää ole .. ?
 
Meillä nukuttiin ensimmäiset 4 kuukautta täysin perhepedissä. Elli ei viihtynyt tippaakaan pinnasängyssään, vaan jumalaton huuto alkoi samantien kun selkä edes koskettikaan omaa patjaa.

Nyt noin vähän päälle kuukauden verran ollaan harjoiteltu pienin askelin pinnasängyssä nukkumista ja pikku hiljaa alkaa tuntumaan, että minäkin alan saamaan oman sänkyni takaisin. Alku tosin oli aivan totaallista helvettiä, mutta pikku hiljaa neiti alkoi rauhoittumaan ja tottumaan omaan sänkyynsä. Nykyisin siis laitan Ellin omaan sänkyynsä aluksi nukkumaan, mutta ensimmäisen ruokailun aikaan otan loppu yöksi viereen nukkumaan ja tämä systeemi toimiikin nykyisin paremmin kuin hyvin, ja kaikki ollaan tyytyväisiä.
 
Vaunuissa. Minityyppi nukkui suurimman osan ajasta, mutta halusin pitää hänet näköetäisyydellä koko ajan. Äitiyspakkauksen laatikko tuntui melko kolholta ratkaisulta, vaunukoppa paremmalta.
 
Meillä oli suunniteltu, että vauva nukkuisi alkuun äitiyspakkauksen laatikossa pinnasängyssä. Pinnasänky olisi meidän sängyn vieressä. Yhtään yötä ei suostunut äitiyspakkauksen laatikossa nukkumaan. Ensimmäisenä viikkona muutamia päikkäreitä, mutta nekin olohuoneen puolella. Poika on nyt 8 vkoa ja on nukkunut pinnasängyssä 3 yötä, joista viime yö oli yksi. Sitä edellisenä nukkui puolikkaan yön pinnasängyssä.

Kokeillaan, josko tuo pinnasängyssä nukkuminen alkaisi luonnistumaan nyt. Olisi sekä vauvalle, että mammalle parasta, sillä pidämme toisiamme ainakin jossain määrin hereillä. Vauva herää, jos minä liikun ja vauva alkanut tökkimään minua. Ainakin viime yö meni hienosti ja kumpikin sai selkeästi nukuttua paremmin. Pinnasänky siis edelleen kiinni meidän sängyssä ja laita on madallettua mallia..
 
Ensimmäiset kolme viikkoa perhepedissä äidin vieressä (isä nukkui olkkarissa, ei uskaltunut viereen). Seuraavat 5 viikkoa nii, että iltasyötön jälkeen siirsin omaan pinnikseen, mikä on meidän sängyssä kiinni ja siinä on laskettava laita, eli oikeastaa on jatke sängyllemme. Kun yöllä heräsi syömään usein nukahdimme molemmat ja en "kerinnyt" siirtää enää takasin pinnikseen.

Nyt vauva 3,5 kk ja nukkuu pinniksessä, mikä edelleen on meidän sängyssä kiinni ja laita alhaalla.
 
Meillä nyt viisiviikkoinen tyttö ja nukkuu pääasiassa pinniksessä ("sivuvaunussa") mutta välillä jää viereen aamuyön syötöiltä.

Meillä nukahtaa hyvin syliin ja tissille, mutta herää usein kun lasketaan sänkyynsä, ja löydettiin siihen tosi ihana ratkaisu, katsokaas: http://www.safetots.co.uk/Nursery-&-Sleeping/Sleeping-Positional-Aids/c87_101/p1489/Clevamama-ClevaSleep-Positioner/product_info.html

Aivan huikea keksintö, helppo imettää tuon kanssa sekä istualtaan että sängyssä pötköttäen, helppo pitää sylissä tuon kanssa eikä muuten herää enää siihen sänkyyn nostamiseen, kun tuolla nostaa ja saa nukkua tuolla alustalla sängyssään!
Ja viereen jos jää, reunat estää vauvan kierimisen ja antaa vanhemmille turvallisemman olon..
Plussaa nyös tuo hieman koholla oleva pääpuoli.
Suosittelen!
 
Meiän pikku neiti nukkui ekan kuukauden rattaisa,johon olin kyhäillyt kohtua muistuttavan pesän kun olivat suositelleet sellaisen laitettavan kun oli keskonen niin olisi helpompaa taaperolle. ja muistuttaisi kohtuakin niin ei heti järkyttyisi liikaa kun ympärillä on paljon enemmän ylimääräistä tilaa.
 
Kuinka koette järjestelyt parhaaksi kun makuuhuone yläkerrassa, missä myös vauvan pinnasänky, mikä päiväunipaikaksi alakertaan?? vai jopa makuuhuoneen muutto kokonaan alas? Jatkossa kuitenkin huono koska tulevat lasten huoneet ylhäällä...Mahdoton ajatus viedä joka kerta omaan sänkyyn ylös päiväunille... Onko kokemusta stokke matkasänky kehto yhdistelmästä mihin saa myös sitterin? Jakakaa ideoitanne!:)
 
Antsuli23, meillä nukutaan päikkäreitä tällä hetkellä vaunuissa eteisessä/olohuoneessa. Tilanne on siis sama, että makuuhuoneet yläkerrassa ja olohuone ja keittiö alhaalla. Heijaan vaunuissa eteisessä uneen ja siinä saa sitten nurkassa tuhista päikkärit. Tosin aika paljon nukutetaan myös ulkona varsinkin säiden niin salliessa. Tiedä sitten, kun kasvaa vaunuista ulos, että kuinka sitten toimitaan. Kai se jossain vaiheessa pitäisi pinnikseen opetella päikkäritkin nukkumaan. Tai sitten vaan rattaista selkänojaa alas ja siihen.
 
Nukkui minun puolen sängyn vieressä vaunuissa n. viikon. Siitä oli helppo tuututella vaunuja jos vauva heräs.

Sen jälkeen viresessä ja siitä siirtyi omaan sänkyyn
 
Takaisin
Top