Missä vauvasi nukkui ensimmäiset kuukaudet?

Kressida

Vauhtiin päässyt keskustelija
Odottajien puolella äänestetään siitä, missä vauvaa AIOTAAN nukuttaa ensimmäiset kuukaudet tai viikot. Vaihtoehtoina ovat äiitiyspakkauksen laatikko, pinnasänky ja "muu".

Kysytäänpä mielenkiinnon vuoksi, miten on käynyt vauvan jo saaneissa perheissä! Pikagalluppi tuttavaperheissä kun kertoo, että ei ole aina mennyt niiku suunniteltiin :-)

Eli kysymys kuuluu, missä vauvasi ENIMMÄKSEEN nukkui ensimmäisen kuukauden ajan?
 
Pinnasängyssä, niin kuin alun perin oli aikomuskin. Paitsi, että ensimmäiset pari viikkoa Antero ei nukkunut, oli vaan tissillä koko ajan (oma maitoni kun ei riittänyt, vaikka kuinka yritin).

Äitiyspakkauksen laatikko meillä oli alkuun käytössä alakerrassa päiväunia varten... sitten se kävi liian pieneksi.
 
esikoinen nukkui pinnasängyssä alusta lähtien,laatikossa kun oli mummolassa yötä.toisen kohdalla laatikossa joka sijaitsee pinnasängyssä. ja neiti sopii edelleen hyvin siellä nukkumaan. mutta meinasin jo kyl pikku hiljaa ottaa laatikon pois ja laittaa neidin "isoon sänkyyn". alustavasti en sen koommin ollut suunnitellut missä nukkuu. esikoisen kohdalla oli vaa etten minä sitä siihen laatikkoo laita.missä lie toisen kohdalla mieli ja ajatus muuttunut..[:o][:D]
 
Minun tai miehen vieres olohuoneen sohvalla ensimmäisen kuukauden, sit kaks seuraavaa sitterissä. Sit kokeiltiin pinnasänkyä ja hyvin sujui. Alunperin toki ajateltiin pelkkää pinnasänkyä, vaan toisin meni. 
 
Meillä on koisittu alusta pitäen pinniksessä, joitain öitä silloin tällöin perhepedissä mutten ikinä kokenut sitä kaikista turvallisimmaksi vaihtoehdoksi, itse nukuin sillai aika huonosti. Meidän pinnis on valtava koska siitä saa myös juniorisängyn ottamalla laidat pois, olin vuorannut neidille ä-pakkauksen makuupussiin pienen sopin missä uni maittoin turvallisen tuntuisesti pinniksen toisessa päässä poikittain!
 
Perintökopassa ensimmäiset kuukaudet. Ristiäisten jälkeen siirrytään sitten pinnasankyyn nukkumaan.
 
Meillä nukuttiin pari ensimmäistä kuukautta paapan tekemässä korisängyssä joka on aivan ihana! [:)] Kun alkoi poitsulta loppua tila kesken liikkumiselta niin siirryttiin pinnasänkyyn. Toki alussa myös pari yötä silloin tällöin meni perhepedissä mutta kuten Maikkimaillakin niin itse nukuin huonosti silloin.
 
Sairaalan "rautasängyissä" tai ihan ekana tehon läpinäkyvässä muoviseinäisessä "sängyssä". Kun pääsi kotiin 1,5kk ikäisenä, ei oikein viihtynyt äitiyspakkauksessa, ihan muutaman kerran nukkui päivänokoset siellä, mutta oli ehkä tottunut, että sängystä on näkymä kauemmas, joten pinnasänky sitten ok kotona. Viereen en ole koskaan uskaltanut ottaa, koska pelkään vahingoittavani vauvaa unissani. Oikeasti yrityksessä olisi kuitenkin käynyt niin, että en olisi nukkunut pelkoni vuoksi itse yhtään.
 
Pinnasänkyyn hommattiin kaunis verho ja pinnojen suojat, soiva pyörivä mobiili ja kaunis päätykoristekin saatiin. Tuossahan tuo sänky koristeena seisoo, joskus harvoin päikkärit siinä nukkuu. Äitiyslaatikkoon ostin röyhelöt jne.. Katsotaan, jos sillä jossakin vaiheessa olisi enemmän käyttöä. Omaan huoneeseen emme kiirettä pidä, sitten kun itse tahtoo.

Mutta ensimmäisestä yöstä lähtien baby on nukkunut keskessämme perhepedissä. Kun isukki on yön ajussa, niin silloin meillä on vauvan kanssa käytössä 180cm sänkyä :) Anna ei valvo yöllä, puoliunisena syö ja jatkaa heti uniaan. On enemmän aamu-uninen, ei meinaa sängystä ylös aamuisin saada [:D]
Ensimmäiset yövierailut on vasta sitten ensisyksynä ja silloin saa kuulemma nukkua hoitajan viekussa.
 
Minun viekkuuni tyttö pääsi heti ekana yönä. Täälläkin pinnasänky on ollut lähinnä koriste. Nyt on ollut puhetta, että siirrettäisiin pinnasänky meidän sängyn viereen ja alettaisiin pikku hiljaa harjoitella siinä nukkumista, ainakin osan yöstä. Suurin syy on, että mun selkä ei tykkää nukkua keskellä, kun patjat antavat myötä ja valun niiden väliin, ja kun en voi hakea sellaisia asentoja, joissa tykkäisin nukkua. Yllättävän paljon pienikin vie sängyssä tilaa.
 
Satunnaisesti aluksi nukutin vieressä mutta koska nukuin loppujen lopuksi itse tosi huonosti kun vauva oli vieressä niin siirsin lopulta syönnin päätteeksi aina sänkyynsä. Joskus aamuuisin (7->) nukkuu sängyssämme kun itsekin olen jo noussut ylös ja vauva jää vielä syönnin päätteeksi nukkumaan niin en ole viitsinyt siirtää ettei herää liian aikaisin
 
Äitiyspakkauksen laatikossa, joka on pinnasängyssä, mutta kohta jää pieneksi (nyt 2,5kk) sekä itkuisina aikoina sisällä olevissa vaunuissa joihin on hyvä tuudittaa illalla uneen. Yöllä joskus vieressä ja varsinkin ensimmäisen kuukauden aikana kun itsekin oli niin väsynyt, että vain nukahti.
 
Meillä aina nukuttu perhepedissä. Joskus välillä saattoi nukkua sitterissä tai pinniksessä. Mutta perhepeti oli paras vaihtoehto. Mihkään laatikkoon en todellakaan olisi halunnu pistää lastani nukkumaan.
 
Meillä poika nukku äitiyskopassa ja sit mein sängyssä siinä on tilaa myllertää 200x200 vieläki päikkärit nukkuu meiän sängyssä ja aamusin jos herää säpsähdykseen ni äitin viereen vaan muuten nukkuu pinnaris hyvin välillä jopa 12h yhtäsoittoa. pienempänä sitterissä nukku päikkärit.
 
mäkin meinasin nukuttaa vauvaa eka äippälaatikossa ja siitä sitten pinnasänkyyn omaan huoneeseen. No paras on meillä perhe peti. Saa äiti, isi ja poika nukkua parhaiten. Ainakin tällä 2vko kokemuksella näin :) Ajattelin kokeilla jossain vaiheessa vaunuihin nukuttaa kun tykkää kovasti olla sylissä tai että liikkuu (esim, vaunuilu, autoilu, kärryssä oleminen jne) ei tykkää yhtään olla "kovalla" äippälaatikko patjalla tai lattialla peiton päällä.
 
Meillä nukuttiin ensimmäiset kaksi kuukautta siten että illalla omaan sänkyyn nukkumaan ja aamuyöstä kun herättiin tissille niin annoin neidin nukkua loppu-ajan vieressä. Nyt onneksi nukkuu omassa sängyssä. Niin ja neiti on nyt 6.5kk
 
Esikoinen nukkui ekat 3kk perhepedissä ja sitten siirrettiin omaan huoneeseen ja sänkyyn. Kakkonen nukkui ekat 8kk perhepedissä ja sitten siirtyi omaan sänkyyn, tosin yleensä jossain vaiheessa yötä tulee meidän viereen. Esikoinenkin välillä vielä eksyy miedän sänkyyn, onneksi on iso sänky ja hyvin mahdutaan kaikki :)
 
Esikoinen vieressä ja vauvan riippukeinussa. Kuopuskin aluksi vieressä ja riippukeinussa. Parin kuukauden jälkeen rutiiniksi on muodostunut syliin nukahtaminen, josta siirrän hänet äitiyspakkausboksiin makkariin. Yöllä ensimmäisen imetyksen yhteydessä otan viereen. Esikoinenkin oli pitkään perhepedissä, koska olen niin pirun laiska nousemaan ylös yösyötöille.
 
Takaisin
Top