Missä vauvasi nukkui ensimmäiset kuukaudet?

Meidän vauva (kohta 8,5kk) on alusta lähtien nukkunut kehdossa, jonka olen tehnyt kummipojalleni joitain vuosia sitten. Hyvin on kehto kiikuttanut ja nukuttanut, sillä yöllä syötiin vain ensimmäiset 18vrk ja sitten nukuttiinkin koko yö.

Nyt alkaa kehto olla nafti, mutta en ole raaskinut vielä luopua siitä. Pinnasänkyyn siirrän viimeistään sitten, kun oppii nousemaan pystyyn itse ja kehto käy vaaralliseksi tai kun ei enää mahdu siihen. 
 
Perhepedissä ekat 5,5kk(enimmäkseen) , sitte loppu imetys ja neiti siirtyi pinnasänkyyn. Joskus nukkui myös sitterissä alkuyön.
 
Meillä esikoinen nukkui äp-laatikossa ekat 2kk, sen jälkeen oli jo niin iso että piti muuttaa pinnasänkyyn.  Nuorempi vasta alottelee uraansa mutta toistaiseksi on nukkunut äp-laatikossa.  Mä en osaa ite nukkua lapsi vieressä joten saa pikkuinen luvan siellä omassa rauhassaan nukkua jatkossakin :)
 
meillä poika nukku heti alusta omassa kehdossa mutta aamuyöll'ä on joskus sitte meiän vieree tullu nukkuu ku ei uni muuten oo maistunu pojalle ni on ainaki ite saanu pikkase kauemmin nukkuu...
 
Meillä nukuttaan ja on esimmäisestä yöstä asti nukkunut pinnasängyssä. Meillä tosin on stokken pinnasänky missä on minisleep.
 
Nyt on "päivitettyä tietoa" myös kuopuksesta eli 2,5kk nukkui tyttökin äp-laatikossa ennen kuin muutti sieltä tyynyin pienennettyyn pinnasänkyyn.  Päiväunia nukutaan edelleen vaunukopassa jos nukutaan.
 
Vieressä ja nukkuu vieläkin, oli kaikista helpoin vaihtoehto, ei tarvinnut nousta imettämään, vauveli vaan rinnalle ja unia jatkamaan. :) 
Nykyään vauvelini on vierottanut itse itsensä rinnalta, joten kerran yössä tuttipullo-maito riittää, muuten tuhisee tyytyväisenä kainalossa. :)
 
Alusta asti omassa pinnasängyssään, samassa makuuhuoneessa, minun sänkyni välittömässä läheisyydessä. Ja alusta asti on myös nukahtanut sänkyynsä, ei tissille, ei syliin eikä heijaamiseen tms.
 
Meidän vauva nukkui ja nukkuu yhä mun vieressä. Yleensä nukutan ekoille unille omaan sänkyyn, jotta sit myöhemmin, kun alkaa  nukkua täydet yöunet, nukkuu huomaamattaan koko yön omassa sängyssä. 
Mut koko sen ajan, ku vauva ei nuku vieressä, tarkistelin varsinkin alkuun, ettei oo iskeny kätkytkuolema. Odotan ja pyörin levottomasti aina, kunnes eka yösyöttö koittaa ja sitten saan vauvani viereen ja nukahdan itsekin levollisesti (vaikka heräilen silloinkin tarkistelemaan, jotenkin vaistonvaraisesti).
Minusta vauvan paikka on 'emon' vieressä, ei hänestä erossa. Vauva kokisi sen hylkäyksenä, ei se ymmärrä, että nukun sängyssä vieressä.
 
Äp-laatikossa pinniksessä vielä nyt sen aikaa kun tilaa riittää. Sitten siirtyy ihan oikeesti pinnikseen, jota varmaan pienennellään.
 
Ensimmäiset pari kuukautta meidän tyttö nukkui äitiyspakkauksen laatikossa, joka oli pinnasängyssä. Näin oltiin suunniteltukin :)

Sitten siirtyi pinnikseen, koska oli niin levoton nukkuja, että huitoi käsillään niitä laatikon reunoja ja mekasti etten itse saanut nukuttua.

Olisin oikeastaan halunnut, että me kaikki nukuttais samassa sängyssä, mutten uskalla ottaa tyttöä koko yöksi meidän väliin, koska mies on niin levoton nukkuja, että pelkään, että hän kierähtää tytön päälle.
 
meillä alko nukkumiset hyvin mutta nyt on pojalal menny nukkumiset huonommaks neljä hammasta on puhkeamaisillaan joten oon laiskuutani ottanu pojan viereeni nukkumaan yösyötön jälkeen että saatas tunnin pidempään nukkua... jos laittaa omaan sänkyyn niin herää jo 6 mutta mun vieressä ku nukkuu ni joskus nukutaa jopa 10 mutta normisti 7 puol 8...
 
Mun kainalossa. Meillä on parisängystä + 80cm sängystä kasattu 240-senttinen perhepeti jossa nukutaan kaikki kolme. Eilen otettiin sängystä jalat pois kun neiti oppi tällä viikolla kääntymään, ettei ainakaan korkealta muksahda jos onnistuu pääsemään mun tai turvaviritelmien ohi :)

Meillä oli vauvalle pinnasänky valmiiksi pedattuna, mutta mielessä kyti pieni ajatus, että saattaa se vauva kuitenkin viereen päätyä... alussa sektion jälkeiset kivut ja sit imetyspulmat, ja sit tajusin että meillä vauvan paikka on meidän lähellä. Ja mies, joka ennen vauvan syntymää suhtautui perhepeti-ideaan vähän epäilevästi, ei varmasti raaskisi tuota tyttöä vielä meidän sängystä häätää!

Ai niin muuten, siitäkin kätevä nukkumismuoto, kun osaan näköjään imettää unissanikin! Heräsin toissa yönä kolmelta tissi paljaana vauva kyljessä kiinni, eikä mitään havaintoa siitä että olisi kyseiseen asetelmaan siirrytty.
 
ensimmäiset viikot poika nukku mun vieressä, sit pikkuhiljaa alko osan yöstä nukkua omassa pinnasängyssään.. jotenkin vierastin ajatusta laittaa poikaa siihen äp-laatikkoon. oikeestaan vasta nyt (poika 8kk) nukkuu suurimmalta osin omassa pinnasängyssään, mutta joskus sillon tällön saattaa vieressäkin olla ainakin osan yöstä.
 
Meillä oli muuten siitä äp-laatikosta leikattu toinen reuna irti, jotta tyttö näkisi meidät sieltä pinnasängyn pinnojen välistä. Ja kun pinnasänky oli ja on edelleen ihan meidän sängyn vieressä, niin yöllä on helppoa silitellä tyttö takas uneen, kun herää. Aamulla, kun mies on jo lähtenyt töihin, otan tytön joskus mun viereen nukkumaan :)
 
Meillä nukuttiin ensimmäiset kuukaudet äidin ja isin välissä :) imetyksen takia oli helpompi niin. Kesti ainakin 4kk ennen kuin oppi pinnasänkyyn.
 
Meillä tyttö nukku yöt meidän välissä, päiväunet otetaan pinnasängyssä.
 
Sairaalassa vauva nukkui vieressäni mikä oli kapeassa sairaalasängyssä hankalaa ja vei yöuneni kokonaan mutten silti raaskinut laittaa vauvaa vierestäni muovikoppaan. Kotona nukkui muutaman yön perhepedissä minun vieressä, mutta yöunet jäi tosi kevyeksi itselläni koska pelkäsin pyörähtäväni lapsen päälle joten siirsin lapsen pinnasänkyyn viereeni. No, sitä yösyöttö-nukuttamis-rulijanssia mentiin n. kuukausi unirytmillä klo 2-12 kunnes päädyttiin takaisin perhepetiin. Tyttö nukkuu niin ihanasti yöt ja äiti myös! Nyt kun en enää pelkää päälle pyörähtämistä.
Perhepeti vs. pinnasänky: meillä meni seuraavasti: vauva heräsi yöllä syömään, nostin sen sängystä, söi ja nukahti tissille. Heräs aina kun laskin takaisin omaan sänkyyn ja alkoi pyöriä levottomana ja piti hyssytellä joskus jopa muutamaankin kertaan ennenku nukahti lopullisesti aamuun saakka.
Nyt perhepedissä herää syömään, nukahtaa tissille, otan tissin pois ja jatketaan molemmat unia kunnes herää taas syömään. Niin kätevää! On jääny yöhyssyttelyt ja turhat valvomiset, meillä nukutaan kunnon yöunet! klo. 22/23-9/10, kun ennen saatto mennä klo 2-3 yöllä ennen ku alettiin nukkumaan. Minä vannon perhepetien nimeen :) Meillä on löytyny oikea rytmi sen myötä. Sitten kun tyttö on vanhempi ja nukkuu koko yön heräämättä syömään, saapi siirtyä pinnasänkyyn äitin viekkuun.
 
sängyssä vieressä äp laatikossa niin pitkään ku mahtu,sit pinniksessä.usein myös meijän keskessä,
 
Takaisin
Top