Millaisia raskausoireita sinulla on?

Mä luulin, että oon päässyt ”helpolla” kun en ole joutunut oksentamaan kuin kerran vaikka etovaa oloa olikin alussa.
Noh kuinkas se sieltä sitten eilen illalla iski.. toivoin jo että olisi vatsatauti, mutta oksentaminen myös loppui illalla ilman muita oireita :depressed:

Aamulla join kupin kahvia ja meinasi tulla samantien ylös :hungover: taitaa siis kahvi jäädä täällä vaikka luulin etten sitä raskauden ajaksi lopeta en sitten millään :hilarious:

Nyt ei tee ruokaa ollenka mieli kun pelkkä ajatuskin oksettaa... tänään kumminkin jo 12+4 :wideyed:
 
Nyt on mennyt useampi aamu ilman oksennuksia! Yökkäilen edelleen, mutta en niin rajusti. Muutenkin on ollut vähän normaalimpi olo ja olen jaksanut jo puuhastella vähän kotonakin. Vatsa on muutenkin ollut mukavampi, oireisiin on auttanut Vi-Siblin. Samalla kun se pitää tasaisesti vatsan toiminnassa, on se on tuntunut hillitsevän turvotusta ja sitä kautta ehkä nämä ylävatsan oireilutkin ovat rauhoittuneet. Ennen Vi-sibliniä vatsa kyllä tuntui toimivan, mutta se oli varsinkin aamuisin ihan pinkeä ja kova turvotuksesta, ei yhtään mukavaa. Paitsi huomasinpas nyt, että ilmeisesti tästä olisi pitänyt keskustella apteekissa tai lääkärissä ennen aloittamista, hups! No, täytyy varmistaa, eipä tätä ole tullut valtavasti otettua.

Uusia oireita ei ole sen kummemmin ilmestynyt. Linea negra on alkanut selkenemään, vaikka on ollut havaittavissa jo viikkoja. Alavatsa nippailee välillä enemmän, välillä vähemmän. Eilen oli nipistelypäivä, saa nähdä pullahtaako vatsa taas kohta enemmän näkyville.

Eli tuntuu siltä, että olotila alkaa pikkuhiljaa helpottamaan! Neuvolan tahdin mukaan huomenna alkaakin sitten jo 13. raskausviikko. Tiistaina on edessä ultra, toivottavasti sieltä tulee hyviä uutisia. Sen jälkeen ehkä uskaltaa siirtyä vähän huolettomammalla mielellä keskiraskauden aikaan. :woot: Täytyy sitten sen myötä päivittää LA tuonne laskettujen aikojen listaan, nyt siellä on ollut vielä oma laskelma aivan alkuraskaudesta.

Toki noin periaatteessa on aina hyvä keskustella neuvolassa tai lääkärin kanssa ennen kuin raskaana aloittaa mitään ylimääräisiä ravintolisiä tai lääkkeitä, mutta Vi-Siblin kyllä oikein käytettynä (eli tarpeeksi nestettä samaan aikaan sen kanssa) on ihan turvallinen ellei oo mitään perussairauksia mitkä saattaa vaikuttaa... Mulle siis lääkäri raskaana kirjoittanut reseptin siitä, niin saa sellaisen oliko se nyt kilon pakkauksen korvattavaan hintaan. Että jos se helpottaa sulla oloa niin antaa mennä vaan! :p Ja kannattaa neuvolassa pyytää resepti kun on seuraava lääkäri. Mulla ainakin on ihan ehdoton tuo nyt taas. Ja samoin suosittelen käyttämään sitte synnytyksen jälkeen kun välttämättä vessassa käynti ei oo ihan niin simppeliä... o_O
 
Dustis - jep, tätä järkeilin, että ei kyllä pitäisi olla mitään suurempaa syytä miksei tämä sopisi. Mulle siis on jo Vi-Sibliniä aiemmin määrättykin reseptillä joten sikäli tuttu tuote. Aluksi vatsa tuntui toimivan aika ripeästi kokoajan (mutta silti oli sitä turvotusta paljon), nyt on ollut hidastumaan päin niin Vi-Siblin on hyvä tuki vatsalle :)
 
Joo Vi-Siblin on ummetuslääkkeistä ensisijainen raskaana oleville, jos ruokavaliolla ei saa hoidettua (t. apteekkihenkilökuntaan kuuluva) :)

Mun oireet on nyt ollu pari päivää melko vähäset, ei juuri etovaa oloa tai heikotusta. Maagisesti siis vähentyny kun vkon 12 ultra tehtynä, ehkä sitä stressaski mikä saatto vaikuttaa oloonki. Mut ois kiva jos pysyis näin, oon jaksanu vähän siivotaki ja tänään kävin yli tunnin kävelylenkillä :happy: tänään siis neuvolan laskujen mukaan 12+2, mut ultran mukaan (ja munki mielestä) vois olla jo 12+6.
 
Mulla ei edelleenkään ole kuulunut mitään kummoisempia selkeitä oireita, mutta nyt parina viime päivänä tuntuu että maha on ”pullahtanut” ihan mahdottomasti. Tuntuu että pienestäkin ruokamäärästä menee ihan ähkyyn, kuten tänään kun syötiin uuniruisleipiä. Söin 1,5 leipää ja enempään en pystynyt. Paino ei sentään ole noussut, ekasta neuvolasta (2 vko sitten) laskenut kyllä 2 kg.
 
Etova olo jatkuu. Tämä on kyllä yksi pahimmista. Tuntuu, että jatkuvassa krapulassa päivästä toiseen eikä mikään ruoka maistu.
Jomotusta selän puolelta, lantion kohdilta ollut jo useamman päivän.
 
Mulle iski flunssa tai ehkä ennemmin yskä loppu viikosta ja yskiminen on kyl ihan nihkeetä kun joutuu keskittyyn hirveästi alavatsan seudulle ettei tunnu repimistä. Syöminen on epämiellyttävää ja syömisen miettiminen kans, ja tuntuu et koko ajan saa olla joko syömässsä tai miettimässä mitä seuraavaksi söisi :/ tän viikon liikkumiset on ihan nolllissa ja kyllähän sekin olossa tuntuu :sad001 no jospa parin viikon päästä jo helpottaa, toivottavasti!
 
Onko kellään muulla tosi kovaa kiukustumista? Mun pinna on ehkä millin pitunen ja menetän maltin tosi kovaa tosi lyhyessä ajassa. Taapero varsinkin koettelee hermoja usean kerran päivässä ja suutun ihan kohtuuttoman paljon pienistäkin asioista. :sad001 Tää ei todellakaan ole mulle normaalia ja ahdistaa ihan hirveesti. En muista että ekassa raskaudessa olis ollu tällasta, ennemminkin sillon tuntui että oli tosi tyyni.
 
En voi auttaa, koska itse taas mietin että miksi olen nyt raskauden aikana ollut tyyni kuin mikä. Missä on ne mielialamuutokset ja hormonihirvitykset?

Jos normaalisti hormonit on vaikuttaneet omaan fiilikseen hyvinkin heilahtelevasti, niin nyt taas mikään ei suututa tai ärsytä
 
Ite ärsyynnyn ja turhaudun tooooosi helposti, en varsinaisesti polta päreitä mutta risoo ihan pienetkin asiat ja huomaan mököttäväni ihan naurettavista asioista. Lauantaina mies teki salaatin (mikä siis itsessään on jo hieno saavutus!) niin mulla meni herneet nenään kun oli laittanut siihen kirsikkatomaatteja tavallisten sijaan ja mökötin sitte puoli iltaa. :bored::hilarious: Eli siis feel you Freddy!
 
Mä luulin, että oon päässyt ”helpolla” kun en ole joutunut oksentamaan kuin kerran vaikka etovaa oloa olikin alussa.
Noh kuinkas se sieltä sitten eilen illalla iski.. toivoin jo että olisi vatsatauti, mutta oksentaminen myös loppui illalla ilman muita oireita :depressed:

Aamulla join kupin kahvia ja meinasi tulla samantien ylös :hungover: taitaa siis kahvi jäädä täällä vaikka luulin etten sitä raskauden ajaksi lopeta en sitten millään :hilarious:

Nyt ei tee ruokaa ollenka mieli kun pelkkä ajatuskin oksettaa... tänään kumminkin jo 12+4 :wideyed:

Hei ootko koskaan kuullu tai lukenu tosta histamiinista? Mulla nimittäin tietyt ruoka-aineet aiheuttaa tollasia pahanolon kohtauksia. Söin esimerkiksi kaksi palaa 90% suklaata ja meinasin oksentaa:eek: Siinä vaiheessa aloin kaivelemaan todenteolla kaikkea kirjallisuutta ja nettiä aiheesta ja löysin tuon histamiini-intoleranssin! Se siis kehittyy raskauden aikana tosi pahaksi varsinkin ekalla kolmanneksella ja vähän saattaa helpottaa loppua kohden, mutta tärkeintä olisi syödä sellaisia ruoka-aineita jotka eivät sisällä suuria määriä sitä histamiinia. Mä otin sen itse käyttöön heti ja tuotti samantien tulosta, ei pahoinvointia enää syömisen jälkeen. Mulla oli esim. kahvi, kaakao, mansikat, tomaatit, juustot, tonnikala jne jotka sai inhottavan oksetuksen päälle. Suosittelen erittäin lämpimästi tutustumaan tohon aiheeseen jos vaan kiinnostaa! Mun keho on reagoinut vielä edellisenkin raskauden jälkeen pahoinvoinnilla ja oksentamisella tohon histamiiniin ja siks haluisin auttaa jokaista näillä tiedonjyväsillä mitä oon saanu kerättyä!:) Toivottavasti helpottaa:Heartred Ps, 1 päivä histamiiniruokien poistamisen jälkeen lähti 600g, se kun vielä aiheuttaa aivan kauheeta turvotusta ja kipua! Eli on monia muitakin apuja siitä.
 
Hei ootko koskaan kuullu tai lukenu tosta histamiinista? Mulla nimittäin tietyt ruoka-aineet aiheuttaa tollasia pahanolon kohtauksia. Söin esimerkiksi kaksi palaa 90% suklaata ja meinasin oksentaa:eek: Siinä vaiheessa aloin kaivelemaan todenteolla kaikkea kirjallisuutta ja nettiä aiheesta ja löysin tuon histamiini-intoleranssin! Se siis kehittyy raskauden aikana tosi pahaksi varsinkin ekalla kolmanneksella ja vähän saattaa helpottaa loppua kohden, mutta tärkeintä olisi syödä sellaisia ruoka-aineita jotka eivät sisällä suuria määriä sitä histamiinia. Mä otin sen itse käyttöön heti ja tuotti samantien tulosta, ei pahoinvointia enää syömisen jälkeen. Mulla oli esim. kahvi, kaakao, mansikat, tomaatit, juustot, tonnikala jne jotka sai inhottavan oksetuksen päälle. Suosittelen erittäin lämpimästi tutustumaan tohon aiheeseen jos vaan kiinnostaa! Mun keho on reagoinut vielä edellisenkin raskauden jälkeen pahoinvoinnilla ja oksentamisella tohon histamiiniin ja siks haluisin auttaa jokaista näillä tiedonjyväsillä mitä oon saanu kerättyä!:) Toivottavasti helpottaa:Heartred Ps, 1 päivä histamiiniruokien poistamisen jälkeen lähti 600g, se kun vielä aiheuttaa aivan kauheeta turvotusta ja kipua! Eli on monia muitakin apuja siitä.

Täytyykin tutkia asiaa :happy: kiitos! :signs001
Tänään ei enää niin tullut huonoa oloa mistään, mutta jotain pientä kuitenkin.
 
Onko kellään muulla tosi kovaa kiukustumista? Mun pinna on ehkä millin pitunen ja menetän maltin tosi kovaa tosi lyhyessä ajassa. Taapero varsinkin koettelee hermoja usean kerran päivässä ja suutun ihan kohtuuttoman paljon pienistäkin asioista. :sad001 Tää ei todellakaan ole mulle normaalia ja ahdistaa ihan hirveesti. En muista että ekassa raskaudessa olis ollu tällasta, ennemminkin sillon tuntui että oli tosi tyyni.

Mulla ollut koko alkuraskauden hermojen kiristelyä. Kotona miehen kanssa riidellyt tosi paljon, lapsille tulee räjähdeltyä ja töissäkin ollut tosi hankalaa (häpeän).
Toivon että tää helpottaa jossain vaiheessa, ei tee millekään suhteelle hyvää. Ja kun lapset ei vielä edes tiedä raskaudesta (paitsi omat lapseni ovat kyllä useamman kerran sanonut että äitillä maksussa vauva, koska se on niin turvoksissa, mut en oo myöntänyt). Onneks salailu loppuu parin viikon kuluttua, sit voi kertoa kaikille miks olen ollut niin ärtyisä.
 
"Kiva" kuulla etten ole yksin tän kiukuttelun kanssa. Harmittaa ihan hirveesti etenkin lapsen puolesta kun toinen vaan on oma utelias itsensä ja mä hermostun kaikista sen touhuista vaikkei tyttö mitään pahaa tarkoita. :sad001 Mies kyllä kestää ja ymmärtää kun sanon että hormonit vaikuttaa niin etten itsekään tunnista itteäni, mutta toi lapsi on niin pienä vielä ettei selitys auta. No ehkä tää ei kestä koko raskautta.
 
Sama täällä, pinna on olematon ja kaikki ärsyttää ja hermostuttaa. Vaikuttaa koko perheeseen, kun tunteet tuppaavat tarttumaan.
 
Mä en kestä tätä tissien paisumista! Viimeksikin jouduin siirtymään kaarituettomiin urheilu- ja imetysliiveihin tosi aikaisessa vaiheessa. En nimittäin millään viitsisi alkaa metsästämään 70DD-liivejä, kun ei kokoa pienempääkään saa kuin Lindexistä (onneksi sentään sieltä). Kun todennäköisesti en niitä enää raskauden jälkeen kuitenkaan tarvitse...
 
Kutiseeko muilla iho? Mulla ei normaalisti juuri kutise, iho ei kuivu kovin helposti. Nyt ollut kutinoita, iho näyttää normaalilta, mutta kutisee vaan. Googlasin toki ja löysin maininnan raskaushepatoosista, mutta ei kai sellainen näin aikaisin ilmene. Nyt siis 12+5.
 
Kutiseeko muilla iho? Mulla ei normaalisti juuri kutise, iho ei kuivu kovin helposti. Nyt ollut kutinoita, iho näyttää normaalilta, mutta kutisee vaan. Googlasin toki ja löysin maininnan raskaushepatoosista, mutta ei kai sellainen näin aikaisin ilmene. Nyt siis 12+5.

Mulla kutisee välillä, mutta se on ihan kuivuutta. Tosin noin teoriassa paha hepatoosi voisi kai oireilla näin aikaisinkin..? Kävin ekassa raskaudessa kutinoiden takia tarkistuksessa sairaalassa, muistaakseni jotain 39. viikolla... Neuvolassa sanottiin ohjeeksi että jos on sellainen kutina mikä ei ihoa rasvaamalla helpota niin pitäisi käydä tarkistuttamassa tilanne, joten kävin. Oli just sellasta inhottavaa kutinaa mikä tuntui olevan ihon alla, ei oikein rapsimallakaan helpottanut... Ei onneksi kyllä ollut hepatoosi. Väitän että se oli vaan allerginen reaktio raskauteen ku rupesin olemaan niin kyllästynyt mahaan jo. :p Mutta siis jos ei just rasvaamalla helpota niin ehkä soittaisin varmuuden vuoksi neuvolaan? Myös viileä suihku voi auttaa kutinaan...
 
Mulla puhkes esikoisen aikaan atooppinen ihottuma alkuraskaudesta eikä sekään ensin kun vaan kutittanut. Sit tuli vasta ihottuma. Ihan vaan ajatuksena :)
 
Takaisin
Top