Millaisia raskausoireita sinulla on?

Dustis: Mä itseasiassa päädyin jo tässä kirjoittelemaan sähköisen asioinnin kautta viestin neuvolaan. Tuossa katselin noita reisiä ja totesin, että yhdessä kohdassa kyllä oli vähän nokkosihottumaisen näköistä jälkeä, eli se voisi olla syynä. Syy nokkosihottumaan olisi kyllä täysi mysteeri! Ja toisaalta suurimmilta osin ihon on aivan terveen ja normaalin näköinen, vaikka kutiseekin.
 
Raskaus saa jänniä asioita aikaan kropassa, eli nokkosihottuma oikeasti voi johtua vaikka vaan siitä. Tai voi olla just joku alkava atopia, kuten Nepala pohti. Mutta siis jotenkin oon tullut siihen tulokseen että ei tästä ikinä tiedä että mitä jännittävyyksiä vastaan tulee. Mulla kutisee nyt ihan joka paikka ihan vaan koska tää nyt tuli puheeksi... :confused:
 
Pahoittelut, Dustis :joyful: Varmaan tämä on nokkosihottumaa tai jotain atopian alkua, mutta tuleepahan tsekattua asia neuvolan kanssa. :)
 
Mulla on nokkosihottuma normisti johon joudun syömään respetillä jatkuvasti antihistamiinia. Lääkärin kanssa sovittiin että on pakko jatkaa raskauden ajankin lääkitystä. Itse sitä ei kannata ottaa ilman neuvoja.
Sehän testataan raapaisemalla jolloin pitäisi tulla jälki joka pysuu todella kauan. Mulla oli tota lapsena mutta muutama vuosi sitten laukesi uudestaan.

Mulla on tissit ihan törkeen kipeet. Tosiaan tosi herkkä iho ja vedin ihan pienenä kuumat vedet päälle niin että koko rinnan iho paloi ja vaikka parani niin on aina ollut tosi herkkä esim auringolle. Nyt tuntuu kun ois tulessa koko rinnan alue ja rasvaan monta kertaa päivässä kookosöljyllä. Iho kuumottaa ja punottaa koko ajan ja pakko pitää tosi pehmeätä paitaa rintsikoiden allakin kun kaikki kosketus sattuu. Tuntuu kuin ois pieniä haavoja. Toisaalta tarvis tukea rinnoille kun muutenkin kipeet. Yöllä meinaan unissa raapia. Pitää varmaan mennä näyttämään tota tosin en tiiä voiko sille kauheesti muuta tehdä kuin rasvata.
 
Mulla on nokkosihottuma normisti johon joudun syömään respetillä jatkuvasti antihistamiinia. Lääkärin kanssa sovittiin että on pakko jatkaa raskauden ajankin lääkitystä. Itse sitä ei kannata ottaa ilman neuvoja.
Sehän testataan raapaisemalla jolloin pitäisi tulla jälki joka pysuu todella kauan. Mulla oli tota lapsena mutta muutama vuosi sitten laukesi uudestaan.

Mulla on tissit ihan törkeen kipeet. Tosiaan tosi herkkä iho ja vedin ihan pienenä kuumat vedet päälle niin että koko rinnan iho paloi ja vaikka parani niin on aina ollut tosi herkkä esim auringolle. Nyt tuntuu kun ois tulessa koko rinnan alue ja rasvaan monta kertaa päivässä kookosöljyllä. Iho kuumottaa ja punottaa koko ajan ja pakko pitää tosi pehmeätä paitaa rintsikoiden allakin kun kaikki kosketus sattuu. Tuntuu kuin ois pieniä haavoja. Toisaalta tarvis tukea rinnoille kun muutenkin kipeet. Yöllä meinaan unissa raapia. Pitää varmaan mennä näyttämään tota tosin en tiiä voiko sille kauheesti muuta tehdä kuin rasvata.

Imetyksen on olemassa sellaisia merinovillaisia liivinsuoja/rinnanlämmittimiä. Tilasin omat Myllymuksuilta ku imettäessä rinnat on melko kylmänarat... Mutta siis ne on tooooosi pehmeät ja melko suuretkin, niin olisko sellaisista jotain apua sulla rintsikoiden alla? Tuntuu varmasti mukavammalta ku pelkät liivit ja kun on meronovillaa niin ei kutitakaan. Kuulostaa melko kurjalta toi tilanne, joten toivottavasti helpottaa tai löydät jonkun apukeinona! :sad001
 
Saako täältä vertaistukea? Taas valvonut yöstä pari tuntia pahoinvoinnin takia ja nyt istunkin sitten vessan lattialla kun koitin vähän syödä jos pahoinvointi helpottaisi.. helpottihan se, oksentamisen jälkeen.
Vinkkinä muillekin ja note to self: myslinäkkäriä ei ole kiva oksentaa. Tulee tunne että ne sulamattomat siemenet änkeää ylös noustessaan nenään :yuck:
 
Saako täältä vertaistukea? Taas valvonut yöstä pari tuntia pahoinvoinnin takia ja nyt istunkin sitten vessan lattialla kun koitin vähän syödä jos pahoinvointi helpottaisi.. helpottihan se, oksentamisen jälkeen.
Vinkkinä muillekin ja note to self: myslinäkkäriä ei ole kiva oksentaa. Tulee tunne että ne sulamattomat siemenet änkeää ylös noustessaan nenään :yuck:

Koskee mun mielestä kaikkea kovaa: kurkku, omena, porkkana... Toinen mikä on mun mielestä inhottava niin ruisleipä. Se on niin hapanta se oksennus et närästää ja korventaa ruokatorves viel seuraavana päivänä jos on oksentanu ruisleipää.
 
Koskee mun mielestä kaikkea kovaa: kurkku, omena, porkkana... Toinen mikä on mun mielestä inhottava niin ruisleipä. Se on niin hapanta se oksennus et närästää ja korventaa ruokatorves viel seuraavana päivänä jos on oksentanu ruisleipää.

Testaapa karpaloita, ne vasta saakin happamat oksennuksen aikaan. :yuck: Piimä myös on aika inha.

Saako täältä vertaistukea? Taas valvonut yöstä pari tuntia pahoinvoinnin takia ja nyt istunkin sitten vessan lattialla kun koitin vähän syödä jos pahoinvointi helpottaisi.. helpottihan se, oksentamisen jälkeen.
Vinkkinä muillekin ja note to self: myslinäkkäriä ei ole kiva oksentaa. Tulee tunne että ne sulamattomat siemenet änkeää ylös noustessaan nenään :yuck:

Yksi minkä nimeen ite vannon tuon pahoinvoinnin helpottamisen suhteen on seksi. :grin Havaitsin tän jo ekaa odottaessa, works like a charm! Mullahan siis ekaa odottaessa se pahoinvointi jatkui enemmän tai vähemmän läpi koko raskauden, joten tuli testattua moneen kertaan ja toimi joka kerta. :hilarious: Toki myös toi oksentaminen helpottaa oloa, ei vaan oo läheskään yhtä kivaa..... :rolleyes:
 
Imetyksen on olemassa sellaisia merinovillaisia liivinsuoja/rinnanlämmittimiä. Tilasin omat Myllymuksuilta ku imettäessä rinnat on melko kylmänarat... Mutta siis ne on tooooosi pehmeät ja melko suuretkin, niin olisko sellaisista jotain apua sulla rintsikoiden alla? Tuntuu varmasti mukavammalta ku pelkät liivit ja kun on meronovillaa niin ei kutitakaan. Kuulostaa melko kurjalta toi tilanne, joten toivottavasti helpottaa tai löydät jonkun apukeinona! :sad001

Kiitos tämä on hyvä neuvo. Pitääpä tilata tollaset!
 
Mulla loppui 24/7 paha olo joskus pari viikkoa sitten ja olo oli sen jälkeen melkeen normaali. Mutta nyt viikolla 11 mulla on alkanut aamu oksentaminen. Olen oksentanut nyt melkein joka aamu, jopa autoon työmatkalla keskellä Tikkurilaa.. Ei yhtään kiva. Vauvalla varmaan ainakin on siis kaikki hyvin kun oireet on tälläset, mutta vaikeuttaa kyllä töihin pääsyä :arghh:
 
Pahoinvointia, ts. todella etovaa oloa ja huonovointisuutta, yhdessä huonon ruokahalun kanssa ollut viikosta 3+/4 lähtien. Hiukan mennyt oikeastaan paremmaksi, mutta edelleen on huonoja päiviä tai huonoja aamuja tai iltoja. Huonoa oloa pahentaa väsymys jos ollut rankka päivä tai huonosti nukuttu yö takana. Parhaiten auttanut puolimakaava asento ja koiran rapsuttelu.
 
Saako täältä vertaistukea? Taas valvonut yöstä pari tuntia pahoinvoinnin takia ja nyt istunkin sitten vessan lattialla kun koitin vähän syödä jos pahoinvointi helpottaisi.. helpottihan se, oksentamisen jälkeen.
Vinkkinä muillekin ja note to self: myslinäkkäriä ei ole kiva oksentaa. Tulee tunne että ne sulamattomat siemenet änkeää ylös noustessaan nenään :yuck:

Ylläri mä en muista kirjoitinko sen mun viestin tänne vai toiseen ketjuun, mutta sun pahoinvointis voi johtua hyvin todennäköisesti histamiinin liiallisesta erittymisestä. Se on raskausaikana todella iso ongelma kun ihmiset syövät kaikkea sellaista joka agrivoi sitä histamiinin lisääntymistä. Raskausaikana siis keho alkaa erittämään sitä vielä normaalia enemmän ja on olemassa lista ruoka-aineista, jotka sitä oksentelua aiheuttaa:) Valitettavasti nämä ruoka-aineet ovat suurimman osan länkkäreiden ravitsemuksen peruspilari. Mutta jos ei halaja oksentaa, kannattaa käydä katsomassa mitkä ruoka-ainekset ja juomat noita kehon radikaaleja reaktioita aiheuttaa!

JA huomio niille myös jotka keskustelivat iho-ongelmista, kuten nokkosihottumista! Sama koskee teitä. Histamiini ruuassa aiheuttaa todella pahoja erilaisia ihottumia. Joku täällä sanoikin syöneensä antiHISTAMIINIA eli juurikin siitä saa tilapäistä apua ongelmaan. Paras olisi kuitenkin korjata oireen taustalla syyn aiheuttava tekijä eli ruokavalio. Koittakaa kokeilla matalan histamiinin ruokavaliota niin saatatte yllättyä tuloksista:)

Terveisin täällä yksi pahoinvoinnista irti päässyt ko. ruokavaliolla. Iso suositus! Kannattaa ehdottomasti tutustua aiheeseen.
 
Onko muita kellä rinnat ihan sikakipeet? :arghh: Tuntuu et paisuvat vaan ja iltasin ku riisuu liivit ni jösses ku näneihi sattuu :sorry:
 
Onko muita kellä rinnat ihan sikakipeet? :arghh: Tuntuu et paisuvat vaan ja iltasin ku riisuu liivit ni jösses ku näneihi sattuu :sorry:
Itsellä oli tuota muutaman viikon plussauksem jälkeen. Sit kun loppui niin huomasin että vanhat liivit ei enää olekaan sopivat ja tartti hakea 2 kuppikokoa isommat :shifty:
 
Onko muita kellä rinnat ihan sikakipeet? :arghh: Tuntuu et paisuvat vaan ja iltasin ku riisuu liivit ni jösses ku näneihi sattuu :sorry:
Mulla on tällä viikolla tullut samaa. Aiemmin imetyksen jälkeen riipahtaneet rinnat onkin alkaneet taas paisua ja nännit on tosi kipeet. Asiaa ei auta että esikoinen kovasti edelleen roikkuis käsillä kiinni ja hiplais tissejä (vaikka imetys loppui jo lähes vuosi sitten :shifty:). Eilen huomasin peilistä että vaikka oli paksut rintsikat, toppi ja neulepaita niin nännit loisti selvästi neulepaidasta kohoumina :bag:
 
Onko muita kellä rinnat ihan sikakipeet? :arghh: Tuntuu et paisuvat vaan ja iltasin ku riisuu liivit ni jösses ku näneihi sattuu :sorry:

Täällä! Rinnat turvonneet muutenkin, mutta erityisesti iltaisin. Ja kipeät nännit löytyy. Tämä oire on itselläni ollut ihan alusta asti ja edelleen pysyy..
 
Äääh, mulle on nyt alkanut iskeä mielialanvaihtelut. Olen aika herkkis muutenkin ja olin alkuraskaudesta yllättynyt, kun meininki oli hyvin vakaa. Nyt olen pari päivää itkeskellyt ties mille ja pahoitan myös mieleni miehen sanoista helposti.

Rinnat olivat alkuraskaudesta arat, sitten oli tasaisempaa ja nyt ovat aristuneet taas. Ei kuitenkaan mitenkään hullun kipeät, mutta vähän varoen pitää elellä niiden kanssa.

merrykarhu, bongasinkin aiemmin kirjoituksesi liittyen tuohon histamiiniasiaan - mielenkiintoista! Ymmärtääkseni oli asia, jota länsimainen lääketiede ei täysin tunne vielä. Sinänsä kuitenkin kiinnostavaa, koska mulla on ollut tuota nokkosrokko-ongelmaa ajoittain jo ennen raskautta ja nyt tosiaan vaivana pahoinvointi ja kutina. Tosin pahoinvointi onneksi tuntuu olevan parempaan päin.
 
Onko muita kellä rinnat ihan sikakipeet? :arghh: Tuntuu et paisuvat vaan ja iltasin ku riisuu liivit ni jösses ku näneihi sattuu :sorry:
Mulla on tää jo vähän helpottanu, mutta erityisesti pari viikkoa sitten oli tosi kipeet just kun otti rintsikat pois ja esim meni nukkuun kyljelleen ja ne vähän ”litisty”. Kasvanu ei oo mitenkään hirveesti, sillain pyöristyny et vanhat liivit menee edelleen. Ja nännit on muuttunu, ne on ne kipeimmät edelleen ja kasvanu niin, että välillä paistaa rintsikoiden läpikin ja jos tulee yhtäkkiä kylmä, niin sattuu.
 
Onko muita kellä rinnat ihan sikakipeet? :arghh: Tuntuu et paisuvat vaan ja iltasin ku riisuu liivit ni jösses ku näneihi sattuu :sorry:

Mulla nyt ei liivit oo juuri käytössä just ku ne ahdistaa... Kotona lähinnä pyörin muksun kanssa eikä oo rinnat sitä kokoluokkaa että hirveästi tukea tarvis, niin vaan silloin ku jonnekin lähden niin nykäisen liivit päälle... Mutta siis kipeät on! Asiaa tietty ei auta se että tuo vuoden tänään täyttävä vielä viihtyy suht paljon rinnassa kiinni. Ja on muuten rinnat kylmänaratkin nyt! Imettäessä on sitä toki muutenkin, mutta nyt ne aistii kylmyyden jo nurkan takaa...
 
Onko kellään ollut huimausta? Mua on nyt jostain syystä alkanut huimata/pyörryttää. Inhottava tunne ja joutuu nopeesti hakeutumaan pitkälleen.
 
Takaisin
Top