Millaisia raskausoireita sinulla on?

Mulla nyt 12+2. Aluksi olivat rinnat aivan törkeen kipeät ja vatsa kun ilmapallo. Ne kuitenkin hävisivät just ennen varhaisultraa. Väsymystä ja palelua on toki ollut, mutta en laske niitä :D vatsasta... olen viela nukkunut vatsallaan eika mahassa juuri tunnu mitaan.. mutta vahan on vatsa kasvanut :)

Kyllä sen väsymyksen ja palelunkin voit ihan hyvin laskea raskausoireeksi. :p

Mulla vatsa tuntuu. Ja näkyy. Ja häiritsee. Niitä menkkamaisia jomotuksia on harva se päivä, ja välillä tulee just niitä jäätäviä vihlaisujakin sillai että vetää ihan kyyryyn hetkeksi. Kaikki tuttuja jo ekasta raskaudesta, koko 9kk ajalta. :shifty: Tosiaan tuntuukin jo kohtu käteen kun tietää mistä kokeilla, ja jos en kulje tosi löysissä vaatteissa niin ei tuota kumpua enää voi peitelläkään... Mutta toisaalta ekasta synnytyksestä on aika tasan vuosi, joten ei liene mikään ihmekään että muljahti esille niin äkkiä.
 
Mulla on tosi rajoittunutta ollu pidemmän aikaa se mitä pystyn syömään, epäterveellinen ja rasvanen ruoka ällöttää:hilarious: salaatit ja hedelmät on suurta herkkua:grin pahoinvointia ei oo ollu missään vaiheessa, väsymystä ollut ihan alusta saakka ja edelleen jatkuu... Ja nännit olleet kipeät alusta asti ja ovat edelleen. Uutena tullut kovat alaselkäkivut ja ei puhettakaan että mahallaan vois nukkua:sad001 pakko varmaan ostaa tukivyö että pärjää työpäivät tämän selän kanssa.. Tänään la mukaan 11+6, sikiön iän mukaan 12+1
 
Mulla on viime päivät ollu aika tuskastua etovanolon kanssa, paristi oksentanutkin. Koko ajan on etovaolo ja pahenee kun on nälkä ja mitään ei tee mieli syödä. Oon kyl löytänyt ihan maistuvia ruokia kun oon alkanu syömään mut se miettiminen et mitä söis, hajittaa. Nännit on tosi arat ja tänään on ollu kans monenlaista nipistelyä alavatsalla ja makuulla aivastaessa pakko vetää jalat kippuralle kun muuten repii vatsaa. Nyt rv 8+1
 
Loppuus ny tää väsymys jo. Ärsyttää mennä 9 aikaan esikon kans nukkumaan ku sais sen jälkeen rauhas kattoa telkkaria ja pölistä miehen kans. Mut ei nii ei. Suoraan mahalla ei pysty enää nukkua mut silleen puoli kyljellä viel. Ikävästi jo painaa tuo kohtu. Kovalla lattialla en oo pystyny mahalla makaamaan enää muutamaan viikkoon.
 
Mulla on ollut yhtenä päivänä sellaista pakara/iskias mitä lie kipua, ei oo normaalisti. Ja verenpaine on laskenut hetkittäin siten että tullut pyörryttävä/heikko olo, siinä yhteydessä jos pitää seistä tai liikkua /olla pystyssä. Se menee kyllä nopeasti ohi kun ottaa salmiakkipastillin ja tätä samaa oli esikoisen raskaudessakin, eli odottelua vaan että päästään raskaudessa eteenpäin niin pitäisi poistua.
Välillä etoo vielä kevyesti mutta ei juurikaan/haittaa, ärsyttävämpiä on nämä ensin mainitsemani raskausoireet.
Ja joo, ei todellakaan liian syviä venytyksiä/liikkeitä keskivartalolle, aivastaessa tai rykiessä, muutoin vihlaisee vihaisesti jossain vasemman munasarjan kohdalla/mahassa.
 
Mulla on ollut yhtenä päivänä sellaista pakara/iskias mitä lie kipua, ei oo normaalisti...
Mullekin ilmaantunut tämä kipu! Saattaa myös olla sitä SI-nivelen kipuilua. Mulla ollut viimeksi edellisissä raskauksissa. Mistähän mahtaa johtua?
 
Tiedän ettei pitäisi ajatella liikaa, mutta taas tänään sellainen olo etten ole raskaana. Ei sitten mitään muita raskausoireita koko päivänä kuin rinnat arat ja nekään ei enää niin paljoa kuin aiemmin. Vatsaa ei turvota, ei väsytä eikä mitään muutakaan.

Ja kun aamulla juuri kävin vaa'alla ja paino oli noussut maanantaista kilon. Toivoin aamulla ettei turvottaisi niin pahasti kuin eilen, niin eipä sitten turvotakaan enää.

Onko neuvoloissa Helsingissä mahdollista kuunnella sykettä? Kuuluuko se edes 8+ viikkoisella? En jotenkin pystyisi odottamaan seuraavaan ultraan asti.

Ehkä huomenna on taas selkeät oireet, mutta olen jotenkin niin epäluuloinen ettei kaikki vaan voi mennä niin hyvin kuin tähän asti.
 
Ainakin 8+0 kuului ja näkyi sydämen syke alakautta ultratessa, vatsan päältä pystyi jo ultraamaan hyvin 10+0 vkolla, näkyi sykkeet mutta se laite ei pystynyt toistamaan ääntä. Nämä yksityisillä lääkäreillä.
Neuvoloissa ei ainakaan meillä ole ultralaitteita Helsingissä vaan semmoinen doppleri ja sillä neuvolatäti on löytänyt vasta paljon myöhemmin sykeäänet kun ultrassa ne on näkyneet jo. Täti ei ole myöskään tästä syystä yleensä ollut kovin innokas etsimään/ kuuntelemaan aiemmin, sillä aiheuttaisi vain lisähuolta jos ei löydäkään niitä. Avoneuvoloita on viikoittain eri toimipisteissä, niin niissä on voinut käydä kuuntelemassa jonotusperiaatteella. Verneri.net mukaan "Sydänääniä voidaan luotettavasti kuunnella sikiön sydänäänien kuuntelulaitteella (esimerkiksi Doppler-laitteella) 12. raskausviikon jälkeen."
 
Ainakin 8+0 kuului ja näkyi sydämen syke alakautta ultratessa, vatsan päältä pystyi jo ultraamaan hyvin 10+0 vkolla, näkyi sykkeet mutta se laite ei pystynyt toistamaan ääntä. Nämä yksityisillä lääkäreillä.
Neuvoloissa ei ainakaan meillä ole ultralaitteita Helsingissä vaan semmoinen doppleri ja sillä neuvolatäti on löytänyt vasta paljon myöhemmin sykeäänet kun ultrassa ne on näkyneet jo. Täti ei ole myöskään tästä syystä yleensä ollut kovin innokas etsimään/ kuuntelemaan aiemmin, sillä aiheuttaisi vain lisähuolta jos ei löydäkään niitä. Avoneuvoloita on viikoittain eri toimipisteissä, niin niissä on voinut käydä kuuntelemassa jonotusperiaatteella. Verneri.net mukaan "Sydänääniä voidaan luotettavasti kuunnella sikiön sydänäänien kuuntelulaitteella (esimerkiksi Doppler-laitteella) 12. raskausviikon jälkeen."

Kiitos! En yleensä ole stressaajatyyppiä, mutta nyt taidan olla :bag:
 
En sit tiä mahtoko iskee vattatauti :yuck: Eilen aamulla töissä alko tosi huono olo, minkä ajattelin menevän ohi kun syö jotain. No ei menny kahvileivällä pois eikä kyl lounaallakaan, hyvä ku sain salaatin syötyä. Iltapäivällä oli jo niin jäätävä huono olo ja väsymys et pomoki komensi jo kotiin. Sain onneks nukuttuu muutaman tunnin enneko lapsi ja koirat tuotii hoidosta, mut illalla nousi myös kuume, eikä ruokakaa maistunu yhtää. Onneks neiti nukku yön iha ok ni sain itekki levättyä. Aamusti ei ollu enää kuumetta mut ei kyl ruokakaa edelleenkää maistunu. Huoh, kai se täst :dead:
 
Täällä kerkesin päivän juhlimaan pahimman 24/7 pahoinvoinnin loppumista. Sitten alkoikin huimaus ja tänään oli niin paha etten pystynyt lähtemään töihin. Soitin neuvolaan ja sanoivat että pitää mennä lääkäriin. Epäili neuvolassa että suolatasapainossa/ verenpaineen kanssa ongelmia. Onneks sain työterveyshuollon kautta loppu päiväksi ajan kun en pysty ite ajaa ja mies tulossa Kiinasta työreissusta. Tänään pitäisi myös hakea hääpuku vihdoin ompelijalta. Mies parka saa ruveta heti mulle kuskiks kun pääsee kotiin :sorry:
 
Täällä kerkesin päivän juhlimaan pahimman 24/7 pahoinvoinnin loppumista. Sitten alkoikin huimaus ja tänään oli niin paha etten pystynyt lähtemään töihin. Soitin neuvolaan ja sanoivat että pitää mennä lääkäriin. Epäili neuvolassa että suolatasapainossa/ verenpaineen kanssa ongelmia. Onneks sain työterveyshuollon kautta loppu päiväksi ajan kun en pysty ite ajaa ja mies tulossa Kiinasta työreissusta. Tänään pitäisi myös hakea hääpuku vihdoin ompelijalta. Mies parka saa ruveta heti mulle kuskiks kun pääsee kotiin :sorry:

Mulle neuvolasta vinkkasivat vaan ottamaan vähän salmiakkia/lakritsia kuitaten tää verenpaineet heittää. Toi salmiakki on kyllä auttanut nopeasti. Hyvä että tutkitaan paremmin! Toivottavasti selviää ettei sen vakavammasta ole kyse.

Mulle se tulee alkaen myös pahana/heikkona olona, korvat alkaa menemään lukkoon, hikoiluttaa, hengästyttää, voimat hiipuu täysin ja jos ei istu alas tai vähintään ota tukea jostain niin alkaa kunnolla pyörryttämään. Siinä sitten tsemppailee hengitystahtia normaaliksi, pyrkii juomaan vettä ja ottamaan suuhun tuon salmiakin ja odottaa että menee ohi.
Perussyy oli että veren määrä lisääntyy raskaudessa niin se saa aikaan paineen tasapainohäiriöitä.
Nyt sitten mietin että voiko tässä itsekään luottaa vain tuohon neuvolan kommenttiin jos sulle kerran ohjeistettu menemään lääkäriin..
Tule kertomaan mitä vastasi!
 
Mulle neuvolasta vinkkasivat vaan ottamaan vähän salmiakkia/lakritsia kuitaten tää verenpaineet heittää. Toi salmiakki on kyllä auttanut nopeasti. Hyvä että tutkitaan paremmin! Toivottavasti selviää ettei sen vakavammasta ole kyse.

Mulle se tulee alkaen myös pahana/heikkona olona, korvat alkaa menemään lukkoon, hikoiluttaa, hengästyttää, voimat hiipuu täysin ja jos ei istu alas tai vähintään ota tukea jostain niin alkaa kunnolla pyörryttämään. Siinä sitten tsemppailee hengitystahtia normaaliksi, pyrkii juomaan vettä ja ottamaan suuhun tuon salmiakin ja odottaa että menee ohi.
Perussyy oli että veren määrä lisääntyy raskaudessa niin se saa aikaan paineen tasapainohäiriöitä.
Nyt sitten mietin että voiko tässä itsekään luottaa vain tuohon neuvolan kommenttiin jos sulle kerran ohjeistettu menemään lääkäriin..
Tule kertomaan mitä vastasi!
Jännä et tota salmiakin ottoa suositellaan neuvolassa kun se on kuitenkin vältettävien ruokien listalla.:bored:
 
Mulle neuvolasta vinkkasivat vaan ottamaan vähän salmiakkia/lakritsia kuitaten tää verenpaineet heittää. Toi salmiakki on kyllä auttanut nopeasti. Hyvä että tutkitaan paremmin! Toivottavasti selviää ettei sen vakavammasta ole kyse.

Mulle se tulee alkaen myös pahana/heikkona olona, korvat alkaa menemään lukkoon, hikoiluttaa, hengästyttää, voimat hiipuu täysin ja jos ei istu alas tai vähintään ota tukea jostain niin alkaa kunnolla pyörryttämään. Siinä sitten tsemppailee hengitystahtia normaaliksi, pyrkii juomaan vettä ja ottamaan suuhun tuon salmiakin ja odottaa että menee ohi.
Perussyy oli että veren määrä lisääntyy raskaudessa niin se saa aikaan paineen tasapainohäiriöitä.
Nyt sitten mietin että voiko tässä itsekään luottaa vain tuohon neuvolan kommenttiin jos sulle kerran ohjeistettu menemään lääkäriin..
Tule kertomaan mitä vastasi!

Lääkäri tarkisti nielun, korvat jne ja teki testejä miten huimaus vaikuttaa. Sano että seurataan viikonlopun yli ja maanantaina viikon saikku jos on edelleen. Sano että suola tuskin on syy kun tarve on niin pieni että saa kyllä melkein mistä vaan. Eipä toi saikku hirveesti lohduta kun työt painaa kuitenkin päälle. Teen vaa etänä sit nii paljon ku pystyy. Hyvä että tarkisti ettei oo mitään erityistä.
 
En kyllä suosittele mennä kuuntelemaan sydänääniä doblerilla aikasilla viikoilla. Mä kävin, oli 10+5 eikä saanut kuulumaan ni nyt kauhee paniikki itellä päällä :nailbiting:
 
Ei sitä kannata missään nimessä stressailla ettei mahassa olisi mitään elämää:) Helpommin sanottu kuin tehty kun itsekkin epäilin ekassa raskaudessa varmaan joka toinen päivä että siinäkö se nyt loppui. Nyt tokalla rundilla pystyy luottamaan siihen, että kaikki hyvin kun ei tuu verta:joyful: Raskausoireistakin tulee normi olotila, niihin ollaan tottuttu eikä sen takia välttämättä tuu edes kiinnitettyä huomiota kaikkiin pikkujuttuihin. Veikkaan että teilläkään ei IHAN normaali olo ole kuitenkaan?:grin Ja piti sanoa, että Helsingissä neuvoloissa on mahdollisesti alkeelliset ultralaitteet. Viime raskaudessa sain muutamat paniikit niin neuvolalääkäri rauhoitteli viemällä ultrahuoneeseen ja nauroi että siellä se pieni nukkuu ja siksi ei todennäköisesti tunnu mitään. Näin siis Vallilassa, muissa en ole käynyt niin en voi luvata. Mulle sanottiin että kymppiviikoilta asti voidaan kuunnella sydänääniä, mutta silloinkin saattaa olla hankalaa sikiön/kohdun asennon vuoksi löytää niitä. Toivottavasti saatte taas palasia oireista tai kasvukivuista että tiedätte pienten uiskentelevan siellä ihan tyytyväisinä ja saatte mielenrauhan:happy:
Mulla alkanu tällä viikolla oireet helpottaa koska oon päässy kolmesti salille eikä kertaakaan tarttenu lähtee yökky kurkussa pois niin kuin viime viikolla:hilarious: On jotenkin tosi juminen olo, aivot käy todella hitaalla, tunteet käy vuoristorataa ja jotenkin sellanen eristäytynyt ja herkistynyt olo..Ja tietty ajoittaisia laimeita etomisia, mutta ruokahalu on vihdoin saatu takasin jee! Nyt viikot 9+3. Ite kans oottelen kieli pitkällä sitä 12+vko, tuntuu että viikot matelee mut pitää kai rullata se kieli takasin suuhun ja vaan odottaa kiltisti:grin
 
Ai mulla lähtee järki ja itkettää kun särkee ja vihloo koko vasen jalka pakarasta kantapäähän olin mä miten päin vaan. Si-nivelen vaivat alkaneet jälleen. Ekan kerran oireili viime viikolla työpäivän jälkeen vähän, tänään Ikea-reissun jälkeen niin ettei pysty varaamaan kunnolla painoa jalalle. :smiley-angry017 miten ihmeessä mä selviän vielä puoli vuotta jos tää nyt jo alkaa. Edellisessä raskaudessa si-nivel alkoi vaivaamaan joskus puolivälin jälkeen ja sillon ei ollut taaperoa hoidettavana. :sorry:
 
Ei sitä kannata missään nimessä stressailla ettei mahassa olisi mitään elämää:) Helpommin sanottu kuin tehty kun itsekkin epäilin ekassa raskaudessa varmaan joka toinen päivä että siinäkö se nyt loppui. Nyt tokalla rundilla pystyy luottamaan siihen, että kaikki hyvin kun ei tuu verta:joyful: Raskausoireistakin tulee normi olotila, niihin ollaan tottuttu eikä sen takia välttämättä tuu edes kiinnitettyä huomiota kaikkiin pikkujuttuihin. Veikkaan että teilläkään ei IHAN normaali olo ole kuitenkaan?:grin Ja piti sanoa, että Helsingissä neuvoloissa on mahdollisesti alkeelliset ultralaitteet. Viime raskaudessa sain muutamat paniikit niin neuvolalääkäri rauhoitteli viemällä ultrahuoneeseen ja nauroi että siellä se pieni nukkuu ja siksi ei todennäköisesti tunnu mitään. Näin siis Vallilassa, muissa en ole käynyt niin en voi luvata. Mulle sanottiin että kymppiviikoilta asti voidaan kuunnella sydänääniä, mutta silloinkin saattaa olla hankalaa sikiön/kohdun asennon vuoksi löytää niitä. Toivottavasti saatte taas palasia oireista tai kasvukivuista että tiedätte pienten uiskentelevan siellä ihan tyytyväisinä ja saatte mielenrauhan:happy:
Mulla alkanu tällä viikolla oireet helpottaa koska oon päässy kolmesti salille eikä kertaakaan tarttenu lähtee yökky kurkussa pois niin kuin viime viikolla:hilarious: On jotenkin tosi juminen olo, aivot käy todella hitaalla, tunteet käy vuoristorataa ja jotenkin sellanen eristäytynyt ja herkistynyt olo..Ja tietty ajoittaisia laimeita etomisia, mutta ruokahalu on vihdoin saatu takasin jee! Nyt viikot 9+3. Ite kans oottelen kieli pitkällä sitä 12+vko, tuntuu että viikot matelee mut pitää kai rullata se kieli takasin suuhun ja vaan odottaa kiltisti:grin

Kiitos merrykarhu tästä vastauksestasi :thumright
Vastasit tämänhetkiseen fiilikseeni niin rohkaisevasti❤️
 
Huoh.. Sit kun mahatauti alko helpottaa niin turvotus palasi :arghh: Just ku ajattelin et vähä alkais helppaa ni ei! Eilen tuli silti viä nälkäsenä ja syömise jälkee vatsakramppei mut toivottavasti tänään olis vähä rauhallisempi päivä ku iltapäiväl täytys jaksaa mennä neidin kaa taekwondoo :sour:
 
Nyt on mennyt useampi aamu ilman oksennuksia! Yökkäilen edelleen, mutta en niin rajusti. Muutenkin on ollut vähän normaalimpi olo ja olen jaksanut jo puuhastella vähän kotonakin. Vatsa on muutenkin ollut mukavampi, oireisiin on auttanut Vi-Siblin. Samalla kun se pitää tasaisesti vatsan toiminnassa, on se on tuntunut hillitsevän turvotusta ja sitä kautta ehkä nämä ylävatsan oireilutkin ovat rauhoittuneet. Ennen Vi-sibliniä vatsa kyllä tuntui toimivan, mutta se oli varsinkin aamuisin ihan pinkeä ja kova turvotuksesta, ei yhtään mukavaa. Paitsi huomasinpas nyt, että ilmeisesti tästä olisi pitänyt keskustella apteekissa tai lääkärissä ennen aloittamista, hups! No, täytyy varmistaa, eipä tätä ole tullut valtavasti otettua.

Uusia oireita ei ole sen kummemmin ilmestynyt. Linea negra on alkanut selkenemään, vaikka on ollut havaittavissa jo viikkoja. Alavatsa nippailee välillä enemmän, välillä vähemmän. Eilen oli nipistelypäivä, saa nähdä pullahtaako vatsa taas kohta enemmän näkyville.

Eli tuntuu siltä, että olotila alkaa pikkuhiljaa helpottamaan! Neuvolan tahdin mukaan huomenna alkaakin sitten jo 13. raskausviikko. Tiistaina on edessä ultra, toivottavasti sieltä tulee hyviä uutisia. Sen jälkeen ehkä uskaltaa siirtyä vähän huolettomammalla mielellä keskiraskauden aikaan. :woot: Täytyy sitten sen myötä päivittää LA tuonne laskettujen aikojen listaan, nyt siellä on ollut vielä oma laskelma aivan alkuraskaudesta.
 
Takaisin
Top