Millaisia raskausoireita sinulla on?

Harvapa sitä oksentamista rakastaa, mut huumori auttaa jaksamaan... Tänään kun kävin yrjöämässä lounaan pihalle just kun olin lautasen saanut tyhjäksi, niin vessasta tullessa tokaisin miehelle, et onneksi edes tuli pureskeltua hyvin, mut ei musta bulimikoksi olis :D Ihan järkyttävän huono olo, että välillä itkettää, mut kyl se jollain aivan ala-arvoisella vitsillä aina hihittelyksi muuttuu.

Sit tekis mieli leipoa naamaan niitä jotka tulee kertomaan kuin aamupahoinvointiin helpottaa kun syö jotain ennen kuin nousee sängystä ja ei pidä ajatella sitä pahaa oloa... JEEEEEP! Sit kun oksettaa 24/7 ja makaat vaan vessan lattialla kun et jaksa liikkua niin hei, sehän olo menee pois kun ei ajattele sitä ja lähtee vaikka vähän ulos kävelylle :D No mut, hyväähän ihmiset aina tarkoittaa, mut hyperemeesi on pikkusen eri asia kuin aamupahoinvointi tai vähän etova olo :)
Joo, mä en välillä tiedä, pitäiskö itkeä vai nauraa, kun sekä äiti että anoppi selittää, että kyllä se paha olo menee ohi, kun syöt vaan jotain. No, jokainen raskaus on tietty erilainen ja molemmilla on raskaana olemisesta about 30 vuotta aikaa, niin ei kai sitä voi muistaakaan:rolleyes: Mä en luokittelisi tätä mun pahoinvointia hyperemeesiksi, mutta on tässä tosiaan ollut niitä päiviä, että syön ja oksennan vuoron perään, kun urheasti yritän syödä, mutta mikään ei pysy sisällä. Mutta kai tästä hengissä selviää. Mulla on onneksi jo rv 9+1 ja oon itselleni uskotellut, että joskus rv 10+ helpottaa jo varmasti:grin
 
Tänä aamuna oksensin 3 kertaa (tai yökin kun tyhjällä vatsalla on vähän huono oksentaa). Mies kävi sitten hakemassa pahoinvointirannekkeet mulle apteekista ja jotenkin ihmeen kaupalla lounas pysyi sen jälkeen sisällä. En tiedä sitten, onko pelkkää sattumaa, vai oisko noista rannekkeista oikeasti apua, aika näyttää.
Huomasin myös, että jonkin verran oloa on helpottanut tuollanen Rainbow:n mango -hiilihappojuoma, jossa on b6 ja b12 vitamiineja.
 
Mulla myös välillä pistää ärsyttämään, miten muut naiset (varsinkin oma äiti) pätee miten paha olo lähtee syömällä ja että ”käy vaikka koiran kanssa heittämässä lenkki niin olo paranee!” Kun pystyn hädin tuskin käydä ulkona käyttämässä koiraa tarpeillaan ja silloinkin tulee yökittyä ja kotiin päästyä tärisen sängyssä. Eilen sain myös ”tosi hyvän” vinkin, että kannataa tilata ravintolasta ruokaa, että maistuu paljon paremmin raskauspahoinvoinnin aikaan kuin kotiruoka. No eilen haettiin ruokaa, mutta alle minuutti syömisen jälkeen kaikki ruoka oli jo tullut kaaressa ulos. Ehkä nyt vaan koitan kuunnella omaa fiilistä. :D nuo vinkit on varmaan hyviä, mutta pätee enemmän tilanteessa, jossa kärsii vain lievästä etovasta olosta.
 
Mrs R., en mikään vielä tätä omaa pahoinvointia hyperemeesiksi luokittelisi, mut jokaisessa edellisessä raskaudessa siihen mennyt :sad001

Diana, joo, mulla sama juttu, että ihan sama se on syökö omatekemää vai valmista, terveellistä vai epäterveellistä niin ulos se tulee. Oikeastaan vain jos tulee äkillinen tarve saada jotain tiettyä, niin se pysyy sisällä. Tässäkin vain toki se pieni aikaikkuna, että kuinka pitkään tekee mieli jotain, koska se mieliteko voi mennä ohi sillä aikaa kun passittaa miehen kauppaan ja ennen kuin hän ehtii pelastavana ritarina kotiin :D
 
Itsekin harkitsen nuiden pahoinvointi rannekkeiden ostamista.. jos niistä edes jotain hyötyä olisi. Pahoinvointia on ollut nyt ti illasta lähtien koko ajan voimistuen :hungover: en ole vielä oksentanut mutta ei ole kaukana ollut... jatkuva kuvotus, heikko olo, mikään ei maistu.. no, tätähän minä toivoin :smiley-angelic006
 
Oi voi, miten "hyviä" vinkkejä ootte saaneet tohon pahoinvointiin, tahdon asiahan se oksentaminen on juu. :D

Mäkään en hyperemeesiks vielä omaa oloani laske, varsinkin kun eilen oli niin ihmeellinen päivä, että eto vaan puolille päivin, enkä ees oksentanu. Illan olinkin sit ihan paniikissa, että ei oo kaikki hyvin, ku loppu pahoinvointi kokonaan, varmaan menee kesken. Että ei oo hyvä millonkaan :D Tänään normaalisti heti herättyä alko oksettaa.
 
Tuosta mahan turvotuksesta pakko kertoo kyllä, että mullehan on tullu jo eka mahan ihmettelijä/sukupuolen veikkaaja vastaan! Tällä viikolla, eli 6+ jotain, kaveri (tietää siis raskaudesta) katto mun mahaa ja tuumas, että varmaan poika tulossa, kun tulee tolleen eteenpäin :D En tienny itkeekö vai nauraa, yritin kyllä selittää, että se pömppis on vaan läskiä ja turvotusta, jota ei vaan saa vedettyä enää sisään :D
 
Mulla vointi on ollu tällä viikolla parempi. Ainoastaan pe-iltana tuli ihan kamala olo ja oksennukset, kun jouduin valvomaan myöhälle ja kroppa ei ilmeisesti enää jaksanut. Ainakin huomasin, että on pakko levätä riittävästi.
 
Mulla on kyllä tuo pahoinvointi melko suorassa suhteessa unen määrään, aina jos nukkuu huonommin niin oksentelen enemmän :/
 
Mä huomasin viime raskaudessa samaa, että mitä enemmän väsytti, sitä herkemmin oksensi. Nytkin huomaa, että etova olo lisääntyy, jos ei oo riittävästi levännyt. Toistaseks vielä pysynyt ruoka sisällä kyllä.
 
Mut hei, ollaanhan me nyt vapaata riistaa arvostelulle kun ollaan raskaaksi hankkiuduttu! :wink
TÄMÄ! o_O
Minäkään en ole ikinä virallisesti päässyt tuohon hyperemeesin diagnoosiin koska en ole oksentanut niin paljon että paino olisi laskenut yli 5%. Yleensä paino on pysynyt samassa puoleen väliin tai tippunut vain pari kiloa ja sitten vasta alkanut nousta kun pahoinvointi puolessa välissä loppunut. Mutta katsotaan mitä tämä tuo tullessaan. Pahoinvointi on kuitenkin niin lamauttavaa ettei tässä varsinaisesti juhlita vaikka ei virallisesti sairaita ollakkaan.
 
https://hyperemeesi.fi/fi/tietoa-hyperemeesista/mita-hyperemeesi-on/

Tuolla on hyvin kerrottu hyperemeesistä :) Mä en kertaakaan ole tippaan mennyt, vaikka varmasti olisi ollut ihan aiheellista, paino tippunut kymmenisen prosenttia aina alussa, mulla se pahin vaihe onneksi kestänyt parisen viikkoa, mut se on just sitä, että ei voi kun maata vessan lattialla peittoihin kääriytyneenä ja yrittää juoda suola-sokerivettä edes pieniä määriä... Jossain vaiheessa sit aina muuttunut siedettäväksi pahoinvoinniksi ja loppunut joskus, paitsi yksi raskaus meni alusta loppuun oksentaen.
 
Mä oon kans ollut huomaavinani ton unen määrän ja pahoinvoinnin yhteyden. Perjantai ja eilinen oli kyllä ihan kauheita. Perjantaina pysyi sisällä kanasalaatti ja paahtoleipä ja lauantaina paahtoleipä, omena ja lautasellinen hernekeittoa. Kaikki muu, mitä yritin syödä, tuli kaaressa ulos. Onneksi tänään on ollut taas selkeästi parempi päivä ja toistaiseksi en ole oksentanut vielä kertaakaan.

Tänä aamuna punnitsin itseni ja reilu kilo multa on lähtenyt raskautta edeltävästä painosta. Ekoina viikkoina (n. rv 7 alkuun mennessä) olin onnistunut keräämään jo noin kilon ekstraa, eli periaatteessa nyt on lähtenyt n. 2,5 kg parissa viikossa. Musta se on yllättävän paljon ottaen huomioon, että oon oikeesti yrittänyt syödä mahdollisimman hyvin eikä jäätävä pahoinvointi kuintenkaa ole jokapäiväistä.
 
Minäkin kävin tänään vaa'alla ja 3kg oli lähtenyt siitä mitä punnitsin viikko sitten :nailbiting: ei minulla ennen ole tämä tällä tavalla pudottanut painoa. No tänään taas lääkäri ja keskustellaan sairasloman jatkamisesta koska eihän tästä tule mitään että suihkussa käyntikin laukaisee tuon oksentelun.
 
Täällä tänään pahoinvoinnin kanssa helpompi päivä- hip hei! Eilinen iltakin oli hyvä, alkaisko tämä tästä jo helpottamaan?! 7 + 6 tänään. Kaamee ummetus =/ Ensin suoli toimii extrahyvin, ja nyt sitten reilun vkon verran päinvastoin.. 2-3 pvän välein tarvii käydä hädällä, kaameeta =( Tarvii kohta koittaa vaikka Vi- Sibliniä josko se auttaisi..
 
Candice: Et oo tosissas :bored: Mulla on kyllä niin turvonnut vatsa etten tiedä miten tän pitää vielä kuukauden salassa :nailbiting:

Escada: mulla samanlainen suolisto, oisko aineenvaihdunta jotenkin hidastunut? Kai tuohonkin vedenjuonti auttaisi, mutta olen kyllä ihan surkea siinä.
 
Nauris: kyllä varmaan ja koitankin juoda sitä, liikunta on jäänyt vähemmälle väsymyksen ja pahoinvoinnin takia, silläkin varmasti suuri merkitys. Mutta oli mulla kyllä ummetusta ekassakin alkuraskaudessa vaikka silloin ei ollut pahoinvointia ja jaksoin liikkua enempi, miettinyt että kerryttääkö keho silleen rasvavarastoja?! Aika hoikka olen ollut ennen raskautta, empä ole enään =D
 
Kyllä suolisto laiskistuu raskausaikana ja ruuansulatus hidastuu, jotta ravinteet imeytyisi paremmin vauvaa varten :) Muistaa juoda riittävästi ja syödä kuitupitoista ruokaa, sekä mahdollisuuksien mukaan liikkua, niin voipi auttaa asiaa.
 
Mulla on 3kg tippunut paino viikon aikana, pahoinvoinnin vuoksi.. Oon yrittänyt syödä, mutta kun mikään ei vaan pysy sisällä. Eilinen oli tähän asti kamalin päivä, oksensin niin monta kymmentä kertaa että menin jo laskuissa sekaisin. Tein vielä sen virheen, että otin illalla raskaus-monivitamiinin ja se sitten aiheutti (tyhjään mahaan) ihan kauhean oksennuskohtauksen, joka kesti 5 tuntia, ihan yöhön asti. En uskalla enää ottaa tuota vitamiinilisää nyt kun vatsalaukku on koko ajan lähes tyhjä. :sad001 Alkaisipa jo helpottaa tämä...
 
Takaisin
Top