Mennyt yli lasketun ajan

ElleNora

Oman äänensä löytänyt
Ajattelin, että tänne vois kirjoitella kaikenlaista, kun menee yli lasketunajan. Vertaistukihan on korvaamatonta :)

Etenkin mua kiinnostaa, että mitä seuraavaksi tapahtuu, kun kaikissa kaupungeissa tuntuu olevan niin omat toimintatavat.
Mulla yliaikaisneuvola vasta 40+6 ja neuvolatädithän ei edes saa tehdä mitään sisätutkimuksia eli mä en oikeen käsitä minkä takia pitää olla ekaksi se neuvola, jossa sitten varataan vasta aika yliaikaiskontrolliin lääkärille, joka tutkii tilanteen sisätutkimuksella ja ultraa vauvan (ilmeisesti varmistaa, että istukka vielä toimii hyvin) ja sitten mietitään käynnistysaikaa.
Mä oon koko raskauden ajan ollut varma siitä, että yli menee, mutta sitten kun laskettuna päivänä ei mitään tapahtunutkaan, niin kuitenkin jokin napsahti päässä psykologisesti. Nyt olen kokoajan huolestunut vauvasta ja tooodella kyllästynyt olemaan raskaana. Niiin malttamattomana vaan odotan, että saisin jo vauvan syliini. Katselen myös kateellisena kaikkia, joilla on vaunut mikä on kyllä vähän tyhmää, kun kai max 10 päivää ja mullakin jo oma vauva ulkopuolella :D Toivon kovasti, että ei jouduttais käynnistämään vaan alkais synnytys luonnostaan. Niin ja mulle tulossa arvion mukaan noin 4kg vauva ja neuvolantäti sanoi, että vauvan suuri koko ei ole syy käynnistämiselle vaikka menisikin reippaasti yli :confused:

Täällä saa siis mies kuunnella mun ruikutusta. Edellisyönäkin herätin miehen, kun en tuntenut vauvan liikkeitä. No siinä sitten molemmat pideltiin mun mahasta kiinni ja mies vähän "tuuppi" mahaa niin kyllä alkoi liikehdintä. Vauva raukka vaan oli varmaankin yöunilla ja herätettiin se :grin Varmaan ajatteli, että "mitäs hemmettiä nyt tapahtuu keskellä yötä" :grin
 
ElleNora: Ymmärrän hyvin tunteesi - ihan samoja fiiliksiä mullakin ja jo toiseen otteeseen. (Kuten monta kertaa olen tällä foorumilla jo kirjoittanut), niin esikoinen syntyi rv 42+0, käynnistys aloitettiin 41+5 yliaikaiskontrollissa. Nyt mulla siis menossa "vasta" 40+1 ja toivon, että tällä kertaa synnytys käynnistyisi spontaanisti. Olen myös pyörittänyt päässäni ajatuksia, kuten: mitä jos minun kehoni ei osaa käynnistää synnytystä? Eihän se 'osannut' edelliselläkään kerralla, kun vasta sitten kun oksitosiinia lorotettiin hulluna virtana suoneen.. :sad001 En tiedä tai sitten olen vain tällainen "pidempään kantava", niin kuin yksi synnärin lääkäri kontrolliajalla sanoi. :wink Joka tapauksessa: Tsemppiä sinullekin viime metreille. Pisimmät päiväthän nämä LA:n yli menevät päivät ovat. Hyvä puoli on se, että vauva on tosi valmis syntyessään. Isompi kokokin on hyödyksi (vaikkei aina synnytyksessä siltä tuntuisikaan..) :D Mulle myös veikkailevat yli nelikiloista vauvaa.. Saa nähdä miten käy. Päivä kerrallaan vaan ElleNora, kyllä se vauvan syntymäpäiväkin sieltä vielä koittaa! :)
 
Mulla nyt on vielä yli 2 viikkoa laskettuun, mut kysyin jo lääkäriltä et mitä tehdään, jos menee kovasti yli kun mullakin tulossa iso vauva ja verenpaineita seurataan. No se sanoi et ku oon ennenki synnyttäny ison ni sen takii ei käynnistetä, mut 10pvä lasketun yli aletaan viimeistää käynnistää, jos mun verenpaineis ei oo sitä enne suurt häikkää. Se on kai sit aika yleinen aika, jonka päästetään menemään yli, jos on ihan "normaali" tilanne.

Isommas vauvas on se hyvä puoli et sitä on helpompi käsitellä aluls ku on muutenki epävarma :) Ja meil oli poika viel tosi jämäkkä syntymästää lähtien, kannatteli jo pieniä hetkiä päätäänki synnärillä, ni oli helpompi käsitellä ku ei se ollu semmone lötköpötkö ku joskus vastasyntyneet on :)
 
Niin no eikös tuo laskettu ole +\- 2 viikkoa.. Itsellä nyt 40+2 ja tosiaan tuo seuraava neuvola otettiin 41+0 jos ei kaveri ole päättänyt vielä tulla. Ei kai siellä sen kummempaa kuin seurata raskautta niin kuin tähänkin asti ja suunnitella tosiaan mitä seuraavaksi, eli varailemaan aikaa sinne 41+5 yliaikaiskontrolliin. Mä olen varautunut odottelemaan ainakin viikon vielä, mutta jos ei sitten ala jo itsellään tapahtumaan rupeaa varmasti olemaan tuskaista odottelua. Enemmän vihloo muiden jatkuvat kyselyt "joko?" "eikö vielä mitään?" jnejne.. tulee kun on tullakseen. Viime yönä tosin oli ensimmäiset kunnon supistukset, joten ehkä tämä täältä tosiaan joskus syntyykin :grin
 
Minullakin on 12 pvää laskettuun aikaan. Silloin kun raskauduin, tikuttelin ovista aika ahkerasti. Olinkin tosi hämmästynyt, sillä tikkujen mukaan ovis olisi ollut vasta tammi-helmikuun taitteessa. Ja kun raskauduin, niin laskettiin että sikiön koon puolesta taas olisin raskautunut jo tammikuun puolenvälin aikoihin, jolloin minulla oli kuukautiset. Pohdiskelin että miten tuo on mahdollista, ja miten hyvin se LA oikeasti pitää paikkansa.

Jos uskoisin ovistikkuja niin mun laskettu aika olisi vasta lokakuun lopussa/marraskuun alussa, eli menisi reilusti yliajalle. Onhan niissä se -/+2 viikkoa, mutta minullekin sanottiin että se LA on melko keinotekoinen aika joka on vaan arvio synnytyksen ajankohdasta. Ymmärrän käynnistykset siltä kantilta että riskit toki lisääntyy mitä pidemmälle mennään ja synnytyskin olisi varmasti mukava hoitaa niin ettei vauva kasva jättimittoihin.

Minultakin kysellään jatkuvasti että "joko" vaikka on vielä puolitoista viikkoa aikaa arvioituun synnytykseen. Minulla on outo olo siitä että LA tulee ylittymään reilusti... Mutta katsotaan pvä kerrallaan. Tsemppiä kaikille LA:n ylittäneille!
 
Multaki ekan kohdalla aina kyseltiin et "joko", jo viikkotolkulla ennen laskettuu. Nyt kysytään et millon on laskettu ja ku sanon et 22.10. ni sanotaan et on siihen sit viel aikaa. Jaa on vai? Voi syntyä ihan minä hetkenä hyvänsä jo näillä viikoilla :D
 
Hahahaa - multa on harva kysynyt vielä, että "joko?". Äitini taitaa olla ainoa. :D Taisin paasata kaikille niin paljon viimeksi siitä, että miten ärsyttävää se oli, kun koko ajan kyseltiin, niin eivät enää uskalla kysellä samalla lailla kuin viimeksi. :wink
 
Mun hypnosynnytyskirjassa, jonka on kirjoittanut hyvin kokenut katilo, sanotaan, etta raskausajat vaihtelevat 38-42 viikon valilla ja se 40 viikkoo on vain otettu kayttoon keskiarvona. Esim Ranskassa se on kuulemma 41 viikkoa. Mina myos tikutin ovista tarkasti ja la muutui kahdella paivalla aikaisemmaksi. No tiedan tasan tarkkaan, etta tuona paivana ei ole tapahtunut hedelmoitysta, kun en ole ihan edes varma oliko mies silloin tyomatkalla. Eika meilla postimies silloin kaynyt. :wink Mutta kasvaahan ne sikiotkin varmaan eri tahtiin, jos sitten isommat vauvatkin.
 
Kyllä: yliaikainen on yli 42 viikolla syntynyt.. Silti itsekin kävin yliaikaiskontorollissa NKL:lla esikoisesta rv 41+5, eli puhuvat jo sielläkin ammatti-ihmiset yliaikaisuudesta, vaikkei siitä vielä virallisesti ole kysymys. :wink
 
Viisi päivää on nyt mennyt yli ja pinna on ollut tänään lyhyt ja mieli maassa. Eilen kävin ostelemassa joululahjoja ja puuhailin muutenkin reippaasti, jolloin supisteli reippaastikin jonkun kerran. Tänään: Ulkona sataa, juuri ja juuri pääsin lähikauppaan raahautumaan esikoisen kanssa ruokaa hakemaan. Mieleni on juuri niin kuin tuo ulkona oleva sää: harmaa. :sad001
 
Jaksuja Emmy`, mikähän kun meidän babyt ne viihtyy vaan masussa :) Miten sulla tuo esikoinen tuli? Nyt juot illalla vaikka lämmintä kaakaota ja nostat jalat ylös..otat rennosti kun vielä ehtii
 
Jannukka: voi miten ihanan viestin olit laittanut - kiitos paljon tsempeistä. Sylin täydeltä tsemppiä sullekin -
Meillä vissiin päivälleen samat viikot menossa. :wink Ota kanssa omaa aikaa jos pystyt ja rentoudu. :)

Esikoisen synnytys käynnistettiin 41+5 yliaikaiskontrollissa ja syntyi sitten 42+0 lopulta kiireellisellä sektiolla, kun sydänäänet alkoivat laskemaan.

Saa nähdä miten tällä kertaa käy..
Vähän kyllä pistää jännittämään jo.
 
Joo samat viikot :wink Kyllä me käytiin eilen illalla vielä saunassa rentoutumassa, miehen tultua iltavuorosta. :)

Niinhän se olikin sun esikoisen kohdalla. Oot tainnu siitä aiemminkin kirjoittaa, mutta minkäs laholle päälleen mahtaa. :grin Odotuttaako ne yleensä vielä tuon 42 vkoa yli, vai käynnistävätkö siinä paikkeilla joka tapauksessa? Kyllähän sitä toivoo, että tulis ilman käynnistelyjä. No, olen itsekin kuulemma viihtynyt sen pari viikkoa pidempään oman äitini masussa ennenkuin päätin tulla, että jos tällä on samat kuviot.
 
39+3 Jannuka ja Emmy: vielä ei ole minulla mennyt yli lasketun ajan mutta kun olo on näin tasainen nyt viikolla 39 niin sitä kyllä alkaa jo miettimään että ehkä tämä menee yliaikaiseksi. Itse synnyin kaksi viikkoa yliaikaisena ja minulla oli kuulemma silloin paljon hiuksia päässä jo niin että sairaanhoitajat laittoi rusetin päähän :) Synnytys jouduttiin käynistämään silloin jollain piikillä koska en kuulemma muutoin olisi yksiöstäni poistunut. Kun palvelu pelaa ja olo on turvallinen masussa niin ei sieltä varmaan sitten halua tullakaan pois. Vauvallahan on olot siellä kuin kuninkaalla.
 
mmmustikka: Esikoisellani oli syntyessään myös runsaasti tukkaa.
(Hän siis myös syntynyt 42+0). No pikkusisarus on nyt sen 41+4 viihtynyt kohtukodissaan, että saa nähdä onko hällä nyt paljon tukkaa vai ei. :wink

Jotkut vauvathan on ihan kaljuja vielä 1-vuotiaanakin. Se vauvatukkahan myös vähän harvenee monilla.

Josko sitä tämän päivän vielä jaksaisi, niin huomenna sitten synnärille tutkimaan tilannetta ja todennäköisesti käynnistetään:
VIHDOIN! :wink
 
Mulla käynnistetään kans huomenna, viikkoja 39+0. Eilinen vyöhyketerapia ei saanut mitään "tuntuvaa" aikaan, ei supistuksia tms. Huominen jännittää, ei tunnu pojalla olevan kiire...

Tuli näköjään topicin ohi, mut ei saa enää poistettua... :D
 
Jee, voin tulla tännekin kirjottelee, 40+1...

En ois uskonut kuinka paljon yhden päivän ylitys voi ottaa aivoon! Siis ei pitäis olla mitään ihmeellistä tässä, että muutama päivä mennään yli, saati viikko. Mut voi kakkiainen, oon niin kärttynen. Ihan ku koko raskaus ois mennyt pilalle - siis voi herran jumala, miten mä voin olla vammanen.

Tää kaikki mun vammaus johtunee siitä, että olin niin 100-varma, että kaveri tulee vähän aikasemmin, stressit yms otettuna huomioon. Nyt vaan lyllerrän, kasvatan tätä mahan ympärystä, tuskailen ja hikoilen. Eniten ottaa aivoon tää mun asenne, ihan kun ois maailman loppu ku ei laskettuna tullut.

Mietiskelin tässä, että kuinka herkästi/pian tohon yliaikaiskontrolliin pääsee/joutuu? Oon vaan utelias, ja tosissaan tää mun mahan paisuminen vähän herättää omia epäilyksiä vauvan koosta. Jos meneekin sinne viikolle 41+ ja vauva paisuu, niin en kyllä sektioon haluaisi... kun ei siis olla mitään tutkimuksia tehty, että kuinka hyvät ulostuloreitit multa löytyy. Ehkä tuolla neuvolassa tänään vähän neuvotaa :)
 
Missä päin asustelet ccix? Ainakin täällä pk-seudulla yliaikaiskontrolli on rv 41+5. Mulla oli esikoisen kanssa ihan sama tilanne kuin sulla siinä mielessä, että eivät olleet mitään mittoja ennen yliaikaiskontrollia ottaneet. Edellinen ultrauskin oli silloin ollut tyylin rv 24 lääkärin ajalla..

Nyt minua on seurattu kahden viikon välein ä-polilla ultraten ja kokoa arvioiden, koska edellinen synnytys päätyi siihen sektioon. Mitä en minäkään haluaisi ensisijaisesti tällä kertaa. Olen nyt kuitenkin ajatellut, että jos sektio on vauvalle ja minulle turvallisin synnytystapa, niin sitten se on se. En halua ottaa mitään tyhmiä riskejä vain siksi, että välttämättä haluan alatiesynnytyksen..
 
Tehdaanko Suomessa ollenkaan membrane sweep? Eli sormella irrotellaan lohdunkaulan kalvoja siina toivossa, etta tama arsyke kaynnistamisen luonnollisesti. Minulle laakari suositteli tata rv39:n jalkeen, jottei vauva kasvais liian isoksi.
 
Etanainen, ei ainakaan ennen kuin on mennyt ihan kunnolla yli...
 
Takaisin
Top