Marraskuun Murut 2012 <3

Uusia marraskuisia taas tullut lisää, kiva juttu! Tervetuloa kaikille :)

Amppuh: Meillä on esikoiset näköjään aika samanikäisiä :) Poika tuli meillä maailmaan jo rv 38+2, joten luulisin että tämä toinen näkee päivänvalon jo lokakuussa.

-Neilikka-
: Toivotaan että kyse on vain normaalista alkuraskauden vuodosta! Aika yleistähän on nimenomaan tuollainen rusehtava vuoto. Tietysti ainahan moista pelästyy, varmaan ihan jokainen.

MamaK: Voi ei, voimia paljon! Hyvä juttu kuitenkin, että tulivat ilmi nuo kilpirauhasarvot. Keskenmenot ovat aina rankkoja juttuja, varsinkin jos niitä osuu kohdalle useampia. Toivottavasti arvot palautuvat kohtuullisen nopeasti, ja uskallatte lähteä uuteen yritykseen mukaan. Aurinkoista mieltä lähettelen ja tsemppiä vielä kerran!

Omaa:
Huomenna  mulla on jo toinen ultra & neuvola edessä. Ultrassa lähinnä selvitellään mistä on peräisin neste mun vatsaontelossa, joka havaittiin edellisessa ultrassa. Tarkistellaan toki myös pikkukaverin tilannetta kohdussa.
En vain ymmärrä miksi neuvola-aikakin on tuon perään ängetty?  Juurihan mä siellä olin. Sama se toisaalta, eipä mulla huomenna muutakaan tekemistä ole :)
 
Voi ei MamaK! Toivottavasti saatte nuo kilppariarvot ja lääkityksen kuntoon. Voin vain kuvitella, miten raskasta on kokea keskenmeno uudelleen.

Varasin tänään ajan ensimmäiseen neuvolaan ja se meni niinkin pitkälle kuin 16.4. eli kolmen viikon päähän. Mutta eipä sinne mikään kiire. Lupasi lähettää täytettävät paperit jo etukäteen postissa. Mies tulee kai tällä ensimmäisellä kerralla mukaan, mutta ei sitten enää jatkossa.
 
tänään oli sit se eka neuvvola ja menikin ihan hyvin, ei ne siellä mtn ultrannu :D tosin ultraan pitäis nyt varata aika pikasesti, koska sydänäänet kuuluu niin selkeesti et onki varmaan jo pidemmällä neuvvolatätin mielestä.. mut sit onki päälle 2vk päästä joku lääkäri siel nouvvolas.. ja siel sit on joku sisätutkimus.. maltan odottaa >:( ja koska oon käyny stadissa kerran sairaalassa joudun johonki bakteeri testiin 2x mikä otetaan prkl välilihasta että kiva kiva.. aina ku kaikki hehkuttaa rauskaudesta, ei tämmösistäkään kauheuksista kukaan missään kerro! :O sapettaa, en taho mennä :DD
 
Butter, kuunteliko se neuvolantäti sitten mahan päältä sydämen äänet vai mitenkä?
Voin kuvitella vaan miltä susta tuntui toi bakteeritutkimus ja sen miltä susta tuntuu odotella sisätutkimusta..omaa ensimmäistä ultraa odotellessa.. :)
Taidan odotella nyt vaan ihan sitä kunnallista neuvolaa tuonne huhtikuun lopulle toivoen että kaikki olis hyvin..ainakin mahassa semmoinen tunne päivittäin että siellä jotakin tapahtuu sekä sitten tämä pieni huonovointisuus ja suuri väsymys puhuisi sen puolesta mutta eihän sitä tietysti koskaan tiedä..
 
Heippa, mullakin oli ensimmäinen neuvola tänään. Kaikki ok, laskettuaika oliskon jo 31.10. Tosin esikoinen synty rv 41, veikkaan että tämäkin menee yli lasketunajan. Tosin neuvolassa puhuivat nyt jo mun kohdalla käynnistyksen puolesta, koska esikoinen kun viimein päätti syntyä, ni synty niin vauhdilla, että lasketaan kuulemma ensisynnyttäjälle liian nopeaksi synnytykseksi. Käynnistys tehtäisi 1-2 viikkoa ennen laskettua aikaa. Mutta en nyt stressaa siitä, jotenkin vierastan ajatusta että käynnistettäisi. Onhan tässä onneksi aikaa :) Aletaan seuraamaan kohdunsuun tilannetta läpi raskauden. Uskon kuitenkin edelleen että marraskuulle mennään, vaikka kovin puolsivatkin tota käynnistystä, katotaan sitten lähempänä laskettua aikaa.
 


Mukula kirjoitti:
Butter, kuunteliko se neuvolantäti sitten mahan päältä sydämen äänet vai mitenkä?
Voin kuvitella vaan miltä susta tuntui toi bakteeritutkimus ja sen miltä susta tuntuu odotella sisätutkimusta..omaa ensimmäistä ultraa odotellessa.. :)
Taidan odotella nyt vaan ihan sitä kunnallista neuvolaa tuonne huhtikuun lopulle toivoen että kaikki olis hyvin..ainakin mahassa semmoinen tunne päivittäin että siellä jotakin tapahtuu sekä sitten tämä pieni huonovointisuus ja suuri väsymys puhuisi sen puolesta mutta eihän sitä tietysti koskaan tiedä..

juu mahanpäältä jollain pienel laitteella mis oli isot kaiuttimet :D en sit tiiä mikä laite se oli ku ei ollu ultraääni, pelkkä ääni kuulu :) sitä bakteeri juttua ei viel otettu (onneks), pitää mennä labras ite käymään.. taian kerätä vähän aikaa eka rohkeutta:D
 
ainiin, mä en muuten saanut neuvolasta kyllä mtn lappuja et mitä saa syödä/tehdä ja mitä ei.. eikä myöskään täytetty mtn kaavakkeita eikä mtn muutenkaan kauheasti, et en yhtään viisaammaks tullu, paitsi et joutuu tommosiin kauheuheisiin köpelöinteihin ja kokeisiin alistumaan :D
 
Mukavasti käy keskustelu täällä :)

Minä itse harrastin liikuntaa eri muodoissa edellisen raskauden aikana koko ajan, alusta melkein loppuun viikolle 34. Sitten vähän hölläsin kun alkoi masu kasvamaan kunnolla ja vaihdoin rankata jumpat kävelylenkkeihin. Nyt ajattelin tehdä samoin, että liikun niin pitkään kuin voin. Tässä välissä on tullut liikuttua melko aktiivisesti sieltä kuukausi synnytyksen jälkeen, että toivottavasti saan jatkaa vielä pitkään. Tällä hetkellä menee salix3, aamulenkki x2, spinning x1 ja pumppi x1 eli noin 7 tuntia liikuntaa ja siihen työmatkat pyörällä päälle noin 15km päivässä.
Itseäni pelottaa hiukan se, että pystyykö sitä oikeasti liikkumaan ja miten pitkään. Toi pyöräily ja spinning tulee uutena verrattuna viime raskauteen. Saapa nähdä, miten minun käy. Ja minulla ei ole ollut äklötystä pahempaa niin siksi olen voinut harrastaa pitkään ja säännöllisesti. Nyt mä toisaalta "toivon" laajempaa oireskaalaa, että tiedostaisin paremmin olevani raskaana. Kuullostaa hölmöltä, mutta se on oikeasti näin kun ei ole selkeitä oireita niin sitä ikään kuin vahtii itseään koko ajan. Minulla on yksi keskenmeno, joten senkin kokemuksen tiedän ja se pelottaa todella paljon.

butter
: laite on nimeltään doppler ja sillä kuunnellaan sydänääniä. Meillä päin kuunnellaan vasta 10 viikon jälkeen..
MamaK:lle kovasti voimia!

Varasin tänään neuvolan ja varhaisultran. Ultra on pääsiäisen jälkeen ja se menee omasta pussista. On mukavaa kun saa käydä kattomassa onko pikkusella kaikki hyvin.
Ei näy oireita täällä päin.. vielä!

Tsemppistä kaikille ja aurinkoisia päiviä!
 
Tervetuloa uusille ja pahoittelut ja tsempit MamaK:lle! 

Mie jo toivon, että tämä jumalaton väsymys helpottais, alkaa olla jo ihan kauheaa :/. Ja nyt ois vielä vkl:na muutto eessä, pakataki pitäs vielä.. Töitä on myös koko ajan, niin ei oikein pääse leppäämäänkään.. Mutta ei se auta, onneksi tiän tämän viimeistään toukokuun alkuun helpottavan! Tosin sillon loppuu ne työtki.. Maha tuntuu turvonneen ihan hulluna, näytän siltä ko oisin vähintään 5 kuulla raskaana..
 
Soitin ekaa neuvolaa tänään, viikkoja vasta 5+1 tai 5+0.
Eka neuvola pojan 1v päivänä 16.4 ja varhaisultraan mennään yksityiselle
12.4.. ei yhtään jaksais hypätä neuvolassa, "justiinhan" mä oon sielä ravannut :D

oon tosi turvoksissa, meen huomenna ostamaan väljempiä housuja, kai se näkyy
nyt helpommin kun toinen tulossa, mahassa on outo tunne ja vähän äklöttää.. ja
voi luoja noi tissit on arat! :D
 

No niin, juuri kun täällä kerroin ettei mulla ole mitään ällötysoireita ollenkaan niin eiköhän ne iskeneet nyt viime viikonlopun aikana... Aamuisin tuntuu aika ajoin niin oksettavalta, että pitää hiukan pysahtyä haukkomaan ihan vaan puhdasta happea :P Noh, ehkä tää kertoo että jotain oikeasti tapahtuu tuossa masussa :) Neuvolaan on vielä niin paljon aikaa että en tiedä miten jaksais odottaa!

Saatiin miehen kanssa kutsu yksiin sukupippaloihin, mutta onneksi olemme menossa tuona päivänä toisiin juhliin. Olisin meinaan varmasti paljastunut heti kun kieltäytyisin skumpasta... :) Onko teillä muilla tuottanut vaikeuksia "peitellä" raskautta? Vai onko joku sukulainen arvannut jo ennen kuin olette kertoneet? Me päätettiin odottaa siihen ekaan neuvolaan asti vaikka sielä vielä ei ultratakaan tms. 
 
Mullakin tänä aamuna taas oli jokseenkin huono olo, autossa kun joutui istumaan niin piti yrittää olla ihan paikallaan että se olo menis ohi kun jouduin siitä sitten vielä matkustamaan junalla ja bussilla töihin. Nyt onneksi ihan hyvä olo taas kun sain aamupalan syötyä. Tosin nyt vaivaa se, että mulla on tullut rusehtavaa vuotoa muutama tippa yön aikana ja äsken wc:ssä käydessäni paperiin jäi myös semmoista rusehtavaa verta. Netistä menin sitten heti etsimään tietoa näistä alkuraskauden vuodoista ja siellä kyllä luki että pieni vuoto on ihan normaalia ja pitää huolestua vasta jos vuoto on samaa suuruusluokkaa kuin kuukautiset ja mahaan sattuu kovasti. Mahassa on eilisen aikana ollut samanlainen tunne kuin kuukautisten aikana ja onneksi vuoto ei ole kuitenkaan ihan niin suurta että olisi verrattavissa kuukautisiin ja toivottavasti se nyt loppuu..taidan kuitenkin käydä juttelemassa työterveyshoitajan kanssa tänään ja kysyä siltä mielipidettä asiaan että saan mielenrauhan..
 
juu mul kuunneltiin nyt jo sydänäänet, mut se neuvolatätikin epäili et oon pidemmällä, niin varmaan sen takia :) kuuluuko muillakin paikkakunnilla vaan 2 ultraa koko raskauden aikana? :O meil on eka ultra joko normi tai sitte se niskaturvotusseulonta jos siihen haluaa mennä ja toinen viikoilla 19-22 ja lapussa luki erikseen ei sisällä sukupuolen tutkimista? :O eli pitää mennä yksityiselle kysyyn kumpi on? ja muita ultria ei sitten kuulunutkaan.. aika hassua, ku tv ohjelmissa tuntuu et ne käy ultrassa viikonvälein loppuraskaudesta :D
 
butter: Vuoden 2010 alusta kunnilla on ollut velvollisuus tarjota kaksi ultraäänitutkimusta, eli juurikin tuo varhaisraskauden ultra sekä rakenneultra. Lisäksi ultraan kyllä ohjaillaan muutenkin, jos tarvetta löytyy. Joissain kunnissa tosin noihin ylimääräisiin ultriin ohjataan paljon herkemmin kuin toisissa kunnissa. Tällainen käsitys ainakin itselleni jäänyt. Mulla on esim. nyt tunnin päästä ultra kunnallisella, koska on 1: 30 000 mahdollisuus kohdunulkoiseen raskauteen normaaliraskauden lisäksi. Aika herkästi siis tunnutaan täällä ultrailtavan, hyvä niin!

Ai niin ja tuo sukupuoliasia. Se ei tosiaan kuulu tutkimukseen, mutta kyllä siinä tutkimuksessa välillä väkisinkin näkee kumpi siellä tuloillaan on. Ei aina tietysti. Se on sitten ihan sairaalasta tai ultraajasta riippuvaa saako sukupuolen tietoonsa kysyttäessä. Mä näin rakenneultrassa ihan selkeästi pojan vehkeet. Kun lopussa kysyin asiaa myös ultraajalta, niin hän sanoi vain ettei mukamas keskittynyt ollenkaan niin vähäpätöiseen asiaan :D Ymmärrän että tutkimuksen tarkoitus on nähdä rakennepoikkeavuuksi ja tutkia sikiön terveyttä. En kuitenkaan ymmärrä, miksi sitä sukupuoliveikkausta ei jotkut suostu kertomaan.
 
Heippa!

butter, aika outoa ettet saanut mitään ohjelappusia neuvolasta kun kävit siellä, mulle tuli postissa heti seuraavana päivänä kaiken maailman liput ja laput kun olin varannut neuvola-ajan. Netistä onneksi löytyy nuo samat tiedot aika helposti.

Vilukissa, mulla oli aika lähellä etten paljastunut siskoilleni tuossa muutama viikko siiten kun vietettiin yhdessä viikonloppu siskoni luona ja he päättivät lähteä juhlimaan. Siinä yritin sitten vakuuttavasti selitellä jotakin ja enpä kai paljastunut sitten vielä ainakaan tietääkseni :). En tiedä vielä milloin kerrotaan tästä vauvasta isovanhemmille, tekisi mieli kertoa jo pääsiäisenä mutta kun emme ole käyneet ultrassa tai neuvolassa niin tuntuu jotenkin liian aikaselta..

Ai niin, turvotukseen löysin itselleni helpotuksen, ostin laktoositonta maitojuomaa vaikka normaalisti olen juonut ihan tavallista maitoa. Nyt kun tuo maito maistuu entistä enemmän kun juon melkein litran päivässä niin luulen että laktoosi jonkun verran turvotti mahaa :)

Jospa sitä jatkaisi sitten työntekoa ja sen jälkeen vois lähteä nauttimaan tuosta ihanasta kevätilmasta!

 
kiva että sai selvennystä tohon ultrajuttuun :) tääl oli eilen taas kamala pv, päänsärky alkoi maanantaina eikä vieläkään hellitä, semmonen krapulapäänsärkytyyppinen, jos liikkuu tai nousee ylös niin tuntuu et pää rähjää :D sen lisäks yökötys senku jatkuu.. eilen illalla yritin kyökkiä monta kertaa vessassa, mutta huonolla tuloksella.. söin veinaan omenan, appelsiin ja ananasmehua, ei hyvä oksennus yhtälö :D omenan palat jää jumiin kurkkuun ja ananas ja appelsiini polttaa.. eli ei kannata syödä terveellisesti taaskaan :D

Täällä ollaan jo paljastettu ööh.. 7mälle ihmiselle, mieski meni prkl paljastamaan hänen porukoille ilman mun lupaani.. tosin olivat kyselleet mun työkuvioista ni oli sit sanonut, koska en ole töissä enään.. mut ois voinu jtn keksiä.. niin pieni paikkakunta että kohta kaikki tietää, en oo yhtään semmonen ihminen et jos tulee esim keskenmeno että haluisin siitä kenenkään kanssa sen suuremmin puhua tai todellakaan saada mtn säälikatseita tai turhia lohduksia puolitutuilta..
 
Nyt olen minäkin saanut neuvolaan ajan.Se nyt on vasta 5.4 mutta eipä mulla sinne mitään kiirettä ole .Ekat neuvolat on mielestäni niin turhia!
Väsymystä on ollut paljon..huoh! välillä tulee ihmeellisiä mielihaluja.Jännä sinänsä että mielestäni vatsa ei ole yhtään turvonnu,niin kuin edellisissä,ei painokaan ole noussu mihinkään vaikka olen syöny kuin pössu 
 
Heissan kaikille, kirjottelin tänne vähän aikaa sitten hätääntyneenä vuodosta, muttei se sitten varmaan merkinnyt mitään kun toissapäivänä ultrattiin ekan kerran ja pieni, vahva sydänhän siellä sykki <3 nyt saa huokaista helpotuksesta, ettei ollut kyse mistään tuulimunasta yms. tänään tuli vähän vessakäynnin yhteydessä vaaleanpun. vuotoa, mutta toivotaan että möykky pysyy mukana kaikesta huolimatta :) Olen yrittänyt levätä mahdollisimman paljon ja vähentää rajua liikuntaa. Olen sitten paljastanut jo kaikille läheisille raskaudestani, kun äitini ei voinut sitten pitää suutansa kiinni :D

Hyväksyin sikiöseulannan ja rv 9+ ois verinäytteen otto... ylläripylläri jäi paljon asioita kysymättä kun niin jännänä olin. Noh.. onneksi jatkossa voin sitten kysellä enemmän kun on tottunut tilanteeseen paremmin.

MamaK:lle paljon voimia :/ tuemme toisiamme vaikeina hetkinä!
 
-Neilikka- : Rusehtava vuoto ja vähän vaalenpunainen yleensä myös kertoo sen että kiinnittyminen on tapahtunut .Minulla kans tullu jokaisessa raskaudessa 
 
emppi, ihana kuulla että sulla on positiivisia kokemuksia noista vuodoista, nyt ei tartte ehkä pelätä ihan niin paljoa mitä tähän asti :)

Tekis taas ihan hirveästi mieli mennä varhaisultraan kun täällä on niin paljon hyviä kokemuksia siitä, niin ehkä itsekin saisi mielenrauhan vähäksi aikaa..mutta kun en niin hirveästi tykkään gynekologin luona käymisestä niin niin..mutta kaipa siihenkin pitää tottua nyt kun paksuna olen joten varmaan huomenna varaan sen ajan sitten :) Onkos kellään antaa mitään suosituksia Helsingin alueella minne/kenelle kannattaisi mennä varhaisultraan?

Mä olen ollut toistaiseksi hissukseen vielä tän raskauden suhteen sen takia että jos tämä nyt menisi kesken niin joutuisi sitten vaan turhaan selittelemään ihmisille..tykkäisin mielummin itse rauhassa käydä asian läpi ja jatkaa sitten eteenpäin mutta toivottavasti ei tarvitse sellaista miettiä!
Pääsiäisenä mulla olisi kai menossa jo rv9 ja rv10:llä keskenmenon riski alenee ilmeisesti huomattavasti ainakin joiden nettisivujen mukaan ja joillakin sivuilla sitten sanotaan että vasta rv12:sta, mutta periaatteessa pääsiäisenä uskaltaisin ehkä jo kertoa omille sekä poikaystävän vanhemmille. Miten muuten olette uutisen kertonut?
 
Takaisin
Top